En rysk spion?

Vi har varg på Åland just nu.
En varg som troligen är på väg österut igen, därifrån den kom
över isarna för några veckor sedan.
Vi brukar inte ha varg här alls men för kanske trettio-fyrtio år sedan
minns jag att man hade sett varg en vinter när isarna låg tjocka
och det var lätt att ta sig hit och hälsa på.
Fast ingen trodde på dem som hade sett vargen...

De här sötnosarna sade inte ett ljud alls

Nu har man tagit bild på den här vargen,  när den vandrade över Vargsundet.
Givetvis så sökte den sig dit, mera lämpligt ställe rent namnmässigt kunde den ju
inte ha hittat
Den kanske också passade på att gå en sväng till  Ulfsby och Ulversö?
Jag tror att den har varit lite överallt och rekognoserat läget
En varg kan röra sig 40 km per dag, så Åland är som en fjärt i rymden
att springa över, även om det blir lite kors och tvärs i jakten på en vargflicka.
Och en sådan finns ju inte här, har jag förstått. 


Den här låtsades som om vi var luft

Nej, Åland är inget ställe för en varg att vara på.
Åland är alltför litet. Skogarna är pyttesmå och många är kalhuggna
Här skulle vargen bli störd och något eget revir
med vargtik och valpar tror jag att inte alls skulle fungera.
Mat finns det hur mycket som helst däremot,
rådjursrikt som det är men ändå...

Den här däremot skällde ner oss ordentligt....

Om jag vore varg skulle jag ta mig österut i snabba ryck igen
medan det fortfarande finns isar att springa över,
och sedan söka mig in i de djupare skogarna.
Där sitter nog en söt liten vargflicka
och väntar på sin prins.  Tror ni inte det?


Skallet bara rullade ner för alla trappsteg

Nu påstås det  i dagens tidning att vargen förmodligen är en rysk spion.
Det ni!
Här springer Putins hantlangare och vi tror att det är en vanlig varg och inget annat.
Men så är det en spion som via dolda manicker på kroppen registrerar och fotograferar och
gud vet allt om oss ålänningar och allt vad vi har för oss.
Skogarna på fastlandet lär vara fulla av ryska spioner de också.
Här dokumenteras vi från alla håll och kanter, vinklar och vrår.
Och Putin rår.

Den  här var tyst som musen

Jag har ingen vargbild att visa er men kanske det duger med hundbilder från El Palo istället?
De är ju släkt med vargen från "the first beginning".
På något sätt så fungerar de ju också som spioner.
När vi gick utanför deras hus och hem, så skällde de ner oss och
skallet fördes vidare till nästa spion, förlåt hund,
så vi var avslöjade minst en kilometer innan vi syntes till.
De höll ordning och reda på löst folk som inte hörde hemma i "byn."


Flickor med rosett i håret är tysta


 I så gott som varje hem och hus fanns det hundar i förorten till Malaga.
 Galler för fönster och dörrar, hundar som vaktade och gav skall när man gick förbi.
 Undantagen, de som var tysta, finns på  bild förutom den
lilla hunden med den långa trappan.

God fortsättning på påskhelgen och första april!


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Anki sa…
Spännande med vargbesök på Åland - hoppas och tror den varit klok nog och återvänt till fastlandet ... och att den så småningom hittar en fin vargflicka att uppvakta :) Ja, om det nu inte är en rysk spion, för då får vi hoppas han går vilse på isen.
Härliga vovvar från er resa - den första med de trubbnosiga mastifftyperna är ljuvlig! Jag är lite svag för just den hundtypen - har ju haft boxer, bullmastiff och bulldogg för många år sedan ...
Ha en fin annandag påsk!
Ja, verkligen spännande. Framtiden ligger österut för vargen, så är det absolut. Om han är en spion må han gå vilse!
Jag är själv mest förtjust i den översta bilden. De var verkligen personliga där de satt lugnt och tittade ut på omgivningen. Men vaktade gjorde de säkert.
Ha detsamma Anki!
Marina sa…
Spännande! Här i trakterna har vi rätt gott om varg just nu. Det finns även (minst) en som uppehåller sig i närheten av vår stuga så vi får väl se om herr gråben behagar visa sig för oss framöver.
Den sprider sig, vargen. Eller om det nu är det? Kanske ni också har spioner där ;) ? Du får vara beredd med kameran om herr gråben visar sig. Stiliga djur är det fastän man ska det lite varligt.
Taina sa…
Häftigt med varg! Inte så kul att stå öga mot öga dock. Här har vi gott om coyote eller sk prärievargar tror jag de kallas för. Dessa leker man inte med heller. Trots att de tillhör hundsläktet. Och inte har vi gott om prärier heller men hit hittar de ändå?
Ja, minst sagt! Människor med tamboskap ser inte med blida ögon på att vi eventuellt skulle bli med varg och jag förstår dem. Vargen ska ha mat och tar sig mat utan att fråga om lov.
En svår balans. Förhoppningsvis så hittar den här vargen en storskog längre österut (Ryssland t.ex). ;)
Christina sa…
Vilka härliga fotografier med hundar. Antar att du gillar hundar!

Ha det gott!
Christina
Tack Christina!
Jadå, jag tycker om hundar. Också! Jag tycker om alla djur.
Och du tycker om haiku läste jag nyss på din sida. Återkommer dit igen!
Ha det gott du med !
Karin
Veiken sa…
Tja Putins spion när det är 1 april får man väl ta med en nypa salt! Vargen däremot är inte rolig att ha in på knutarna.
Läckra hundbilder bjuder du på! Ha det gott!
Första april kan man aldrig gå riktigt säker, inte ens för Putins vargar. ;) Många nypor salt måste nog till Veiken! Här är det alltför nära till alla knutar med tanke på vargen. Åland är för litet helt enkelt för herr gråben. Tack för titten in och ha det gott du med!
Paula sa…
Men oh, det är såna foton som får folk att importera hundar från alla håll i världen! De ska få det så mycket bättre här...men, det är tudelat, de bär på sjukdomar vi inte har och inte ska ha in. Men den sista hunden där hade jag nog smugglat med mig i handväskan, hur söt som helst!
Vargar ja, här sköt dom en hel familj under vargjakten. När det inte räckte med de tilldelade djuren så höjde man rösten om att man ska utöka antalet för det kan vara skabbiga djur. De skabbiga skulle räknas ovanpå antalet tilldelade djur. Jag blir vansinnig! Men många här i byn är varghatare av rang, bildekaler med "0-tolerans mot varg" sitter på flera bilar. Anledningen till hatet här är att jägarna vill jaga med lös hund. Varg ska självklart finnas i vår fauna, och vi kan med gott resultat skydda våra tamdjur genom både elstängsel, skyddshundar och dylikt om viljan finns. Trafiken dödar betydligt flera jakthundar än vargen gör. Jaja, ingen debatt här och nu, tack för underbara foton på underbart fina hundkompisar!
Den lilla hunden med rosett var den enda som inte fanns bakom galler. Hon stod utanför sitt hems öppna dörr som närmsta granne till en taverna. Förmodligen ägde hon den. Hon ägde världen tror jag, var så trygg. Jag såg inte lösa, herrelösa hundar alls den här gången och jag tror faktiskt att alla hundar var väl omskötta. Veterinärkliniker fanns det både här och där. Jag är inte alls säker på att de inte hade det bra. Jag tror faktiskt att de hade det allihopa men det jag inte förstår är att folk inte tar upp bajset efter sina hundar. Man fick kryssa mellan högarna och hela tiden ha ögonen med sig för att inte trampa i skiten. Man såg påsar med bajs i som låg längs vägkanterna, en märklig fundering. Bättre då att låta det ligga fritt och försvinna med tiden i naturen. Här och där hittade man också ett anslag om att om man inte tog upp bajset efter sin hund och man blev sedd så kostade böterna 500 €. Likväl så hände ingenting. Jag ska försöka få till ett inlägg om den saken någon gång.
Här skulle inte en varg må bra, vi har alltför små plättar till skogar som också är kalhuggna. Jag tänker på vargens välbefinnande i mina funderingar. Jag tror att Åland inte är lämpligt helt enkelt. Den skulle inte få lugn och ro.
Självklart finns också en stor rädsla hos dem som nu i decennier inte har behövt stängsla in sina betande djur på annat sätt än med elstängsel och gärdsgårdar. Jag förstår dem väl, jag skulle också tänka till om vargarna skulle finnas i närheten. Det är också en del av den naturliga sidan av det hela. Givetvis ska vargen få finnas men den ska ha det bra där den är. Åland är tillräckligt stort till ytan med tanke på ett revir men det finns inte mycket till skog att få vara i fred i. Tack Paula för engagemanget och titten in. Det går ju bara inte att gå förbi en hund utan att kunna ta en bild nu och då :).

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio