Kalevala i ösande regn....

Vi tog Wilhelm, det yngsta barnbarnet med oss och for till Eckerö för att
titta på konsthantverksutställningen Kalevala igår fredag.


Idag regnar det välsignat mycket, regnet är behövligt i allra högsta grad och utearbeten kan man glömma bort på några timmar så jag passar på att ta er med på utställningen
Eller åtminstone på vissa delar av den.....
Det finns väldigt mycket fint att vila ögonen på, att ta in och låta sig inspireras av

På bilden ovan ses Hanna Wiik-Rosenqvists "Vy över Kalevalaland", handtuftad i ullgarn.
(För att hämnas på Kalevalas folk har Pohjas härskarinna stängt in solen och månen i berget)








   Sofia Sand, studerande
   har förfärdigat
  "Gammelgäddan i vassen"
   där näckrosor blommar på
   vattenytan

   Gammelgäddan återkommer många gånger
   i Kalevalas historier.
   Av gäddans käkar byggde
   Väinämöinen en kantele
   och spelade vackert för skogens alla djur.

   Sofia Sand har tovat och använt sig av
   blandteknik






   Jag har alltid tyckt om textiltryck och Gunilla von Nandelstadhs är inget undantag
   Gunilla har tagit fasta på sång nr. 18 ur Kalevala  och tryckt Väinämöinens friarfarkost
   som han målade hälften högröd, hälften ljusblå.  Bägge stävarna förgylldes och försågs
   med silverslingor. Båten hade två segel, varav den ena duken är högröd
   och den andra lysande ljusblå.
  




   Ann Granlunds textiltryck
   kan man inte bli annat än glad av.
   Att ha den hemma på väggen
   skulle få mig att le hela dagen lång















    Mikko Snellman har förfärdigat Sampo, den mytiska rikedomskvarnen med sitt repverk
    av lin, rönn, hassel och al. I den finska Kalevala-mytologin var Sampo en magisk artefakt som
    malde rikedom och lycka till ägaren. Av lin tillverkade Väinämöinen tågvirke som han använde
    för att fånga elden.
    "Nu begynte Sampo mala, granna locket snabbt sig svängde."

    Till höger i bild hänger Ritva Salorantas ljuvliga glaskonst.


           Ritva har i flera års tid sålt glaskonst här hos Pettas och ska förstås fortsätta med det.
           Till nästa sommar har vi planer på gång....😙

                     Wilhelm hann gå många rundor och titta på allting. Han hann dessutom sätta sig
                    ner och rita en stund, samt prata med personalen om Pokémon medan vi tog rundan
                    lite långsammare.

                    Det kommer mera....
                    I skrivande stund sover jag nästan så resten jag vill visa och berätta om
                    får bero några dagar. Jag började skriva i morse och fick lov att ta uppehåll
                    och nu har jag mängder av sömnpulver i ögonen, men som sagt det kommer mera...

                   Pst. Utställningen pågår till den 3 september så gå gärna dit den som kan.
                   Jag rekommenderar det varmt!
                   Eckerö Post o Tullhus är adressen.

                   Obs!
                   Headern föreställer Honungstass, gjord av Saija Saarela.
                   Lädret är vegetabiliskt garvat, punsat motiv med rattsöm.
                  " Blodsbandet leder till Kalevala och Ohto, min mytomspunna honungstass, född av
                   Mielikki under lummiga grenar, denne dyrpäls som gav släktet sitt namn med bestämda
                   kliv på livets resa, en färd till en bättre boning."



                   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Musikanta sa…
En fantastisk utställning - så mycket intressanta och fantasifulla skapelser! Jag håller med dig om att glaskonsten är så vacker. Gillar också den tovade tavlan-stolen överst också. Fina björnar i headern.
Kram från Ingrid som inte kan sova. Det händer mycket runtomkring mig just nu.
Ja, det är en fantastiskt fin utställning och jag visar mera från den om någon dag. Tiden vill inte riktigt räcka till för min del. Det händer så mycket.
Hoppas du hittade sömnen så småningom Ingrid! Tittar över...
<3
Gunnel sa…
Vilken underbar utställning. Jag gillar när det är ett tema och inte bara verk utställda med inga gemensamma nämnare alls. Glaskonsten är mycket vacker, men mitt hjärta klappar givetvis extra mycket för det textila. Trist att det är så långt för mig att besöka utställningen. John Blund har nog tömt hela säcken över dig, för han tycker du ska sova ut ordentligt. Lyd hans råd. Ha det gott under vilan.
Det är en väldigt fin utställning, med hög kvalitet i det mesta som gjorts. Temautställningar är intressanta och det är roligt att se hur konstnären bakom tolkar det hela.
Ja, jag har nog fått mycket sömnpulver över mig igen; nu är jag inne i sovperioden. Man lär inte kunna sova "fast sig själv" men det känns nästan som att man kan göra det i alla fall. Jadå, jag lyder, tror faktiskt att det är livsviktigt att vila ut ordentligt. Tack snälla du!
Fina konstverk ,kramen Nette
Karin sa…
Så mycket vackert, spännande och tankeväckande! tack att vi fick följa med!

Och pokémon minsann – vilken level är det som gäller för Wilhelm? En annan ligger ju liksom på level 24...
Headern 'honungstass' - björnar är verkligen ett toppen konstverk.
Gillade bäst 'vy över Kalevalaland', den skulle jag vilja äga, så fiffigt att låta materialet fortsätta på en bänk, det passar förträffligt med den naturen.
Grattis till er som får gå på en sådan vacker utställning.
Ta hand om dig Karin, kram/ Eva
Hoppas du vill följa med när vi fortsätter :)
Vet faktiskt inte vilken level som gäller. Måste höra mig för. För min del så är jag rätt nollig i sammanhanget...
Jag skulle gärna ha honungstass hemma. Jag blir glad av konstverket. Det var förstås sålt men bilden har jag.
Tack Eva! Detsamma <3
Anne-Marie sa…
Regn låter underbart. :) Det har inte regnat alls hos oss sedan mitten av juni.
Vilken fin utställning med vackra motiv och härliga färger.
Trevligt att kunna göra något med barnbarnet trots regn och rusk.
Ha det fint!
Regn är underbart när det verkligen behövs! Det har slutat regna nu, men vi fick i alla fall 18 mm på två dygn. Det behövs mycket ännu för grundvattnet är inte vad det ska vara. Hoppas ni också får regn! Jag håller mina regntummar!
Utställningen är riktigt fin och mycket sevärd. Wilhelm rundade den flera gånger om i sin takt, vi tog det lite makligare.
Ha det fint du med Anne-Marie! Tack för titten in!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio