Med hull och hår...

Ungefär så blir det när jag sätter mig ner med portugisiskan...

Jag försvinner helt enkelt in i alla "palavras e verbos", ord och verb,  måste så göra för att hänga med i svängarna med de andra fem på kursen. Nu är vi sex personer kvar och det är en precis lagom stor grupp, vi får alla möjlighet till mun-tur och diskussioner på vårt nya hemspråk under de två timmar vi har till förfogande tisdag och fredag. Än så länge går det knaggligt, mera eller mindre för oss alla, men det blir mindre knaggligt för varje gång. Sen väntar hemläxor och vardagslivet. Vad gäller blogglivet så blir det kanske lite mindre regelbundet ett tag framöver för min del, beroende på den glöd jag försöker hålla vid liv på bästa sätt. 

Så måste det till lite annat roligt som hänger i trådarna här utanför.  


   De jobbade verkligen på höjderna, konstaterades när jag kom hem från kursen igår...
   Det gamla torra trädet uppe vid rua Conde Carvalhal sågades ner. Tänk vad det har fått " se" 
   under sitt långa liv. 
   När den sista stora trädgrenen skulle vinschas bort och ner på marken klängde
   sig trädet fast i allt som det bara kunde ta fast i..

  

    En man i rött klättrade upp och sågade, sågade, sågade...

   

    Åhej, så där ja! Nu var den sagan all

   



En luftfärd


   När RIM-marna hade gått hem för dagen låg trädet uppsågat kvar på marken, 
   alla kvistar och grenar var bortförda. Nu kanske trädet får bli ved i någons hem..

   
                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

All kred till dig som intensivt kämpar på med palavras e verbos! Em breve estas 100% uma portuguesa :)
Anna i Portugal,

Provavelmente vai demorar muito tempo, talvez até à próxima vida, até eu ser cem por cento portuguesa, mas obrigada Anna pelas suas palavras!💗
De gubbarna som tar ner trädet mitt i all annan grönska kan man nog säga jobbar i rätt branch. Skickliga behöver de ju vara för att inte ställa till med annat elände. Och du pluggar på med portugisiskan som jag tycker låter "hebreisk" i mina öron. Strångt gjort, jag beundrar dig verkligen som kämpar på men sådant där är ju även mums mums för hjärnan. Ni har det säkert vackert där på Madeira nu när det våras. Vi åkte ju dit 15/3 den gången vi var men det var någon vecka för tidigt för att få njuta av afrikas blå lilja och hortensia. Däremot stod Kamelia stora träd i full blom, det glömmer jag aldrig. Här är mest slask o plask nu men det måste gå an när man vet att våren är i antågande.
Så spännande att lära sig ett nytt språk. Det kan ju inte vara helt lätt.
LillaSyster sa…
Du är flitig både med språk och kameran =) Snyggt jobbat! Ha en bra kväll och glöm inte att ta en paus i hemläxorna ibland.
Hantverkarglädje,

de kan sin sak de där killarna, utan minsta tvekan.
Portugisiska är inget lätt språk men nu är det bland portugiser jag är så då är det portugisiska jag ska lära mig. Jag tycker att det är kul även om det är svårt. Tack!
Hjärnan känns öm emellanåt men förhoppningsvis så gillar en det jag håller på med i alla fall.
Nu just är det vinter här...snö väntas uppe på topparna. Vår vår börjar den 20 mars...Idag har det varit rätt kymigt och blåsigt men så ska det vara när det är vinter.
mums för hjärnan. Ni har det säkert vackert där på Madeira nu när det våras.
Det finns rätt mycket som blommar här men helt rätt, Afrikas blåa stjärna blommar längre fram.
Våren är i antågande hos er och en ljuvlig tid, den bästa på året. Ha det gott snälla du!
Hannas krypin,

lätt är det inte...men sakta mak så lär jag mig mera och mera av mitt nya hemspråk.
LillaSyster
Tack!
Ha detsamma även du. Jodå jag tar paus..ett måste emellanåt.
znogge sa…
Bra kämpat av dig men jag förstår att det känns angeläget att lära sig språket. Helt lätt är det inte men det är bara att kämpa på och göra läxorna ;-)

Jag tycker det är lite vemodigt när stora och gamla träd fälls men ibland har man inget val.

Kram
Znogge,

tack! Ja, det är angeläget för min del att lära mig portugisiska. Livet blir så mycket lättare då...
Jag tycker likadant, det är lite vemodigt när träd fälls men jag förstår att de här träden, de var flera, måste fällas.

Kram
Märtha sa…
Här fälldes två granar, en tall och tre björkar igår. En gran, björken och tallen var över 60 år gamla, enligt hastig årsringsräkning. Började med den klenaste björken idag, avverkaren befattar sig inte med klenverket som jag tar tillvara som pinnved och sen försöker jag får riset i lämpliga risukasar. Sådant jobb är jag lite ovan med nu, så kroppen behöver vänja sig, en timme om dagen... Italienskan som jag håller på med är ju av annan art, har inte varit i landet ifråga på minst tio år, ville klura ut hur ett latinskt språk är uppbyggt - och så har vi roligt. Tror jag är den enda av deltagarna som inte besökt Italien sen vi började! Får säga som vår president, när han tillfrågades om vilka språk han kan förhandla på: "På italienska förhandlar jag bara om menyn". Han flyter ju på på både svenska, finska, engelska, franska och rätt så bra på tyska.
Bloggblad sa…
Bra gjort att du lär dig landets språk! Det måste underlätta - men visst blir det svårare med åren att ta till sig nya språkkunskaper! Jag märker att jag lätt glömmer många ord på de två främmande språk jag (sällan) pratar.
Susjos sa…
Imponerande att du lär dig portugisiska! Kämpa på!
Tänkte lära mej italienska en gång i tiden, gick en ABF kurs på 10 tillfällen, och insåg då hur svårt det är att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder!
Ha det gott!
Kram
Märtha,

Inte illa alls med den fällningen. Nu har ni ved för nästan vinter igen.
Ja, trädfällning med allt vad det innebär och allt jobb på det tar på. Jag vet, jag har också varit i den "branschen" . 23 björkar gick åt när Alfrida hade gjort sitt. Ved fanns hur mycket som helst när vi lämnade över till följande ägare på Skoltomten.
Jag får väl göra som president Stubb, se till att jag kan läsa menyerna här i alla fall. Har haft besök av en portugisisk vän idag som har pratat portugisiska med oss. Öm i huvudet är jag ännu. Puh...

Marianne,

tack!
Lär mig portugisiska gör jag nog aldrig fullt ut men det underlättar att kunna en hel del. Vet inte om det är svårare för mig än för de andra på kursen, trots åldersskillnaden.
Vissa har lättare, andra har svårare. Det är mycket inmatning, korvstoppning som gäller för oss alla. Det här språket har oerhört många irregulara verb..Nå, det blir som det blir och bättre blir det för varje dag fastän det känns lite tvärtom. Prata är nödvändigt och att våga prata..
Susjos,

tack! Ja, jag kämpar på..är envis och vill ju, så det hjälper mycket.
Jag har läst italienska jag också men bara en kortkurs innan jag reste till Italien.
Allt har sin tid, kräver sin tid.
Ha det gott du med!
Kram
Stefan sa…
Vi tvingades för två år sedan såga ned en stor tuija utanför vår framsida. Föreningen menade att den och andra tuijor i området växt sig så höga att de påverkade fasaden och takrännan. Vi bor i K-märkta hus, så det var fullt förståeligt.

Utanför vår radhuslänga växer tre gigantiska björkar som säkert stått där i evighet. Vi får se om föreningen gör något åt dem innan de blir för gamla, för vi bara väntar på att någon ska ge vika i höststormarna.
Stefan,

tuija är så vackert men det är förståeligt att det måste tas ner träd ibland.
De gigantiska björkarna har sin tid, kanske hundra år och så brukar det komma ner. Vi hade 23 björkar som föll när vi hade den orkanen Alfrida på besök för några år sen då vi bodde på Åland. Oj, så mycket jobb det blev att reda upp efter den damen.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio