Alla dessa dagar

Vi befinner oss i Stilla veckan med alla dagarna som benämns som blå-måndag, vit-tisdag, dymmelonsdag, skärtorsdag, Långfredag, påsklördag, påskdag...och efter den här veckan kommer påskveckan.

Jag tänker inte gå in på de olika dagarna och varför de heter som de heter, varför det är Stilla veckan osv. All den kunskapen har de flesta av oss fått så gott som med modersmjölken och om inte, så kan den  intresserade själv googla. 





Jag har alltid tyckt om påsken; redan som barn, men långfredagen var verkligen lång och hemsk, då fick jag inte göra någonting alls, inte gå till kompisar, inte gå ut, inte leka etc. och som det barn jag var en gång, så var det rena pesten. Jag skulle helt enkelt lida, så kändes det verkligen. Jag skulle stilla mig. Det som jag nästan alltid har varit sämst på 😉 Så det var kanske riktigt bra sist och slutligen med långfredagen för min egen del? 




Mina hårt arbetande föräldrar låg för det mesta och sov bort den dagen, de passade på att sova ut. För dem var det säkert en väldigt skön dag. Själv försvann jag in i den bokliga världen eller tecknade någonting om jag inte såg på tv och det gjorde jag helst inte för då handlade det mesta om korsfästelsen och alla hemskheter runt den. Jag led av att se den filmen som gick som en följetong år efter år. Senare inser jag förstås att påsken firas för att påminna oss om vad som var en gång men då tänkte jag inte så. Det var verkligen en låååång fredag. 

Citronfjäril

Men långfredagen var ändå undantaget, resten av påsken var bara ljus och fin. 

Med ljuset som infann sig under påsken, så tog vintern mera eller mindre slut, då tog man in påskris, och videkissor, man målade ägg, åt memma med socker och grädde och påskharen lämnade ett påskägg någonstans. Oftast ett Fazers Mignon-ägg. Ibland också ett chokladägg med en ring i eller något annat krimskrams.  

Nässelfjäril












Däremot minns jag inte vad vi åt som påsk-mat när jag var barn. Märkligt nog så har jag tydligen förträngt det. Kanske vi helt enkelt inte var så traditionsbundna i familjen Sommarström? Jag har ingen jag kan fråga längre så den frågan får bero. Vi åt i alla fall inte lamm, för min far hade bestämt sig för att det var som att äta en yllekofta. Han ändrade sig senare när jag, som vuxen med egen familj, bjöd honom på lammstek.

Alltsedan jag blev vuxen och har haft egen familj, har jag tillrett lammstek, vitlöksspäckad, med rosmarin och timjan på påsklördagen. Påsklördagsmorgonen åt vi alltid ägg och fisk, samt många gånger sill. Jag håller fortfarande liv i den traditionen men är mera benägen nu för tiden att göra tvära kast i menyn fastän lammet består tillsvidare. Men man vet aldrig...kanin är också gott.   


Memma blir det aldrig mera här, skulle jag tro. Uffe gillar det inte alls. Jag gillar memma men då måste jag laga den själv, vilket jag kan förstås. När jag hade bageri, så sålde jag en hel del memma, men bara för min egen del är det inte så angeläget trots allt.

 

Påfågelöga


















Det jag närmast tänker på vad gäller påsken är den gula färgen. Ingen vet egentligen varför påskens färg är gul men det troligaste är att det finns en koppling till symboler som ägg, kycklingar och påskliljor samt till solen.  Påskens gula färg har ingenting med kyrkan eller kristendomen att göra utan lär härleda ur folklig tradition. Men ingen vet med säkerhet, den gula färgen har smugit sig in i påskfirandet som en glad och solig tjuv om natten.

Hur hamnade jag in i det här filosoferandet då? Ja, säg det? Troligen för att jag hittade så många gula blommor i mitt bildarkiv som jag vill dela med mig av till er. 

Varsågoda alla som tittar in här! Nu blir det mycket gult. Gult hör till en av mina favoritfärger.


   Ha en fin onsdag!


                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Härliga vårliga bilder. Minns också att man inte fick ringa någon kompis på långfredagen......Idag är det nog som vilken lekfredag som helst för barnen- bra så! Ha en fin onsdag =) Hoppas att Nelson är snäll mot dig och inte ställer till det.
Stefan sa…
Ack, du underbara vår. Nu börjar det kännas på allvar. Tack för fina bilder.
Långfredagen är väl tillsammans med juldagen två av de tristaste dagarna på året. Inget öppet, så man får hoppas på fint väder så man kan göra någon nytta i trädgården eller ute i naturen.
Långfredagarna var urtrista! När jag blev lite äldre var långfredagen en utekväll med kompisarna. Vi har firat påsk på lite olika sätt beroende på var vi bott. Nu firar vi egentligen inte alls, men ska äta middag med grannarna som ska bjuda Roger på leg of lamb .) Kram!
Karin sa…
Underbart soligt gula bilder!

Jag hade turen att växa upp föräldrar som tyckte att man skulle ha kul på långfredagen. Visserligen var allt stängt, affärerna, konditorierna, biografen... Dessutom rådde förbud mot fester, dans och andra syndigheter, men det fanns ett kryphål: slutna sällskap fick göra lite vad de ville. Så på långfredagen var det påskfest med dans i IOGT-lokalen.
femfemman sa…
Underbara vårbilder! Jo, jag gillar påsk. Kravlöst umgänge med nära och kära. Helt annorlunda mot julen.
Och så är det ljust...och vårlikt.
Fast visst var långfredagen förskräcklig då man var barn. Tog aldrig slut. Och man fick varken sjunga eller skratta. Tur att det ändrats sej! Kram
Znogge sa…
Långfredagarna för var verkligen urtrista dagar. Det gick "Det sjunde inseglet" på TV, i radion var det klassisk och dyster musik och allt var så klar stängt. Årets tråkigaste dag när jag var lite skulle jag vilja säga. Annars tycker jag generellt om påsken och att den infaller när våren börjar anas mer. En helg helt i min smak. Påskmat är det inget för mig och lamm det äter jag inte men jag kan vara en godisråtta ;-) Det viktigaste ändå är att träffa nära och kära.

Önskar en god onsdag!
Javisst var långfredagen låååång! Tråkiga program på tv, tråkig musik på radion.
Det jag tycker om med påsken är färgen gul. Alla gula blommor som skiner som solen. Imorgon ska jag inhandla påskliljor och kanske också gula tulpaner. Men så mycket påskpynt blir det inte. Några kycklingar och några ägg. Men lite godis måste köpas till eventuella påskkärringar. Och kommer det inga finns alltid rum att stoppa godiset i.
BP sa…
Vilka läckra bilder, speciellt den första. Blir så glad när jag tittar på dom:-)

Vad gäller Stilla veckan och namnen på alla dagar som ingår - ja, där är jag nollställd. Men varje år är det minst en bloggare som har järnkoll, så jag blir påmind. Och i år är det din tur.

Långfredagarna hos mina föräldrar minns jag inte som tråkigt, men visst som hos mina fastrar som var praktiserande katoliker. Där fick man verkligen hålla tyst, och när vi besökte dom under Påsken såg mina föräldrar till att snabbt åka därifrån till en av mina mostrar som var "normal".
LillaSyster,

Tack!
Det var ju så, alla gjorde i stort sett likadant.
Tack och lov så har alla dessa stränga gränser försvunnit.
Barn ska leka, inte straffas för något som hände för tvåtusen år sen.
Nelson svänger lite grann med tårna åt det här hållet nu. Håller till ute i periferin som börjar piskas upp mera och mera. Imorgon lär han vara här ordentligt. Vi får se.
Tack detsamma önskar jag dig också, sent omsider!
Stefan,

ja, denna underbara nordiska vår. Här ser man den också, givetvis men inte alls lika tydligt.
Så är det, ja, båda de dagarna är som de är men tack och lov så kan man göra dem som man själv vill i dessa dagar. Att inget är öppet kan jag klara av, det handlar ju bara om två dagar. Hoppas ni får fina vårliga påskdagar hos er!
Anna i Portugal,

Ja, Långfredagen var urtrist. Juldagen var roligare, då hade man någon julklapp att ägna sig åt och annat kul.
Vi firar inte särskilt mycket alls Uffe och jag. Vi äter lamm, vi äter fisk, men det gör vi ju annars också. Vår lilla häxa har kommit fram på bordet osv..annat var det när mina barn var små..då var det fest
Ha det fint tillsammans med grannarna. Kram!
Karin,

tack! Gult piggar upp!

Grattis, så ska det vara. Jag gissar att mina föräldrar mest var trötta och såg en chans att få sova ut i lugn och ro. De tänkte nog också på vad grannarna tyckte. Alla gjorde likadant i våra kvarter. Där satt vi ungar och längtade efter varandra, var och en på sitt håll. Barnmisshandel på sitt sätt. 😉 Det uppstod kryphål även i min ungdom/tonåren, då vi hittade på mycket kul. Men som barn, nej, då var det urtrist.

femfemman,

Tack! Kravlöst och skönt, ja, absolut. Nu för tiden är julen sån också för vår del. Gränser saknas. Vi gör helt och hållet som vi själva vill och känner för. Den här påsken tänker vi ta det lugnt som bara den.
Ljust och vår, det är det bästa av allt.
Som barn var långfredagen hemsk. Japp. Tur att allt är förändrat i de flesta kretsar och samhällen.
Kram
Znogge,

ja, där är nog de flesta av samma åsikt, vi som är jämnåriga i alla fall. Det sjunde inseglet, ja, det var ju det också...
Påsken är en fin högtid, också för min del.
Det där med godisråtta låter inte helt fel! 😊
Jag önskar dig detsamma!
Kram
Anita,

årets längsta fredag utan tvekan, längsta dag t.om. Allt skulle ju vara så nedstämt och tråkigt.
Gult är uppiggande, gult behövs. Många insekter gillar gult också. Här pyntar vi inte heller särskilt mycket, lite smått bara.
Jag har inte träffat på en enda liten påskkärring här, det verkar inte vara tradition alls. Men jag kan vara påskkärring själv och äta godis så det ordnar sig.
Så där resonerade jag också på den tiden då det kunde knacka på dörren. Kom det ingen så gick godiset åt i alla fall. Praktiskt och bra eller hur?
Vilka läckra bilder, speciellt den första. Blir så glad när jag tittar på dom:-)

BP,

jag tror nog att de flesta av oss känner till namnen på dagarna i Stilla Veckan. Vi fick dem ju intutade i oss redan i småskolan och från första stund. Vad de sedan symboliserar de där dagarna får folk själva ta reda på.

Det låter skönt att du slapp dessa urtrista fredagar...
Det fanns inte några katoliker i min omgivning alls när jag var barn men lik förbannat så måste vi hållas inne och inte göra oväsen av oss. Personligen tycker jag att katolikerna är vildare av sig, mera lössläppta än vad vi är i Norden. Jag blev väldigt förvånad den första påsken vi firade här..de betedde sig ju inte alls som jag hade trott. De kristna i Norden är inte alls lika fria i sina tankar som de är här. Här tar man en poncha och är som folk ungefär. 😁 Men givetvis, det finns de som är fanatiska även här i sin religiositet. Fast jag har missat dem, tack och lov.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio