Fågel-måndag/ Stenknäck

Det är måndag (segunda-feira) och jag visar foton av fåglar som fanns runt
omkring oss då vi bodde på Åland. Fotona har jag inte visat tidigare men många liknande. 
Jag gör som alltid tycks det som, städar i arkivet. 
Det finns mycket där ännu men faktum är att det minskar under tiden jag "pinar" er i bloggvärlden. 
Det börjar bli luftigare...och mera hanterbart. 

Idag är det stenknäcken som får förgylla min och kanske någon annans måndag.
Tänk bara vilket namn den har på latin: coccothraustes coccothraustes. 
Vilket är lustigt i sig, för trots att det är latin så är det grekiska och betyder kärnknäckare. 
"De är knepiga de där romarna" som en viss Asterix sade...


   Kärnknäckare. Stenknäck. 
   Vilket kan förstås då man ser den magnifika näbben den har.
   Den knäcker nog det mesta kan jag tänka mig. 
   Glädjen flög högt i tak när vi insåg att vi hade ett stenknäckspar hos oss i Geta som t.om. häckade
   i allt det lummiga som fanns på vår tomt  och att de fick också småttingar. 
   Det lär vara ovanligt på den breddgraden men hur som helst så blev det vanligt hos oss. 
   De kom några år i rad till oss och vårt fågelbord som vi fyllde på året om.
   Vi matade fåglarna alla månader under året. 

   
Så ser äggen ut som stenknäcken har. Bilden är inte helt rättvis, äggen är lite blåaktiga med glesa mörka fläckar och streck. Boet består av kvistar och lavar, samt invändigt av fina rottrådar, hår och tagel.

Behöver jag berätta att jag alltid lade ut mitt eget hår som fanns i hårborsten. Vips så blev det bomaterial. Fint kändes det att veta att små ägg och ungar hade glädje av mina hårstrån. 

Honan bygger boet men får viss hjälp av hannen. 

   
 
 
    I sällskap med en grönfink i frökorgen,
    
De lägger fyra till sju ägg i maj. Eftersom stenknäcken är utsatt av boplundrare ( det är väl mera eller mindre alla fåglar i och för sig?) så lägger de en ny kull senare i juni. Ungefär 2 veckor efter ruvningen kläcks ungarna.  Honan sköter helt och hållet om ruvningen (hoppas hannen ger henne lite mat under tiden) . Däremot deltar hannen när ungarna har kläckts med att mata dem. Insektslarver är den huvudsakliga födan. 



Fågeln är ca 18 cm lång och lätt att känna igen på sitt stora huvud och sin kraftiga näbb. 
Näbben är mörkt blygrå under sommaren och under vintern mera ljusbeige. Den har ett kraftigt vitt band på de mörkt blåskimrande vingarna. 

   
   Det låter "zick" om dem och ibland också ett lite tunnare "sriii". Stenknäcken är social och hävdar inte 
   sitt revir särskilt hårt. 
   Sången är ganska oansenlig och närmast en sång för relationen paren emellan.
   Någonstans vet jag att jag att jag har foton på deras småttingar men tro inte att jag hittar dem nu...




                                                                                           Snygging! 

 

   Här tillsammans med stora hackspetten                        Här med en steglits..

    Födan består mest av frön och kärnor från olika frukter. Körsbärskärnor gillas men 
    runt Medelhavet kan de även knäcka olivkärnor. Ibland krävs ett tryck på 70 kg/ cm2 för att 
    knäcka en olivkärna. Det ni! Då är det bra att ha en kraftig näbb eller hur? 
    Naturen är otrolig. 

En liten uppdatering: titta in på Ankis inlägg så får ni se hur småttingarna hos familjen Stenknäck ser ut. https://ankisbildblogg.wordpress.com/2019/06/17/glad-mandag-106/ Tack Anki för tipset! 😊

    Ha en fin måndag alla! 

                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Anki sa…
En av mina favoritfåglar! Vi hade häckande par hos oss när vi bodde i vårt lilla hus i kanten av skogen. Lyckades ta ett par bilder genom köksfönstret ... finns här om du vill se: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2019/06/17/glad-mandag-106/
Ha en fin start på veckan!
Anki,

de är så fina, så speciella.
Så kul att ni också hade ett par som häckade hos er. Tack jag ska titta in på ditt inlägg, givetvis.
Ha en fin start du med!
Åh så fin den är! Har sett den i Sverige när vi bodde på landet, även om den inte var en flitig besökare. Tack för att jag fick lära känna den lite mer :) Kram
Anna i Portugal,

ja, den är jättefin, speciell på sitt sätt. Den märks.
Kram till dig med Anna!
Jag har också haft stenknäck på besök och även
besök av bergfink och stjärtmes som heter ett lustigt
namn på latin.
Karins ordöverflöd,

vilket fint namn på din blogg!

bergfinken hade vi också på vårligt besök när de drog vidare norrut, och så förstås på återvägen när hösten kom. En vacker fågel det också. Stjärtmesen hade vi också då och då.
Härligt med fåglar eller hur?
Stenknäcken är så fin. Vi har också haft besök i vår trädgård. Blev alldeles till mig första gången jag såg den. Visste en del om den men långtifrån så mycket som jag fick lära mig här hos dig. Tack för det! Steglitsen är också en väldigt vacker fågel.
LillaSyster sa…
Fina Stenknäcken =) Har haft dem i trädgården vid några tillfällen, men nu var det ett tag sedan jag såg någon. Fina bilder =)
Anita de fyra blomsterhaven,

ja, den är så speciell också, finingen.
Jag är lite nörd av mig, måste ta reda på så mycket som möjligt. Lite jobbig för mig själv t.o.m.
Steglitsen är mycket vacker. Den har vi sett även här på Madeira.
LillaSyster,

ja, den är ju så fin! Hoppeligen så får ni snart besök av den igen.
Tack! 😊
Paula sa…
Fågelsläktet är helt otroligt! Jag kan ingenting om pippifåglar, men försöker ju lära mig lite varje år, speciellt av våra vanligaste arter. Stenknäcken är en skönhet, man kan inte bli annat än glad då man ser den.
Är med i en grupp som heter Birdlife på instagram och där ojar och vojar jag mig varje dag över rörliga bilder på dagens fågel. Finns det någon annan djurart som är så mångfacetterad?
Paula,

ja, det är otroligt hela fågel-släktet.
Jag har alltid varit intresserad, tänkte också att jag skulle gå med i amatörornitologerna tiden mellan mina äktenskap men så gifte jag mig med en ornitolog istället
( Uffe ) så jag slapp lindrigt undan kan man säga.
Ja, säg det den som kan. Förmodligen finns det liknande i alla fall, vad gäller mångfacetteringen. Tror jag.
BP sa…
Tänkte precis skriva att jag tycker du är så duktig att du kan fåglarnas namn både på latin/grekiska och på svenska. Men sedan läste jag din kommentar att Uffe är ornitolog. Det förklarar saken;-)
Att jag sedan aldrig hört om en stenknäck är en helt annan sak.
Ägget ser i alla fall ut som ett vaktelägg, liknande "mönster".
Geddfish ♥ sa…
Åh, jag gillar fåglar, men tyvärr tyvärr, kan jag inget om dem (bara de vanligaste). Knappast namn eller läten, avundsjuk på de som kan!

Vi har våra "områden" som vi älskar och en kan inte kunna allt 😀
Tack för fint inlägg 🙏🏻 Kram!
znogge sa…
Jag är dessvärre ganska dålig på fåglar och visste inte ens att Stenknäcken fanns. Väldigt fin måste jag säga så nu lärde jag mig något nytt. Trots att vi bor under ett fågelstreck så känner jag bara igen dem vanligaste. Periodvis invaderas vår lillhåla av fågelskådare så utbudet finns här så att säga ;-)

Önskar en god kväll!
BP,

Ja, ibland har man lite extra tur.
Men den här gången var det jag själv som sökte upp det, googlade. Ibland frågar jag Uffe.😊
Ja, du har rätt, ägget liknar ett vaktelägg men är ljusare och lite mindre, men det syns inte på bilden som är aningen missvisande vad gäller färgen.
Stenknäcken är inte helt vanlig så jag kan gott förstå att du inte kände till den.
Geddfish,

huvudsaken är att man gillar fåglar, det andra är inte särskilt viktigt alls. Så ser jag på det hela. 😊
Du har så rätt, vi har våra "områden" och det är ju bra eller hur!
Tack själv Gerd!
🙏🏻 Kram!
Znogge,

den är inte helt vanlig den fina Stenknäcken.
Den är finfin. Lite speciell med sin kraftiga näbb.
Förstår att det kommer fågelskådare, är man nörd så är man .

Jag önskar dig detsamma !

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio