Skyltsöndag / 408


    Bloggvännen BP förvaltar skyltsöndagarna här i bloggosfären. 
    Personligen har jag varit bekväm, ja, jag har inte behövt anstränga mig så att säga. 
    Skyltarna har rullat nästan ända fram till oss den senaste tiden.
    I grannhuset i slutet av gränden har bilar med möbler varit på besök. Någon flyttar in.... 


    ...någon flyttar ut. Sånt händer titt och tätt i ett bolag med 17 lägenheter. 
Det rör på sig så att säga
Att bo på Madeira är ett dyrt kapitel i dagens läge, 
där priserna har stigit med ca 30% det allra senaste året. 
Givetvis söker hyrestagare andra lägenheter om de kan få tag på en 
till bättre pris än den de bor i. 
När hyran stiger med 350 € från en månad till en annan kan man hålla sig för skratt. 
Det är väldigt mycket pengar för t.ex en barnfamilj. 
Den familj som flyttade ut hade betalat 1000 € per månad. 
Följande familj som flyttade in fick betala 1350 € för samma lägenhet. 
Som ett exempel bara....


Till RIM-arbetsplats mitt emot oss, transporteras både det ena och det andra hela tiden. 
Fernando & Correia kommer med fyllnadssand/jord i det här skedet 
i byggandet av de 24 lägenheter som är på gång. 

                   
                    Givetvis så tar jag till apostlahästarna i stort sett alla dagar. 
                    Jag sitter inte enbart här på min rumpa och betraktar de rullande skyltarna . 
                    Ibland söker jag upp dem också eller rättare sagt, går förbi dem i min tur. 
                    I Gamla stan hittade jag den ovanstående på en vägg...
                    Jag gissar att de flesta av er ser vad som erbjuds av drycker...
                    En sjöjungfru fungerar kanske som lockmedel ? 😊

Hmmmm, revolution, rock bar, dödskalle och så en dam i cocktailglaset. 

Jag undrar förstås om det finns män i cocktailglas också? 


De andra som brukar skylta har jag länkat till här nedan: 


Ha en fin söndag alla!

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Sjöjungfrun och tjejen i vinglaset var läcker. Tråkigt med dessa hyreshöjningar som inte var lite heller. Fint flytt och dryckjom i dina bilder till dagens skyltsöndag. Önskar dig en fortsatt trevlig söndag.
Oj då, jag fastnade på den dyra hyran. Som du sa, inte lätt för barnfamiljer som dessutom behöver fler rum. Tänker mig att ni har skönt väder nu eller? Den gången vi var dit åkte vi 15/3, då var det ca 20-22. Vi har snö igen, isiga vägar och någon grad kallt. Får stå ut ännu en månad innan man vågar vara säker på att det vänder. Ha det gott där borta.
Guldkryckan sa…
Höjningar är ju mindre roligt, kan ju vara bra att se om sitt hus ekonomiskt kan jag tänka.
Men det var jösses vilken höjning det blev där, hujeda mej. :(

Kan se mig själv i ett cocktailglas, den synen hade nog fått hela världen att aldrig mera dricka alkohol. ;)

Ha en fin söndag nu, med eller utan cocktail.

femfemman sa…
Rent bedrövligt med sådana prishöjningar. Känner av det på allt, tycker jag. En kopp kaffe för 37 kr...10 kronor mer än för någon månad sedan.
Omotiverat !
Känns som om alla som kan sko sig på den tid som är, gör det! Och vi andra får betala!
Ha det fint! //Anna-Lena
Åke,

murala målningar är de dessutom. Mycket bra gjorda.
Ja, här har hyrorna och bostadspriserna gått över takhöjden nu känns det som. De som drabbas är som alltid de som har de tunnaste plånböckerna.
Tack och tack detsamma!
Hantverkarglädje,

ja, det är dyrt just nu. Många betalar väldigt mycket för att kunna bo.
Vi är så glada för att vi äger vår lägenhet och inte behöver betala annat än el, vatten och försäkringar.
Nu har vi riktigt skönt vårväder, trots att det regnar lite hela tiden, men temperaturen är runt 25 plus varje dag. Grodorna kväker sina vårsånger i ribeirorna. Det är vår här.
Jag har förstått det och också sett det att ni har vinterväder igen. Mars är mars. Ha det gott du med, ni med!
Guldkryckan,

här är höjningarna så markanta just nu och med inriktning på turisterna. Det är inte som det ska vara men jag hoppas att det vänder. Många betalar mycket mera än vad jag skriver om i inlägget.
Vi har det bra, vi äger vår lägenhet men de som hyr får betala mera än vad som är skäligt många gånger.
På ett år har bostadspriser och hyror stigit med ca 30 %. Grymt! Lönerna har inte gjort det...

Haha...jag tror jag kunde hjälpa till för att få folk att sluta dricka. :)

Tack det blir utan cocktail!
Ha en finfin söndag du med!
femfemman,

ja, det är bedrövligt och i många fall omotiverat. Inte överensstämmande med verkligheten utan det passas på helt enkelt att sko sig lite extra..
Visst är det som du skriver, absolut, jag håller med. Saker är dyrare och priser måste höjas men inte i den takt och den storlek som det görs.
Ocker!
Ha det fint du med Anna-Lena!
Karin
åsa sa…
OMG 😳 det var en saftig hyreshöjning för jag antar att lönerna halkat efter och allt precis som här i Sverige blivit dyrare.
En farbror till mig hade en liknande tatuering - en pinuppa - vilket var väldigt ovanligt i min närhet då jag var barn.
Bra skyltat 👍
:åsa
znogge sa…
Snyggt skyltat denna söndag!

Det var rejäla hyreshöjningar minst sagt så jag förstår att det kan bli ohållbart för en barnfamilj. Man ska ju mer än bo tänker jag. Tyvärr ökar ju allt i pris nu... Det är ju viktigt att lönerna höjs för annars blir det en orimlighet.

God söndag!
Svåra hyreshöjningar för de med låga inkomster i första hand, men självklart för alla som drabbas. Att tvingas lämna sitt boende av ekonomiska skäl är fruktansvärt. Tror jag såg den där sjöjungfrun, känner igen den iaf :) Hoppas ni får en skön söndagseftermiddag! Kram
Åsa,

ja, det är en väldigt saftig, kraftig hyresförhöjning. Lönerna halkar efter rejält här och många i lokalbefolkningen flyttar till landsbygden OM de kan göra det med tanke på skolor och arbeten. Ingen lätt sits alls.
Allt är lite dyrare här men långt ifrån som det är i Sverige. Det är svårt att jämföra egentligen, allt är så annorlunda, men prishöjningarna på hyror och försäljningspris på bostäder har åkt i skyn på grund av att så många utlänningar flyttar hit, samt investerar i dyra lägenheter etc.
Jag är uppvuxen på Åland där det var vanligt med sjömanstatueringar. Minns inte den här typen av kvinnlig fägring dock men nog fanns de :)
Tack! 👍
Znogge,

tack! :)

ja, det är verkligen höjningar som heter duga. Det är svåra tider för många ...här är lönerna rätt låga för en medel-madeirense. Ca 800-1000 € före skatt.


God söndag önskar jag dig också !
Anna i Portugal,

de är de som drabbas hårdast sådana här gånger, de som redan har det tufft. Det som underlättar här är att många har släkt på landsbygden, som har grödor i sina trädgårdar runt husen där de ofta odlar kål, lök, samt bananer och andra frukter.
Jag tror också att du såg sjöjungfrun på rua Santa Maria i gamla stan :) Hoppas detsamma för er del också! Kram
Geddfish ♥ sa…
Härliga skyltar! Stort minus för alla prishöjningar. Det känns helt galet.
Här tappar jag hakan över dyrt smör, mjölk, ost, kaffe. En Proviva 1 liter kostar 31 kronor.
Hyreshöjning väntar, vet inte hur stor chocken blir. Nån cocktail blir det inte här. Men Madeira är vackert.
God söndag, ljus och kärlek!
Geddfish,

tack!
Ja, det är som det är i vår värld just nu. Man får anpassa sig efter bästa förmåga. Allt har förstås sin förklaring men som vanligt så passar rätt många på att utnyttja möjligheten att höja priserna trots att det är omotiverat. Mammon är mäktig. Förstod på de svenska nyheterna att elen ska stiga igen och att hyrorna höjs. Tuffa puckar och precis som du Gerd, lämnar jag också bort cocktailen ;). Madeira är väldigt vackert och här finns mycket fint trots hyreshöjningarna. Alla länder drabbas skulle jag tro, mycket på grund av kriget. Vi får trösta oss med att det inte faller bomber på oss...det finns alltid de som har det mycket värre.
Fortsätt krya på dig! God söndag även till dig med ljus och kärlek!
byblixtra sa…
Så praktiskt med skyltar som dyker upp utanför fönstret. :-)
Det var en häftig höjning av hyran och förstår att folk letar billigare bostäder men det blir väl allt svårare förstås.
Fina skyltar/målningar på väggen. Å, visst kan man undra över om det finns män i cocktailglas.
byblixtra,

ja, visst är det så. Väldigt praktiskt.
Det börjar bli riktigt svårt för många att hitta bostäder till lägre pris nu. En tuff utmaning är det .
Tack! Ja, nog kunde det ju vara lite mera jämställt. En karl kunde ju också ligga i cocktailen som omväxling ;):
BP sa…
Helt klart - du bor mitt i ett skylteldorado. Hyreshöjningarna på Madeira motsvarar ungefär elprishöjningarna i Sverige. För en villa/hus alltså. Det kan inte vara alltför lätt att hitta billigare bostäder, jag menar Madeira är ju inte fastlandet Portugal precis. Nästan så att man är glad att man äger sin bostad.
Dryckesskylten med sjöjungfrun är läcker liksom den för baren. Lagom "kultiga" båda två.
Som alltid - en toppen Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och alla länkar till deltagarna:-)
BP,

ja, det gör jag verkligen!
Antagligen är det så i jämförelse, vad gäller höjningarna. Av olika orsaker förstås, för här handlar det inte om el, utan om turister, om nya människor som flyttar in, guldvisa-människor från USA etc etc. Och allt detta drabbar lokalbefolkningen allra mest men givetvis alla andra också. Vi är glada över att vi äger vår lägenhet, lita på det!
Tack själv BP!
Ditte sa…
Fint skyltat.
Ofta är det så här också att skyltarna kommer till en. Mer eller mindre. Dock inte vad gäller flyttbilar, I vårt område är det få som flyttar. Här är det mest bostadsrätter och vi har billig avgift till föreningen. Men de som har stora lån och inte har marginaler blir det mer knapert för.Å andra sidan har många vant sig vid en väldigt hög standard, stor bil , lantställe m.m. Så några buffertar har många inte tänkt på under den ekonomiskt mer gynnsamma tiden.
Trist att det blivit dyrt att bo på Madeira-. Rejäla prisökningar och även på bostäder.
Bra att det ändå finns hyreslägenheter. I Spanien, på många ställen finns ju bara "köpelägenheter" och ytterst få att hyra.
Intressant med ert grannbygge men kanske är det utländska köpare.
Vet ju att både du och Uffe rör er en hel del och visst är det roligt att se sig om efter skyltar. Eller de kanske hittar er.
Tänkte också på om det finns män i cocktailglas. Kanske kan vi ordna det.
Ditte,

Tack!
Så är det ju! :)
Här är det rätt stor omsättning på flyttbilar just nu, här på vår gränd. Många har byggt eget och flyttat från grannhuset, sålt sina lägenheter eller så hyr de ut, både åt lokalbefolkningen och åt turister. I grannhuset finns det rätt många som äger sina lägenheter själv men många av dem hyr ut dem också.
Här har hyror och bostadspriser stigit oskäligt mycket det allra senaste året. Vi brukar skämta och säga att plötsligt så har vår lägenhet blivit mycket mera värd, vilket den också har, men det spelar ingen roll eftersom vi inte tänker sälja den.
Det är kanske inte så lätt för barnfamiljer med lägre inkomster att tänka på buffertar. Antagligen har det gått jämnt ut, levt på lånta fjädrar etc. I Sverige har man ju också haft möjlighet att inte amortera alls på sina lån, bara betalat räntor. Så blir det andra bullar, man ska amortera och räntorna har stigit. Matpriserna, elpriserna...en svår sits oberoende av om man har haft framförsikt eller inte. Men en lärorik tid är det onekligen.
Under goda tider flyter livet på som på räls, nu är det annorlunda för väldigt många över hela världen, åtminstone över hela Europa. Vi känner nog alla av kriget i Ukraina och efterdyningarna av pandemitiderna ännu.
Här tror man att det ska svänga så småningom vad gäller hyror etc men det finns många åsikter och röster som också talar för annat. Den som lever får se.
Våra blivande grannar är troligen mest utlänningar men givetvis någon från ön som har det gott ställt. Den billigaste minsta lägenhetens pris går på 300.000 euro och så går priset bara uppåt och över 800 000 €. Vi har sett tyskar och portugiser som har varit här och tittat sig omkring med mäklare.
Det är både också vad gäller skyltarna, de kommer hit och vi hittar dem. Vi rör ju på oss varje dag i stort sett.
Vi fixar det där med män i cocktailglas, eller hur? ;)
Lycka till med rehabiliteringen och hälsa Bosse!
Tove sa…
Wops där kom en skylt förbi på hjul, (H)julskyltning ju :-) stannar och så är bilden klar! Så käckt!
De där väggmålningarna är tjusiga - och skickligt gjorda; wow! Dessa rullar inte med rullar inte , men innbärden kan ju rulla lite. Män i cocktailglas vore en idé.
Så pass höjningar, du milde då får en hålla spargrisen nästan full och få ihop det. Och det får en ju en tänker sig om. Har en inte dyra vanor sedan för så är en ju tränad blir min tanke!
Kram och tack nu fick jag en dos skyltning 👍
Tove,

där fick du till det igen! :) Julskyltningen pågår året om, bara man har öga för att se var man ska ta bort en bokstav eller så;).
De har otroliga konstnärer här som kan det där med muralmålningar och med tredimensionella murmålningar. Jag har länge tänkt att jag ska ta kameran och gå runt en dag men tanken har inte blivit till handling ännu. Men mitt i allt så händer det i allt som händer! :)
Män i cocktailglas, absolut! Bara för att...
Folk har det tufft här just nu, får hålla i slantarna mera än någonsin. Min frissa berättade det när jag var hos henne senast, pengarna räcker bara inte till även om folk är vana att hålla i dem. Långa arbetsdagar, många arbetsdagar men likväl...De får t.ex inte studiestöd och bidrag här när deras barn studerar. De flesta ungdomar som kommer in på universitet måste flytta bort från ön, bo på annan ort osv men med mycket understöd av föräldrarna. I Norden är vi rätt bortskämda i bara den saken, som jämförelse. Regeringen hjälper på många sätt efter vissa kriterier men men...Nå, det är som det är och de flesta fixar det i alla fall tack vare egna grödor etc. Jodå, man blir tränad om man inte har tränat tidigare.
Tack Tove! Kram!
Flyya är så jobbigt, hoppas jag slipper.
Hannelse bokparadis,

det är jobbigt och jag hoppas jag också slipper. Vill stanna kvar på den här platsen, på det här stället...
christian sa…
Det var sannerligen inga dåliga hyreshöjningar, är det inte reglerat på något sätt hos er?
Tänk att jag kunde lista ut vad det står på första bilen innan jag läste texten....men det är ju bra likt engelskans "move", så inte mkt å skryta med ;)
De sista skyltarna är originella å färgglada, däremot har jag personligen väldigt svårt för dödskallar, förstår inte att man skyltar med döden.....

Ha en fin vecka!
Paula sa…
Haha, jag gillade pinuppan i cockatilglaset, otippat va? men någon riktig revolution tycker jag väl inte det behöver förebåda, med dödskalle och allt, tihi
Oj vilka hyreshöjningar! Här har man på hyresmarknaden överenskommit om höjningar kring 3-4 procent, vilket fick de flesta av oss att pusta ut av lättnad. Däremot är ju matpriserna svindlande, skulle inte tacka nej till ett lite blått piller att stoppa i mig som gav mig skön mättnadskänsla för en tia. Bara i februari har matpriserna stigit med rekordhöga 2,5%
Flyttbestyr är ju mig välbekanta, nu endast tio dagar kvar. Tiden springer
hälsar finnkäringen i pörtet
Christian,

jag tror inte att det finns någon reglering här hur stora hyrorna ska vara. Helt säker är jag inte men med tanke på hur både bostäder som är till salu och hyrorna har höjts så tror jag inte att det är reglerat. Utan tvärtom så följer folk tiden som är och passar på att höja priserna.
:), skryt du, det skulle jag också göra, fast moveis betyder möbler...:)

Min fiffiga make kom på att glaset är väldigt jämställt trots att jag undrade varför det är en kvinna i cocktailglaset. Hans teori är att hennes make har dött (dödsskallen) och att hon är glada änkan där hon ligger i glaset. Så kan man också se på det hela ;).
Jag kan hålla med dig om detta med dödsskallen men ja, jag vet inte varför. Ännu.

Ha detsamma du med!

Ha en fin vecka!
Paula, finnkäringen i pörtet,
Nej inte alls otippat, jag förväntade mig att du skulle tänka så ;). Kan du förstå? ;) Ingen revolution, nej, det tycker inte jag heller.
Ja, här har det verkligen stigit i höjderna, undrar hur länge det tar innan det börjar gå neråt igen.
Matpriserna går uppåt här också men inte i jämförelse med hur ni har det på den fronten. Lite här och lite där...och ibland tror jag att man passar på att höja när man liksom är i farten.
Oj, snart bär det åv...som man säger på åländska.
Så roligt för dig och Daniel att få komma närmare era flickor!
hälsar jag från gränden!
Christian Lehmann Gisler sa…
Hahahaha, där fick jag för att jag va kaxig... :)
Din makes teori är både rimlig å rolig!
Christian Lehmann Gisler,

Hahaha..så kan det gå.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio