Skyltsöndag / 407



Bloggvännen BP förvaltar det roliga skyltsöndags-temat där vi som deltar kan ta ut svängarna som vi vill bara vi håller oss till skyltar av något slag. Eftersom det är söndag idag, så är det åter dags att visa den skörd som jag själv har lyckats att förvärva. 


Mitt bidrag för idag ger en röd tråd med lite orange och rosa i, men av varierande slag.

Costura betyder rätt och slätt : sömnad. 

Följande skylt förtydligar det hela lite grann:  I tur och ordning berättas det vad man kan göra för sina kunder .

Arranjos de costura : sömnadsarrangemang, confecâo de roupas à medidas: skräddarsydda kläder, bainhas ao minuto: fållar upp på minuten, , competência e honestidade: kompetens och ärlighet.

Företaget som gör allt detta heter Catinho das Oportunidades

Mamma-bilen har jag visat redan tidigare men då från ett annat håll, så den får kanske godkänt ? 😉

Zona de Perigo: farozon, Hazardous area: farligt område.  
Bilden berättar tydligt att här varnar man för ras.
 
Central do comboio : den centrala tågstationen. Den finns till vissa delar kvar. 
Planer finns på att bygga upp den i ursprungligt skick igen. Applåder! 
Någon tågrörelse upp till bergen finns inte längre men det var en gång och kanske kanske...


Jag minns inte alls var det var öppet. Jag blev så betagen i skylten så jag glömde bort att titta efter den detaljen i sammanhanget. 


I en brant backe  stod en liten lastbil och skyltade så här: José Manuel Batista utför tekniska reparationer i samhället. Företaget säljer hushållsapparater och utrustar hotell.
Hemorten på ön är Ponta do Sol. 


   
En gammal bild ( nov-17  ) får hänga med idag och som jag hittade i städningen av bildarkivet: 
Vi var på väg norrut från Santa Pola i Spanien i faggorna av Benidorm när jag fotade Gran Chaplin Club genom bilfönstret


De övriga som brukar delta i Skyltsöndags-temat har jag länkat till här nedan: 



En finfin söndag önskas er alla!



Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Absolut kul att se skyltar från andra länder. Gillar de orangeröda färgerna. Drar ögonen till sej! Kram
femfemman,

så är det, även om jag kanske inte tänker så längre. Börjar bli hemmastadd. Jag är också förtjust i orangeröda färger. De piggar upp och syns.
Kram
LillaSyster sa…
Färgsprakande skyltar hos dig, här är ingen som fållar upp något på minuten då får man allt gör det själv =)
Har varit ute på en frisk och solig promenad, nu skidor på TV. Ha det bäst!
znogge sa…
Snyggt skyltat och många färgglada skyltar vilket gillas :D

Kram och god söndag!
LillaSyster,

ja, de sprakar färgglatt om skyltarna här idag.
Undrar förstås om det gäller det där med minuten. Skulle inte likna tempot i den här människobyn. Kanske jag måste testa? :)
Härligt, skida lugnt ! Här ser vi också på skidtävlingar en stund till.
Ha detsamma!
Znogge,

Tack, vi behöver färg i vår värld!
Gladfärg!

Kram och tack detsamma!
Guldkryckan sa…
Aldrig fel med lite färg i tillvaron, så även när det gäller skyltar.

Bra jobbat.

Ha det fint.
Guldkryckan,

så är det. Färg piggar upp!
Tack!

Tack detsamma!
Åke sa…
Tydliga skyltar med inslag av rött som är min favoritfärg från barnsben. Mama hade jag missat tror jag... Det är ju tur du förklarar på vad skyltarna betyder när man inte behärskar språket ;) Nu laddar vi för en ny vecka också.
Åke,

Tack! Rött är en finfin färg. Gladfärg!
Nu laddar vi om! :)
BP sa…
Börjar med sista bilden - du och jag var nog i Benidorm samtidigt i november 2017. Vi hyrde ju grannens lägenhet i minst åtta år. Älskar Benidorm.
Symaskinen i första skylten liksom "Öppet"-skylten är helt underbara. Rött är inte min favofärg, men dessa två skyltar är MUMS:-)Cantinho das Oportunidades - vid första ögonkastet trodde jag att det var ett hus, men nej - en klädhängare, ett plagg och en synål. Enkelt och riktigt roligt!
Även Mammabussen är himla rolig:-)
Vilken glad Skyltsöndag hos dig:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
BP,

så det kan bli då! Nära varandra utan att veta om det.:)
Idag blev det väldigt mycket färg här hos mig, mitt i allt!
Tack själv BP!
Ditte sa…
Roligt med ditt färgtema vad gäller skyltar. Och de orange /röda piggar verkligen upp. Snygga skyltar,
Lite synd att tågen inte går upp i bergen men kanske kan trafiken tas upp igen. Minns när vi i Tibet åkte tåg och befann oss på 5000 meter. Så kanske kan det bli av även på Madeira. Men säkert också en kostnadsfråga.
Kram
Ditte,

tack!
Färg piggar upp! :)
Det gick ju ett tåg upp på 600 meters höjd tidigare, upp till Monte. Men inte nu längre. Röster har höjts om att det kunde bli en bra attraktion att öppna upp för tågresor till Monte igen. De har i alla fall börjat och också utfört reparationer på de olika stationerna från förr. Så det ser lovande ut. Vi hoppas på det förstås men det kan nog ta tid innan det händer.
Kram
Rött och orange är så härliga färger! I vårt fantastiska land är de inte rädda för att använda mycket färg, vilket jag verkligen gillar. En bra firma det där att ha nära, mycket bra tjänster! Vi såg också Mamma bilen men fick inte till någon bra bild på den, det var så mycket folk runt den varje gång vi passerade. Samma med Madeira - skylten i hamnen, kom inte med hem :) Visst har Jose Manuel Batista varit med tidigare i dina skyltar? Känner igen beskrivningen av företaget.
Anna i Portugal,

Rött, orange är färger man blir glad av, blodomloppet går igång ungefär :). Helt rätt, här är de inte rädda för att ha mycket färg, starka färger i allting. Jag gissar att ni såg Mamma-bilen i hamnen där den brukar stå. Det är oftast väldigt mycket folk runt den då. Ska se om jag lyckas få Madeira-skylten med någon gång, det brukar vara samma sak där, fullt av folk överallt. Nu ligger två bamse kryssningsfartyg i hamnen, så vi vet att vi går i krok idag när vi drar iväg ut på vår dagliga vandring.
Kanske att jag har visat samma bild tidigare? Trodde jag hade raderat den då i såfall. Nu kommer den inte flera gånger i alla fall, haha...
Paula sa…
Så glad man blir av dina pigga skyltar! tänk att man ska behöva resa till Madeira för att få byxorna fållade "a la minute! "
Det är hopplöst krångligt när man är kort och tjock o alla byxor är en halv meter för långa. Finns inga syateljeer som åtar sig snabba lätta jobb att fålla upp byxor. Jag brukar göra det själv för hand men snyggt blir det inte! Oportunidades skulle jag översätta med möjligheter?
Mammabilen skulle jag gärna ratta i sakta mak genom ett vackert Madeira! Du hade verkligen lyckats med en RÖD TRÅD
Kramen
Paula,

tack !:)
Haha, det blir en dyr fållning det och sen tror jag faktiskt inte att det går på minuten om jag känner det här stället rätt. Men det finns ju undantag som bekräftar regeln förstås. Jag kan tänka mig att turister behöver snabb hjälp ibland...
Du gör som jag, gör det själv. Huvudsaken är att det fungerar eller hur?
Exakt, rätt översatt! :)
Tack Paula, kram från gränden!
Bloggblad sa…
Roligt med annorlunda skyltar. Här försvinner skyltar i en jämn takt... affär efter affär lägger ner.
Christian Lehmann Gisler sa…
Se där, det finns andra skyltar med andra färger än blått...trevligt.
Måste säga att dina portugisiska skyltar slår det mesta vads gäller modern skyltning här i landet, det är både stil, variation å finess, allt verkar personligt på nåt sätt, kul!
Mamma-bilen är ju kul, undrar hur många mammor som åker med den?!?
"Farozonskylten", ja inte skräms man precis, språket är ju så härligt mjukt att man tror det är nåt trevligt möte på gång "zona de perigo"....
Att Aberto har öppet är ju bra, synd bara att du glömde vad det var för nåt, det får bli ditt detektivarbete veckan som kommer att ta reda på! ;)
Det finns en restaurang i Karlstad som heter Chaplin http://www.chaplinkrog.se/pizza.html
där var det mysigt vill jag minnas...

Ha en bra vecka!
Bloggblad,

ja, det är roligt med färg!
Hoppas att det kommer upp nya skyltar hos er, att allt inte bara försvinner så där utan att allt bara är i förändring.
Christian Lehmann Gisler,

ja, jag började nästan bli orolig över ensidigheten hos mig själv. Nu känns det genast lite bättre när jag har fått till lite färggrannare skyltar ;)
Det är väldigt personligt här, väldigt många gånger och det är kul, riktigt kul.
Mamma-bilen ja, vet faktiskt inte men jag gissar att det är både mammor och pappor som åker med den till museét .
Haha, man kan bedra sig av det mjuka språket. ;)
Ja, tänk hur det kan bli. Jag vet att det var öppet men jag vet inte var? Tror nog att jag måste ta lite längre tid på mig, jag vet ju inte ens var jag var i Funchal. Vilse i pannkakan :)

Ha en bra vecka du med!
KajsaLisa sa…
Mammabilen var rolig, gillar den glada öppetfiguren också.
KajsaLisa,

ja, den är häftig den bilen. Öppetfiguren är min egen favorit. En riktigt glad figur.
Anni sa…
Kompetens och ärlighet är en bra kombination!
Otroligt iögonenfallande skyltar med den starka färgen!
Anni,

en toppen kombination! :)
Det går inte att gå förbi där utan att se skyltarna. Ett färggrant blickfång !
byblixtra sa…
Fina och informativa skyltar hos Catinho das Oportunidades.
Jag förstår att du missade om Aberto hade öppet med en skylten, som man blir glad av. :-)

byblixtra,

Tack!
Jag har fortfarande inte hittat Abertoskylten, vet inte var jag var men däremot hittade jag en mindre sådan i grönt, men hade inte kameran med mig.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio