Skyltsöndag / 406

Bloggvännen BP håller i trådarna för temat som rullar på sedan länge, länge...

Ett roligt tema för den som gillar skyltar av varierande slag och där man kan vara flexibel och lite hur som helst bara man håller sig till skyltar. Tack för det BP! 






Jag börjar med att visa två handmålade kakel i ett gammalt fönster i Gamla stan. En liten handskriven skylt finns ovanför där det står Door nr 2.  Jag tror att jag fångade en fotograf på bild också? 😉
En liten tuktuk drog förbi här i knutarna...


Madeira Medicalcenters fina skylt. Det finns flera varianter av skyltar vad gäller Medicalcenter men det var den här som fastnade på kameralinsen. Vi var där då Uffe behövde få hjälp med sitt öga och hjälpen var god från början till slut. Proffsigt ställe.


För en vecka sedan på söndagen såg vi att polisen var här hos grannen (p.g.a. dödsfall). Plötsligt så kom polisens bärgningsbil och förde bort polisbilen som hade givit upp andan. 
Den var stendöd, gick inte att rubba annat än med specialfordon. Faktum är att poliserna själva drog lite extra på smilbanden med tanke på tillfället. Hur ledsamt det än var så kunde de inte låta bli.
Galghumor kallas det visst. 


Casa da Familia önskar bem vindo. Familjens hus önskar välkommen till vad jag tror är en frireligiös församling. Snygg stilren skyltning i mitt tycke. 


Jag avslutar med en äldre skylt.  Vi satt ombord på Flixbussen till Arlanda när jag tog fotot den 30 november 2019. Vi var på väg till Madeira där vi landade i tidig timme den 1 december-19. Då hade vi alla hört talas om att en pandemi hade brutit ut i Kina, tre månader senare var den ett faktum även här i Europa. Livet tog en vändning...


    De övriga som brukar delta i temat har jag länkat till här nedanför: 

    Trevlig söndag önskas!

  Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Aj så förargligt att även polisbilen skulle lägga av. Jag hoppas att fina Fina och hunden mår bra. Snygga kakelplattor och en hjärtlig vårdskylt.
Znogge sa…
Lite snopet när polisbilen lägger av men bil som bil tänker jag. Tur det inte var mitt i ett allvarligt uppdrag.
Ja, den där pandemin förändrade verkligen väldigt mycket i världen och när den väl började avklinga kom Putin...
Kakelplattorna är väldigt vackra!

Önskar en fin söndag!
Anonym sa…
Ooups himla otur att polisen gav upp andan.
Bra skyltat ��
åsa sa…
Den anonyma här ovan är ju jag åsa 😅
Åke sa…
Polisen så påpassligt, inte varje dag där inte. Ser du att tecknet påminner lite från mina skyltar på kaklet där :) En fortsatt trevlig söndag.
LillaSyster,

det var förstås förargligt men för min del blev det rätt bra som fick gratis skyltning så där mitt i allt.
Tillsvidare ser de ut att må bra, även om de är rätt ensamma. Men folk kommer och går. Det är säkert mycket att göra att kombinera jobb och ett dödsbo samtidigt. Idag är det en vecka sedan.
Kakelplattorna är gamla och mycket vackra.

Märtha sa…
En död polisbil på "besök" hos en död människa - hur dråpligt kan det bli? Hoppas det ordnar sig för hunden och för katten! Jag har idag intervjuat en nästan jämnårig väninna om hennes mamma för en sen men dock nekrolog - mamman blev 108 år och lite på 300 dagar gammal... Nummer 29 på en inofficiell lista över gamla finländare. Hoppas jag får ihop det. lokaltidningen har lovat publicera.
Znogge,

visst, det var oväntat, det kunde man se. Tur i oturen att det inte var särskilt långt härifrån till polisstationens högkvarter.
Ja, sen kom Putin...:(


Önskar dig detsamma!
Åsa Anonym,

visar endast att även polisbilar är "mänskliga" ;)
tack!
Åsa,

jätteroligt att det var just du som var anonym! :)
Guldkryckan sa…
Även en polisbil ger ju upp ibland, en bil är ju en bil.
Minns också innan pandemin kom hit, man trodde ju att "det händer inte här".
Det gjorde det, med besked.

Ha det fint nu.
Åke,

ja, väldigt passligt när jag skulle ha skyltar till idag eller hur? Nu har jag läst ditt inlägg och jag förstår vad du menar om vad som påminner. Helt rätt!
Tack detsamma!
Märtha,
man ska tydligen ha en liten speciell galghumor för att förstå humorn i detta men faktum är att vi alla fick lite roligt mitt i allt det ledsamma. Ja, det är vår och våra övriga grannars högsta önskan att det ska ordna sig för pälsklingarna. Tillsvidare får de besök några gånger per dag men desto mera vet ingen av oss. Ännu. Tror och hoppas!
Jisses, Amalia, det kallar jag att ha åldern inne det. OM någon får ihop detta så är det Märtha, inget tvivel om den saken. Lycka till!
Guldkryckan,

en bil är en bil, det blev bara lite extra lustigt med tanke på att de kom hit för dödsfallet och så dör bilen samtidigt.
Exakt, man trodde att det inte skulle hända här...och så gjorde det det, precis som du skriver, med besked.
Och med tanke på dagens eländes elände som heter Putin så var och är det ju bara barnleken i jämförelse.

Ha det fint du med.
Jossu sa…
Så vackert med handmålat kakel. Det är en av sakerna jag älskar med Madeira och resten av Portugal.
Tur att polisens bil gav upp på en relativt bra plats och inte mitt under en utryckning, eller på en smal väg så den stoppade upp trafiken.
Jossu,

ja, det är väldigt vackert det gamla handmålade kaklet. Det kostar en hel del per kakel, som du kanske ser, 25 €, men de handmålade gamla börjar bli sällsynta.
Exakt, bilen gav upp på nästan rätt ställe, de höll på att parkera när det hände. I och för sig på vår smala gränd men som sagt de var inte i vägen.
BP sa…
De handmålade kakelplattorna är helt i min smak, speciellt den vänstra. Medicalcenters logo är verkligen snygg med "betoning" av utformningen av "mm".
Ja, ni sitter verkligen på första parkett. På din gata händer det alltid nåt. Liiite pinsamt att ha två lik att ta hand om - hahaha:-)
Hade aldrig gissat på en frireligiös församling när jag såg skylten i dörrarna. Sådana församlingar brukar ju ha föga upphetsande logotyper, men den här är verkligen snygg.
Flixbus med eller utan Zingo var en helt ny bekantskap för mig.
Som alltid en fröjd att kolla din Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
BP,

de vackra kakelplattorna skulle gärna få vara här hos mig som prydnad. Bara att se på dem gör mig glad.
Här händer det alltid någonting trots att det är lugna gränden vi bor vid. Men det händer något...ja, så det kan gå, två lik på en och samma gång. Undra på att poliserna hade svårt att hålla sig för skratt. De hade humor.
För egen del tänkte jag själv inte på att det hade något med religiositet att göra, Uffe trodde det och det visade sig att han hade helt rätt. Riktigt snygg logotype.
Tack BP!
Ditte sa…
Så fint skyltat.
Ja, visst tog livet och tillvaron en annan vändning. Och himla skönt att det till stor del vänt tillbaka.
Log lite här, för det var många blå skyltar och jag tycker mycket om blått i olika nyanser.
Absolut, lite galghumor i polisbilen som behövde starthjälp när den kom till er avlidne granne. Men så kan det bli och det är ju inget som påverka något i sig. Fastnade verkligen för de handmålade kakelplattorna. Väldigt vackra.
Varm kram
Ditte,

tack!
En tvärvändning blev det på sätt och vis. Tagna på sängen. Vem kunde ana...
Ja, jag märkte det själv senare, att det blev en hel del blått i skyltväg idag igen. :)
I de mest ledsamma situationer kan skrattet finnas. Helt rätt, ingenting av detta påverkade varken det ena eller andra. Allt fortsatte som det skulle
Kakelplattorna är säkert hundraåringar. Mycket vackra!
Karinkram
Paula sa…
Det var längesedan jag hörde ordet galghumor, i ungdomen var det allmänt använt. Och lite lustigt var det ju, något även poliserna konstaterat.
Om jag bodde i ett varmare klimat skulle jag ha en tuktuk att åka omkring med, vilken frihet, backe upp o backe ner...Medical centret tycker jag också hade en logo med lite frireligiös prägel, men det kanske bara jag tycker.Och visst var familjens hus himla snygg. Nu ska vi svenskar inte längre stanna hemma om vi är snuviga, gäller även barn på skolor och dagis, ut och rör på er nu allihop annars stannar samhället! Så lyder uppmaningen...
Tack för toppenskyltning, as usual
Paula,

galghumor använder vi och våra vänner ofta fortfarande. Men vi kanske är väldigt ungdomliga av oss ;) ? Ja, lite lustigt blev det mitt i allt.
Så har jag också sagt, en liten tuktuk skulle vara bra att ha men här är backarna väldigt höga emellanåt, så tuktukarna klarar dem inte utan håller sig nere i stan. De orkar inte högre upp i periferin.
Så tänkte jag också när jag såg skylten för medicalcenter. Men religiöst är det inte. Bara hjärtligt välkomnande och vårdande.
Här är alla ute och rör på sig sedan länge i den uppmaningen. Coviden finns, influensan finns och livet går sin gilla gång.
Tack och tack för titten in !
christian sa…
Å då var den där härliga blå färgen där igen...mysigt!
TukTuk skulle man ha, både rolig å bensinsnål, men kanske inget för vårt klimat.
Mycket roligt när polisen behöver bärgningshjälp, tur att de inte fick nåt larm.....
Frikyrkoskylten är inbjudande å ser man på, även där var det blått....
byblixtra sa…
Fina kakelplattor i fönstret och jo, det är lätt hänt att man kommer med på bild när man fotar fönster. :-)
Det är nog första gången som jag ser en polisbil bärgas. :-)
Gillar skylten från Flixbussen, snyggt foto.
Ja, visst gick det snabbt när pandemin nådde oss.
christian,

ja, det finns mycket blåfärg här har jag kommit underfund med :)
Tuktuk kunde vara bra att ha när man ska handla. Passar nog bäst i det här klimatet. Tack och lov så finns det massor av poliser i den här stan, så även om ett larm hade gått ut så skulle det ha klarat sig.
Blå, blå...:)
byblixtra,

de är fina de gamla handmålade kakelplattorna. Ja, mitt i allt så är man med på bild.
Det var första gången för min del också, att se en polisbil bärgas av en polisbärgningsbil.
Tack, jag gillar den skylten bäst själv. Flixbussens.
Det utbröt panik mera eller mindre. Vilka minnen man har från den tiden.
Christian Lehmann Gisler sa…
Många poliser?!? Raka motsatsen till vårt skamfilade land......
Christian Lehmann Gisler,

ja, vi har både bra poliser och många av dem. Men säkert vill de också bli flera. Polisväsendet har rätt till att använda hårda nypor också fastän de är hur gulliga som helst samtidigt. Full respekt!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio