Skyltsöndag /399/ Nyårsdagen 2023

Så har vi tagit klivet över det där magiska klockslaget som förändrar årtalssiffrorna. Här med buller och bång i positiv anda. Som alltid så fortsätter Skyltsöndagen sitt tema som vanligt i bloggvännen BP:s förvaltningsarmar, tryggt och säkert. 

Idag håller jag mig till nyårsaftonsskyltar som fanns i min direkta närhet från morgon till kväll, vilket samtidigt blir ett avslut av det gamla året och en början av det nya med helt oskrivna blad. 


Den direkta orsaken till varför flera av den här typen av fartyg samlas i hamnen varje nyårsafton vet jag inte. Där ligger de redan tidigt i väntan på att de stora kryssningsfartygen ska anlända lagom tills det stora fyrverkeriet går av stapeln. Anjos betyder änglar på svenska så tydligen är det någon form av änglabeskydd som pågår 😉 


Sju stora kryssningsfartyg fanns i hamnen och i dess närhet utanför på redden. En viss omfördelning av platser gjordes och då fick jag se Borealis gå ut ur hamnen. Buren som hänger där var avsedd för digitala nedräkningssiffror som lyste starkt just innan tolvslaget. Borealis Aurora betyder norrsken så helt naturligt var det att få se att....


    ... det var Fred. Olsen Cruise Lines som var ägare av fartyget. Fred. Olsen Cruise Lines är ett brittiskt rederi med fyra kryssningsfartyg. Rederiet har sina rötter i Hvitsten i Norge, där tre bröder Olsen köpte sina första fraktfartyg.  

Inne i lägenheten fixade jag klart innan kvällens nyårsfestligheter som vi firade med våra vänner E o P.
Den över hundraåriga lilla tomten i lampan skyltade med att han ville vara med på något sätt han också; tydligen ser tomtar bättre om de hänger upp och ner eller så vill han helt enkelt plockas undan för den här gången. Själv skyltade jag med att betona att vi är från Åland med färgerna rött, gult och blått och att våra vänner är från Sverige. Lite nationalistiskt tänk fick det bli en kväll som denna. Det fina i kråksången är att Madeiras flagga har samma färger som Ålands och Sveriges flaggas färger finns i dem båda. Ukraina också, inte att förglömma. En kväll som denna önskade vi alla att året som nu är inlett ska förändra allt till det bättre och att kriget ska upphöra. 


Så kom Alberto med våra gäster från Tabua (som faktiskt betyder skärbräde 😉). Alberto har Madeiras enda taxi som är gas-driven. Under det bakre däcket skymtar också en skylt där det står agua...vatten. 


Vi kvinnor pyntade oss i Happy New Year-diadem kvällen till ära, männen bar hatt och slips i samma stil. Madeira syns i bakgrunden på handmålat kakel i ett underlägg för heta kastruller etc. 
Till förrätt åt vi en krämig grönsakssoppa med ostkrutonger, till varmrätt en potatisgratäng, samt kycklingfiléer som hade legat över 1½ dygn i marinad, en läcker rödpepparsås, samt en tomatsallad. Till efterrätt chokladtårta med vispgrädde och frukt. Sen var vi nästan döda fastän mätta och lyckliga efter vårt knytkalas. 



Jodå, vi överlevde och satt ute på terrassen och såg på fyrverkeriet som var makalöst. Sju minuter varade det i år innan raketerna tog slut. Grannarna var ute på gränden, vi pratade, skrattade, kramades och önskade oss alla allt gott inför det nya året.

Albertos taxi kom just innan kl. 03.00 och hämtade våra vänner. 


Exakt klockan tre tystnade den dunkande musiken i staden och vi somnade förmodligen alla samtidigt i våra olika lägenheter. Det blev väldigt tyst.  Endast den lilla tomten var vaken, där han fortfarande hänger upp och ner i lampan. En fantastiskt fin nyårsafton var över för denna gång. 

Nu önskar jag er alla som tittar in här En God fortsättning och ett Hälsosamt nytt År 2023! 

De andra som också brukar delta i skyltsöndagstemat har jag länkat till här : 



Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

byblixtra sa…
Fint med flaggornas färger i dukningen. 100-åriga tomten verkar busig för sin ålder. ;-)
Läcker bild på taxin som är härligt postgul..fast numera är ju postbilarna blåa, eller postblåa då.
Det lät som en riktigt god nyårsmiddag.
Fina fyrverkerier!
Kul med diademen och hattarna och slipsarna.
God fortsättning!
byblixtra,

tack! :)
Tomtebus är också lite kul.
Allt var väldigt gott. Vi har gemensamt intresse vad gäller matlagning vi fyra och det blir oftast väldigt lyckat när vi lagar mat tillsammans.
Tack detsamma!
femfemman sa…
Ja, jistanes vilken fyrverkeri!
Kan ju undra hur mycket pengar som bränns upp på några minuter under nyårsafton. Fint är det...och ger väl jobb och inkomst till en hel del människor.
Låter jättegott! Men man blir lite för övermätt! Efter gårdagens efterrätt var jag helt proppmätt. Klarar inte riktigt all blandning av mat och dryck. Men idag är det bra igen..

Vilken tur att det finns taxi.... men bara EN? Ön är jurätt stor
Ha ett fint år! Kram
femfemman,

ja, det blev ett stoort fyrverkeri i år igen.
Det bränns en hel del pengar på att fyra av här men det kommer in oerhört mycket mera till ön för att de gör det. Hotellen, restauranger, servicefolk överallt etc etc har stor förtjänst av det.
Du har rätt, även om man inte tar stora portioner så är man inte van att äta trerätters alla dagar precis.
Det finns EN gasdriven taxi och flera hundra andra taxibilar till drivna med bensin,diesel och el. Men endast en som drivs på gas.
Ha detsamma du med! Kram
LillaSyster sa…
God fortsättning på 2023!
Mycket fyrverkerier hos dig också. Jag var uppe och drack vatten vid 04.20 och då dunkade musiken ff hårt från shoppingcentrat/restaurangerna här i Puerto Rico. Snyggt dukat och skyltat!
Ja fyrverkeriet på Madeira går att njuta av. 7 minuter.. har de kanske minskat det lite? Bra i så fall tänker jag. God mat och trevligt sällskap, en lyckad kväll och natt. Kanske vi ska försöka få tag i den taxin från flygplatsen när vi kommer :) God fortsättning!
LillaSyster,
Tack detsamma!
Ja, här knallar de på både före och efter stora fyrverkeriet som i sig inte går av för hackor precis.
Här tystnade staden exakt kl. 15. I alla fall hörde vi inte någonting efter det klockslaget.
Tack!
Anna i Portugal,

exakt 7 minuter varade fyrverkeriet i år. Ja, ifjol gick det på 22 minuter så nerbantat är det. Året innan gick det på 8 minuter. Har för mig att de sparar en del slantar med att minska på fyrverkeriet och på julbelysningen, samt annat i stan för att ha pengar till flyktingarna som kommer hit i en strid ström nu från Ukraina, Ryssland och Belarus. Har hört ryktas om detta.
Jag ska ta reda på mera om Alberto och hans kontaktuppgifter. Han bor rätt långt borta från flygfältet men likväl kan det vara bra att veta mera. Han är mycket plikttrogen...säger P som har honom som sin främsta taxichaufför.
Tack detsamma!
BP sa…
En riktigt härlig nyårsaftonskyltning. Tusen tack för den och alla länkar.

Minns fyrverkerierna i Funchal. De var helt fantastiska och dubbelt som "stora" som de svenska. Sedan minns jag också att man hade satt upp ställ i berget där man sköt upp raketer. WOW det med!

Båtarna är väl tug boats - bogseringsbåtar tror jag det heter på svenska. Vilket tråkjobb på en nyårsafton.

Patriotiskt får man absolut vara, speciellt när det gäller servetter - hahaha:-)

Alberto är modig - att köra en taxi på gas kan inte vara så fördelaktigt just nu. Antar att det även är aningen problematiskt att hitta LPG stationer.. Men färgen är fin - på bilen alltså. Inte bara att den påminner om taxibilarna i New York utan även här hemma har Sverige Taxi skaffat gula bilar.
God fortsättning:-)
BP,

tack!
Fyrverkerierna här har blivit hetstoff. Så många kommer hit enbart för att fira nyår här, dels med flyg men också med kryssningsfartyg. Det är verkligen spektakulärt.
Måste läsa mera om tug boats. De ser inte ut så de som brukar bogsera båtar här men det kanske finns flera olika typer. Fast jag börjar tro att det är mudderverk det handlar om... De låg där i två dygn, samlades...nu är de borta igen.
Det blev ju flera länder samlade i servetterna ;)
Alberto har en station på Madeira där han kan tanka gas, nämligen i Camara de Lobos, ganska nära till hans hemadress. Taxibilarna här är gula, snudd på allihopa.
Tack detsamma BP!
KajsaLisa sa…
Båten såg rätt anskrämlig ut men fyller säkert en funktion. Snacka stor brej som hängde i fören bara för att tala om för alla vilket år det är :).
Diademet var häftigt och slipsen gillar jag också.
Ditte sa…
God fortsättning på 2023! Och stort tack för att jag och vi andra som tittar in hos dig fick vara med dom denna härlig nyårsafton hos er .
Väldigt bra med en pålitlig "gastaxi" som levererar och hämtar under trygga förhållanden. Sp viktigt.
Förstår att det även är många kryssningsfartyg i Funchal under nyår. Vet att vi kom hit till Funchal en gång med en kryssningsbåt den 2/1. Och även då 2004 var det många kryssare i hamnen här.
God mat, god dryck och goda vänner är en riktigt bra kombination.
Varm kram.
Mums så gott! Göteborgs-Posten står för fyrverkeriet, vill man inte gå ut, kan man se det live hemmai tv:n, god fortsättning!
KajsaLisa,

ja, den ser anskrämlig ut. Nu har jag tagit reda på att det är en mudderbåt och då kan jag bättre förstå att det handlar om muddring av hamnen efter och före alla stora djupgående kryssningar rör om i vattnet.
De bjuder till här när de gör det :)
Diademet och slipsen med hatt är tidlösa så de hänger säkert med till nästa nyår igen.
Ditte,

tack detsamma!
Bara roligt är det om andra vill vara med om det jag får vara med om här på bloggen. Albertos taxi är pålitlig och förmodligen är det så att han kan köra lite billigare eftersom gasen finns på lager här och är billigare än vad övrigt bränsle är på ön. Här har inte energipriset varit lika högt som i Norden, nog påverkats av krisen men regeringen går emellan och håller priserna nere till en viss del för att alla ska klara sina ekonomier bättre. För de som inte har så höga löner i månaden är det viktigt och det som ges blir en gåva till alla.
Den här årstiden tar alla in mycket pengar för att klara sig när businessen
Att vara med goda vänner över god mat är det bästa tänkbara.
Varm kram!
God mat, god dryck och goda vänner är en riktigt bra kombination.
Hanneles bokparadis,

förmodligen kan man göra detsamma här också. Det är vanligt att alla festivaler som hålls här också visas live i tv-n för dem som inte vill vara med och trängas. Vi gör det när det är för mycket folk i farten, håller oss fortfarande undan den värsta trängseln när vi kan göra det. Och så har vi vår lilla terrass, guld värd när det handlar om fyrverkerier.
Paula sa…
Vilken fin nyårsmeny! Med gemensamma krafter skapad, gemensamt uppäten och på det ett hejdundrande fyrverkeri! Älskar sista bilden! Jag höll som vanligt hunden sällskap, så har jag gjort varje nyår sedan 1997 då vi skaffade den första jycken.
Alltid lika spännande vyer från er nya ö. Mycket att titta på, och kryssningsfolket var säkert uppklädda och njöt av skådespelet.
'En god fortsättning min åländska vän!
lifeblog,

tack detsamma! Kul att se att du är igång!
Paula,

tack! Vi åt gott som alltid när vi är tillsammans vi fyra.
Här har tydligen hundarna vant sig med smällar och fyrverkerier. Många tar hundarna med sig ut för att se på allting och det tycks inte bekomma dem särskilt, men så smäller det titt och tätt här hela året om. Men visst har jag sett de hemlösa krypa in under parkerade bilar...
Jag gissar att det är precis som du skriver om kryssningsfolket. Säkert de flesta andra också..
Tack detsamma Paula ! <3
Veiken sa…
Jag älskar fyrverkerier, fast det är inte riktigt PK, men det är som det är!
Jag förstår att ni hade en fin nyårsafton med goda vänner och smarrig mat! Nu får i verkligen hoppas att mannen i Kreml kommer till besinning, men det kommer väl inte att hända.
Vi får i alla fall hålla tummarna så att Ukraina kan få fred!
GOTT NYTT ÅR
Bloggblad sa…
Jag associerade först blixtsnabbt till Frälsningsarmén. Deras färger är samma som Ålands flagga. Men … efter en halv sekund förstod jag ju.

Jag har bekanta som är ute på kryssning i dina trakter den här veckan. Verkar betydligt trevligare än i mörkret här… idag hängde molnen ända nere på marken… blött och gråmörkt mitt på dagen.

God fortsättning!
Veiken,

det gör jag också och jag fullständigt struntar i om det är PK eller inte. Jadå vi hade en riktigt fin nyårsafton tillsammans med våra goda vänner. Vi får hoppas men jag tror inte särskilt mycket gott om den skitstöveln, tyvärr.
Han och hans gelikar är fullständigt besinningslösa och maktgalna.
Vi får hålla alla tummar och tår för Ukraina! Arma människor!
GOTT NYTT ÅR önskar jag dig också!
Bloggblad,

se där, så lärde jag mig någonting nytt idag igen! Kände inte till att Åland och Frälsningsarmén har samma färger. Men å andra sidan så har ju Madeira det också :)
Vi har också molnen hängande över oss av och till men solen är stark, den tittar fram mellan molntapparna nu och då .

God fortsättning önskar jag dig också! Väntar på att boken ska ramla ner ...:)
Musikanta sa…
jag fick nöja mig med att titta på fyrverkerierna från BBC på datorn :-). Här ute på landet var det några som smällar med stjärnor som lyste upp himlen i någon minut. Bättre än inget i alla fall! Trevligt att fira in det nya året i goda vänners lag och med en massa god mat!
Önskar er allt gott!
Kram från Ingrid
Musikanta,

det är inte helt fel att sitta framför datorn och se på fyrverkerier. Så har vi också gjort när vi bodde på Åland. Nu har vi allt framför oss i levande livet.
Ja, det är fint att vara med goda vänner och att äta gott.
Önskar er detsamma!
Kram
Karin
Christian Lehmann Gisler sa…
Än en gång ett mycket kul urval av foton/bilder/skyltar....
Den första båten skulle jag inte vilja åka med, ser minst sagt skraltig å farlig ut....sen är jag ingen båtfantast oavsett storlek, men ju större desto otäckare tycker jag.
En antik tomte är det inte alla som har kul att han får va med varje år så länge han lever ;) :)
Att färgerna på servetterna matchar hela två flaggor är väl också ganska unikt i alla fall i ditt speciella fall.
Sen måste jag berömma taxin, vilken häftig färg...har själv alltid velat ha en gul bil av nån outgrundlig anledning...at du sen kan läsa vad det står på det lilla locket! HATTEN AV...mycket imponerande på det avståndet... :) LoL
Christian Lehmann Gisler,

Tack!
Det är inte utan att jag också skulle ställa mig på stranden och vinka adjö till den första skorven men de ligger lågt i vattnet, troligen fyllda av bottensand som ska levereras vidare någon annanstans där det behövs påfyllning.
Den lilla tomten kommer säkert att överleva mig :)
Egentligen fyra flaggor: Ålands, Sveriges, Ukrainas och Madeiras.
Taxibilarna är gula här, inte alla men väldigt många. Gula faran? ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio