Tre temarubriker i en och samma smäll

Olgakatt står för veckorubrikerna i november

De tre återstående är:

V46 Plasten i mitt liv
V47 Eko o/el närproducerat?
V48 Kultur - vad väljer du?

För ett år sedan skrev vi om plast och ekologi i veckotemat
och eftersom jag är lite lättjefull av mig så länkar jag
till de inläggen 

HÄR skrev jag om plast 
och
HÄR skrev jag om ekologi 

En viss ekologi är det ju även i den här typen av återvinning😉 Eller hur?
Mina tankar och handlingar är i stort sett desamma nu som då!

Så jag greppar istället V 48:s rubrik om kultur och vad jag väljer....

Jag som är allätare när det gäller kultur passar på att med bilder och text
berätta om min resa som jag gjorde tillsammans med sju andra kulturella personer
till Umeå förra veckans tisdag och onsdag.


   Till att börja med kan jag utan att blinka säga att jag tyckte mycket om Umeå som så men i all
   synnerhet deras väl utvecklade kulturliv. Wow!  Så imponerande, så inspirerande och intressant!
   De satsar verkligen på kultur!

   Där finns en nyskapande opera med symfoniorkester och en modern dansscen.
   Vi fick möjlighet att under en timme göra oss bekanta med den,
   men jag måste dock erkänna att jag bara var in i foajén
   innan jag tillsammans med två andra personer i sällskapet
   skyndade åt ett annat håll
   (det var verkligen som att vara som åsnan mellan hötapparna denna gång-
   tiden räckte bara inte till för allt vi ville uppleva ) medan de som
   stannade kvar och gjorde operan senare berättade för oss som avvek från den, hur
   oerhört fint och väl genomtänkt allting var.

   Det måste allra minst, bli en gång till som jag besöker Umeå och då med Operan högst
   prioriterad. Jag tycker om att lyssna på opera och njuter mycket av klassisk musik, även om
   jag också i musiksammanhang är öppen för både jazz, blues, folkmusik...ja, allt. Till och med
   hårdrock går an när den är som allra bäst.
   Jag är allätare, fastän jag förstås har mina prioriteringar.

   Bilden ovan visar Väven, som många i Umeå lär säga att påminner om en Finlandsfärja
   ....men väl inne i byggnaden så faller man pladask! Man gungar inte av höga vågor utan av eufori.
   Mångfalden, öppenheten och allt som Väven inrymmer kräver mycket längre tid att upptäcka,
   uppleva och ta in, än vad vi hade där.
   Jag väljer att visa en del av de foton jag tog därifrån fastän jag tycker att det är klokare att var och
   en som är intresserad avVäven klickar på länken och läser själv.   ( jag har länkat Väven tre gånger
   i stycket, så ingen skall missa den! ) Läs, läs och upplev! Far dit den som kan! Ni ångrar det inte!


    Vi besökte bl.a. det Kvinnohistoriska museét


    ...teatersalen



   En av utställningarna







    Det är svårt att berätta om allt vi fick uppleva.
    Det flera våningar stora biblioteket måste upplevas
    för att man ska förstå vidden av härligheten...
 
    Mångfalden i Väven är oerhört fin och öppen

   



    Hamnmagasinet fick vi också möjlighet att besöka.
    Ett kulturellt tillhåll för barn och ungdom men också för föräldrar
    Bara det här huset inrymmer hur mycket som helst att skriva om när det handlar om kultur.
    En livaktig barnkultur, ett vitalt förenings-och musikliv m.m. ger umeborna och märk väl,
    besökare en hög känsla av livskvalitet. Jag kände att jag per omgående kunde ha flyttat dit,
    fastän vi på Åland har ett väldigt rikt kulturliv, vi också.
    Öppenheten och vi -andan var så stark och inbjudande.
    Så kände vi alla åtta, som var på besök där.
    Enligt våra värdar i Umeå, så ökar allt detta kommunens attraktionskraft
    och medverkar till en ständigt växande befolkning. Och att folk mår bra! Kultur ger själslig hälsa!



    Vi hann också med ett mycket intressant besök på Designinstitutet.
    Av särskilda skäl så tog jag inte många bilder där,
    bara sådana med personer på som var med i sällskapet
    och eftersom jag inte har frågat lov om att publicera deras nunor så låter jag bli.
    Men adressen hittar ni här ovan, om ni vill veta mera om Designinstitutet med 144 elever
    från hela världen. 


   Vi gjorde också en runda till Bildmuséet där bl.a.Amar Kanwar står för en mycket intressant
   och berörande utställning vid namn "The sovereign forest".  Jag blev väldigt tagen och bär
   delar av den inom mig fortfarande. Den berör verkligen!.



    Bilden ovan visar en liten del av olika sorters ris. Kring riskornen finns böcker med texter
    och bilder som berättar om olika delar av motståndsrörelsen (Indien).  Bara utgående från
    de här riskornen och böckerna jag beskriver kunde jag hålla ett hur långt inlägg som helst.
    Böckernas namn: The Seed book (Fröboken), In Memory Of ( Till minne av) ,
    The Lying Down Protest (Liggstrejken), Kalinganagar, Time (Tid)
    och The Referendum (folkomröstningen)
   Jag delar med mig av boktitlarna utifall att någon av er läsare bli extra intresserade.

   Vi fick också smyga oss in till utställningen som heter Dada men eftersom vernissaget går
   av stapeln den 17 november och utställningen inte var helt upphängd då vi var där
   så kunde jag inte / fick jag inte / ta bilder där.
   Men vilken utställning det kommer att bli!

   Dada presenterar måleri, teckning, dokument, fotografi, college, objekt, ljudinspelningar och film
   från en av 1900-talets mest inflytelserika konströrelser. Dada uppstod 1916 i Zurich som en
   reaktion mot det pågående världskriget, nationalismen, det borgerliga samhällets
   värdekonservatism  m.m.. Verken i utställningen har lånats in från privata samlare och museér i
   Europa. HÄR kan ni läsa mera om Bildmuseet.


    Ja, som ni förstår så finns ingen som helst möjlighet att göra Umeå en fullständig rättvisa vad 
    gäller kulturen där.
    Målet är att all mänsklig verksamhet ska genomsyras och  syresättas av kultur. 

    Så ska det vara överallt, för vi människor mår bra av att få njutning, glädje, lust och passion
    av mångfald inom kultur. Och det finns något för varje sinne som är öppet

    Nu har jag förstås skrivit så mycket mera än vad Olgakatt frågade efter men ja, jag är allätare 
    när det gäller kultur !  Jag väljer allt!
   Till och med surdegskultur!

   Jag har tidigare aviserat att jag kan ge temarubrikerna för december eller januari.
   Nu VET jag att det   måste bli Januari-18.  
   Det händer saker och jag har plötsligt en hel del att förfärdiga
    rent kulturellt nu och i december, så min Internettid blir rätt "hoppig" av sig.
    Ibland är jag här och ibland är jag inte alls här.
    Hoppas någon annan kan ta temarubrikerna för december på sina axlar. 

   Tack Olgakatt för dina rubriker!  Som alltid är de intressanta och tänkvärda!

   De andra som också skriver Veckans rubrik är:Englundskan, Karin i Stockholm,Anna, Paula
   Ulla,Musikanta,Anki,Matfreaket, Olgakatt

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska 

   Huvudbilden visar min utsikt från mitt hotellrum i Umeå.

Kommentarer

Gunnel sa…
Jag visste inte mycket om Umeås kulturliv måste jag erkänna. Det är sällan vi läser något om saker som sker så långt norrut. Visserligen är det inte det enklaste att ta sig dit, men det hade ändå varit kul att få veta lite mer. Här kunde TV gjort mycket t.ex. reportage från olika platser i landet om vad varje stad med omnejd har att erbjuda....ett slags natur-kultur-program. Tack för en mycket trevlig berättelse om din resa. Ha det gott.
De har ett imponerande kulturliv och det bara växer. Där finns det GO! Det är synd att det är lite lång väg, men vi här på ön är vana. Först färjan till Sverige och sedan vidare på olika sätt. Men det gick rätt snabbt att komma dit i alla fall. Flyget från Arlanda tar ca 1 timme. Med bil säkert 7 timmar och från dig säkert hela dagen. Det är nog inrikesflyg som gäller. Men man behöver nog minst två dagar om inte mera om man är ute efter kulturella upplevelser. TV kunde göra någonting om det, absolut! Sist och slutligen så vet man mera om utlandet än om eget land. Tyvärr men så är det nästan alltid. Tack själv Gunnel! Tack detsamma!
Annika sa…
Visst är Umeå en jättetrevlig stad! Håller med! Min bror bor där numera, och han stormtrivs. Ja, rikligt kulturliv har de verkligen. De kan nog tacka sitt stora, fina uni för massor också, tror jag.
Norrlandsoperan har man ju hört massor om genom åren, och de levererar verkligen. Skulle trivas utmärkt med att bo i Umeå. Gillar folket däruppe också :-)
Klädnypan är ju bara så KUL!!
ha en fin dag nu, Karin!!
Precis så är det Annika! Universitetet har en stor betydelse för Umeå och så jobbar alla så bra tillsammans. De drar åt samma håll tycks det som. Visst finns det problem även där som på andra ställen men den öppenhet som vi märkte av börjar kännas sällsynt. De har lyckats bevara den och vill också öppna upp ännu mera. En härlig stad, verkligen och jag förstår att din bror trivs ypperligt. :)
Detsamma Annika!
Eftersom jag bor så lång från Umeå har jag aldrig varit där, det finns många städer och platser som jag skulle vilja se och uppleva.
Men jag har hört av yngre personer som har studerat i Umeå och de har berömt staden för att vara mångkulturell. Sedan vet jag att Umeå är björkarnas stad, bara det är något man önskar att se m.m.
Det är tyvärr många mil till Umeå från Smålandsstenar och alltid finns det någon plats som man vill se. Det vi talar om nu är att resa till Kanada och Newfoundland, dottern Martina bor och jobbar där med sambon Paul. De har förflyttats till många olika platser över hela Kanada, är man ung orkar man.
Om våran hälsa är bra till våren kanske vi reser dit ( St.John's )

Tack Karin för intressant information om Umeå.
Om plasten som har blivit en släng vara, inga trevliga bilder men så ser sanningen ut. Varför kastar folk skräp över allt, människor som ska ha sunt förnuft i skallen verkar vara totalt oberörda av vad de gör.
Man ser och hör dagligen hur återvinningscentralerna brottas med skräp på andra platser än där de ska vara. Jag är så trött på detta !!!

Sköt om dig Karin, kram/ Eva
Hej! Kulturella damen! Flög du till Umeå eller? Jag har varit däruppe ett par gånger, utan större kulturellt utbyte, men desto mer familjeumgänge. Exets yngsta dotter bor där med sin lilla familj. De flyttade upp när de skulle plugga och blev kvar...istället för att flytta tillbaka till Stockholm. Bägge jobbar nu som lärare och Umeå är ju en universitetsstad där det verkligen händer mycket! Opera lär jag hoppa, jag får det bara att låta som om någon sticker en kniv i den stackars ariasjungande primadonnan. Då föredrar jag teaterpjäser eller kanske balett fast det har jag bara sett ett par gånger på scen. Mormor var vaktmästare på Svenska teatern i Hfors när jag var barn så jag fick smyga in o sätta mig när föreställningen hade börjat om det inte var fullt. Självklart valdes då vilka pjäser som passade en liten fröken...
Så du ska vara en hoppetossa i december, ja det är kanske inte helt fel. Jag blir nog stationär här vid min datorkompis jag. Nu önskar jag dig en trevlig helg, o sänder en kram från Dalom
Tack Eva för din långa kommentar! Ja, i Umeå ska det finnas minst 3000 björkar, så är stipulerat. Försvinner några så planteras genast nya, för under 3000 får man inte gå vad gäller antalet björkar.
Hoppeligen så får ni en väldigt fin resa till Kanada och Newfoundland, det låter verkligen som rena äventyret. Jag förstår att ni så gärna reser dit där dottern bor.
Ja, tyvärr så finns inte sunt förnuft alla gånger när det gäller plast och miljö. Skrämmande. Men man kan för egen del ta sitt personliga ansvar och gör tillräckligt många det så kanske, kanske...Hoppet är det sista som dör ;).
Sköt om dig med Eva! <3
Karin
Hej Paula!
Ja, vi flög från Arlanda. Det tog ca 55 minuter.
Det är en mångkulturell universitetsstad, verkligen. Jag blev väldigt förtjust i Umeå. Du och Uffe skulle ha mycket att prata om vad gäller Svenska teatern i Helsingfors. Hans mor jobbade där i många år och han bodde mera eller mindre där under den tiden. Vi tittade på Finland 100 år i tv, som firades där på svenska dagen och Uffe berättade att precis bakom den där strålkastaren brukade jag ofta sitta och titta på teater.
Den här hoppetossan stannar nog hemma men måste jobba med annat än bloggen. Jag är ett osäkert kort här inne i vilket fall som helst. Har ett skrivprojekt som helst skall vara klart innan nyår men sen är jag en säkrare bloggskriverska igen. :)
Jag önskar dig detsamma Paula! <3
Lisbet sa…
Hej du fina!
För väldigt länge sen bodde jag i Björkarnas stad. Två och ett halvt år. Det är en härlig stad.
Önskar dig en fin fredag!
kram
Karin sa…
Oj vad jag vill åka till Umeå! Där har hänt en hel del sedan jag var där för 30 år sedan! Dags att åka dit igen tror jag minsann.

PS. När jag läste att upphovsmannen är en kvinna kom jag att tänka på det gamla djungelordspråket: "Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna."
Då var du ju inte långt ifrån mig då . Du har sett mera av Umeå än jag intressant ,kramen Nette
Anki sa…
Intressant läsning om Umeå ... och spännande bilder! Har bara varit i Umeå två gånger - den ena gången stannade vi bara för att tanka och den andra var i somras. Såg en del av den vackra staden men inget av det kulturella livet :)
Om du tar januaris rubriker så kan jag nog fixa decembers, om ingen annan hunnit anmäla sitt intresse :)
Ha det gott!
Att Umeå har rikt kulturliv hade redan nått ner till Smålands djupa skogar men roligt att se lite mer. Verkar som ni hade en mycket trevlig resa. Jag tycker rismuseet verkar spännande. Gillar riktig nördighet ibland.
Allt gott
/Anette
Lena i Wales sa…
Jag följer en blogg av en kvinna från Umeå och hjälp vad mycket som händer där! På vintern är det så vackra snöskulpturer på gatorna också.
Ha en fin helg!
Lisbet sa…
Tittar in och önskar dig en god dag!
Musikanta sa…
Roligt att se dina bilder från Umeå där jag aldrig har varit och förmodligen heller aldrig kommer att åka till. Förstår av ditt entusiastiska inlägg att där finns massor att se och uppleva. Jag ska titta på länkarna när andan faller på.
Kram
Umeå är en fin stad att bo i. Lyckans dig Lisbet! Önskar dig allt gott! Kram
Du kommer inte att ångra dig Karin om du tar vägen dit.
Djungelordspråket passar bra in! :)
Nej, bara ett lappkast ifrån. Ungefär. Kram
Tack Anki! Stanna till lite längre nästa gång när ni tankar.
Ja, jag tar januaris rubriker och har sett att du tog hand om december. Snart skriver jag om rikedom. Ha det fint du med!
Vår resa var intensiv, intressant och med önskan om återkommande. Umeå tog mig med hull och hår.
Allt gott till dig med!
De är verkligen aktivt kulturella där och så många tycks dra åt samma håll. Ha en fin helg du med Lena!
Tack Lisbet! Äntligen är jag på plats igen.
Hoppas att du kommer dit Musikanta. OM inte annat så för musiklivet och konsten. Du skulle trivas som hand i handsken.
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio