Ansvar / Bloggpaus



Vi skaffade oss en roddmaskin senaste sommar, som komplement till vandringarna vi gör
När vädret inte vill som vi vill så sätter vi oss ner i tur och ordning och ror ut i "vida världen"



Med tankens hjälp så kan man ro precis var o vart som helst
fastän man sitter hemma framför kakelugnen
Själv hamnar jag för det mesta i Färjsundet.
Jag minns när jag som barn
fick vara med mormor och morfar när de tog upp nät
men också när jag gjorde  det tillsammans med pappa


Mormor Frida och morfar Frans
Mormor med en bamseabborre



Så här såg vi ut på  den tiden.
Jag var inte särskilt gammal när jag fick lära mig att ro för att vara pappa behjälplig vid nätläggning och när han skulle ro drag.
Det tog inte länge (enligt mitt eget förmenande, pappa kanske skulle ha en annan åsikt om det hela)
förrän jag kunde vrida och vända på den lilla ekan som om jag var född i den.
Vad gäller att ro har jag ett gott självförtroende 😊
Kanske för att jag fick så bra uppbackning av pappa. Han var en väldigt god coach, uppmuntrande som få.
Vi rodde tillsammans många somrar i rad.


Så här sitter jag framför kakelugnen och ror ut nät,
vänder aktern mot land, slänger nätkobben av trä in bland stenarna, vetandes om
exakt var den skall ligga för att vara ordentligt fastkilad.
Jag lärde mig hur jag skulle vända båten
med årornas hjälp, och bromsa in, så att jag fick exakt rätt position i abborrgropen.
Det var jätteviktigt! 
Snabbt skulle det gå, för annars drog strömmen iväg med ekan och så fick
jag göra det igen tills det satt som det skulle.
Sedan lade vi ut nätet.
Då var det pappa som höll i  årorna och jag som lade ut.
Pappa "tur-spottade" alltid på nätstickan 
innan han släppte taget och lät nätet sjunka ner i vattnet
Vi fick så gott som alltid bra med abborrar där.


Bilden är från Färjsundsbrons invigning år 1937, tjugo år innan jag själv rodde under bron ...

Skulle jag ha förmånen att få lägga ut nät i Färjsundet igen
så vet jag exakt var abborrgropen är än i denna dag.
(det är bara att  ta vänster under bron på bilden, (Haraldsbysidan)
göra en 90 graders gir och så är middagen kanske räddad.
Betingelserna kan ha ändrat under åren som har gått.

Jaha, vad har nu det här med ansvar att göra?
Inte särskilt mycket annat än att jag tänker ta ansvar
för  min egen person ett tag framöver
Jag var bara ute och "rodde" lite grann först.

Jag tar en blogg- och facebook-paus. NU.
Jag känner en viss leda och trötthet på att vara på nätet varje dag
apropå nät.
En paus känns högst nödvändig.
Jag kommer på mig själv att sitta här och titta på datorskärmen,
funderande över om "Är det här livet?"

Naturligtvis så är det inte så, men vardagstimmarna går
och nu just behöver jag tid till att hantverka, till att läsa, göra bokslut, skattedeklarera,
tid till rehabilitering och att fortsätta renskrivandet av gamla brev/ mitt projekt.
Hela jag är också full av idéer som jag ska pröva (hantverks- och matmässigt)

Snart blir det åter annat liv i källan.
Våren kommer med stormsteg och då vet ju alla hur det blir.
I all synnerhet om man har en trädgård och tycker om att så och sätta.
I år ska vi ha en utställning i Gula salen när vi öppnar för sommarsäsongen ( i midsommartid)
Det finns hur mycket som helst att göra, roligt göra
men jag behöver också ha tid för förberedelse och för mig själv ett tag, si så där några veckor.

Nu bästa bloggvänner och läsare, så försvinner jag ett tag härifrån och från Facebook
Sedan vet jag ju inte vad som flyger i mig, jag kan ju få abstinens (mycket troligt)
Jag kanske ploppar upp i alla fall på något sätt, mitt i allt.
Kommenterar, läser andras bloggar...
Men några veckor ska jag försöka klara mig innan jag själv bloggar igen !😃

Hej så länge!

ps. Jag tackar
Englundskan,  Karin i Stockholm,  Paula Musikanta, Anki och  Olgakatt
som har deltagit i Veckorubriken under januari.
Vem som tar över för februari har jag ingen  aning om.
Själv deltar jag inte på obestämd tid ett tag framöver. ds.

Ha det bra alla!

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Tråkigt att inte kika in här men ändå, ha det så gott under tiden och välkommen till bloggvärlden sen igen.
Tack snälla du! Tiden går fort, snart är jag här igen och jag tittar säkert in till dig under tiden någon gång :)
Jag förstår dig så väl, du är aktiv, energisk, kreativ och allt det där och du behöver ta till vara på tiden. Själv tycker jag att jag också ibland blir alltför uppbunden med datorn, men bara ibland. Dagar när jag har annat program så får det bli mindre av den varan, men i vardagen tycker jag att jag har skaplig kontroll, jag tycker om att fota och blogga och det är liksom min hobby och sysselsättning. Jag har genom de tolv år jag bloggat fått så många härliga vänner som jag inte vill vara utan. ÖNskar dig en skön tid med mycket pyssel på alla håll o kanter och ingen blir gladare än jag om du ger några livstecken ifrån dig då och då. Må så gott
Jag förstår att du förstår mig. Och givetvis så tittar jag in när jag känner att suget blir för stort. Tack snälla Paula, nu ska jag ägna mig åt livet utanför Internet ett tag framöver. Må så gott du med!
Gunnel sa…
Jag brukar "ro" när jag besöker min dotter, men jag har aldrig sådana intressanta funderingar som du. Jag har aldrig rott i verkligheten, för jag skulle aldrig våga sätta mig i en liten båt...det får vara minst en färja. Kan förstå att du har mycket som ska förberedas nu inför den kommande sommarsäsongen. Det går inte att vara överallt och hinna med allt. Hoppas du i lugn och ro kan "hantverks" och göra det du tänkt dig. Ha det så bra under uppehållet, så hörs vi sen.
Anki sa…
Härliga bilder och minnen från när du lärde dig ro och fick vara med att både lägga i och ta upp näten.
Tack för månadens trevliga, men kluriga rubriker!
Önskar dig en skön ledighet från både blogg och FB.
Ha det gott!
Det är rätt roligt att ro, även om det är med en roddmaskin.
Är man född vid havet så är det en självklarhet att vara på vattnet. Jag förstår väl att det inte är så i ditt fall. Förmodligen skulle jag också vara likadan om jag hade samma bakgrund.
Ibland är det bäst att prioritera och nu är det läge att göra så för min del. Tack Gunnel, snart hörs vi igen, tiden har en förmåga att gå fort när man har roligt. :)
Tack Anki! :)
Ha det innerligen fint och snart syns vi här igen! <3
olgakatt sa…
Har försökt mig på att ro och hjälpa till att lägga ut nät några gånger men har aldrig fått så pass övning att styrningen blivit riktigt bra. Men en skön känsla är det verkligen!
Ha en vilsam bloggpaus!
Övning är vad det handlar om. Inte var jag så bra jag heller från första början men med idogt roende och en coachande far akterut i ekan så satt det så småningom. Nu är det ett tag sedan jag senast rodde så förmodligen behövs lite övning igen men jag antar att det är lite grann som att när man väl har lärt sig cykla så kan man. Skönt är det.
Tack Olgakatt!
Annika sa…
jag är superbra på att ro!! Verkligen fena på det. Fick lära mig som liten, och K är också jättebra på det. Hon har också fått lära sig sedan späda år.
Jamen, ha en fin bloggpaus nu då. ALLTID skönt med ett brejk då man har lite annat på G. See you SOOOOOON!!
:-)
Annika
Det är en skön känsla att kunna ro och veta att man klarar av både den ena vågen och den andra. Vi får ha en liten roddtävling, du, K och jag någon gång ;) Tre olika generationer.
Ja, tack! Här behövs ett brejk nu. Och sooon är snart här igen. :)
Marina sa…
Vilken underbar roddmaskin som tar dig med på så härliga turer! Ha en fin bloggpaus, och vem vet, då kanske du hinner ta dig iväg på ändå längre turer i er maskin...
Ja, tänk vilka fina mojänger det finns Marina. Man kan aldrig veta så noga vad fantasin tar sig för uttryck...:)
Lena i Wales sa…
Ha en skön bloggpaus, så länge den inte blir för lång, kommer att sakna dej! Njut av friheten och hoppas du får nya krafter och ideer.
Bra grej den där roddmaskinen.
Tack Lena! jag gör mitt bästa för att det ska bli så bra som bara är möjligt. Känns väldigt nödvändigt med en paus just nu. Jag rekommenderar roddmaskin, den gör susen.
Ha det gott så länge, tiden går fort så snart är jag här igen.
Jag var ofta med min far och fiskade och när han 'la ut sina mjädar',
oftast fiskade han i Nissan och en sjö nära vårt samhälle.
När han senare upptäckte att reningsverket 'spillde' ut skit i Nissan tog fisket slut där, men det var i mitten på 50-talet.
Att ro lärde jag mig också tidigt, det trycker jag fortfarande om, det är rogivande att ro.
Ha en skön bloggpaus, den behövs då och då, jag har haft en sådan fast jag inte kallat den bloggpaus, men i min skalle har det varit paus, fniss . . .
Sköt om dig och njut, kram/ Eva
Jag njuter av hur du behandlar en text och binder ihop. Jag hoppas nån tidning på Åland använder dig som kåsör. Känns som jag satt med i båten som en osynslig åskadare. Även jag fick lära mig att ro som liten, fast vi lade mest ut ålrev och det var inte strömt.
Ta hand om sig själv måste man. Det är klokt att lyssna på kroppen. Sociala medier tar verkligen hur mycket tid som helst så det gäller att ha självdiciplin. Tiden rinner så lätt mellan fingrarna och det finns mycket annat roligt också. Januari brukar vara min återhämtningsmånad efter allt jobb med julmarknaderna, men nu börjar jag odla igen och ta tag i saker och ting.
Ha det så trevligt med dina projekt och jag hoppas vi hörs av igen.
Kram
Anette
Musikanta sa…
Jag förstår dig helt och hållet, så känner jag också. Det blir alldeles för många timmar vid datorn. Men jag kör väl på ett tag till. Det är Olgakatt som har hittat på teman för februari - finns på hennes blogg.
Ha det skönt med bloggpausen och kom gärna igen så småningom. Hälsa Uffe också - förstår att han vill ha lite mer sällskap.
Kram från Ingrid
Anonym sa…
Så härligt Eva, att vi har liknande erfarenheter. Jag förstår att fiskandet tog slut när det upptäcktes att Nissan inte var så ren som tidigare. Ledsamt! Jag ska göra det bästa av min bloggpaus! Ha det bra du med på alla sätt!

Pettas-Karin via Uffes dator
Uffe sa…
Tack Anette! Du gör mig glad!
Härligt att du är med i båten!
Ja, just nu är det nödvändigt för min del att "ligga" lite lågt vad gäller Internet. Jag behöver ladda på mitt sätt.
Lycka till med allt du med!
Vi hörs !
Pettas-Karin via Uffes datoe
Uffe sa…
Tack för det Ingrid!
Jag behöver "egentid" just nu. Givetvis kommer jag igen,längre fram när krokusen tittar upp ur jorden. Uffe hälsar!
>3<3 Vi båda
Lisbet sa…
Skönt att man får bestämma själv. Lusten till det ena och det andra kommer och går. Jag tänker på dig och du känner säkert av mina glada tankar då jag sänder iväg dem över land och hav, från min ö till din.
stora kramen
Uffe sa…
Ja,så är det! Allt har sin tid! Javisst känner jag liksom du Lisbet! Avstånd finns egentligen inte när tanke och känsla styr. Stor kram !
Karin via Uffes dator
Anonym sa…
Tänk att de finns med oss så påtagligt, alla våra ”föregångare” som lämnat över kunskaper om både det ena och det andra! Fina bilder!
Jag förstår så väl din bloggpaus, livet har så mycket att erbjuda, inte minst i allt kreativt som kan göras och dygnets 24 timmar är ju konstant. Jag har nog också ngn sorts bloggpaus fast inte lika tydlig och strukturerad som din. Min paus tycks bestå i att detbarainteblirav för jag gör så mycket annat. Suck. Men lycka till med allt det kreativa! Och med rodden! Kram från södra dalarna
Anna/notonmusic
Uffe sa…
Tack Anna, i södra Dalarna. Jag märker att jag "kopplar" av att titta in på andras bloggar nu o då,fastän jag inte bloggar själv för stunden. Nu är det hantverk o rörelse som gäller.
Kram till dig med! hälsar Karin via Uffes dator
Paula Merio sa…
Saknar dig, o dina fina inlägg, hoppas tiden går fort och du snart blir sugen. Och hoppas du har det förträffligt med allt pyssel och alla förberedelser. kram från pörtet
Karin Eklund sa…
Jag har det toppen bland allt garn runt om mig. Sköna promenader blir det också. Kram till pörtet!<3
Gunnel sa…
Jag önskar dig en mysig Alla Hjärtans Dag.
Karin Eklund sa…
Tack detsamma Gunnel! <3
Anki sa…
Hej Karin! Saknar dina trevliga inlägg!
Önskar dig en fin avslutning på februari!
Pettas-Karin sa…
Hej Anki!

Tack snälla du! Mitt i allt är jag tillbaka igen i bloggvärlden! Har lite annat på gång ännu, men snart så :).
Önskar dig detsamma Anki!
Paula sa…
Saknar dina fina blogginlägg, men försstår dig, o tackar för att du fortsätter att titta in hos mig. Om jag hade lika mycket omkring mig som du, planer och förberedelser inför sommarsäsongen så skulle jag göra som du, skala bort det trevliga men onödiga o koncentrera mig på det väsentliga. Hoppas att du finner att du utnyttjar tiden bra, att allt rullar på inför säsongen. Kram från pörtet
Pettas-Karin sa…
Så småningom är jag tillbaka igen Paula! Tack för rara ord; det finns en stark längtan att lägga allt annat åt sidan för att bara skriva, men ibland är det bra att lägga band på längtorna. :) Kram till pörtet!
Lisbet sa…
Känner på mig att du snart bloggar igen! Är jag en Zaida? Hoppas det.
kram
Ja, Zaida! Jag är på gång...snart igen.
kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio