Blommande blommor/gröna växter


Matfreakets sista tema för mars ska handla om blommande blommor och gröna växter.


 Det började på Teneriffa
 precis där som Lena står på bilden.
 Vi var på väg ut på vandring med
 henne och Martin när vi
 stannade till vid Drakblodsträdet.
 Det kan ni läsa om här

  Lena hittade tre frön och
  gav dem åt mig, jag lade dem
  i fickan och så vandrade vi
  vidare.

  När vi kom hem till Åland
  igen sådde jag
  fröna och ett av dem har nu blivit
  en liten fin planta.

Drakblodsträd




Drakblodträdet är ett liljeträd i familjen Sparrisväxter.
( Dracaena draco)

Drakblodträdet är Teneriffas symbolväxt.
Det visste jag inte när jag fick fröna av Lena,
men nu när jag vet det känns det värdefullt
på ett annat sätt.
I vårt köksfönster står en förlängning till
Teneriffa och vår vistelse där för ett drygt år sedan.
Och jag pratar förstås med det varje dag...


Drakblodsträd är ett städsegrönt, upp till 20 meter högt träd. Tur att vi har högt i taket, men
högre än tre meter får trädet nog inte bli 😉

Om stammen skadas så sipprar det fram en blodröd harts, drakblod, som inom naturmedicin och alkemi varit prisat för sina magiska krafter.

Drakblod är dock helt verkningslöst mot sjukdomar men såldes ändå
på apotek en bit in på 1900-talet.
På god tro och breda fötter kan man komma långt.


Kaffebönor

Så tar jag ett flygskutt en bit över Atlanten och landar på Madeira.
 År 2012 lät jag en röd kaffeböna slinka ner i min ficka när vi var på besök i Botanical Garden.
 Går det så går det var tanken och visst gick det!
 Riktigt bra till och med.

   
Coffea arabica

                              Idag är kaffebönan så här stor !
                              Varje sommar får kaffeplantan bo i lilla växthuset,
                              där det skuggar lite mera än i stora växthuset.
                              Alltför starkt solljus tycker kaffet inte om fastän
                              det har anor från Sudan, Etiopien och Kenya.

                              Nu står kaffeplantan i köksfönstret med utsikt över
                              fågelbrädet och brödträdet.
                              När plantan var en böna var utsikten en helt annan
                            
En kaffebönas utsikt

 Vi var förstås och hälsade på bönans mor när vi var till Botanical garden i år.
 Hon måste ju få veta att bönan mår bra.
 Det är jag som pladdrar på, Uffe ler och säger ingenting.
 Han är van och håller till godo.
 Men han är nog säker på att jag får kontakt på något sätt 😉


 Det finns andra gröna växter och blommande blommor här hos oss men det får räcka
 med det här den här gången.



 Fast, jag måste förstås visa den allra första krokusen som tittar upp här hos oss just nu.
 Finns det någonting som man blir mera euforisk av än vårens allra första krokus? 

 De andra som deltar i temat har jag listat till höger i kolumnen.
 Titta gärna in hos dem också!

 Tack Matfreaket för alla dina fina rubriker under mars!

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Gunnel sa…
Det måste var roligt att kunna dra upp en exotisk växt från lite frön. Jag förstår att det ligger en hel del jobb bakom. Nu känner man att våren är här när krokusarna vågar slå ut.
Det har varit lite väl många frön som har dragits upp från frö i det här huset. Jag har blivit mera restriktiv, allt kräver sin tid, sitt jobb och sin skötsel. Nu har jag inte så många växter kvar längre. Jag har delat med mig åt andra människor och fortsätter göra det. Växter är ju lite grann som barn, man måste sköta om dem om man vill att de ska överleva.
Nu kommer tiden då man går med rumpan upp för det mesta. Man vill ju vara med om allt det nya som visar sig. Igen.
Exotiska växter, härligt. Växter och blommar är som bomull för hjärnan. De ger energi. Spännande att driva upp själ. Härliga bilder.
Kramiz
Som bomull för hjärnan...ett härligt uttryck men visst är det så.
Man blir harmonisk mitt i all energi.
Tack Herr Nilssons fru! :)
Paula sa…
Vilka härliga personliga upplevelser du har av dina växter! Jag våndas värre än vanligt för jag har då rakt inga minnen att dela vad gäller blommor och växter...måste ta o fundera ett varv till, hade det gällt svamp hade det varit betydligt enklare, "ler". Kastar en blick på mina fuskväxter i fönstret,,,ojne vojne, var ska detta sluta..Angående isbjörnarna, jag hittade dem på loppis och beslöt snabbt att de skulle trivas hos mig, vintervänniska som jag är! Men jag lägger dem i ide under sommarhalvåret, hur skulle dom annars orka..
Anne-Marie sa…
Du har alltid någon slags historia bakom växterna du omges av. :)
Spännande med fröer från andra länder och att kaffeplantan har klarat sig.
Vilken fantastisk utsikt bönan hade från början.
Anki sa…
Du är begåvad med gröna fingrar! Härliga bilder från era resor och spännande med dina exotiska frösådda växter. Jag ägde en gång en kaffeplanta, men tyvärr så finns den inte kvar.
Nu har våren kommit även till dig ser jag!
Ha det gott!
Marina sa…
Spännande med de medhavda fröerna, och så himla kul att du fått dem att växa! Det ska bli lite intressant att se hur högt drakträdet tänker bli innan det slutar växa.
Musikanta sa…
Roligt att få veta lite om drakblodsträdet som jag inte visste något om tidigare. Jag undrar om du vet vem som ska sätta rubriker nästa månad?
Kram
Annika sa…
Ja, du kanske får ett träd som tar över både gård och hem snart, haha.
Nej, men kul att det tog sig och roligt att ha en bit av Madeira på Åland. Min mormor lyckades driva upp en SÅ fin kaffeplanta hon också. Snart får du så på egen mark när våren nalkas. Själv ska jag nog kunna njuta av körsbärsblom i helgen, det ser så ut.
Ha en riktigt trevlig helg nu!!
Så många kul växter du har ,frön brukade jag så en en gång i världen också numera glömmer jag bort allt så det blir till ingenting .Men rosföreläsningen gav mersmak på rosor i buskformat ,trevlig helg till er ,Nette
Veiken sa…
WOW, vilken lycka när växterna accepterar sin helt nya miljö, till glädje för många! Dessutom har du riktigt gröna fingrar, vilket säkert hjälper en hel del! :)
Frön i sig är härliga och en frömoders omsorg och kärlek ger vacker växtväxt :-)
Lena i Wales sa…
Man ser drakblodträd lite här och där i Spanien och det finns ett enormt stort i Gibraltar, så stort att det behöver stöttas. Vad kul att du lyckats med den som krukväxt.
Krokusen var ute när jag lämnade Wales och här i Spanien växer allt.
Ha en fin helg!
Våren måste vara den absolut roligaste årstiden för alla med gröna fingrar! Helt underbart att titta på allt som börjar växa och gro bar i det här inlägget! Ha en fin söndag och här har det utlovats sol! Få se om det infrias...
Jag är lite grann funtad på det sättet att jag har en relation till det mesta i min omgivning, om det så är en växt eller ett djur eller så. Småknäpp, förmodligen, men jag trivs :)
Förhoppningsvis Paula, så skriver vi om svamp någon gång. Jag blir nyfiken. Skriv om fuskväxterna, det är ju inte fel på något sätt alls.
Givetvis så måste isbjörnarna gå i ide när det är sommar. Vilket loppisfynd du gjorde.
Jag fungerar så, helt enkelt. Varje liten varelse av något slag har jag en relation med på något sätt.
Det är spännande med frön, jag håller med!
Jag är glad att bönan som nu är en planta är nöjd med utsikten här också ;)
Kanske det är så? Själv är jag inte riktigt säker på mina gröna fingrar, dottern har mycket mera av den färgen på sina fingrar än vad jag har. Men roligt och spännande är det med frön från andra delar av världen. De också.
Ja, nu har våren kommit hit också, krokusar och vintergäck sticker upp sina färggranna huvuden både här och där.
Ha det gott du med Anki!
Förmodligen slipper jag bygga om och bygga högre. Jag får nog vara glad om drakblodsträdet blir en halv meter tror jag men man vet ju aldrig hur det slutar.
Jag vet inte alls vem som sätter april månads rubriker.
Vi har varit borta några dagar så jag har inte hunnit med att läsa alla andras bloggar ännu.
Men det yppar sig säkert snart! <3
Haha, ja, man vet ju aldrig hur det går.
Körsbärsblom har jag också vilken dag som helst, men då i vas. Jag tog in några kvistar för en vecka sedan och nu börjar det hända vackra saker.
Ha det gott Annika. Helgen har varit fin på många sätt!
Jag har varit en riktig nörd vad gäller att samla på mig frön från olika håll och kanter men jag har lugnat mig betydligt.
Rosor har jag funderat en hel del på jag också. Mitt i allt så blir det bara rosor i trädgårdslandet och inte en enda morot längre ;)
Tack Nette! Vi har just kommit hem från Sverige, där vi har varit några dagar och haft det bra! Trevlig fortsättning på sommartiden!
Ja, det är lycka Veiken, jag håller med dig.
Vete gudarna hur det är med mina gröna fingrar, jag har nog bara lite tur skulle jag själv tro :)
Att det kan bli ett träd av ett litet, litet frö är STORT. Naturen är otrolig. :)
Jag har förstått att drakblodsträdet finns i Medelhavsområdet på flera ställen. OM jag kommer till Gibraltar måste jag titta efter trädet du skriver om.
Nu i dagarna har krokusarna börjat titta upp alltmera.
Ha det bra på dina breddgrader Lena!
Tack, helgen blev fin!
Växtkraftstid är vad det är. Under de tre dagar vi har varit till Sverige har tomatplantorna vuxit till sig enormt.
Här är varm väderlek, men det har börjat blåsa ordentligt. Igen.
Ha det gott Anna!
Bloggblad sa…
Så härligt att det har lyckats!
Själv kom jag på att jag fick violfrön från italien i höstas, jag ska pröva att så dem.
Du lyckas säkert med violerna från Italien! :)
Vonne sa…
Underbart att kunna ta med sig hem minnen från resor på detta sätt och framförallt att de vill ta sig även i vårt kärva klimat. Grattis!
Tack Vonne! Ja, det känns som att få högsta vinsten när fröna gror på den här sidan av jorden.
HeLena sa…
Tack själv Karin att du varit med och skrivit!
Och så fint dessutom!
Skoj med frön från andra delar av världen! Och att kunna ta med en liten för att ha kvar hemma!
Härligt!
Kram<3
Tack Matfreaket! <3
Ibland har det nog blivit alltför många frön, men jag har lärt mig
med åren att ta det lite varligare med "importen".

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio