,,,och snart har en vecka gått igen...


     Jag som tänkte skriva så mycket på bloggen!
     Men ack så jag bedrog mig!  Idag är första dagen sedan söndagen som jag har
     möjlighet att sätta mig ner här vid datorn för att få till ett inlägg.
     Vi har fortfarande torr väderlek, hög temperatur  och en sol på himlen varje dag
     Lantbrukarna lider nöd, fodret tar slut och nödslakt pågår också här på Åland.
     Men i trädgården, den lilla, den egna, finns möjlighet att ta vara på vatten till bevattning...
     Det går att hålla liv i det växtliga om man använder det våta behövliga på ett vettigt sätt.


    Tur att man har varit med before, som det heter. Fastän vi har bra tillgång eller åtminstone
    borde ha det, till eget brunnsvatten, så tar också vi det försiktigt med användandet.
    ( man kan ju inte veta så noga hur ådern mår där i underjorden, när grundvattnet sinar. )
    Jag sköljer inget under rinnande vatten rakt ner i avloppet längre. Nu finns en bunke
    i diskhon som tar hand om allt vatten som jag sedan bär ut och vattnar växterna med.


                            Jag luckrar i trädgårdslandet runt växterna. Det är ett utmärkt bra
                            sätt att ge fukten möjlighet att nå ner till rötterna när man vattnar landen.
                            Gröngödslingen består inte av gräsklipp just nu, gräset är brunt, torrt och brister
                            när man går på det men rabarberblad, libsticka och liknande lägger jag ovan
                            jord eller så gräver jag ner för att ge jorden den lilla hjälp som är möjligt.
                            Bilden ovan visar nästa års blivande sallatsfrön.
                           Jag tar vara på frön från egna plantor.


             De röda vinbären är plockade och redan använda till Emmy, bärpajen men nu kommer
             de svarta. Det är dags att skörda dem i dagarna.


    Tomaterna ändrar färg i takt med hur de mognar....


     Gurkorna levererar...


                     Snart kan vi erbjuda våra gäster tomater ur egna växthus. Nu köper vi ...
                     men snart så blir det andra bullar (tomater)


   Varje morgon gör jag som vanligt. I tidig timme medan degarna jäser i cafébageriet så tar jag mig
   en runda i trädgården och njuter fullt ut.  Den här tiden är späckad med växtlig skönhet


    Så hände det!
    Plötsligt, så där bara!  Precis som det alltid gör hos oss. ...
    I fjol sålde vi båda båtarna vi hade och nu så har vi en igen!
    Havet lockar, drar och sliter i oss .
    Uffe gick omkring här som en äggsjuk höna ett par dagar,
    för han visste om att den här båten var till salu.

    Vi ville förstås se den först men tog för säkerhets skull bilen med dragkrok när vi körde iväg
    Nu är båten vår och står här hemma på backen och väntar på att bli sjösatt så snart vi
    får tid till det. 
    Och givetvis så måste det bli båtdop samma kväll så vi öppnade en cava för
    blir man med båt så ska det göras ordentligt.
    Namnet?
    Efter en del funderande blev det slutligen Smulan.

  **************

   Här emellan har det gått några timmar sedan jag påbörjade inlägget.
   Vi har haft gäster i en jämn lunk och fortfarande sitter några kvar i Fyrklövern och njuter
   av att fika och av det vackra vädret.

   Ha det gott alla bloggvänner och läsare!
   Jag kommer över till er som jag brukar så snart jag kan; jag vill ju veta hur ni har det !

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
  

Kommentarer

Gunnel sa…
Man förvånas över hur mycket växtlighet det ändå är i torkan. Grattis till den nya båten! Ett dop måste klart firas ståndsmässigt. Morgnarna är den bästa tiden på dagen och sena kvällarna naturligtvis. Just nu har vi 28 grader i skuggan och jag sitter här och gapar som en fisk. Min energi är +-0. Varma (i dubbel bemärkelse) hälsningar från Åstorp.
Annika sa…
Grattis till Smulan. OOO, klart att NI ska vara på havet. Förstår ju att det drar i er bägge. Glad att ni har en Smula i familjen nu. Klart hon ska döpas i Cava!
Vi har hett och torka vi med. Förstår att värmen kan tära när ni inte heller kan komma undan (vilket ju vi kan).
Fast, jag hoppas den är kvar då jag kommer, kan inte hjälpas, hehe ;-)
Ha en fin helg!!
Ja, det är lite märkligt med den grönska som trots allt finns; mitt i allt det torra.
Tack Gunnel! Det är en fin tid just nu, fortfarande mycket ljus och nattdaggen gör sitt för att allt ska se fräscht ut under morgontimmarna. Ni har aningen varmare än vad vi har, säkert för att vi är i havet. Förstår att energi är låg. Också här kommer gästerna gående i ultra rapid för att söka skugga och dricka sig otörstiga. Tack för dubbelt varma hälsningar. Jag ger likadana i retur. :)
Tack Annika!
I år går det att tänka sig att vara på havet; i fjol var det fortfarande en omöjlig tanke med tanke på Uffes sjukdom. Det blir bara bättre hela tiden, sakta men säkert.
Jag är säker på att du tar det soliga, varma vädret med dig. Förhoppningsvis så tar du lite regn med till nätterna. Ha detsamma Annika!
Anki sa…
Ja, tiden rusar! Fantastiska bilder!
Grattis till nya båten - så klart ni måste ha en!
Ha det gott!
Ja tiden går så fort. Ha en fortsatt fin sommar.
Tack Anki! :)
Ja, just idag skulle det kännas fint att vara på havet. Vi har kokhett på landbacken, riktig högsommar. Ha det gott du med!
Tack detsamma Liselotte! :)
Anne-Marie sa…
Tänk vilken torka som ni har. Pratade med en god vän i Dalarna igår och hon sade samma sak. Verkligen tragiskt att det blir nödslakt.
Vilken grönska du har och så mycket det växer.
Svarta vinbär var mycket länge sedan jag åt. Vi hade ett par buskar i Enebyberg.
Egenodlade tomater är det allra bästa.
Kul med båt! Är man van vid båt kanske det är trist att inte kunna ge sig ut som man är van vid.
Ha det bra där bland växterna Karin! :)
Musikanta sa…
Jag är så imponerad över att du orkar jobba så mycket i den här (hemska) värmen. Men det är klart, har man café så måste man ju baka bröd trots att det är hett. Underbara bilder på alla nyttigheter som du har i trädgården. Här vattnar Kent mina pelargoner i lådor och krukor varje dag så de har hållit sig väldigt fina. Grattis till nya båten!
Kram från Ingrid
Jag är van vid hetta och värme. Ugnsvärme...:) Fläktsystemet vi har är jättebra och så har vi dörrar öppna, andra småfläktar här och där. Ja, nu krävs det vatten och till all lycka klarar vi oss bra ännu. Men många börjar se om sitt vattenförråd, djur och växter mår inte riktigt bra överallt. Tack Ingrid! <3
Aha, här skrev jag ett svar på kommentaren redan tidigare även om den kom sent, men den fastnade tydligen inte alls. Säkert har det med värmen att göra. Att den inte fastnade. Något måste jag förstås skylla på.
Ja, vi är väldigt glada för båten och ser framemot att få möjlighet senare att fara ut på sjön, när hösten närmar sig. Nu finns ingen möjlighet men snart så...
Ha det bra du med Anne-Marie!
Ditte sa…
Vilken lisa för själen att titta intill dig. Jag har varit på jobbresa till Höga kusten och tiden till bloggtittande har varit rejält begränsad. Långa arbetsdagar blir det med en del sena kvällar. Men så roligt och stimulerande.
Förtsår att du/ni har mycket runt er och en intensiv period. Jag tittar och njuter av dina fina bilder och har i tankarna i alla fall idag kommit till att börja tänka på en resa tvärs över havet.
Vill så gärna se hur ni har det.
Grattis till "Smulan" och att bo nära havet utan båt är väl inte möjligt. Tänker jag.
Många tankar till dig.
Tack Ditte! Sent omsider tittar också jag in på bloggen; tiden räcker inte till som vanligt just nu, så jag har full förståelse för att du inte heller har räckt till under din jobbresa. Allt tar sitt och har sin tid. Man märker att du trivs med ditt jobb.
Förhoppningsvis så får du möjlighet att komma hit en stund i sommar; annars kommer det en ny sommar längre fram och vi fortsätter är det tänkt. Redan nu är planeringen igång med en utställning nästa sommar också. Tack! "Smulan" är tillsvidare väl förankrad på landbacken,men så snart vi får möjlighet i mitten på augusti så ska vi ut på havet. Det är svårt att vara utan båt här, helt rätt.
Tack, jag fångar upp dina tankar och hoppas du känner mina som kommer över havet, tar en sväng via Furusund innan de landar på er balkong med storslagen utsikt.
Anki sa…
Hej igen Karin ... vill bara tipsa om en intressant sida för oss som är nyfikna på naturen - https://dina-web.net/naturalist/
Ha det gott!
Tack Anki för tipset! Jag ska titta in där och hos dig och alla andra så fort jag bara hinner och kan! Ha det gott du med och tack än en gång!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio