Det är torrtider...

Inte bara i naturen är det torrt...
Även jag är aningen torrlagd i tankeverksamheten för tillfället
Jag har dessutom inte haft tillräckligt med tid för att skriva några rader här

Vi har gott om pärlemorfjärilar

Nu är det söndag morgon och degarna till dagens kaffebröd jäser i bageriet
Det är varmt, det är soligt, det är brunt, björklöven faller
Inget som överraskar någon längre förstås, för vi har verkligen fått en rejäl värmebölja
över oss den här sommaren som har medfört en torka som vi inte har upplevt på flera år.
Med allt vad det innebär.
Nej, jag tänker inte gnälla om det.
Det är som det är...


I växthuset trivs tomaterna

På Åland pågår Sjödagarna, Rockoff och en hel massa loppisar.
Jag är förundrad över alla loppisar som finns överallt.
Bara i Geta finns ett rätt stort antal. Igår var flera på gång över bygden...
På rak arm kan jag räkna till sju
Bra är det att alla har en gemensam dag när folk som vill fynda ändå är på gång i kommunen
Då kan de fara från den ena till den andra och leta det de är ute efter
Jag hoppas att affärerna gick bra för  alla

Nu sprutas det formligen ut gurkor i växthuset....


Annars är det den vandrande pinnens tid.
Ni vet, när gästerna kommer i ultrarapid fart eller icke fart.
Svetten lackar och de ser nästan  pinade ut bara av att gå från den sköna bilen med avkylningsmöjligheter och sedan stiga ut från den svalkan rakt in i hettan.
Så där som man kan känna det när man stiger av flygplanet som landat i söderns värme när
man har lämnat ett vintrigt Norden.
Man går mot en het vägg ungefär.
Det flesta orkar bara dricka...kanske äta något smått och gott.
Förståeligt nog.



Själva äter vi enkla sallader till middagarna och dricker vatten dagarna långa.
Tur nog så är det svalare på insidan stenväggarna än utanför dem.
Men även stenar har en förmåga att magasinera värme när solen
har skinit på dem ett längre tag
Tur att det finns fläktar, tur att det finns el som kan hålla igång dem
och tur är att vi har vatten.






Men mycket trivs i värmen, som gurkor, tomater och zucchini,
Getingar finns det gott om, men även andra insekter som bin, humlor,blomflugor och fjärilar.
De har troligen längtat efter värmen.


    En liten bönrapport kan jag också ge. Ja, i år har det gått vägen. Vi får bönor...
    Fasanerna nyttjar dem nog men de äter inte upp dem. Nu ligger de helst mellan plantorna och
    söker svalka och lite fukt.  Utan bevattning skulle inte trädgårdslandet leva alls, så dit går
    vårt vattnande i år.  En rejäl rotblöta varannan kväll bjuder vi på.

   Så här långt den här gången.
   Kan ni tänka er, att nu är det bara tre veckor kvar av säsongen innan vi stänger?
   Ett barndop ska hållas här om fyra veckor men caféet stänger den 12 augusti kl. 17.
   Tiden går fort när man trivs...

   Ha det bra alla !

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Gunnel sa…
Ja, sommaren försvinner snabbt om den är varm , kall eller regnig. Bilden på zucciniblomman fick mig att haja till. Jag tyckte det liknade ett ansikte...två ögon som plirar under en gul bahytt. Det måste vara värmen som får min hjärna att se syner. Ni får ha det så gott och håll er nära fläktarna.
Anonym sa…
Måste få Tacka dej för det goda brödet vi fick med oss hem! Alltid lika roligt att läsa din blogg och se dina fina foton.Vi har det väldigt varmt här uppe också, med en liten paus nu i helgen, åska och regn har sänkt tempen lite.Men kommer mer värme igen såg jag.Vi har plockat lite hjortron idag och lagat sylt, mums i vinter. Ha det gott. Hälsn Tove
Det gäller att hänga med och njuta fullt ut av sommarstunderna.
Du har rätt Gunnel, jag ser också ett ansikte i den gula blomman. Kanske vi har landet fullt av små ansikten. Jag måste titta efter närmare. Varm hjärna har vi nog alla just nu. Vi ska göra så, hålla oss nära fläktarna! Önskar allt gott till dig och Göran! <3
Tack Tove! <3
Ja, nu är det verkligen varmt så det heter duga. Ingen åska här men stundtals känns det som om åskan snart skulle mullra till ordentligt. Men icke sa Nicke, Getabergen är ståndaktiga de, bara motar bort allt som vill hit och regna.
Tänk ändå att ha hjortron att plocka! Mumsa på ni! Ni är det välunnade! Ha det gott du med!
Ditte sa…
Visst är det torrt men som du skriver så kan vi u inte påverka detta. Och varmt är dte också- Så även hos er. Nej, i värmen blir man inte direkt hungrig. Mest kall mat här också-
Roligt att läsa att du får ha dina bönor i fred i år och i övrigt ser det ju väldigt fint ut hos dig både på tomat, gurk och blomfronten. Ja, sommaren går på i rask takt och jag har helt klart för avsikt att besöka er innan ni stänger för säsongen. Men vi har numer ingen bil så det får bli per färja och buss. Men det ska nog fungera.
Tack för ditt fina inlägg med vackra bilder.
Många tankar till deig.
Tack Ditte för dina ord och som du redan vet så är ni varmt välkomna. Vi får samabeta på något sätt, för bussen stannar tre kilometer från oss så ni får ringa när ni kommer så vi kan komma och hämta er.
Tankar också till dig från mig! <3
Jag vill också odla. Till nästa år hoppas jag att jag ska ha mer tid att lägga på trädgården.
Hälsningar från Vårdö, en annan torrlagd del av Åland!
Lycka till Hanna! Att odla är att odla själen också. Åtminstone för min del, jag mår jättebra av att "jorda" mig och att veta hur maten är odlad.
Tack Eivor! Ha det fint på ön i öriket! :)
Paula sa…
Hej, har glömt bort att titta in, o när jag såg att det varit en brand i Mariehamn i tidningen då kom jag på att nu måste jag kolla hur du har det. Vi har varmaste hetaste dagen idag, har bara tagit en ynka hundpromenad o klockan är sju på kvällen. Blinka ligger på rygg (som flickorna i Gamla stan) som min svärfar brukade säga o visar inga tecken på önskemål om att gå ut. Jag har fantastiskt snälla människor omkring mig, om jag inte hade haft katter o åtaganden med bevattning och posthämtning åt grannar hade jag fått tillbringa tiden i ett sjöhus som en bekant här äger. En annan kontaktade mig idag och frågade om jag fått tag på någon fläkt och vid svar nej så var hon här och levererade en bordsfläkt efter bara en kvart. Och den hjälper, den rör upp den kvalmiga luften o jag kan bära den med mig mellan rummen. Jag minns då vi hade grillen här i byn att riktigt varma perioder var dåliga för affärerna, det enda folk ville ha var dricka o glass. Det är väl likadant nu kan jag tro. Hoppas ni ändå får en skaplig sommarsäsong. Kram från pörtet
Roligt att du tittar in Paula, fastän jag själv inte har givit mig den behövliga tiden att titta in hos dig och läsa allt du skrivit. Snart normaliseras allt igen, när vi stänger här om dryga två veckor..ja, lite fortsätter vi nog men med andra evenemang än caféet.
Ja, nog har vi varmt så det förslår. +30 grader nästan alla dagar och mycket varma nätter. Bränderna är förfärliga. Ni har många sådana i Sverige nu och också hos oss har det brunnit på några ställen, på landsbygden. Kanske också i Mariehamn; det har jag inte hört något om ännu.
Ja, fläktarna hjälper; vi har lagt fram dem vi har så att luften vispas om lite extra, fastän vi har ett större fläktsystem i caféet och angränsande utrymmen. Men allt hjälper ...
Precis så är det Paula, som du beskriver det. Många tror att sådana här dagar är jättebra för affärerna, men de är inte det. Naturligtvis så kommer folk men i ultrarapid fart, flämtar och orkar knappt äta något alls, bara dricka. Förståeligt nog. Mot eftermiddagen när skuggan faller på vårt uteställe ramlar det in folk..eller vandrande pinnar. Vatten har vi så de kan dricka sig otörstiga. Det är till och med svalare på insidan än på utsidan. Vi har ju ett tegelhus med 60 centimeter tjocka ytterväggar som isolerar en del men nu börjar teglena bli uppvärmda ...vi bor i en ugn snart.
Tack Paula för välgångsönskningarna! Dagarna är som de är, vi trivs med de gäster som hittar hit, många som har varit här flera gånger tidigare, men också nya. Kram till pörtet från stenlådan.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio