Snällhet

Puh!
Har det hänt att någon av er som läser det här brukar bli trötta på er själva?
Jag blir det med jämna mellanrum och brukar säga högt åt mig själv och  min omgivning
att jag borde bytas ut...
Det hjälper förstås inte, jag är här och jag ställer till det för mig själv med jämna mellanrum.
Varför i fridens namn har jag valt en rubrik som heter Snällhet? (Veckans rubrik)
Det är ingen lätt nöt att knäcka, det här med att skriva om snällhet.

En ko på Madeira (2012)

Nå, jag får ta tjuren vid hornen och försöka få till ett inlägg.
Egentligen borde jag kanske ta till en ko i det här sammanhanget;  man brukar ju säga att kossor är snälla.

Ko i Santa Pola (2017)


      De ser väldigt snälla ut i alla fall men säkert är det med dem som med oss andra dödliga.
      Sedan frågar jag mig varför kor anses vara snälla (och dumma) i jämförelse med t.ex
      ett kattdjur. De har ju bara olika förutsättningar, de är olika, precis så som vi människor är.

      Det händer att man får höra ordet snäll användas med negativ klang när en
      människa anses vara alltför snäll.
      Då anses den personen vara lite dum i huvudet, lite svagsint...
      någon som inte kan säga ifrån. 
      Det är inte särskilt snällt alls att säga så.

     Att vara svag, att ha en oförmåga att säga ifrån eller att försvara sig själv är inte detsamma
     som att vara snäll/alltför snäll. Det är något helt annat.



  
      Så finns förstås den falska snällheten, den som söker bekräftelse på någon annans bekostnad.
      En godtrogen människa går lätt att manipulera för den som med överdriven vänlighet
      vill vinna fördelar i eget syfte.
      Gör man sig till ett "snällt" offer så faller andra lätt  till föga och tycker så oerhört synd
      om den bemästrande personen
      Den snällheten är riktigt dum
      Den snällheten är skenhelig.

     Att vara snäll är förmågan att kunna behandla sina medmänniskor väl.
     Det finns en snäll intelligens, som vi var och en kan utveckla till något bra och bättre.
     Det handlar om omdöme och att ta ansvar för sig själv och samtidigt för andra.
     Snällhet är att ha mod att våga vara ärlig,
     även om det till en början kan upplevas som hjärtlöst.
     På lång sikt kan det visa sig vara det bästa för andra människor och för en själv.
     Beroende på vad det handlar om förstås. Det handlar om omdöme och
     omtanke om andra och om sig själv.

    Hur nu det här gick till så blev det en hel del om snällhet skrivet trots allt.
    När jag väl kom igång.
    Nu gäller det att få till ett avslut, en summering på det hela.

    Jag tror att vi alla vinner på att vara snälla på ett ärligt sätt.
    Det kräver förstås en del insikt om sin egen person, att våga se sig själv i spegeln
    Är jag ärlig eller är jag falsk?
    Förmodligen både ock. Trösten är att man kan jobba på saken...
    Livet går ut på att utveckla sig själv.

    Till syvende och sist
    så handlar det om att bemöta andra människor som man själv vill bli bemött.
    Det vi gör för andra, det gör vi också för oss själva.



     De andra som deltar i Veckans rubrik är:
     Englundskan,  Karin i Stockholm,  Paula
     Musikanta, Anki, Olgakatt

     Titta gärna in hos dem och se vad de skriver om snällhet!



      Huvudbilden visar en spansk tjur av plåt.

    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
    

Kommentarer

em sa…
Nja Karin, jag håller inte riktigt med om att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Allt för många gånger har jag blivit tröstad och uppmuntrad av välvilliga medmänniskor som tror att jag är i behov av det, därför att de skulle ha varit det i min situation. Jag försöker bemöta människor som jag tror att de vill bli bemötta, även om jag tycker det är jolmigt och pjoskigt. Det kan vara en svår balansgång att vara snäll - förresten är ordet släkt med snille, vilket kanske gör det mindre mjäkigt.
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. sniälder 'rask; duktig; klok; god'; jfr snille
Margaretha
som varken gör anspråk
på att vara snäll eller
snillrik
Du har en poäng där Margaretha. Det är ju lätt att bedöma andra utgående ifrån sig själv men jag vill gärna bli bemött som jag hoppas att jag kan bemöta andra. Vänligt.
Jag vet inte om jag försöker bemöta andra som jag tror att de vill bli bemötta; kanske jag gör det utan att veta om det? Risken är förstås att man blir fjäskig av sig då.
Att vara snäll är svårt, man tror sig vara det och kanske inte alls är det. Jag håller med, det är en svår balansgång och att beskriva ordet snällhet är allt annat än lätt.
Karin
som inte gör anspråk på att vara snäll hon heller. Men försöka duger, tror jag.
Gunnel sa…
Mycket intressanta saker du beskriver. Snällhet är inte så enkelt att definiera. Det borde ju vara något positivt, men tyvärr är det inte så alla gånger. Att vara snäll mot sig själv är inte heller det lättaste, men det borde vara en överlevnadsreflex. Ha det gott.
Jag insåg, när jag väl började tänka på vad jag skulle skriva, att det inte alls är särskilt lätt att beskriva det här med snällhet. Som du säger, det borde vara något positivt men det finns en hel del negativt med i sammanhanget. Det är lätt att använda ord som "vapen"...och helt rätt, att vara snäll mot sig själv är inte det lättaste.
Tack detsamma Gunnel!
Anki sa…
Det var en klurig rubrik att tolka, men du fick ihop det bra!
Önskar dig en fin helg!
Tack Anki! Jag håller med dig fullt ut, rubriken är inte den "snällaste" att skriva något om. Lycka till! Detsamma önskas dig!
Nog är vi gråsystrar!Ibland dyker den där snällheten upp hos mig också då jag tänker hit och dit - och ja, det blir i mycket som du tänker och resonerar kring snällhet.
Det gör gott att möta en tankegång eller två och det var komplett omöjligt att inte läsa vad du skrev när jag såg dina rubriker :-)
och kossabilderna är underbara!
<3
Marina sa…
En bra fundering, är det bra att bli bedömd som snäll? Egentligen borde det ju vara ett ord med positiv klang, men uttrycket "Hen är ju i alla fall snäll", är ju inte så där himla positivt...
Tove, gråsyster! Så roligt att du hinner dig in hit! Tack säger jag för orden du printat. Kossor är ju underbara, alltid! <3
Det ska vara ett ord med positiv klang men vi människor kan få till det på så många märkliga sätt, svänga och vrida på ord och betydelser så mitt i allt så betyder det snälla något helt annat. Och då kanske man inte har varit så snäll när det kommer till kritan, om man vrider till det positiva till något negativt.
Hej, jag ska sy ihop snäll-säcken imorgon, idag har jag jobbat och nu blev jag hundvakt så nu ska jag vara supermatte till två härliga jyckar resten av kvällen. Tänkte mig en sparktur, men i mörkret med två i koppel, tja, varför göra det så svårt för sig, men vi får väl se. Längtar verkligen tills man kan rasta hundar efter klockan sex utan att det är mörkt som i en säck.
Återkommer i ärendet, tycker dock du fått med det väsentliga, inte minst de snälla kossorna
Kram från pörtet
Du har fullt upp märker jag! :) hundvakt, supermatte osv.
Allt blir lättare när ljuset återkommer, så är det bara.
Tack Paula! Ha det skönt i pörtet med alla dina älsklingar! <3
Lena i Wales sa…
Jag blir väldigt ofta trött på mig själv! När jag gör ogenomtänkta saker och har för mycket ideér för mitt eget bästa.
Men visst är det positivt att vara snäll och det är väl det man eftersträvar, men ibland kan man också bli trött på det och bli eremit.
Ha det bra!
Så är det här också, med mig, Lena! Man får göra det bästa av det mesta som jag brukar säga och försöka vara snäll på rätt sätt både mot sig själv och andra. Ha detsamma!
olgakatt sa…
Jag vill se snällhet som en positiv egenskap och det borde ju betyda att man bemöter sin nästa som hen vill bli bemött. Det krävs litet sociala känselspröt för att fatta det ibland.
olgakatt sa…
Glömde skriva att kor ju inte alls är dumma men inte alltid så snälla, faktiskt.
Snällhet är en god och positiv egenskap men uppfattas på annat sätt emellanåt, vilket jag tror att alla känner till på något sätt. Jag ser inte särskilt stor skillnad på att bemöta andra som jag själv vill bli bemött. Känselspröten behöver förstås vara uppfällda :) Vi är ju alla individer. Sedan vet jag inte om jag saknar sociala känselspröt, svårt att veta så mycket om sig själv. Egentligen. Men med god avsikt så brukar det gå bra.
Ungefär så trodde jag också. De är väl som andra dödliga, de också :)
Musikanta sa…
Helt underbart inlägg. Mycket tänkvärt att fundera över. Och jag håller med dig om allt.
Kram från Ingrid som håller på att snärva ihop ett inlägg om Snällhet.
Tack Ingrid!
Snällhet är inte helt enkelt när man tänker efter.
Nu väntar jag snällt på att få läsa ditt inlägg om Snällhet. <3
Karin sa…
Och the good news are att man mår bra av att vara snäll! Det säkner blodtrycket och skickar runt trevliga må-bra-hormoner i kroppen.

Härligt inlägg och en underbar bild i huvudet!
Ja, givetvis så har man full valuta av att vara snäll. Det mår man bra av och för det mesta också alla andra runt omkring en. Det är bra med må-bra-hormoner i kroppen. Mera sådana åt folket!
Tack Karin!
Musikanta sa…
Jag undrar hur många vi är som skriver Veckans Rubrik. Flera som jag klickat på har inte skrivit något alls detta år. Jag tar bort dessa.
Ingrid
Jag skall göra detsamma som du Ingrid. Jag har ingen aning jag heller hur många som är med.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio