Tips i juletid


Jag brukar roa mig med att "städa" i bildarkivet
då jag vill koppla av en stund.
Så har jag gjort nu också och hittade lite julbetonat
som jag gärna delar med mig av åt er
Det är ju trots allt julmånad

Några julgranstips? Granar som definitivt inte barrar....


                               Jag är inte riktigt säker på vad granen består av...
                               Kanske det är tomma konservburkar som har återanvänts...

Är man lagd åt det maritima hållet
så är det bara att slå några knopar av rep
och hänga upp dem lite här och där
på några pinnar. 
















Det är bara fantasin som sätter gränser.
Samtliga granar i inlägget tog jag foton på
den 23 januari i år, då vi var i Monte på Madeira.

Där fanns resterna kvar av en julgransutställning











                            Gillar man rosor och glitter så är det bara att ta fram aluminiumfolierullen
                            Jag tror att det är plastkorkar på granfoten....

Återvunnet papper av olika slag
kan man också skapa en gran av

      Den här är ju fullständigt knapp. Härlig eller hur?

                

                     En liten tomte hittade vi på Kreta uppe i en bergsby då vi var där i september


                                Den här girlanden föll jag för....att använda sig av fjädrar och
                                pärlor blir ju riktigt fint


              Är man händig och har en lövsåg så kan man forma sig en igelkott eller någonting annat
              och klistra kottefjäll på.

              Som den observante kanske har märkt så är jag inte särskilt flitig i bloggosfären
              just nu.  Så kommer jag att vara av och till några månader framöver på grund av
              ett projekt jag själv har ålagt mig att genomföra under den här vintern och vårvintern.
              Nej, jag blir inte rik på pengar vad gäller projektet men däremot på mycket annat.
              Jag säger inte mera än så just nu, men vill ändå berätta att jag finns i kulisserna och
              tittar in här när andan faller på.
              Allt är bara bra så ni vet.

              Njut av adventshelgerna bästa ni!

              Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
              

             

Kommentarer

Gunnel sa…
Roligt och höra att allt är bra. Ditt projekt låter spännande. Du kanske berättar mer sen? Vilka härliga julgranar och vilken fantasi. Min favorit är rosgranen. Jag önskar er båda en trevlig advent.
Jag berättar säkert mera när projektet är gjort men det kan ta sin tid. Rosgranen är väldigt fin! Tack detsamma till er också Gunnel!
Marina sa…
Nja, visserligen väldigt kreativa granlösningar, men jag föredrar nog en vanlig hederlig barrande gran ;)
Musikanta sa…
Underbara bilder - granar som jag gillar. Barrar inte heller.
Kram
Samma här Marina! En vanlig gran som barrar hör julen till, fastän jag nog har haft både tall och en också, någon gång. Men barr ska det vara!
Tack Ingrid! Barrar gör de definitivt inte, men kanske tappar en plastkork eller så :) <3
Haha, ja där fanns sannerligen något för varje smakriktning. Själv föll jag för glitterrosgranen av foliepapper. Och kotte förstås, underbar. Det är något spännande du ägnar dig åt, vi är allt bra nyfikna....och får så förbli ett tag. Trevlig andra advent från pörtet!
Ja, några exempel på hur man kan tillverka sin gran. Och på Madeira tror jag att det måste till, för där är det verkligen ont om granar. Kotte föll jag för också...
Tack detsamma Paula! <3
Lisbet sa…
Vilka julgranar! :)

Det är oerhört spännande... Vad handlar projektet om? Kanske är det den där boken om ekorrarna, eller ngn annan bok.
Bra att veta att du finns där du är.
kram
Anne-Marie sa…
Det var många annorlunda och speciella julgranar. :)
Har inte haft julgran på väldigt många år.
Har du sett den nya trenden att ha en upp och nedvänd julgran?
Ser mycket märkligt ut och jag förstår inte riktigt vitsen men tydligen en ny trend.
Ha det bra i kulisserna! :)
Om tider som har flytt...:) Ingen ekorre har en tass med i spelet. Den här gången.
Kram
Här varierar julgranens utseende. I flera år har vi haft en stor aloe som jag har pyntat med ljus och julpynt, men i år tror jag att det blir en riktig gran. Men man kan aldrig veta vad som flyger i mig. Mitt i allt så blir det något helt annat eller ingenting.
Kanske jag blir trendig och har en upp o nedvänd julgran?;) Man måste ju hänga med. Eller göra en julgran av håret. En liten en att ha på huvudet?
Tack Anne-Marie! Ha det bra du med!
Bosse Lidén sa…
Jag gillade Kretatomten bäst. :)
Måste fråga min äldsta dotter om hennes "studentsambo" varit och fikat på Pettas.
Det gör jag också Bosse! Tomten är rarast och finast.
Om han inte har varit så kan han komma i sommar igen då vi åter håller öppet café.
Radka sa…
Interesting Christmas trees :-)
xx
Tack för berömmet Pettas men jag har många luckor under året som inte alls går åt till något hantverkande. Den här tiden inför julen då jag väl kommer igång då vill jag inte få hejdat mig. Kunde hålla på fram till julafton men även ordning och reda i hemmet kallar.
Jag blir rätt nyfiken på vad du har på gång men jag skall ge mig till tåls, antar att du berättar här sedan. Lycka till vad det än är.
Jag förstår att det måste bli luckor lite nu och då, det är säkert nödvändigt för att du ska orka skapa så som du gör. Ja, nog berättar jag mera senare, längre fram.
Tack detsamma!
olgakatt sa…
Jag såg en bild från ett snöfritt ställe där man gjort en snögubbe av vitmålade bildäck. Alla sätt är ju bra, utom de dåliga!
Barrfria julgranar är ju utmärkt och så slipper man vattna dem.
Annika sa…
Karin, vilka roliga granar. Man kan absolut skapa sig en egen gran utan barr men med klar stämning. KUL!!
Fast, jag väljer nog en äkta barris istället.
Spännande med projektet du har på g!!
Ha en fin dag!!
Ja, och det fina i kråksången är att det finns någonting för var och en av oss att ha det som vi själva vill. En bra återvinning av bildäck.
Här har det varierat genom åren, men barr har de flesta haft förutom aloen som blir det alternativ så jag inte själv har hunnit med. Då är aloen så bra att ta till och snygg blir den. Men i år ska det få barra...lita på det! Tack Annika!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio