Strandfyndet som blev julpynt


    Det är fint att lyssna till vågor som sveper mot en strand, det mjuka fraset som snart drar sig
    tillbaka igen ut en bit, för att åter komma tillbaka. En till synes evig gungning
    I gungningen guppade något av och an, två små mörka prickar som förstås blev
    intressantare ju närmare stranden de kom....
    Vad är det?


    En boll?


   Två bollar?


   När jag gick närmare såg jag många "bollar" högre upp på stranden


     Faktiskt väldigt många och många hade flytit ut, så där som stearin brukar göra ibland.


   En boll på nära håll..

 

    Uffe kunde berätta för mig vad det egentligen handlade om,  marinbiolog som han är och
    med ett förflutet i Tvärminne-vattnen utanför Hangö,  där alger gör på liknande sätt.
    Skillnaden är att algerna fortsätter växa/leva när de bildar bollar medan sjögräset inte gör det

    På havsbotten, den här gången Medelhavet, växer det sjögräs som tack vare en viss evolution
    lossnar från sina växtplatser med rötter och allt. På vägen från botten mot stranden och med
    vågornas hjälp formas sjögräset till runda bollar, en del lite plattare andra riktigt runda


    Och givetvis, jag samlade ihop en del sjögräsbollar, tog dem med till vår lägenhet där vi bodde,
    lade dem på tork, vände och vred på dem varje dag och så småningom var de så torra att jag
    kunde packa in dem på lämpligt sätt i kappsäcken för att ta dem med hem till Åland
    Den här typen av souvenirer tycker jag om. I säkerhetskontrollen höjde man inte ens
    på ögonbrynen trots allt noggrannare kontroll för varje gång vi är på resa.


                       Nu  får de pynta "adventsstaken"  som den ser ut i år.
                       Och vi kommer ihåg dagen då vi gick längs
                       stranden av Medelhavet tidigare i år.

                       Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Marina sa…
Vilken härlig idé!
Tack Marina! Du har säkert sett strandbollar du också av det här slaget någon gång. :)
Musikanta sa…
Jag brukar ta med mig några stenar från Medelhavets strand. Men inte så många och inte så stora som dina bollar dock :-). Men där vi brukar bada finns det bara sten - ingen sand. Det blev fint med adventsljusstaken. Har aldrig sett sådana bollar förut.
Ha en skön söndag!
Ingrid
Så är det nog för min del också Ingrid, ibland en vacker sten, ibland en fin kotte, en fjäder eller liknande. Kruxet är att stenar är tunga men de här bollarna är fjäderlätta och väger knappt någonting alls. Det är första gången för min del också, som jag ser liknande bollar. Trots en lång strand, många stränder i rad, där vi var, så var det bara på ett enda ställe de fanns. Just då.
Tack detsamma!
Häftig företeelse . Jag tror nog att jag gjort samma som du med bollarna . Trevlig fortsättning på helgen ,här ska granen kläs !
Det tror jag också att du skulle ha gjort Nette!:)
Tack detsamma! Här klär vi granen på lördag men först ska jag söka rätt på den här i terrängen. Vi har inte stor egen skog men det finns alltid någonting som passar in i knuten och med kläder på blir den hur fin som helst i alla fall, även om den inte är så perfekt från början.
Gunnel sa…
Vilken utmärkt idé att göra julpynt av dem. Jag har aldrig sett sådana bollar, men jag kan tänka mig hur din hjärna började arbeta när du såg dem. Du har så många bra idéer. Just nu bara väntar och väntar jag på att Zoé ska komma. Ha en fin adventssöndag.
Hej, trots dina fantastiska bollar och deras historia så tycker jag ändå att din dörrstjärna tar priset, hur fin är inte den med sitt domherrepar! Angående bollarna, hur känns de? Taggiga, sträva, tunga, lätta? Tänk vad naturen kan!
Kram
Nej va häftigt att hitta såna bollar. Ja där skulle nog jag gått länge och precis som du samlat hem en del. Riktigt vackert bland ljusen och de andra julpynten. Önskar dig en trevlig julvecka och en skön jul.
ÅÅ här sitter jag och fröjdar mig gräs-likt .. de är ju fantastisk vackra i stråig skönhet tillsammans. och så väl ägnat till att ligga i adventstaken ...
pettasläckert <3
Inte jag heller Gunnel, men givetvis gick jag igång. Ser många möjligheter för bollarna som i år får värma ljusstakefötterna.
Förstår att du väntar, önskar att du får det så fint tillsammans med henne. Tack detsamma, fastän sent omsider.
Det var nästan svårt att slita sig...det fanns så många :)
Tack Paula!
Bollarna är lätta, väldigt lätta och småsträva. Ja, naturen är suveränt påhittig. <3
Ja, jag är glad för bollarna jag hittade....Kunde nog ha plockat en säck men det måste kanske finnas gränser också i det här sammanhanget?
Önskar dig detsamma, En riktigt God Jul och en fin vecka fram till dess!
Jamen, där fick du till det igen Tove. Gräslikt, så är det ju...jag dissekerade en och det är gräs och gräs och inget annat. Nu ligger en del av Medelhavet här på vårt köksbord. <3
Lisbet sa…
Nemen, oj vad intressant! Har aldrig hört talas om sådana, trots att jag spessat mig i biologi, dock inte marin sådan!
Jättefint att ha som pynt och minnas!
kram
Ja, inte sant? Jag har aldrig sett likadana tidigare och det är kanske inte så vanligt heller, beroende på. De vill ha sandbotten och så ska vågorna göra som bollarna vill innan de blir bollar, ungefär. Kram
Rantamor sa…
Men vilka härliga bollar du fick med dig hem från er resa. Jag hade nog varit lite skraj att se tullarnas miner när dom skulle möta dom bollarna och fundera om innehållet hahahaha...
Men nu lyckades ju du få hem din "torrbollar" och fint blev det som julepynt också.
Hoppas att ni får en trevlig adventsvecka en underbar jul och nyår.
Här började vi julveckan med ett läkarbesök för Rantafar so lyckats dra på sig bältros till alla helger.
Men han överlever nog med sitt svallande finnblod skulle jag tro....

Tjingelingen från Rantamor.
Tack och lov för svallande finnblod, i all synnerhet nu när Rantafar inte är frisk. Nu får han ta till all sisu och bli frisk, heja.
Ja, jag är glad över torrbollarna men var väldigt medveten om att om en extra nitisk tulltjänsteman hade varit på det humöret så kanske jag inte hade kunnat bolla alls men det gick vägen :)
Lycka till med allt nu bästa ni och vi önskar er allt gott till julhelgen och ett fint nytt år!
<3
Annika sa…
Men oj!!! Så fint. Det var som naturens egen gåva till er. Perfekt runda och fina.
Jättefint som naturligt julpynt. GILLAR det verkligen, Karin.
Visste inte att detta ens existerar.
Ja, jag är glad att inte tullen tog det ifrån er. Numera blir det allt svårare att föra agri över gränserna. Men nu har du dina perfekta, runda, juliga bollar!! Förresten, Karin, gillar din adventsljusstake. SÅ smart att ta Iittala ljusstakarna till det, och arrangera som du gjort. SNYGGT!!!
Ja, inte kunde jag ju låta dem ligga där. Försöka duger och det dög. Jag har dem hemma. Jag kände inte heller till detta tidigare och det är första gången jag såg sjögräsbollar.
Vi har de facto tre olika adventsstakar sedan tidigare men de börjar se lite ruggiga ut och då blev det Iittala som räddade situationen denna advent. Tack Annika! <3
Lena i Wales sa…
Underliga små bollar.
Fina souvenirer att njuta av länge!
God Jul! Nadolig Llawen!
Ja, inte sant? Små Medelhavsbollar på en strand i Spanien.
God Jul till dig med Lena!
Anki sa…
Vilket spännande strandfynd! Klart du var tvungen att ta med hem! Riktigt häftiga saker och fina i ljusstaken!
Ja, inte sant. Naturen delar med sig. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio