Skogsliv

Marken låg vit längs skogsvägen där vi vandrade

    För vår del blir det mycket skogsliv under hösten.
    Varje dag med få undantag går vår motionsrunda över stock och sten i skogarna runt
    omkring oss.
    Numera med en svampkorg eller två i händerna
    Det blev så obekvämt att fylla min anorakhuva med all svamp vi hittade.
    Just nu handlar det allra mest om att plocka höstkantareller
    eller trattisar som de kallas i folkmun.

Tusen och åter tusentals droppar gnistrade i gräset...


    Ungefär här stod jag öga mot öga med en vacker älgtjur....
    En syn för gudar!
    Synd nog hann jag inte få en bild på skogens konung.
    Han var stor och vacker, fastän lätt på foten och snabb som vinden när han svängde om
    och försvann åt andra hållet.
    Uffe hann inte ens se honom
   

    Några fingersvampar lyser upp här och där bland barr och mossa


   Blodriskor har det funnits gott om i höst och vi har plockat många riktigt fina exemplar
   De på bilden växer på kanten till det lilla vattendraget i skogen
   Så vackra de är också i åldrande skick.
   Ärggröna och sköna.

   För många år sedan när barnen var små hade jag plockat en stor korg med blodriskor
   som jag lade ut på balkongen för att ta hand om när jag hade gjort ett ärende på stan.
   Min mor var med barnen under tiden jag var borta.
   När jag kom hem fanns inte en enda svamp kvar att ta hand om.
   -" Jag slängde de där gröna svamparna, de såg ju för hemska ut", sade min
   välmenande mor som trodde att hon hade räddat den unga familjen från en allt för tidig död
   p.g.a. svampförgiftning. Hon visste inte att det var en läckerhet hon hade slängt.
   Så kan det gå.
   


   Ibland vet man inte riktigt vad som är upp och vad som är ner
   när man ser på vattendragets spegel.


    Höstkantareller finns det hur många som helst i år....
    När man väl har hittat ett ställe så är det svårt att sätta ner fötterna
    Man vill ju inte trampa på dem
            
Olvon

Nypon

    Det lyser rött lite här och där
   

En daglig skörd på trappan....


   Som ni säkert förstår har vi rätt mycket svamp i frysen just nu
   Men vi tycker om svamp och lagar många olika svamprätter.
   Det är förstås också svårt att gå förbi dem utan att plocka dem.
   Snudd på omöjligt skulle jag säga att det är.
 
  Jag googlade om näringsinnehållet i svamp och hittade bl.a. följande:

  "Svampar är både mineral-och spårämnesrika,
   förutom att de innehåller måttliga mängder av A-,B-och D-vitaminer.
   Kantareller och trattisar innehåller rikligt med D2-vitamin.
   Av B-gruppens vitaminer finns det mest B2-vitamin och B3-vitamin, det vill säga riboflavin 
   respektive niacin i svamp.

En näringsmässigt viktig egenskap hos svampar är också deras stora mineral- och spårämneshalter, som är bättre jämfört med spannmål och trädgårdsväxter. Då de växer i naturliga förhållanden tar de effektivt upp näringsämnen ur sitt växtunderlag. Svamp innehåller framför allt kalium, järn, zink och selen. Eftersom svamp innehåller endast små mängder natrium lämpar de sig även för personer som har problem med blodtrycket. "

Inte illa alls eller hur?
Gratis mat som växer vilt i skogen!
Motion och frisk luft får man samtidigt.


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Gunnel sa…
Intressant inlägg om svampar. Jag förstår att jag borde äta mer svamp speciellt nu när jag har problem med blodtrycket. Det trista är att jag vet inget om svamp och kan aldrig själv plocka några. Jag får botanisera i grönsaksdisken i affären i stället. Höstkantarellerna ser ut som små blommor. Mycket vackra naturbilder. Hos mig är det en molnig förmiddag, men jag hoppas fortfarande på solen. Ha det gott.
Anonym sa…
Svamp är för människorna det som nektar är för gudarna. Du är en mästerlig fotograf, Karin!!!
Fridens!
Tack Gunnel!
Känner man inte till någonting om svamp så är det faktiskt bäst att botanisera i grönsaksdisken. Ett felsteg inom det släktet kan stå en dyrt.
Här växlar det så det förslår, nordan blåser, molntapparna drar på över himlen men solen skiner fortfarande och jag ska ut i trädgården och hälsa på alla maskar. Detsamma önskas dig!
Poet-Eive! Det låter fint med jämförelsen av svamp och nektar. Tack snälla du! Fridens liljor!
Lena i Wales sa…
Vackra höstbilder! Och vilken svampskörd!!! Är lite avis.
Önskar dej en fin dag!
Tack Lena!
Vi passar på nu när det finns svamp. Ett bra tillskott till hushållskassan.
Detsamma! :)
Annika sa…
Karin! Vilka underbara höstbilder, och vilken KÄNSLA i bilderna. ÅÅÅÅ!!
Vet du, lyssnade precis på Meny i P1. Avsnittet var helt vikt åt svampar. Lyssna på det, det var intressant. Vilken SKÖRD du fick, helt otroligt. MUMS!!
Så härligt att ni är ute mkt i skog och mark nu. Styrka och glädje för både kropp och själ!!
Tack Annika!
Ska lyssna, tack för tipset! Det var bara en dags skörd det som jag visar på bilderna. Vi kommer hem med lika mycket varje dag. Otroligt så mycket svamp det finns i skogen i år.
Lite grann som era vandringar som ni brukar göra blir det för oss också. Härligt är det!
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ och lite till utropar jag!
Älgen som försvann ur din bild, har lämnat spår efter sig på marken :-)jag Dropparna i gräset är så vackra så jag nästan blir rörd ..
En gång i en av mina kärlekar så guidades jag in i svampens värld till nytta och nöje, men som ensam går jag inte gärna i okänd mark, men stigar finns ju så jag tänkte ge dig iväg. När jag varit ute några gånger så kom det fram att vi har björn i skogen här omkring så då gav jag upp .... Svampkurser finns ju ... en vet ju aldrig :-)
Tack för härligt inlägg - ett pettiskt <3

Musikanta sa…
Fantastiska höstbilder. Och vilken massa svamp - det blev mycket rensning också. Jag hade nog svimmat av skräck om jag hade träffat på en älg mitt i skogen. De kan ju gå till anfall!
Kram
Åå..landskap med mycket svamp i :).
Det är roligt att plocka svamp, att vandra i vackra skogar och i skönt väder. På Åland är skogarna inte bamstestora, så även om man går vilse så kommer man förr eller senare ut någonstans där man känner igen sig. Vet man vad som är norr och söder så klarar man det. Så synd att man inte kan plocka svamp hos dig när nallarna har gått i ide.
Tack Tove, för allt det toviska du förmedlar! <3
Tack Ingrid! Ja, här rensas svamp så gott som alla dagar just nu; också idag hittade vi svamp att ta oss med hem, när vi gick en snabb runda på några kilometer. Idag blev det en sås på fyra olika svampar, trattisar, kantareller, Karl-Johan och blodriska. En god kombination.
Jag kände ingen rädsla alls, var bara förargad över att ha missat en fin bild. Kommer man emellan en älgko o hennes kalv ska man genast retirera. Alla mammor är som tigrar när det kommer kritan. Normalt och för det mesta så går älgarna undan. De vill inte alls ha med oss människor att göra. <3
Marina sa…
Fantastiska bilder, precis som vanligt! Jag kan förstå att blodriskorna kastades för de ser verkligen giftiga ut, men trots det så goda! Ett bra bevis på att det är insidan som räknas ;)
Att vara närgången hösten ger vackra upplevelser, läckerheter till köket och uppenbarligen ett stort fång nyttigheter. :)
Fortsätt njut en härlig oktober.
Mia
Tack Marina!
jag förstår henne jag också Marina, fastän jag då kände stor irritation, det medges. Men hon kände inte till svampsorten och jag hade inte sagt åt henne vad det var jag hade i korgen. Det är sällan man hittar fina blodriskor, oftast är de maskätna när man väl hittar dem. Det är flera som gillar dem, tydligen och först till kvarn gäller som alltid.
Hösten är en fin tid. Man har möjlighet att plocka bär, svamp och skörda det sista i trädgårdslandet, om man har ett sånt. Och så är det vackert så in i baljan. En årstid att stilla sig i, att hösta in sig i. Tack Mia, jag önskar dig detsamma!
Anne-Marie sa…
Nu blir jag litet avundsjuk Karin!
Jag saknar ingenting egentligen från Sverige mer än naturen och att till exempel kunna plocka svamp.
Vi har ju så torrt att det inte blir något direkt att skörda i skogen och vi ligger så högt att mycket som växer vid lägre höjder inte finns här.
Ser underbart ut med all svamp. Älskar trattisar!
Ha det bra!
Jag förstår det Anne-Marie!
Det är en favör om något att ha tillgång till naturen med bär och svamp att plocka. Så synd att det är så långt emellan oss, annars skulle jag gärna bjuda dig på trattis-middag!
Ha detsamma!
Anki sa…
Härliga bilder! Grattis till svampskörden! Jag är inte så förtjust i trattkantareller, men plockar ändå en del som jag torkar och använder som krydda :)
Tack Anki!
De är utmärkta att torka och att använda på det sätt som du gör. Jag vet att många gör så. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio