Väjningsplikt, full stopp och Nu


    Jag har redan tidigare knystat lite grann om att jag inte kan delta i Veckans rubrik under september
    med riktig ordning, vilket innebär en rubrik per vecka. Nu slår jag alla tre återstående flugor
    i en och samma smäll vad gäller september.
    Det är Tove som är rubrikmakerska den här månaden.

    I Helsingfors har alla väjningsplikt när spårvagnarna kommer....( nu råkar det stå Kirurgen
    på spårvagnen jag tog bild av. Med en liten glimt i ögat så är det nog där man kan hamna
    om man inte tar det här med väjningsplikt på djupaste allvar)


    Utanför Svenska Teatern blev det  fullt stopp när vi körde förbi. Till vänster
    kunde vi inte ta vägen så det var bara att vänta på grönt ljus.
    Här förelåg också en slags väjningsplikt


   De här herrarna lärde mig allt om väjningsplikt och om stopp när jag tog körkort för många år
   sedan.  (40 år sedan)
   Trafiksinspektör Lillie till vänster och bilskolelärare Jahrén poserade snällt när de
   blev förevigade efter fullgjort jobb och jag hade fått mitt körkort.
   Nu finns ingen av dem i den här världen längre men i gott minne är de bevarade.
   Jag minns dem båda med varmt hjärta


                 Och ibland blir det fullkomligt stopp när kung Bore knackar på....



                       Stopp och belägg! Så där kan man väl inte göra på offentlig plats?
                      
                  
                      NU lyser min egen stoppknapp röd och ska så göra i drygt två veckor
                      Då är jag förhoppningsvis tillbaka igen på bloggbanan
                      och kan berätta vad jag har gjort i det dagliga Nuet medan jag
                      har varit borta från den här sidan.

                     De andra som deltar i temat Veckans rubrik hittar ni på Toves sida.

                     Ha sköna höstveckor tills vi ses här igen!

                     Ett stort tack till dig Tove som startade upp Veckans rubrik för september!
                     

                    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska


Kommentarer

Hej, det var inte illa pinkat, jo förresten, han på sista bilden pinkar på illa valt ställe! Att få ihop så många rubriker i ett och samma inlägg måste vara rekord, dessutom väldigt lyckat resultat om du frågar mig. Vem minns inte bilskolan och övningskörningarna längs spårvagnsrutten, hu jeda mej vad rädd man var att göra fel...
Jag var gravid då jag tog körkort, kanske var dom extrasnälla då? Saknar dig redan, välkommen åter och må så gott!
Anne-Marie sa…
Du har fantasi du Karin. :)
Kul tolkningar av de olika orden.
Statyn som pissar ser ju litet speciell ut minst sagt. ;)
Lycka till med allt du har på gång!
Ja, han gör det men ändå fullt legitimt. Ibland gör livet så roliga vändningar. Det vi människor inte får göra får ett konstverk göra. Men det är ju det som är själva konsten. Den ska kännas, synas och få en att tänka till.
Ja, du har ju t.om. kört längs spårvagnsrutten, själv körde jag upp i lilla Mariehamn och bara det var ett äventyr i sig, haha...
Ha det gott du med Paula! <3
Jag har för mig att statyn, konstverket inte står där längre, att det var en tillfällig installation men jag kan ha fel. Men å andra sidan så kan man ju inte vara pinknödig hur länge som helst :) Han har säkert gått och satt sig ner någonstans för att vila.
Tack Anne-Marie! Jag hoppas att jag ska få till det hela att kunna läsa andras bloggar i alla fall, annars blir det först i oktober. Ha det gott du med!
:-)) Alldeles underbart Karin! Applåd för ditt humoristiska inlägg på resterande rubriker! Stort tack för att du tog dig tid att skriva på mina förslag!
Ha nu en fin paus och så ses vi igen frampå här <3
Tack Tove! <3
Ja, jag ska göra mitt bästa för att bara ha det bra! Detsamma!
Gunnel sa…
Du har fått bilder som perfekt skildrar alla rubrikerna. Det är verkligen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Du får ha det så gott under din bloggvila så ses vi när du återvänder. Kram
Tack Gunnel! En kram till dig också!
Vi ses snart igen!
Marina sa…
Vilken underbar stay på sista bilden! Det där med uppkörning är nog något de flesta minns med blandade känslor...kan väl säga att för egen del var jag lyckligare efter uppkörning nummer två ;)
Annika sa…
Så sällan jag kommenterar era temainlägg, jag vet :-/. Sorry.
MEN det här var ju jättekul och bra. Kul med lite Helsingfors. OCH ja, det där med deras spårvagnar ja ---
ÄLSKAR statyn på sista bilden, priceless!!!!!

Ha ett skönt blogguppehåll, ibland är det SÅÅÅÅÅÅ skönt!
Lisbet sa…
Kul skrift! Eller bra, egentligen.
Du kommer och jag far. Eller som nu, jag kommer och du far.
Sånt är livet.
Sen är vi tillsammans igen. Efter ett par veckor!
kramis
Anki sa…
Det fick du ihop bra! Kul minnen från då du tog ditt körkort och fina passande bilder till temat.
Jag gjorde också en kombo - har inte riktigt hunnit med förut...
Ha det nu så gott!
Tack Marina, sent omsider! :) Också jag var lyckligare efter uppkörning nummer två. Minns alltid vad som hände i en särskild korsning i Mariehamn när jag kör där. Och jag gör aldrig om felet jag gjorde då. Det sitter :)
Tack Annika!
På Kreta, där vi har varit i två veckor, fanns Wifi, men ack så lååååångsamt och när man väl hade kommit in så blev man nästan genast utkastad. Så jag gav upp och tog fullständig Internetsemester. Hade tänkt ägna mig åt att läsa andras bloggar men jag fick tji.
Ja, det har varit skönt!
Tack Lisbet!
Vi mötas som skepp i natten....eller hur det nu heter :) Ibland är vi här och ibland är vi där. Nu är jag här i alla fall. Kram på dig med!
Tack Anki!
Nu har jag landat hemmavid igen och ska ta tag i pennan.
Ha det gott du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio