Den första "lediga" dagen

Ja, vad gör man dagen efter att sommarcaféet har stängt för säsongen?
Efter sju härliga veckor med stammisar och nya gäster,
förväntas förstås att man ska sova som en liten gris.
När man äntligen kan och ingen väckarklocka
pockar på att man ska stiga upp och baka kakor,
bullar, pajer och bröd till caféet.

Men så fungerar det inte alls.
Kroppen är van att vakna, att stiga upp och att komma igång....
Huvudet hänger inte riktigt med, man är småduven och i dimma tycks det som. 
Inte ens morgonkaffet väcker en ordentligt, man är på sätt vi lite som dagen efter
Det känns omtumlande på något sätt

Jag gjorde en liten ansträngning att få något "vettigt" gjort men gav upp nästan genast
Mitt JAG ville inte....Inte idag, idag ska du vila med betoning på VILA.
Jag lyssnade inåt och det var bara att följa den manande rösten,
så medan Uffe var till stan på ett läkarbesök
tog jag en liten runda i trädgården och sög in allt det vackra, allt surrande, allt fladdrande


    Det är vilsamt att se på när andra jobbar. Vi har mängder av flitiga bin i vår trädgård just nu


   Fjärilarna har kommit igång, sent omsider.
   En Rovfjäril satte sig på en ringblomma medan jag
   gick omkring med min kaffemugg i handen och läppjade på det goda kaffet


    En bukett väldoftande lavendelblom fick komma med in i den urdruckna muggen till 
    förnöjelse för oss när vi sitter vid vårt köksbord.

   När Uffe kom hem drog vi iväg till skogs en stund


   Det känns som evigheter när vi senast kunde vandra längs skogsstigar
   Vi såg  på sländorna som
   flög som små helikoptrar mellan blad och blommor


   Märkunderliga varelser, vackra och skräckinjagande samtidigt.
   Man får vara glad för att de inte är större än vad man själv är.
   Deras käftar ser allt annat än trevliga ut att hamna i...


   Trevligt var det däremot att se det lysa av gula kantareller i blåbärsriset.


   De var inte så många men tillräckligt många för att vi skulle få smaka på smörstekta kantareller ....


   till lammfärsbiff, med nypotatis och en sallad, allt från eget land och växthus
   (inte lammfärsen förstås :)) när vi kom hem och lagade middag.

   Det ska vara gött att leva och det har det varit hela dagen som var den första lediga på länge.

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Då har den stora brådskan tagit slut och en välbehövlig vilopaus behöver du verkligen. Att bara få insupa av den vackra naturen och insekternas värld gör kroppen glad.
Promenad i skogen med svamp i korgen blir en välsmakande middag, nytta och nöje är en bra kombination.
Må så gott/ Eva
Anki sa…
Så skönt att få lite återhämtning efter sommaren ... att få tid att "bara vara".
Underbara bilder på trädgårdens inneboende och tänk att du hittade kantareller! Härligt!
Ha det gott bästa Karin!
Gunnel sa…
Det är inte så lätt alltid att ställa om sig till att bara vara så där helt plötsligt. Men ganska snart vänjer både kropp och hjärna sig och man bara njuter. Hoppas ni kan göra detsamma.
Ja, på sätt och vis. Den inordnade brådskan i alla fall, den som pågår i ett kör många veckor i rad. Det är skönt att få koppla av nu, trots att det finns hur mycket som helst att göra, också efteråt. Men vi kan ta det när vi känner för det och det är en stor skillnad. Nu väntar förhoppningsvis mera svamppromenader :) Tack Eva och må så gott du med!
Ja, det är skönt att få en lite flexiblare tid igen, på andra villkor. Tack Anki, ha det gott du med. Snart tittar jag in till dig!
Jag glömmer alltid bort hur det egentligen är, efter varje säsongavslutning. Jag har alltid planer, hur många som helst som ska förverkligas, men pytt, där sätter sig människan ner och kan intet annat göra. Tur att det finns någonting inneboende i mig som har bättre vett än vad jag själv har. Det där blev kryptiskt men jag vet att du begriper. Tack Gunnel! Kommer över snart och läser fast mig.
Lena i Wales sa…
Ja, vad ni har kämpat på och är nu värda en härlig vila, njut!
Skulle sitta bra med en ledig dag säger hon som just haft semester,kramen Nette
Tack Lena! :) Vi gör vårt bästa!
:). Det sitter nog alltid bra med en ledig dag. <3
Så fint och härligt med en Karinkram :-) Tack för att du kikade in och för fina ord. Det låter toppen med er resa till Kreta i september, perfekt tid. Vet att ni har full fart under våren och sommaren så nu blir det skönt med en välbehövlig vila. Jag ser fram emot bilder!

Stor Lottakram!
Härligt med en Lottakram också! :) Det kommer med all säkerhet bilder längre fram i höst. Märkligt att säga höst egentligen, tänk att den finns bakom knuten. Redan

<3-kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio