Familjen Eklunds resa år 1961, den 17 juli

Då ska vi ut och resa med familjen Eklund igen. Året är 1961, det är den 17 juli...

Uffe, Leif och mamma Birgit bakom Popedan, troligen år 1958

Uffe, Hakon, någon som U. inte minns namnet på och så Leifen framför Popedan.

Popedan hade gått i graven eller till skroten, ev. blivit en delbetalning på den nya bilen, det vete gudarna...en tjänare som höll i vått och i torrt, lite tuggummi, tejp och ståltråd hjälpte familjen på vägarna om det behövdes. Popedan hade gått 400 000 km när familjen Eklund köpte den och så gick den drygt 100 000 km till...sakerna höll på den tiden. När  förra ägaren Harry Nykvist köpte Popedan för att ha den till taxibil så hade han betalat 275 000 mk för den. Birgits anteckningar berättar detta.

Nå, hur som helst, bilen byttes ut till en ny bil, Det blev en Trabant. Är du intresserad av Trabanten klicka på länken så får du veta massor om bilmodellen, som inte blev gammal alls hos familjen Eklund. U. minns att de möjligen hade den allra högst ett år. 

Någon semesterresa tycktes det inte ha blivit med den i alla fall. U. berättade att hans mamma fastnade med den på en bro som var under byggnad någonstans i Box. Växelspaken ville inte som hon ville. "Tusans växelspakar, att de ska krångla till livet så där", säger sonhustrun, med full förståelse för sin svärmors dilemma där hon satt fast på bron och kom varken fram eller back. Växelspakar ska fungera! 

Semesterresan som började den 17 juli-61 gick i en Wolksvagenbuss som blev familjens husbil. Svärfar fixade att de kunde sova och laga mat i den. De hade sitt hus med sig, inget tältande denna gång. Han isolerade vissa väggar på bilen för att de inte skulle få kallt berättar U. Wolksvagenbilarna är ju kända för att vara besläktade med kylskåp...


Här är de hos Birgits moster Senja och visar upp nyförvärvet vintern -6/-61. Moster Senja och hennes man Tauno Tapani var också U:s gudföräldrar

Så här skriver Birgit i sina anteckningar: 

17 juli-1961. Semestern började.

Grandellskan härjade om varmvatten och Mattis polishyska. ( Birgit och Hakon var gårdskarlsfolk på Grundvägen i huset där de bodde i Helsingfors på den tiden). Därav noteringarna om Grandellskan. 

Vi for från stan ½ 2-tiden. Nu startar vi från Kilåsa  (tomten de hade köpt för att bygga sitt hus på i Box,Sibbo ), kl. ½ 5 e.m. i hällregn. Potatiskorgen tages från Holgers o limsaköp hos Lasse plus bensin i Box. Sen bär det av mot Borgå och okända öden i ösregn. Sen söker vi oss mot Lahtis via Borgnäs-Pornainen. Mätarställning: 7386 km Box. 


Det slutade regna mellan Pornainen och Mäntsälä. Vi körde rakt igenom Lahtis och nära Vesivehma vägskäl kokade vi kaffe medan Papi körde. Kl. 20 före 8 startade vi igen mot Vääksy. 


Vääksy är ändå någonting underbart. Vi köpte vimpel och så hade vi turen att få se hur slussarna fungerar. Dom var just igång med stockflottning så vi såg hur vattnet släpptes in genom den ena slussen o sen stängdes den och så höjdes vattennivån igen.  En liten stackars motorbåt bogserade 2 stora pråmar genom kanalen. En av stockflottarna, en ung pojke, fick 100 mk av var och en av sina kaverir och hoppade från Vääksy- svängbron i kanalen med kläderna på. Han tjänade 500 mk på doppet. 


Med blåpenna har jag, Karin, försökt att visa vägen de körde den 17 juli-61. Vääksy fanns någonstans under Padasjoki, där de stannade för natten. 



Så gick vi igenom samhället o fortsatte sen mot Padasjoki. Vägen ut från Vääksy är mycket vacker, med vatten och blånande höjder bakom. Vi tog en genväg till Padasjoki och var framme 20 före 10 på kvällen. Vi har en så kiva lägerplats, alldeles skilt för oss själva inne bland buskar. Jag ställde genast igång med mat och efter en ½timme åt vi på bord, dukat med vit duk. Stolarna har jag redan hunnit välsigna många gånger . Sen var det diskning och bäddning o efter många om och men gick vi till kojs kl. 23.10. Pojkarna var pratsjuka men Hakon hyssjade åt oss så vi teg. (tydligen var mamman i sällskapet också inbegripen i samtalet. ) 

Nästa vecka tar jag den som är intresserad med på följande dagsetapp tillsammans med familjen Eklund, anno 1961. 

                                                     Karin Eklund, Funchal; Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Ja! En ny resa =)
Trabant.....det var ju att byta ner sig. Ska bli spännande att följa husbilslivet. Hur många vimplar har ni? Ha en bra onsdag!
Znogge sa…
Det är imponerande hur långt bilar kunde rulla förr men det fanns väl inte lika mycket som kunde gå sönder misstänker jag.
Trabant... Hmm...
Så trevligt med en ny resa!

Kram
LillaSyster,
ja, tack för det. Det var nog det förstod jag på U. Därför blev den inte långvarig i familjen. Jag måste räkna...det är många. Ha detsamma du med!
Eval8 sa…
Trabant minns jag väl.
VWbussarna rullar än, vi ser ganska många sådana här på campingen faktiskt.
Znogge,

ja, visst är det imponerande. De var mindre komplicerade på den tiden skulle jag tro, mera äkta på något sätt.
Just det, Trabant. Hmmm...
Men det var den bilen som var i ropet just då, även om den inte fick ropa länge hos familjen Eklund.
Tack!

Kram
Eval8,

jag gissar att de flesta av oss som är 65+ are känner igen Trabant.
WV-bussar ser man här också nu och då...inte ofta men det händer.
Trabant känner jag igen från gamla Bond-filmer, James Bond jagar östtyska skurkar 😁 annars tänker jag rysk bil… och ibland blandar jag ihop med trabant drabant som väl är en ost❓
En folkabuss står på min önskelista 😜 lite hippie 👍
Trevligt med ännu en resa ihop med mamma Eklund som berättare (genom Dig).
Ha en fin onsdag kram åsa
nalta norrland,

du har rätt, han James, jagade östtyska skurkar..haha..kul minnen du har. Drabant är väl en soldat? Vet inte alls.
Lite hippies var familjen Eklund på sin tid.
Tack Åsa, trevligt att du läser det Birgit berättade via mig.
Ha detsamma du med!
Kram
Karin
BP sa…
Popedan som jag aldrig hört talas om innan du publicerade reseskildringarna var en härlig och robust bil. Tålig var den också med den mätarställningen. Trabant trodde jag var en östtysk bil som jag inte trodde att den exporterades till Finland. Världens sämsta bil sades det. Minns artiklar i tidningar när muren föll att rika BMW ägare från Västtyskland erbjöd sina BMWn till östtyskar i utbyte mot Trabanter.
Å Folkabussen är helt underbar. Jamie Oliver hade en sådan som han byggde om till husvagn och gatukök och gjorde en rundresa i Italien med bilen. Det ska vara kul att läsa mera om äventyren med den godbiten:-)
Stefan sa…
Popedan var en ny bekantskap för mig. Trabanten var både välkänd och ökänd på min tid och även om VW:n såg ut som kylskåp var det en tid när man kände igen bilar på sina olika utseenden. Idag ser det mesta likadant ut. Charmlöst om jag får säga det själv.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Fader vår-trädet

Öronbedövande