tisdag 10 oktober 2017

Högt


       Högt ovanför oss svävade en stor fågel.
       " En örn! "ropade jag


    "-Där är tre stycken till!"


    -"Milda makter! De är jättemånga!"


    -"Hur  många som helst! Så många har jag aldrig sett på en och samma gång förut!"
   -" Hmm...sade Uffe. Jag tror att det är gamar"


               Och visst var det gamar...


    En nyfiken gåsgam

   Men en höjdare var det för mig och för oss båda den 22 september i år då vi var på Kreta
   högt uppe i bergen någonstans.
   Tänk att få se så många gåsgamar samtidigt, en fågel som jag inte
   har sett förut.
   Sanna har valt ordet  högt den här veckan.
   Titta gärna in till henne och se vad de andra som deltar i veckans tema har skrivit om högt.

    Copyright:  Karin Eklund, Pettas ekologiska

46 kommentarer:

  1. Otroligt vad man kan få se när man riktar blicken högt upp mot himlen! Så många gåsgamar, wow! Riktigt fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så! Tack!

      Radera
  2. Häftigt att få se så många gamar på en och samma gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del var det allra första gången jag såg gamar i verkliga livet och inte enbart på film. :)

      Radera
  3. Oj så många säkert en upplevelse som heter duga ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut en upplevelse Nette! <3 Kändes lite overkligt faktiskt.

      Radera
  4. Flotte bilder.
    Det ser virkeleg ut som ørner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, på långt håll kan man ta fel :)

      Radera
  5. Helt fantastiskt! Men din Uffe han kan han.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! :) Uffe har sett en i Finland för flera år sedan, en sällsynt händelse i och för sig. Nu fick han se många, många...
      <3

      Radera
  6. WOw, att få se så där många gamar på samma gång. Häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade tur. De finns i bergen och i bergspassagerna, så man ser dem inte så ofta vanligtvis.

      Radera
  7. Hjälp, gamar i farten, många också, akta huvudena! Men du, innan jag läste sista meningen så letade jag efter uppgifter om att den skulle förekomma här i Norden, och det var ju väldigt sällsynt! Men, förklaringen kom ju, du var ju inte här i Norden utan långt söderut! Naturens renhållningsarbetare, finns ju många som äter as, men dessa är både mäktiga och ganska fula, med sina fjäderlösa huvuden, undrar varför? Häftigt inlägg, tack och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sällsynt att se gåsgam i våra trakter. Uffe har sett en för många år sedan och det var en sensation. Det finns så många olika sorters gamar. Men förmodligen har de fjäderlösa någon praktisk orsak. Evolutionen...
      Tack Paula! <3

      Radera
  8. Det ser faktiskt ut som örnar med svenska ögon sett, men när örnarna förökas i den mängd du visar. Då är det inga örnar längre. Helt klart!
    Jag har aldrig sett en levande gam, men så har jag inte heller varit där det finns gamar. Däremot örnar har jag sett många av. Härliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid den första anblicken så ser de faktiskt ut som örnar. Men när de visade sig vara så många började jag fundera. Örnen har ett stort revir och har sällan så många i närheten av sig själv. De blir genast bortjagade. Vi har "vår" Örnie här hemma och under vintern kan det finnas upp till ett dussin örnar som umgås vid isvakarna på isarna, där fiskarna lämnar rens men aldrig så många som gamarna var. Härligt att få vara med om det! Tack Barbro!

      Radera
  9. WOW ... fantastiska bilder! Liknar faktiskt örnar på håll. Har aldrig sett några gamar annat än på Kolmårdens djurpark - spännande fåglar. Läste Paulas undran om att de har fjäderlösa huvuden ... läste någon gång att det var deras matvanor som asätare - opraktiskt med fjädrar som smutsas när man äter inne i buken ... vet inte om det är så, men naturen är förunderlig och som du skrev - evolutionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Lite grann skjutna från höften faktiskt. :)
      Jag har också för mig att det är av den anledningen de har fjäderlösa huvuden, tror jag såg ett tv-program om sydamerikanska gamar och där berättades det just det du skriver. Med tiden har de blivit sådana av praktiska skäl.

      Radera
  10. Oj, vilka bilder! Ni var verkligen på rätt plats vid rätt tillfälle. Jag har aldrig sett en gam i verkligheten. Det måste ha varit magiskt. Att få se så många på en gång hör väl knappast till vanligheterna. Ankis kommentar om deras huvuden tycker jag verkar trolig. Man lär sig otroligt mycket genom att läsa bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade tur! Visst kändes det magiskt, verkligen. Stort!
      Evolutionen gör sitt, mera praktiskt att ha ett fjäderlöst huvud när man ska dyka ner i det inre på någon död som ska bli mat. De här gamarna var dock inte fjäderlösa. Det lär finnas många olika arter av gamar. Jag har bara varit med om den här. :)

      Radera
  11. Wow - så läckert! Och vad häftigt att få se dem cirkla ovanför huvudena, även om man kanske skulle börja fundera på hur halvdöd man såg ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nu kommer den och tar dig" ! skämtade Uffe om när den mest nyfikna av dem började cirkla ovanför huvudet på oss. Men tydligen såg jag för färsk ut ännu ;) Jag klarade mig!

      Radera
  12. Wow! Vad härliga bilder!!!
    I Spanien ser vi gamar då och då, speciellt på ett visst ställe. De är mäktiga!
    Vad god den grekiska maten såg ut! Blev hungrig direkt!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      De blev ganska bra trots det ostadiga underlaget jag befann mig på just då. Darrig var jag också, kände mig euforisk.
      Mäktigt, absolut!
      Den grekiska maten är mycket god!
      Tack detsamma!

      Radera
  13. Har sett ett par gåsgamar samtidigt vid några tillfällen, men detta var alldeles fantastiskt med så många. Måste ha blivit ett oförglömligt minne. Hisnande bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hisnande kändes det verkligen Eva!
      Tack!

      Radera
  14. Hmmm.... ja det där gamarna har vi här också. NOT a fan. Inte alls. De finns lite överallt, och man ser dem ofta. Visste inte att de heter gåsgamar på svenska, bra att veta, tack!! Vultures kallar vi dem här, och de är som sagt mkt vanliga. De ser coola ut då de flyger, håller med. Men annars? URK. FAST dina bilder är coola, och jag har aldrig sett så många som ni såg på en och samma gång.
    Förstår att du tyckte det var ballt.
    Ha en fin och bra dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gyps fulvus är gåsgamens latinska namn. Har för mig att vultures är en annan sorts gam men är ingen som helst expert på detta. Är bara lycklig över att jag har fått se dem jag har sett :).
      Tack Annika!
      Och tack detsamma! :)

      Radera
  15. Då jag inte ens visste att gåsgamar finns så hade jag också varit helt säker på att fåglarna var örnar. Nu har jag också lärt mig något nytt:-) Älskar blogglandia:-)

    Bilden som visar många gamar påminner mig om en show med flygplan, riktigt bra!

    Å sista bilden är ju helt fantastisk, så mäktig! Vilken skärpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP!
      Det visste inte jag heller när jag såg fåglarna. Men Uffe visste för han hade sett en förut, faktiskt i Finland, en ovanlighet.
      Ja, man lär sig hela tiden någonting nytt i Blogglandia! Toppen!

      Radera
  16. - Minsann svävar jag - gåsgam eller örn, fritt, vackert och hög blir känslan av dina bilder Karin!
    Headern är högt buret :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volare ahahaha.....som italienaren sjunger. :) Tack Tove! :)

      Radera
  17. Gåsgam inte illa, och till på köpet flera stycken! Detta var veckans bästa, tycker jag, som är fågeltokig!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack säger en annan Karin som är fågeltokig! :)

      Radera
  18. Sista bilden blev jättebra hul att du lade fågeln lite på sidan, bilden blir bättre av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack KajsaLisa!

      Alla bilderna är tagna lite grann som skjutna från höften. Jag är glad att de blev så pass bra som de blev, trodde det inte själv.

      Radera
  19. Som Annika skriver kallas de vultures här.
    Ser dessa stora fåglar ofta sväva över olika områden.
    Framför allt såg jag dem i Lake Shastina när jag bodde där.
    De fyller sitt syfte som naturens “rengörare". Har aldrig stött på någon på riktigt nära håll dock.
    Fina bilder som visar hur de svävar högt där uppe.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nyfiken och intresserad nu när jag väl har fått vara med om en sorts gam i verkligheten. Gåsgamen som hör till Gyps-släktet är en släkt av väldigt många släkters gamar. Vultures som gamar kallas i USA (jag har läst på nätet),hör förmodligen till den Nya världens gamar och brukar kallas kondorer och finns i USA. Gamarna delas upp i Gamla världens och Nya världens gamar. En intressant värld är det onekligen. Det finns hur många olika släkten och sorters gamar som helst, nästan :) Tack Anne-Marie! Detsamma!

      Radera
  20. Högt i det blå! :) Verkligen härliga foton Karin!

    SvaraRadera
  21. Så häftigt! Jag som inte är så bevandrad i ämnet fåglar slog upp "gåsgamar" då det var en helt okänd fågel för mig.

    Något stämde i alla fall, när jag hör gam så tänker jag på asätare och så är det med den här gamen också som ofta flyger i flock och söker det de vill ha.

    Tack för ökad fågelkunskap... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamar är djurens renhållningsarbetare. I och för sig så finns det väldigt många fåglar som sköter om den saken...
      Ja, de söker mat tillsammans, läste om det jag också.
      Tack för titten in!

      Radera
  22. Visst flyger det högt..... VAckert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! :) Tack!

      Radera