måndag 19 juni 2017

Sol


 Gemsweeklyphotochallenge

Sanna Susannes ord för den här veckan är SOL
(På hennes sida hittar du alla andra som deltar i temat)


 

     Liksom jag vänder mig mot den sköna solen vänder sig också Solvändan
     När jag tittar ut genom våra fönster på norra sidan av huset,
     under juni och juli,
     lyser mängder av små solvändor upp i sluttningen utanför.

     Den lilla halvbusken som solvändan faktiskt är, tittar liksom över hustaket
     och vänder sina kronblad efter solens gång.
     Den lilla växten gör mig glad inombords.
     En sol tänds också inom mig.
     Mitt sinne blir helt enkelt soligare.

     Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

32 kommentarer:

  1. Ett mycket passande namn på den solgula blomman. Soliga hälsningar från Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soliga hälsningar också härifrån.
      Så länge solen skiner, det börjar mulna på...

      Radera
  2. Så sol så gul så strålande - vänder mig om och ser den igen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket sol i en liten vända man bara kan tänka sig.

      Radera
  3. Precis som solvändan vänder vi människor gärna ansiktet mot solen och njuter! Så vacker blomman är, en riktigt glad gul färg!
    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på sätt och vis så är vi solvändor vi också.
      Tack detsamma!

      Radera
  4. Ja, det är en blomma att bli glad av. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att inte bli glad när man ser de små solarna :)

      Radera
  5. Ett soligt sinne måste vara en av de bästa egenskaper någon kan ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gåva rent av, skulle jag säga.
      Så mycket lättare livet blir om man har solen inom sig.

      Radera
  6. Jättefin tolkning - där är verkligen solen med!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Fin liten blomma som lyser som solen. :)
    Här lyste solen idag och det blev +35 med hög fuktighet!
    Litet väl mycket av det goda.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är fin, verkligen.
      Huj, så hett skulle jag inte vilja ha. Lite väl mycket,
      det kan jag förstå!
      Håll solhatten på och sök upp skuggan!

      Radera
  8. Solvändan lyser som solen själv ... såå fin blomma, som jag glömt bort. Hade sådana i en trädgård vi hade för länge sedan...
    Tack för påminnelsen :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har solvändan slagit ihop sina vackra kronblad.
      Men regnet behövs, verkligen.
      Ha det gott du med Anki!

      Radera
  9. Vilken solig blomma med ett perfekt, passande namn! Jag förstår att du blir glad när du ser dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, glad blir jag alltid när jag ser den! :) Tack för titten in Helén!

      Radera
  10. Flott å vise den gule smørblomsten som symbol på sola.
    Vakkert bilde.

    God midtsommar frå Anne-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Mari!
      En riktigt fin midsommar önskar jag dig också!

      Radera
  11. Solvändor - visste jag inte att dom fanns! Är ju asfaltbonde så du ursäktar kanske min okunskap;-) Men helt klart så är din tolkning av "sol" minst sagt annorunda och - såååå himla bra:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte veta allt! Så enkelt är det!
      Tack snälla! :)

      Radera
  12. Vackert!
    Har haft mycket sol i Wales de senaste och mycket värme också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Hoppas solen fortsätter skina på dig! :)

      Radera
  13. Vackert tänkt och en fin blombild.

    SvaraRadera
  14. So beautiful and bright...
    Have a sunny sunday

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank You Mascha!
      I wish You the same!

      Radera
  15. En härligt solig tolkning och sååå söt blomma som lyser som solen !!
    Tack för att du är med
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  16. Svar
    1. Ja, inte sant! :) Den är fin!

      Radera