Det finns dagar och dagar...

Ni vet säkert vad jag menar när jag säger det...

Först konstaterar läkaren per telefon att jag har fått borrelia,
att det är den som är orsaken till alla onda, sjuka leder
Jag har troligen fått ett fästingbett redan i höstas eftersom
ledvärken satte igång i början av det här året.
Borrelian har gått in i ett andra skede, bitit sig fast.
Det kanske är ett pris av all dikesvandring
i jakten på mördarsniglar.
Mördarsniglarna ler säkert i sin himmel och ropar karma!
Där fick du! 😉

Någon liten en har åkt snålskjuts och borrat sig in i min hud
där jag inte har märkt det. Troligen på ryggen
Ingen ring eller rodnad har ögat sett
Den lilla marodören har klarat duschen...
en liten fors-åkare som har hållit sig fast i något veck
Överlevare finns det alltid.

Rödhaken är bra mycket gulligare att titta på än en fästing

Jag har varit rejält sjuk, knappt kunnat ta mig ur sängen annat
än med att rulla mig ur den med stor möda.
Det har gjort och gör fortfarande jätteont.
Jag har skrattat, gråtit och pratat om
tanter med gikt, helt enkelt försökt att skämta bort eländet.
Det har känts som om armarna håller på att ramla av...
När folk har tagit mig i hand har jag "krackelerat"
Det har känts så men jag har hållit god min och sett glad ut ändå
fast jag har gått sönder
Jag har inte berättat hur eländig jag har känt mig
annat än för de allra närmaste
Kanske att allt skulle försvinna om jag inte låtsades om det?
Försöka duger ju.
Ända tills Uffe tröttnade och  röt till! 
Nå, jag lyckades ju inte skämta bort det onda, jag blev bara sämre.
Ett läkarbesök var högst behövligt och flera tester av olika slag gjordes.

Hackspettarna har bråttom att få mat till sina ungar

Nu äter jag en hästkur i tre veckors tid framöver och det känns
redan som att det här fixar kroppen.
Det här blir bra!
Samtidigt konstaterade läkaren att jag har en lätt artros i båda händer
och sände iväg mig till fysioterapeuten som påstår att jag är lite överrörlig
i kroppen. Händerna ska en ergoterapeut ta hand om sade han. 
Man ska inte gå till sjukhuset; man kommer därifrån med sjukdomar som
man inte ens vet att man har, haha....

Nå, nu ska hästkuren först få göra sitt, sedan får vi se vad som återstår av
allt som lär vara sjukt.
Nu ligger jag på mattan tre gånger per dag, lyfter skrot och
tänjer på gummiband.
Kvinnan ska bli bra! 
Jag känner mig väldigt hoppfull.
Och känner mig väldigt frisk fast det förstås gör ont i lederna.
Men det blir bättre och bättre dag för dag.
Hurra för hästkurer!



När jag for efter hästkuren till apoteket i Godby
mötte jag en stor bil som kom i lite väl hög fart på vägbygget här i Geta.
Vad hände?
Jo, pang, ett stenskott mitt i vindrutan på förarsidan.
Jag såg plånboken bli tunn och genomskinlig som ett gelatinblad
För ett år sedan bytte vi vindruta
av samma orsak och det är inte billigt.
Nå, allt ordnade sig igen.
Vianor i Mariehamn har borrat och fixat
så att sprickbildningen inte blir av.
Hipp hipp hurra för all expertis som finns!

Mitt i allt så blev rumstemperaturen väldig hög här hemma...
Nej, det var inte febern som härjade i våra kroppar.
Värmepumpen visade sig att ha fått nojan.
Det lät som om en liten Gustav Blom  (Evert Taube)
satt i ett rör och knackade rost.
Oavbrutet.
Ända tills Uffe bröt strömmen.
Nu har en teknisk doktor varit här ett tag och även den delen
ser det ut att bli ordning på.
Och garantin gäller...


Värmepumpsdoktorns bil och MP-mjölleverans som kom till fel bageri.


Sedan är det inte bara för oss som det händer saker.
Stora MP-bilen stod plötsligt här och undrade om vi hade bageri?
Joooo...men vi har inte beställt någonting.
Ja, sade den trevliga killen som  körde, på MP-lagret beskrev de exakt vart han
skulle fara med rågmjölet som han hade i bilen.
Och det var till oss det!
Och här var han....

Under G-et  i Geta finns vi, ungefär. Ingeborgs bageri hittar man i Brändö.

Jag fick läsa fraktsedeln. Mjölet skulle till Ingeborgs bageri i Torsholma. Brändö
Långt öster ut i skärgården. Så långt man kan komma på Åland i den riktningen, ungefär.
Långt långt bort från oss.
Vi skrattade och han skakade på huvudet, satte sig ner en längre stund i
bilen innan han startade och for härifrån.
Ett berest rågmjöl är på väg österut.
Det svartbrödet blir säkert extra gott som har varit ut och hälsat på i avkrokarna.


Man brukar tala om Murphys lag.
I och för sig håller allt på att ordna upp sig men ändå...
Dra dit pepparroten växer Murphy!
Fast det är upptaget där för det mesta.

Filip och Big-Ann (fru nummer tre, kom hit i måndags)
eller någon av de andra fruarna, Bettan och Secondan
ligger där för det mesta. Badar, solar och  tar en tupplur lite emellanåt.
De har sitt eget spa i vårt trädgårdsland


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Gunnel sa…
Men, oj, vad det händer och sker hos dig. Så bra att Uffe fick iväg dig till doktorn. Varför tror man alltid att det blir bättre bara man väntar ett tag? Tror aldrig det har hänt i verkligheten. Jag tänkte också på Murphy´s lag när jag läste här. Världsliga olyckor kan man väl till nöds stå ut med och ibland acceptera men en bra hälsa är guld värd. Hoppas hästkuren får dig på benen igen. Hur i all världen bar du dig åt för ta ta första bilden? Det ser ut som ett bröllopsfoto. Sänder dig många krya-på-dig-kramar.
Ja, ibland så händer det som det heter i tv-reklamen. Men då ska man förstås se till att ha Gevalia hemma. :)
Ja, varför är man så envis? Nå, kanske jag lär mig någonting?
Ja, ett bröllopsfoto tyckte jag också att det såg ut som. Filip är väldigt rar med sina fruar, i tur och ordning. Visar dem var det finns maskar osv....
Tack Gunnel!
Kram!
Anonym sa…
Eländes elände...allt på en gång. Nu kan det bara bli bättre.
Krya på er...fridens!!!
Anki sa…
Men Karin då ... så bra att Uffe fick dig till doktorn - och inte en dag för tidigt! Jag ska nu inte säga något, för jag går nästan aldrig till doktorn själv... :) Skönt att hästkuren verkar hjälpa! Murphy´s lag ... ja fy sjutton!
Härliga bilder och den första med fasanparet är såå fin!
Krya på dig nu! Vet dina tankar om kramar så här ... men skickar dig en styrkekram !
Ja, precis som man sjunger! Så kommer allt på en och samma gång ;)
Och nu kan det bara bli bättre, helt rätt!
Tack!
Fridens liljor!
Ja, visst är det bra! :) Det är inte bra att vara för envis, jag håller med.
Tack snälla du!
Jag är en enda kram själv, som jag skrev för rätt länge sen och har inte någonting emot att få kramar och att ge tillbaka.
Men kanske inte alltid...
Nu sitter en kram bra, tack!
Kram till dig med Anki!
Taina sa…
Vojne, vojne vilket elände, men det ska väl bli bra till slut! Det gör det alltid, eller som de säger "det löser sig alltid som kärringen sa och sket i vasken". Men jag HÖR dig, Borrelia är inte något man önskar sin värsta fiende ens. Ja kanske en eller två då ,en annars är det en skitsjukdom orsakat av en liten jäkla kuse! Idag ska vi få vår trädgård "behandlad" mot just fästingar. Det kryllar av dem här. Nu önskar jag dig ett snabbt tillfrisknande. Skickar över en cyberkram...kände du den?
Jadå Taina, din cyberkram känns mycket väl och stort tack för den. Hoppas du får ordning på dig själv också, såg att det är något med sköldkörteln. Ska komma över och läsa fast mig hos dig.
Cyberkram till dig med Taina! <3
Ha ha, måste ändå le för din härliga tolkning av eländes eländen!
Krya på dig!
Kram!
Tack!
Ja, inte är det någon större vits att hänga läpp. Det ordnar sig ju! :) Kram!
Tråkigt att du fått borrelia , men att du ändå verkar vara på bättringen. Jag hade en rödring i augusti förra året.. Ibland lönar det sig inte att vara heroisk och inte gå till doktor. Bra att Uffe ser efter dig:) Roliga historier du har att berätta. Du kan verkligen se glädjen i det mesta. :)
Ja, det är rätt jobbigt med borrelia när den har gått för långt. Normalt ser man ju den röda ringen men den här gången har vi missat den helt. Envist huvud är inte alltid det bästa att ha. ;)
Det finns så mycket glädje att ta vara på.
Ha det fint Eivor!
Karin sa…
Vad bra att du kom iväg och fick din hästkur! Jag råkade ut för precis samma sak för tio år sedan och det var inte kul. En tröst kanske ändå är att det klingar av, med tiden. Hästkuren gör sitt. Tiden fixar resten. Men akta dig för solen under den tid du äter dundermedusinen, det hoppas jag doktorn sa till dig!
Ja, hästkuren är av godo! Absolut! Fast idag känns det som att det kommer att ta sin tid. Vilket det förstås måste få göra. Tröstande att läsa att du har varit med om liknande sak och klarat av det bra. Ingen har sagt någonting om solen, så stort tack! Jag ska ta det försiktigt.
Karin sa…
Ja kolla det där med solen med din läkare! Om det är samma hästkur som jag fick är det jätteviktigt att undvika sol! Det var inte lätt för mig, för det var en av de riktigt varma soliga somrarna. Jag strök längs hussidorna på jakt efter skugga, med långbyxor och långärmat. Det gick någorlunda, men jag gillar inte solhatt så det blev lite för mycket sol på näsan, vilket visade sig i form av en släng av hudcancer efter några år. Gick att åtgärda, men som sagt: kolla för kombon hästkur och sol kan vara riskabel!
Tack än en gång Karin! Jag ska genast ta reda på mera om detta som ingen har talat om för mig ännu annat än du.
Aaa sa…
Ojdå, vad tråkigt att höra att du fått borrelia. Å andra sidan bra att du fått hjälp. Hur snabbt kan man vänta sig bli bättre?
Det blir ju vanligare och vanligare känns det som. Greger var så rädd för fästingar när vi var på Åland, men vi såg inga. Vandrade dock inte i diken heller utan färdades tryggt på cykeln.
Krya på dig nu och hälsa Uffe också!
Det är svårt att säga hur länge det tar innan jag blir frisk. Bättre känner jag mig redan nu när antibiotikan har härjat om i kroppen på mig drygt en vecka. Jag har flera vänner och bekanta som har haft borrelia i flera år. När den har fått grepp om kroppen är den svår att bli av med. Så det är svårt att säga hur länge det tar. Jag räknar med att det tar tid.
Fästingarna ser man inte, de finns på så många olika ställen, på djur, överallt i det växtliga. Man märker dem oftast rätt snabbt och det vanligtvis så duschar de flesta direkt som man har varit ute för att slippa den oinbjudna hyresgästen. Den här har dock tagit över min kropp utan att jag eller Uffe har märkt någonting. Får man antibiotika så snart man ser en rodnad eller en ring där en fästing har suttit så brukar det gå bra men om man missar det hela så då ligger man risigare till. Fästingar finns det rätt mycket av i Sverige också. Tack för omtanken. Vi hälsar tillbaka till er båda! Ha det gott!
Ojojoj, vad är det jag hör/läser, borrelia! Fy bubblan! Jag har läst att Åland är mycket drabbat av TBE, hoppas du är vaccinerad? Borrelia har jag själv inte drabbats av men många jag känner har råkat illa ut. Egentligen ska man ju reagera direkt då man får diffusa besvär, men vem gör väl det. Kopplingen är ju liksom inte glasklar...Vilken tur att du fick en diagnos, för då kan du få adekvat hjälp! Jag hatar verkligen dessa små marodörer som orsakar så mycket allvarliga sjukdomar! Nu har man kommit på att även älgflugors bett orsakar sjukdomar, jag får på hösten stora bölder som varar i månader, oftast i nacken..Svinmålla har jag aldrig testat men när jag ser vad du plockat så är det rediga skördar. Jag kör mer med nässlor, fast i år har jag varit rätt lat med det också. Så du har varit sjuk och ändå orkat streta i trädgården? Och strax börjar er högsäsong? Hoppas ni får hjälp på kafeét så ni inte sliter ihjäl er...Vet själv hur slitigt det är att ha en servering. Hoppas ni får en fin midsommar med kanonväder. Kram från pörtet, krya på dig"!
Ja, det är nog allt lite fy bubblan att ha en borrelia i det här stadiet. Men hästkuren är inte slut ännu :)
Jag har haft TBE för fyrtio år sedan, så jag är immun, tack och lov. Det var rena helvetet....så där har jag varit redan, haha.
Borrelia är vanligt förekommande här men de flesta upptäcker den i tid och får antibiotika på direkten. Jag har också haft borrelia på det sättet ett par gånger tidigare, men när den har varit för länge oupptäckt i kroppen blir det annat. Ledvärken är ett faktum men synd och klaga, jag kan röra mig och på eftermiddagarna blir jag mycket bättre, nästan som vanligt. Nu får tiden arbeta. Det blir nog bra det här eller åtminstone bättre. Svårt att veta ännu
Till all lycka har vi inte älgflugor i vår omgivning även om jag har förstått att de finns på Åland nu. De är otäcka de små krypen...har upplevt en sådan i håret utanför Helsingfors. Men blev inte biten.
Vi öppnar på måndag, det ska bli riktigt roligt. Nej, vi tänker inte slita ihjäl oss. Önskar dig detsamma Paula! En riktigt fin midsommar!
Tack snälla du!
<3

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio