måndag 1 maj 2017

Vårlig eufori

Valborgsmässoafton är förbi
och idag skriver vi 1 maj.

Vi firade vår Valborg vid kakelugnen,
åt struvor och drack mjöd.

Ute var det rätt kallt och redan i början av veckan bestämde vi oss för att inte elda vår Valborgsbrasa ute i trädgården,
som vi normalt brukar göra.

Jag plockade helt sonika bort allt
som hade samlats till brasan.
Somt gick till stora rishögen
och somt lades i torrt förvar till
en höstlig Allhelgonabrasa istället.

Vinden har varit hård och vi har fortfarande
trädgården välbesökt av rådjur och
flyttande fåglar.
Ingen av dem tycker
om brandrök så
beslutet var inte svårt.

Alla är nöjda med andra ord.



Maskros och fluga

    I morse var vädret redan varmare, mindre blåsigt och mycket vårligt....

Påfågelöga

 Fjärilarna har varit igång som bara den. Överallt där vi har gått fram har de fladdrat
 hit och dit i jakten på sav och eventuella partners att föröka sin släkt med

Nässelfjäril på sälg
    Jag upptäcker att det finns mycket fjärilar i år i jämförelse med tidigare vårar
    Förunderligt nog, trots kyla och bister väderlek.

Sorgmantel som suger björksav
Citronfjärilshona på Tussilago farfara

Oerhört många citronfjärilar har vi sett denna dag, flera än någonsin, samtidigt.

Lillbock ser ruggig ut, minst sagt. Här äter han snöbärsbuske, vilket han får göra. Vi är överens...

Vinterpälsen byts ut till sommarpäls

Fast det kliar ju så förskräckligt. Eländes elände.... Vill man bli fin får man lida pin.

Fisktärna

Vi tog en liten promenad ( 4km tur och retur) till Hällöbryggan och fick se fisktärnan sitta på sin sten, precis som den brukar göra.
I och för sig kan det ju vara en släkting som sitter där just nu, de ser ju likadana ut allihopa.
En vårkänsla med stark föraning om sommaren som är i antågande gav den oss i alla fall
trots våra varma vindtäta vinterkläder och vintermössor. Här svettas vi in sommaren....
Det är fortfarande vår, inte att förglömma

Strandskatorna fanns också på "sin" plats.

 Våren är så vidunderligt vacker och underbar så det nästan gör ont.
 Det är en ynnest av guds nåde att få vara delaktig i allt detta stora

 Mitt i allt så fick jag samtal från barnbarnen, nu på väg till Sverige igen.
 Timothy fick vinterkräksjukan lagom till
 Valborgsfirandet, så han har legat platt som en sardin i en plåtburk och likaså gick det för
 hans mor, "dotra mi".

 Nå, nu är alla  på gång igen och Wilhelm beställde en Pokémonboll-tårta
 till sin födelsedag i juni. Det gäller att vara ute i tid och jag har fått en utmaning
 att greppa tag i igen.
 Hur ser en Pokémonboll ut egentligen?

 Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

28 kommentarer:

  1. Fjärilar hör våren till, men tyvärr är det sparsmakat med den varan här. Jag har aldrig sett en sån rufsig råbock förut. Tänker alltid på dem som så slätkammade. Nu har mormor fått något att bita i...en Pokemonbooll är naturligtvis det enda alternativet för en födelsedagstårta. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är väldigt glada för fjärilarna i år. Det har varit rätt tunnsått på den fronten under några år, så desto roligare känns det nu.
      Lillbock är verkligen rufsig, ja. Ser nästan lite lustigt ut. Men särskilt lustigt tycker han knappast själv att det är för det kliar och kliar...men snart är han omklädd.
      Ja, mormor har googlat. Vad vore livet utan Google? Nu vet jag hur en pokemontårta ser ut. Tack detsamma Gunnel!

      Radera
  2. Ser att ni också firat vappen framför brasan som vi. Tur att det går att mysa inne när vädret skrämmer. Nog har ni då det vårligt i alla fall med så många vackra fjärilar, jag har inte sett en enda hos oss ännu.
    Faktiskt lite passande för mig att våren inte är så snabb om än jag är trött på kölden. Det brukar ju klia i fingrarna att få göra något ute så här års och jag går ju fortfarande med gipsad arm i två veckor ännu.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, framför brasan var det skönt och varmt och mycket bekvämt! Bara att sitta inne och mysa.
      Vi har inte haft många fjärilar här heller tidigare men plötsligt så fladdrade både här och där när solen sken idag.
      Ibland känns det skönt att våren är sen, så har jag också känt trots att jag inte har gipsad arm. Jag förstår dig bra! På något sätt känns det lite mindre stressigt.
      Ha det gott du med!

      Radera
  3. Kan inte tro att vi bor i samma land! Vilka fjärilar och blommor! Kanske det är trickfoton :)
    Jag ska fråga mina påhittiga döttrar och Tilde hur en sådan tårta kan se ut. Återkommer i morgon!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våren kom idag Lisbet! Så där bara. Ungefär som när man knäpper med fingrarna. Kanske du ska pröva göra det? :)
      Tack för tårtomsorgen! Svart och vit ska den vara i alla fall. Tänkte mig en fotboll nästan.
      Kram

      Radera
  4. Pokémon...kan det vara nåt rött och vitt måntro? Pokémonboll tror jag vi har haft nån... Det var längesen det pratades Pokémon här hemma men tror hela vinden är full med Pokémonkort. Du får visa upp tårtan sen! Vinterkräksjukan är hemsk men inte så långvarig i bästa fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den yngsta i vår familjeförsamling är väldigt mycket för Pokémon just nu och då ska allt vara Pokémon. Jag googlade och fick riktigt fina tips på hur en sådan tårta kan se ut. Ska givetvis visa upp tårtan när det så är dags.
      De är på fötterna igen de kräksjuka men matta, dock icke håglösa.

      Radera
  5. OCH ljuvliga bilder på små och lite större djur! Idag kom våren hit till södra Dalarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! :)
      Skönt att ni också får känna av våren.

      Radera
  6. "Sköna Maj välkommen ..." De orden dök spontant upp i mitt huvud när jag ser dina härliga vårbilder!
    Mycket fjärilar här också - och samma arter som hos dig. Inte lätt att vara råbock när det är dags att byta ut vinterpälsen. Såg detsamma på de unga dovhjortarna...
    Ha en fin fortsättning på denna den första veckan i maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sköna Maj är vårmånaden framom andra, då händer så mycket så man knappt hinner med. Ja, man gör ju inte det helt enkelt.
      Det är de här fyra arterna som brukar visa sig den här årstiden. Jag såg en guldvinge här om dagen men hann inte med att få den på bild.
      Tack detsamma Anki! :)

      Radera
  7. Vilka fantastiska naturbilder! Tack för dom!! Alternativet allhelgonabrasa låter som en ypperlig idé tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina! Nu prunkar det både i luften och på marken.
      Vi har redan tidigare eldat Allhelgonabrasa. Eldat upp gammalt och filosoferat över tider som flytt. Rätt skönt!

      Radera
  8. Jag ska höra med barnbarnen nästa gång vad en pokémonboll är. Vet inte de vet ingen. Du har ju lite tid kvar att fundera på.
    Fantastiska fjärilsbilder och även av det lilla rådjuret. Har aldrig sett när de ömsar päls förut.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lär så länge vi lever och nu lär vi oss av de yngsta. Visst är det härligt eller hur Ingrid? Ja, jag har tid kvar.
      Tack! De ser lite malätna ut den här tiden, rådjuren. Snart har de nya blänkande vackra sommarpälsar istället.
      <3

      Radera
  9. Så fint!!!
    Alla vackra fjärilar! OCH allt det andra.
    Du får googla på pokemonbollar och pokemontårtor! Alla gånger får du tips då!
    Ha en fin vårtisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Jag googlade och jag har fått tips från olika håll, så vid det här laget kunde jag börja med en tårtaffär för pokémonfrälsta om jag vill ;). Nu blir det nästan svårt att avgöra vilken jag ska göra när det väl blir tid för det.
      Tack detsamma! Undrade först vad vårtis var, haha...tänkte på vårtor.
      Knäppt men så var det men det är ju en vårtisdag idag.

      Radera
  10. Åh jag blev så sugen på sima! Måste lära mig att göra det till nästa år. Oj vilka minnen det väcker i en. Sima, munkkeja ja vappuviuhka! Det var tider det. Inte en tillstymmelse till det här. Förutom flottiga donuts.

    Lillbocken ser lite tilltufsad ut stackaren. Nyvaken typ.

    Tråkigt med magsjuka för grabben. Hoppas han är bättre nu.

    Tjohej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, grabben mår bra igen, allt är som det ska. Tack och lov!
      Jag kan tänka mig att du kan bli sugen på sima Taina! Det hör ju bara till en Valborgsmässoafton och första maj. Här brukar jag också koka munkar men i år var jag lat och köpte tippaleipät istället :) Majviskan lät jag bli att vifta med.
      En nyvaken hälsning! Ha det bra overthere!

      Radera
  11. Åh, så många fina fjärilar ni har. Och att du lyckas fånga dem på bild är imponerande.
    Valborgsmässoafton är ju inget som firas här i USA så det har gått helt spårlöst förbi på “andra sidan pölen".
    Skönt att kunna vara ute i vårsolen och njuta.
    Visst är våren en fin tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      De sätter sig ner nu och då och då lyckas jag :)
      Våren är efterlängtad och nu tar den fart explosionsartat. Nu blir det svårt att hänga med i svängarna.
      En underbar tid är det!

      Radera
  12. Fint Valborgsfirande. Jag glömde bort Valborg, eftersom vi inte firar något denna dag i UK.
    Härliga vårbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag full förståelse för Lena. Glömskan. Det man inte har framför sig i vardagslivet finns ju bara inte. En enkel ekvation. Du har så mycket annat i Wales att fira som vi inte firar här.
      Tack! :)

      Radera
  13. Hej, jag håller med dig, mycket fjärilar i luften, dessutom verkar dom fria, man ser dem två och två, som så mycket annat i naturen så här års. Ni laddar inför en ny säsong, jag har i mitt liv laddat inför olika säsonger. Först på bank, där laddade man inför nyår, nyårsafton var man alltid på jobbet och räknade räntor (ja jag vet, stenålders), sen jobbade jag på skidort, bara att vänta på vintern, sen var det tvärtom, turisterna kom på sommaren, då var jag aldrig ledig på sommaren. Måste säga att livet som pensionär är rätt skön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tydligen varit en bra vinter för fjärilarna för många övervintrare har klarat sig. Ja, de är på friarstråt nu, nu ska det bli många flera om det vill sig väl. :)

      Jag har märkt att det till och med är svårt att varva ner när man är van att alltid ha en säsong framför sig på något sätt, vad det nu än är. Man är alltid lite framför sig själv, för man måste ju ha en viss framförhållning fastän det är skönt att kunna släppa allt detta också. Vi har ju varvat ner rejält och för min del är det lite svårt att inse att jag inte måste finnas på alla ställen samtidigt längre utan att jag kan ta allt som behövs göra i sin takt och få undan undan för undan.
      Vintertid är vi däremot mera pensionärer än någonsin :)

      Radera
  14. Inte dåligt att fånga bocken mitt i pälsbytesbestyren. Det är bra härligt med vår och allt som vaknar och dessa underbara fjärilar. Det är en fröjd att betrakta dem när de torkar vingarna och sen betar av blomma för blomma. Vackra bilder!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette!

      Det är bråda tider nu i naturen och i trädgården. Här står jag med rumpan upp så gott som alla dagar när vädret tillåter. Jag kan tänka mig att det är likadant för dig.
      Rådjuren finns här bakom knuten, framför ögonen varje dag. Tillsvidare. Snart syns de inte mera, nu när mat finns i skogarna och på ängarna.
      Vi har mycket fjärilar i år, så vintern tycks ha varit skonsam mot dem.
      Tack! Ha det så gott du med!
      Karin

      Radera