Mitt i en virvelvind


Trots att jag har goda intentioner om att inte ta för mycket på mig att göra,
så vill det sig inte riktigt som jag tänker i alla fall.
Det är ungefär som att ha någon sittande på vardera axeln.
Den ena säger nej och den andra säger ja
Och jag är ju egentligen ingen nejsägare
så då blir det lätt som det blir.

Men jag tränar och ska träna hårdare
Jag får slå dövörat till mot den som sitter på  ja-axeln.
Men så slår det mig att nejsägaren förstås inte tycker att jag ska slå dövörat till
Nej, slå inte dövörat till!
Kanske jag måste slå dövörat till mot den som sitter på nej-axeln också?
Vilket dilemma!


Nå, hur som helst, de må hålla på som de vill de där "axelvaddarna".
Jag är mitt i en virvelvind just nu som är full av aktivitet av olika slag.
En grupp är på väg hit nu på lördag, på söndag kommer en matskribent
och smakar sig fram vad gäller cafébröd.
Så ska jag stå på marknad och sälja plantor m.m. på torsdagskväll.(imorgon)
På fredag ska jag baka pajer av olika slag, städa och dona, göra det fint.
Goda vänner är på väg, goda vänner fyller år och så där håller det på.
Jag sover som ett barn varje natt.
Så långt som till måndag ids jag inte ens tänka...
Nästa vecka är en annan vecka


Idag åkte alla pelargoner och tomatplantor ut i växthuset, för det måste städas
på insidan, men det har bara varit för kallt att ställa ut de arma plantorna förut.
Nu får de stå där och vänta på omplantering och placering
tills tiden finns för det.
Så har jag bestämt mig för att alla växter som vinterförvaras ska säljas under sommaren
Om någon vill köpa förstås.
Växterna är införstådda, jag har talat om det för dem
Ja, det har jag fått för mig mitt i virvelvinden.
Ett klokt "fått" för min del, tror jag....


Här har jag suttit varje kväll och funderat på det märkliga ljud som min datorstol
har haft för sig. Jag måste smörja den har jag tänkt
Ikväll knarrade den till så konstigt igen och då föll polletten ner.
Det är fasantuppen på utsidan som "knarr"trumpetar!
Tydligen har det såta paret Fasan funnits här redan ett tag, fastän vi såg dem
först idag. Idag har vi sett dem hela dagen av och till när de har spatserat
och inspekterat trädgården.
Troligen har de tagit över vårt ställe....

Det är nog bara att vänja sig skulle jag tro😀

Copyright; Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Oj oj oj så svårt det kan vara. Känner så väl igen det där ja sägandet. Det är ju så mycket roligare att säga ja till allt än nej. Tror nästan du behöver en bruten arm kanske nu, nej,nej jag önskar dig inte det. Faktum är att då säger man nog nej men det skall ju inte behöva gå till sådana ytterligheter.
Fortsätt bara och tänk till när du måste välja ja eller nej så kanske det blir en medelväg någon gång. Lycka till och ha det så gott.
Ja, är det inte? :)
Jag har ändå blivit mycket bättre på att säga nej än någonsin tidigare. Det räckte gott och väl med att Uffe fick stroke ifjol, men det är ju märkligt att det måste till någonting allvarligt rent hälsomässigt för att man ska lära sig. Jag förstår mycket väl att du inte önskar mig det; jag förstår gott vad du menar, vis av skadan som du själv har haft en längre tid.
Medelvägen handlar det om men det är ju sällan den är "hemma". Ofta blir det en ren ketchupeffekt i alla fall. Allt kommer på en och samma gång ungefär.
Tack snälla du och ha det gott du med!
Gunnel sa…
Det är svårt att säga nej till saker som man hemskt gärna vill göra, men egentligen inte har tid till. Det är en svår balansgång. Hoppas du kan balansera så du känner att det är rätt. Kram
Javisst är det svårt att balansera. Jodå, Gunnel, jag känner att det jag gör är rätt och det är kanske just i det jag har hittat rätt för min egen del när jag säger jag eller nej :)
Kram till dig med!
Underbar header, fina besök och trevliga göromål. Stundtals blir det för mycket, men det är ändå härligt med angenäma problem. En mix av "ja" och "nej" verkar klokt, men vem kan konsten att mixa "lagom"?! :) Lycka till och ha det riktigt gott!
Mia
Musikanta sa…
Du lider i alla fall inte brist på sysselsättning :-). Jag satte ut mina dyrt inköpta pelargoner för några veckor sedan och det var väldigt dumt. Nu har jag klippt av alla frusna blommor och blad och det verkar som om de skulle komma tillbaka. Hoppas i alla fall. Idag har det varit högsommarvärme här och ska bli även i morgon.
Inte undra på att du sover gott på nätterna med det dagsschemat som du skriver om! Alltid något.
Kram från Ingrid
Anne-Marie sa…
Om det är roliga och trevliga saker går det givetvis lättare att ha fullt upp.
Antar att det nu blir mer och mer för er med caféet också.
Fasaner är verkligen vackra.
Vilken tur att du kom på vad det underliga ljudet var. :)
Ha en fortsatt fin fredag- och virvelvindshelg!
Marina sa…
Här händer det saker hela tiden, ingen mossa lär växa på dig i alla fall ;) Huvudsaken är i alla fall att han som sitter på "nej-axeln" säger sitt då det behövs ;)
Tack Mia! :)
Lagom är sällan hemma. Tack snälla du!
Just nu virvlar jag på men snart kommer jag över
på besök till din blogg.
Karin
Jag lider kanske lite grann av just det felet, att inte lida brist på sysselsättning och naturligtvis så är jag själv mest ansvarig i sammanhanget.
Jag tror att dina pelargoner tar sig, de brukar vara ståndaktiga och komma igen. Så har det varit för mig en vinter utan golv i renoveringsskedet. Pelargonerna blev djupfrysta och en del av dem dog men resten karpade upp sig och kom igen.
Jag är född under en lycklig stjärna, sover gott alla nätter.
Kram till dig med !
Det är roliga och trevliga saker och handlar förstås mycket om caféet Det blir mera nu ett tag framöver.
Ja, det är vackra fåglar, mycket vackra, nästan otroliga, åtminstone tuppen. Hönan har så fina ögon, vit mascara under ögat gör att ögat ser större ut än vad det är.
Ha det gott och fint du med Anne-Marie!
Nej, ingen mossa må växa på mig säger han på nej-axeln :)
Ha det gott Marina!
Hej Karin vilken fart och fläkt det är hos dig, som sig bör vår och sommartider - på senhösten och vintern får du vila. Det där gäller även hos mig.
Jag fnissar när jag läser ditt inlägg, så bra och roligt det verkar,
men måste allt komma på en och samma gång. Jag förstår hur du har det.
Nu när äntligen våren kom med både värme och trädgårdsjobb (rolig sådan) och vårat lilla barn Ludde, ja så vet vi om att vi lever, hi hi . . .
Men trots allt jobb med både ditt och datt njuter vi av allt som händer,
inte minst den underhållande vovven. Vi oxå varit på både 1 & 2 kalas plus konfirmationskalas för barnbarn Lina m.m. så tär det på fest-krafterna, hi hi
På onsdag kväll reser jag och dotter Maria till Berlin hela långhelgen.
Det är hennes 50 års present från mig (hon fyller i sep.) det passade bäst för henne att ta den resan nu, så vi ska fira tillsammans ska bli kul.
Morfar och husse får vara 'uppassare', fniss ....

Så trevligt med fasaner runt husknuten, eftersom du sover gott på natten så väcker fasanerna dig icke med sitt speciella kucklande ljud. Snart blir det kanske småttingar.

Må väl kram/ Eva
Annika sa…
FULLT upp hos dig, hör jag.
Så spännande med matskribenter och allt annat.
Trevligt med fasaner. Gillar dem!
Hoppas att det lugnat sig lite för dig, Karin. Men det har nog inte :-)
Kul när de är roliga saker iaf.
:-)
Ja, här är det allt annat än lugna puckar. Det gäller att vila i språnget just nu för att behålla fotfästet så att säga. Men det är roligt. Saknar dock tiden till att surfa runt och läsa bloggar men om en vecka lugnar det hela. Tror jag :)
Du må ha det underbart med din dotter i Berlin, njut och gör det till ett minne för livet.
Så roligt med er lilla vovve!
Må väl du med Eva! <3
Ja, just nu är det mycket av det mesta och på en och samma gång.
Den inkommande veckan blir snudd på värre men sedan kanske. Då har jag i alla fall gruppbokningar och kurser undan. Men roligt är det ! Tack för titten Annika! Jag kommer över så snart jag kan. Saknar bloggläsandet just nu. Men allt har sin tid.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio