onsdag 26 april 2017

Trädgårdsåtgärder


    Sparrisfrisyren var av det mera risiga slaget efter vintern så ...


   en absolut nödvändig snaggning (rakning) genomfördes i rätt snabba ryck


                  Man kan inte vänta för länge med den justeringen, för den nya sparrisen
                  är redan på gång och det är väldigt lätt att knäcka den om den gamla blasten
                  finns kvar


    Jaha, vad har hänt här då? En liten stubbe är allt som visar att ett körsbärsträd har stått just här...
   

    Nu är det tomt och kalt. Det lilla växthuset ser aningen ensamt ut nu än tidigare
    då det gömde sig bakom körsbärsträdet

   
    En höstlig bild som det såg ut innan körsbärsträdet och vinbärsbuskarna försvann


    I ljuvlig försommartid
    Men nu är körsbärsträdets saga all. Det stackars trädet har varit krassligt några år
    och vi tror att det smittade.
    För våra svarta vinbärsbuskar blev också krassliga, så dem klippte jag
    ner efter bästa förmåga just innan kylan kom senaste höst.

  

   Nu har någon annan tagit över men vi tycker om nässelsoppa och nässelstuvning i vårt hus
   så nu tänker jag få övertaget i min tur.
   Operation gamla svarta vinbärsbuskar är på gång, tillika
   som nässelförvisning till köksavdelningen pågår.

   Har man trädgård blir man aldrig sysslolös.

   Idag vaknade vi till en vit värld, som nu sakta tinar upp....
   Bilar har kört i dikena lite här och där, folk har ju lagt sommardäcken på och
   vi har varit strömlösa ett tag (drygt 1000 hushåll på västra delen av Åland)

   Vi skriver april, månaden som inte vet vad den vill. 😀
  
   Copyright: Karin  Eklund, Pettas ekologiska

12 kommentarer:

  1. Nej, det verkar absolut vara aprilväder i allra högsta grad! I morgon flyger iväg mot Sverige och vi håller alla tummar vi har för att det ska bli lite mer vår på riktigt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år kanske mera än på flera år, fast man glömmer ju väldigt lätt.
      Flyg väl och ta solsken och värme med dig Marina!

      Radera
  2. Efter detta jobbiga aprilväder kommer äntligen vårens värme med allt som hör till. Nu blev det ljusare på den platsen där körsbärsträdet stod, kanske ett nytt träd ska planteras hos dig men kanske på en annan plats ?
    Sparris har jag aldrig odlat och kommer nog aldrig att göra det, men däremot älskar jag att äta sparris, så den som bjuder på sparris tackar jag aldrig nej till, hi hi . . .
    I helgen var jag och dotter Maria i Kalmar, vi besökte även Öland såklart, en mysig trädgårdshandel med tupp och hönor som höll oss sällskap.
    Det viktigaste av den utflykten var att hälsa på min lilla Ludde, honom ska vi hämta hem den 11 maj, jag väntar med spänning. Läs om Ludde på min blogg.

    Lycka till i trädgården och ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Eva, det blir ljusare på många sätt nu när trädet är borta. Nej, det blir inte flera träd nu! :) Nu ska de tas om hand som finns istället och kanske det ryker något till mitt i allt.
      Så roligt med Ludde! Jag ska givetvis titta in hos dig!
      Tack Eva, jag önskar dig detsamma!

      Radera
  3. ÅH vad härligt med sparris. OCH gott! Ve du att jag är gift med en som INTE gillar sparris. Jag vet, helt galet.
    Ni har verkligen aprilväder, men snart är det maj. DÅ hoppas jag att den riktiga våren kommer till er.
    Ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grön sparris med parmesan, det är något som t.om. Peter skulle gilla. Jag är fullkomligt säker på att han föll som en käggla ;)
      Annars är han galen, haha..
      Ja, verkligen, här har mängder av snö fallit på Åland, lite olika mängd beroende på var, men nu är gräset grönt igen och solen skiner. Det är ju april!
      Våren kommer, helt säkert!
      Tack detsamma Annika!

      Radera
  4. Just en sån sparrisfrisyr hade jag, så därför besökte jag min frissa i måndags. Det ser så soligt och fint ut på dina bilder. Så fort det blir lite varmare så kliar det i fingrarna att få komma ut i trädgården, men vi har ännu inte varit så flitiga som du. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en sparrisfrisyr just nu men imorgon ska min frissa fixa till den. Dock inte lika mycket som jag fixade till sparrisens frisyr. Får jag hoppas ;) Bilderna är från igår, idag har vi haft annat väder. Jag har bara kommit igång lite grann jag också. Allt är försenat i år.
      Ha det bra du med Gunnel!

      Radera
  5. Tänk jag har aldrig varit med om hemodlad sparris trots att vi hade flera trädgårdsland i Enebyberg.Sparris är verkligen gott.
    Ett växthus måste vara väldigt bra att ha och trivsamt dessutom.
    Nej, har man trädgård är man aldrig sysslolös. Men det är ett trevligt “göra". :)
    Här lär det bli rätt mycket varmare om ett par dagar. Snön lär väl inte ligga länge hos er antar jag.
    Minns Valborgsmässoafton när det kunde vara vinterlikt eller nästan sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar tid att få ett sparrisland och jag kan tänka mig att det är en av orsakerna till att inte så många hemodlare har det. Nu för tiden kan man förstås köpa plantor så man kommer igång tidigare med skördandet, men det tar ändå sin tid. Vår sparris är gammal, Uffe sådde den på 1980-talet någon gång, så den har sina år på nacken.
      Växthus har nästan blivit en nödvändighet med tanke på att våren ofta är kall och om man vill ha egenodlat så underlättar det verkligen. Snön hos oss är borta men det fanns rätt mycket snö söderut på Åland såg jag idag när jag for till stan i ärenden.
      Det allra bästa vädret är inte utlovat inför Valborg men det finns kläder att ta på sig om man vill elda en brasa ute.

      Radera
  6. Men oj så besvärligt med snön vi tycks bo under bältet, klar oss från det vita ,för norröver har det kommit 30 cm på vissa håll ,.Så fint det blir då det blir städat i trädgården .Kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hos oss smälte snön bort redan igår men idag när jag for till stan så såg jag att det fanns mycket snö kvar på sina ställen. Många har fått väldigt mycket snö, mera än under vintern.
      Det är fördelen med att ha det lite rörigt i trädgården efter vintern, man ser när något blir gjort! <3

      Radera