måndag 24 april 2017

Spiral


Gems weekly photochallenge 

Sanna Susanne ger oss ordet spiral  att ge fri tolkning
med foton till under den här veckan

På hennes sida hittar du alla som deltar.


                        Skuggvarelser överfaller en spiraldrake.
                         "Spiralicus dracus" på latin 😉
                        Arten är inte vetenskapligt belagd ännu,
                        annat än av min egen person.
                       
                        I och för sig är det anmärkningsvärt för spiraldraken
                        finns eller åtminstone så fanns den i Funchal på Madeira
                        för ett tag sedan.
                        Men den såg rätt medtagen ut med tungan
                        hängande ut ur munnen
                        så kanske den har fått sälla sig till de
                        utdöda dinosauriernas värld
                        vid det här laget.
                     
                        Vad gäller tolkningen av konstverket i sig är jag själv rätt tudelad.
                        Är det draken som står för det "onda" som ska förgöras eller är
                        det skuggvarelserna ?
                        Undrar hur konstnären själv har tänkt sig det hela?
                        Allt ligger i betraktarens ögon, hur ser du på det hela?

          
                       Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

46 kommentarer:

  1. Detta är en spännande spiral, där tankarna du delar om vad konstnären tänkte om vem som vill förgöra av ondska ...
    Här kom en fortsättning på tankefilosofin från i går :-) Egentligen ser det ut som de hjälps åt - men vem vet?
    Hur som så är konstverket en läcker tolkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tanken fanns hos mig också Tove, att de hjälps åt på något märkligt sätt. En symbol på hur kaotisk världen är? Spännande hur som helst. Man kan läsa in vad man själv vill och det är ju det som är konst. :)

      Radera
    2. Din sista mening om konst passar mig utmärkt - att låta andra se och läsa in - konstnären gör bilden och betraktaren får konsten om den tycker det är konst - den där tesen använder jag inför min utställning :-)

      Radera
    3. Jag kan tänka mig att du har mycket att stå i just nu inför din utställning. Det är med konsten som med skönhet och liknande, allt ligger i betraktarens ögon. Ibland ser man inte det som konstnären har tänkt sig det hela ur egen synvinkel men desto flera synvinklar desto intressantare konst. Lycka till Tove!

      Radera
  2. min första tanke var att draken kämpar för sitt liv... hade varit intressant att veta hur konstnären tänkte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var min första tanke också Carina!
      Ja, jag skulle också vilja veta hur tanken var hos konstnären.

      Radera
  3. Jag tycker nog att den stackars draken ser väldigt sliten ut och sen så är det ju lite orättvist med tanke på hur många som hänger på honom ;) Och visst är det härligt att konstens innebörd beror på hur den tolkas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min andra tanke när jag såg konstverket var att jag tyckte synd om draken. Och där uppstod funderingarna om vem som är god och inte god.
      Symboliskt kan man få till det på många olika sätt. Konst när den är riktigt bra!

      Radera
  4. Det är inte lätt att tolka den statyn. Draken kanske är boven i det hela annars kan jag tycka det är lite orättvist att vara fyra mot en. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av hävd brukar man ju tala om drakar som något inte helt snällt, åtminstone i sagorna. Det kanske krävs minst fyra mot en med tanke på storleken? Det skulle vara roligt att veta hur konstnären tänker i det här fallet. Konst är spännande.
      Kram till dig med Gunnel!

      Radera
  5. Gillar konst som ger utrymme för egna tolkningar! Blir både fascinerad och förskräckt av draken och och skuggvarelserna! Tror att draken överlever attacken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att draken klarar av attacken, kastar varelserna till marken och flyger till bergen långt, långt borta, dit där inga människor når. Ett bra slut blir det säkert :) Vi bestämmer oss för det Violen eller hur?

      Radera
  6. Spiralicus dracus - en trevlig art som ser ut att ligga illa till! Det känns som jag skulle vilja rusa dit och mota bort de elaka skuggfigurerna!
    Häftigt konstverk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den ser riktigt mysig ut, så tycker jag också.
      Ja, häftigt är och mycket välgjort. :)

      Radera
  7. Det är ett häftigt konstverk och en perfekt tolkning av veckans tema. I mina ögon ser det ut som figurerna försöker tämja draken och få den att bli ett fogligt sällskapsdjur som de kan använda till egna syften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om det du ser! De försöker givetvis tämja draken...:)

      Radera
  8. Hihi, när jag först såg bilden i headern så föreställde jag mig en plåtcykel och en som ville upp och cykla, samt ett par som försökte hjälpa till! När jag sedan läste texten o såg statyn bakifrån så fattade jag lite bättre, riktigt rolig staty tycker jag. Annars är ju statyer ibland urbota tråkiga. Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där finns ju faktiskt hjul också. Man kan tolka det här konstverket på många olika sätt och hela tiden kommer nya infallsvinklar på det hela.
      <3

      Radera
  9. Catarina / By Blixtra24 april 2017 20:54

    Tufft och annorlunda konstverk.

    SvaraRadera
  10. Vilken rolig staty! Annorlunda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev spontant glad när jag såg den! Absolut annorlunda!

      Radera
  11. Suverän tolkning av temat. Draken ser faktist lite utmattad ut, tror han får det jobbigt med de skumma grå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Barbro! :)
      Jobbigt har han absolut, stackarn.

      Radera
  12. Det ser ut som om de märkliga “typerna" som omger draken håller på att ta livet av den!
    Jag tycker skuggvarelserna är de som borde återgå till skuggvärlden och draken få fortvara.
    Spiralicus dracus är en känd art - vet du inte det Karin? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt överens med dig!
      Det ante mig att just du Anne-Marie känner till Spiralicus dracus. ;)
      Ja, man är inte ensam om att uppfinna, upptäcka världen. Skönt att spiraldraken är en känd art!

      Radera
  13. So impressive !
    Succsessful entry.
    Greetings from Germany

    SvaraRadera
  14. Utruleg spennande installasjon.
    Flott tolkning !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är väldigt spännande installationen!
      Tack! :)

      Radera
  15. Tankeväckande konstverk, sannerligen!
    Ett bra bidrag till utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tankeväckande och jag märker
      att ju flera som delar sina tankar med mig här,
      gör att jag får ännu mera tankar om konstverket.
      Tack Carita!

      Radera
  16. Drakar har jag sett i filmens och sagornas värld, de är inte alltid så hemska som de ger sken av. Draken har blivit beskylld för mycket ont, men de sprutar bara eld om någon attackerar den och de vill också äta. Kanske de tar betande djur så inte konstigt att folk blir arga på draken. De där gråa skuggiga figurerna ger mig en obehaglig känsla av falsk trygghet.
    Figurerna ska bort, enligt min tolkning, som det kan bli av en bild, hi hi ...

    Ha en fin vecka, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det Eva. Drakar får bära mycket på sina axlar som de inte borde få göra, även om det hör till sagornas värld. Men också i sagorna, som symboliserar det s.k. verkliga livet är drakarna hur gulliga som helst, förutom i Tolkiens sagor, kanske.
      Skuggvarelserna känns lite skumma, ja. Tack för din tolkning!
      Ha en fin vecka du med! <3

      Radera
  17. Konstverket kan jag inte säga bu eller bä om. Intressant ser det ut och inbjuder till olika tolkningar. Plåtdrake och gallergubbar?
    Önskar dig en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske det som är kruxet, att det kan finnas så många olika tolkningar om det hela. Ungefär som järnspettet som också har många sidor. Önskar dig detsamma Lisbet! <3

      Radera
  18. Dom är säkert onda allihop, kul bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man förstås inte hoppas att de är KajsaLisa! :)
      Tur att de är av plåt och nät och inget annat.
      Tack för titten in!

      Radera
  19. Vilken roligt konstverk och bild. Alla poäng till dig.
    Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Herr Nilssons fru! :)

      Radera
  20. Helt underbar bild av en inte bara SPIRAL utan "Spiralicus dracus" ;) Gillar konst och jag liksom barnen gillar drakar efter alla nya barndrakfilmer där dom är snälla ;)
    Jag tror skuggvarelserna är onda och att draken vinner.. men som sagt skulle gärna höra konstnärens tolkning,...
    Tack för att du är med och tack för länk
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Naturligtvis så är drakar snälla, bara lite stora och lite eldsprutande ibland. Jag vill tro som du, att draken vinner och att skuggorna försvinner
      Tack för titten in! <3

      Radera
  21. Annorlunda och rolig bild till veckans tema!

    SvaraRadera
  22. Det var en kämpande spiral med drake, eller en kämpande drake. Fantasifull!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, konstnären måste ha haft väldigt roligt när skapandet pågick!

      Radera