fredag 21 april 2017

Motion

Birgittas rubrik för den här veckan är motion.
De andra som deltar hittas i högerkanten, läs gärna vad de skriver.

Vi vandrar mycket Uffe och jag och den som har följt med den här bloggen under alla år,
kan knappast ha missat detta.
Under alla årstider är vi på gång på något sätt


När vi drar iväg utomlands är det för att i huvudsak vandra och röra på oss
och för att bygga upp vår kondition.
Tillika får vi vara med om naturen, människor, kultur och allt vad livet därtill bjuder på.

Att vandra är som meditation på sätt och vis, tankarna vandrar de också i sin takt.
Ibland bär stigarna oss upp på höjderna, vilket ger väldigt mycket motion på olika sätt.
(klicka gärna på bilderna för att få dem större) 


 På vintrarna går vi gärna ut och går på isen, pilkar abborre, njuter av väder och vind.
 Oftast är det snö på isen så det blir pulsa av över vidderna. Det tar på och ger god kondition.


      När våren kommer blir det skogspromenader, kuperade, slingrande och vackra så man
      nästan tappar andan. I ryggsäcken finns termos och smörgåsar, lite frukt och vatten.
      Vi låter det ta tid och är ofta ute en hel dag i taget, tar bilen och kör
      till de olika vandringsleder som finns lite varstans på Åland. Alla muskler får sitt när man
      går i kuperad terräng, det gör gott för kropp och själ


   Sommartid springer vi på här hemma i caféet, är ute i trädgården och gräver, kutar upp och ner i
   trappan till Gula salen. Ja, det är en ständig rörelse från tidig morgon till sen kväll.
   Då behövs en grundläggande kondition och den bygger vi upp under de andra tiderna på året.

   Vår röda trappa upp till Gula salen är en bra måttstock på hur konditionen är. Så länge trappan
   går att ta utan att man känner sig ansträngd är det godkänt men så snart (ofta i november) det börjar
   kännas lite motigt då vet vi att nu är det hög tid att komma igång igen med motionerandet
   och med vandrandet.
  


När hösten kommer blir det åter skogsvandringar, då gärna med en svampkorg i handen
Ofta kommer vi hem med bär, svamp och annat som man kan använda på olika sätt,
 t.ex hästskit som ligger där helt plötsligt och som måste tas med hem till blomlandet som gödsel, (plastpåsen finns alltid med i fickan)😀

När man är som vi är, naturmänniskor, som vet vad man kan ta vara på så gör vi det. Det är ju naturligt när man är en ekorre i själ och hjärta. Då böjer jag mig gärna ner och plockar upp
(i och för sig är ju det också lite extra motion) och tar med mig hem


Att vara trädgårdsarbetare ger mycket motion. Jag älskar att gräva och dona på ordentligt
i trädgårdslanden och i växthusen. Då kan jag ta ut mig hur mycket som helst, jag tar ut svängarna rejält. Ibland förstår jag inte att min kropp står ut med mig😉

Jag är lite knepig. Istället för att ta hiss så tar jag hellre trappan upp där man kan välja.
Om det finns alternativ tar jag oftast det jobbigaste, så lite självplågare är jag kanske men
jag vet ju att jag mår bra av det i långa loppet.
På sätt och vis så tävlar jag mot mig själv.

Simmar gör jag gärna när tillfälle ges.
Nej, jag far inte till en simhall, jag plumsar i där jag kan och när det passar för stunden.
Så lite lat är jag nog, mitt i all rörelse.

"Nu rör vi på oss", brukar vi säga åt varandra," nu, medan vi kan."
Vad morgondagen har i beredskap vet man aldrig.
Det vet vi ju.

Men nu gäller minsta motståndets lag för min del. Jag tänker inte röra en fena, bara vila
mig och ta det lugnt. En begynnande förkylning knackar lätt på dörren men den ska kvävas
innan den tar steget över tröskeln.

Ha det gott alla! 


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska. 

16 kommentarer:

  1. Vilket underbart motions-inlägg, den som inte blir inspirerad att röra på sig efter att ha läst detta finns inte! Jag är också en ekorre, men har blivit latare med åren. Kanske beroende på att sjukdomar tärt på energin o jag har tvingats inse att det aldrig blir som förr. Sen har jag inte längre tillgång till bil så jag får hålla mig hemmavid, men mycket natur det har jag alla dar i veckan ändå. Den bästa motionen är gratis och inkluderar frisk luft, jag går och går, för det är det jag klarar av när jag vet att jag får vila när jag kommer hem. Dina bilder är helt sagolika, skulle gärna stoppa ner handen i din svampkorg och headern sen med all grönska både bakom o framför staketet...
    Ha en skön helg med lagom mycket motion/Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula! :)

      Också här har sjukdom farit fram. Uffe fick stroke för ett drygt år sedan, en allvarlig sådan men det har gått bra och mera vi går bättre går det. Så vi som alltid har tyckt om att vandra ska vandra ännu mera för hälsans skull.
      Att vara i hemmaknutarna behöver inte vara det sämsta. Ofta finns det hur mycket som helst att uppleva och att bara vara i.
      Ha en skön helg du med! <3

      Radera

  2. Fint att ni motionerar på olika sätt.
    Jag brukar promenera och tycker det är skönt att röra på mig på det sättet.
    Om jag hade en trädgård skulle jag röra på mig när jag jobbade där.
    Vitsippsbilden är härlig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker kanske inte på det som motion, när vi rör på oss, utan mera på att vi går ut och vandrar. Vilket i och för sig inte är någon skillnad. Det är skönt att röra på sig och nu det senaste året har det varit en livsnödvändighet eftersom Uffe behöver rörelsen ännu mera än tidigare p.g.a. stroken.
      Så är det ju, man rör sig beroende på hur man har det och hur man lever. När jag bodde i stan cyklade jag mycket, vilket jag saknar här ibland men inte har så stort behov av att göra.
      Tack Anne-Marie!
      Detsamma!

      Radera
  3. Ett härligt inlägg ... och underbara bilder! Nu för tiden är jag ju ensam under mina vardagliga skogsvandringar - men jag kommer att fortsätta så länge jag kan. Hoppas på ett bättre svampår i år - då blir det mycket motion :)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Det är nog väldigt viktigt att röra sig så länge man kan, desto mindre man rör sig snabbare stelnar man.
      Ja, hoppas verkligen att du också får ett bra svampår i år. Här hade vi ju så fint Karl-Johan-år som vi inte har haft på år och dagar. Däremot blev det tunnsått med trattisar.
      Här snöar det just nu, noterar jag när jag tittar ut genom fönstret.
      Detsamma!

      Radera
  4. Här blev det paus med rörligheten nu ,jag föll igår , så löjligt, hemma ,inne .Stupade på en plastlåda med hjul när jag höll på att plocka bort påsksakerna .Föll i lådan med ryggen emot sängkanten slog förstås ryggen o vänster hand illa,inget är av , så jag är hemma från jobbet idag .Lycka till med motionerandet .kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, kära nån Nette! Tur att inget gick av i dig i alla fall men säkert är du vackert blå och gul ett tag framöver. Sånt kan göra ont så in i vassen. Krya på dig på bästa sätt, vila upp det onda så det blir friskt!
      Helande kram! <3

      Radera
  5. Vet du vad det låter härligt med era vandringar, svampplockning och ta vara på ett och annat från naturen. Har haft samma sak i mig hela livet men har saktat farten för någon krämpa. Hålla igång det är nog a och o för alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är a och o för oss och känna glädje av det. Att känna måsten tror jag inte på. Men är man sjuk är det förstås en annan femma. Man gör det man kan och vill och mår bra av.

      Radera
  6. Gillar inställningen "Nu medan vi kan". Varför skjuta upp... Motion helt i min smak. Skulle aldrig kunna stänga in mig på ett gym. Har testat och det kändes hemskt. Natur och frisk luft är toppen och mycket trevligt få man se och uppleva samtidigt.
    Krya på dig nu!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att passa på när man kan! :)
      Jag har också svårt med gym. Har prövat men det är inte min stil.
      Varför cykla inne när man kan cykla ute och så vidare. Tur att vi har möjlighet att välja hur vi vill ha det i våra liv.
      Tack, det känns rätt bra vad gäller förkylningen. Jag vet sedan tidigare att det är bäst att lägga sig "Platt" och bara vara ett tag för att få krafter, att inte ta ut sig onödigt för då kastar sig eländet över en om man vill eller inte.
      Karin

      Radera
  7. Härligt inlägg med fina bilder. Jag gillar inställningen att man ska göra saker medan man kan. En vacker dag är det kanske stopp och då ska man inte behöva ångra något. Det är ju så skönt att vistas i naturen både för kropp och själ. Jag gillar dina resereportage, eftersom jag definitivt inte har den kondis ni uppvisar från era vandringar. Då känns det ändå som om jag är med på ett litet hörn. Tack för liften! Idag ska jag ge mig ut på en mindre skogstur i närheten tillsammans med Rasmus. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! :)
      Mitt i allt så förändras livet, ibland drastiskt så det gäller att göra det man vill medan man kan.
      Inte hade jag särskilt bra kondis tidigare jag heller men vandringarna har givit mig en grundkondition som är till god hjälp. Jag är glad att du vill vara med på våra vandringar och resereportage, det känns fint.
      Härligt att du har Rasmus som så gärna vill vandra med dig!
      Ha det gott du med!

      Radera
  8. Du verkar leva ett gott liv med naturen nära och trevligt sällskap.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner stor tacksamhet för både närheten till naturen och
      till mitt sällskap och njuter för varje dag och stund vi får ha tillsammans.
      hälsar Karin

      Radera