måndag 3 april 2017

Gult


Birgitta är rubrikdirigent för aprilmånad och det första hon vill att vi ska skriva om är GULT.

Jag har alltid tyckt om gult, även om jag nu inte har lika många plagg i den färgen
längre som när jag var yngre.
Förmodligen har det med hårfärgen att göra.
Nu är jag nästan vithårig
och den hårfärgen kräver lite mera färg på kläderna
Tycker jag.

Jag målar gärna väggar i gult.
Vårt allrum där vi ofta sitter på kvällarna har gula väggar.
Vårt café är gult på nedre våningen och likadant är det i
i den tillhörande Gula salen på övre våningen.
En mild nyans av gult lyser upp och ger en viss harmoni i omgivningen för min del.
Det är också en utmärkt färg att ha som bakgrund till utställningsföremål.


Här om veckan tvättade jag
en av våra gula mattor.
(Nej, inte i maskin, utan för hand
med borste och tallsåpa.)
Det doftar så gott då. 

En gul matta på golvet kan
få den mörkaste dag att lysa upp.
Den gula frekvensen är
den ljusaste i färgspektrat.

Jag har läst någonstans att den gula
färgen ger oss skärpa som hjälper
oss att förstå och att bli medvetna.

Gult förknippas med
optimism, glädje, humor och spontanitet.

Gult lär vara en färg som förknippas med intellektet, en förmåga till snabbhet i tanken och en skärpt logik. Det får man förstås ta med en nypa salt. Det finns knappast
någon vetenskaplig bevisning på de tankarna, men varför inte?

Jag köper det gärna.
Jag tycker ju om gult 😉
Se glimten i mitt öga nu.





   Vi bor i gult! Vårt hus är gult, men börjar se lite grann ut som vi också börjar göra.
   Rappningen har fallit lite här och lite där, huset har fått "rynkor" och behöver så småningom
   få en ansiktslyftning. Men det är över hundra år gammalt och då måste man få se ut som man gör.

  


   Vi närmar oss påsken och den om något är en gul helg för många.
   I trädgården lyser det snart gult av påskliljor.
   Inte ännu för vår del, men
   knopparna har börjat ge en antydan om vad som komma skall.


    Krokusarna får stå för det gyllene gula i trädgården för tillfället.
    De lyser upp både här och där i fjolårsförnan.

    Fastän jag tycker mycket om gult, så gillar jag inte alla gula nyanser.
    Det måste finnas värme i det gula.
    Vissa gula nyanser kan kännas ganska stickande, irriterande och kalla.

    Som barn sade man ofta, gult är fult
    men det är förstås ett uttryck man använde för att det rimmar
    Blått är vått, rött är sött, grönt är skönt är liknande små ramsor

   De övriga som deltar hittar ni  i kolumnen till höger i bloggen.
   Titta gärna in hos dem och läs vad de har att säga om ordet gult vecka 14.

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Gult är helt klart en uppiggande färg. Den lyser upp och går ganska lätt att kombinera med de flesta färger, beroende på nyans såklart. Ni bor i ett mycket stort och mysigt hem. 100 år bär respekt med sig. Jag skickar solgula hälsningar från Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gult är inte fult! :)
      Vi bor i en gammal skola, bestående av 90 000 tegelstenar.
      Tack för solgula hälsningar, det kommer många i retur från Åland.

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg om gult! Och headern passar ju bra till inlägget också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Header-bilden är från Madeira, som du säkert förstås. Ödlor har vi men inte så stora som på bilden.
      <3

      Radera
  3. Ah, det det en gul matta jag saknar! Det inser jag nu när jag läser ditt inlägg. Det skulle pigga upp i gråvädret som råder här.
    Gult är min favoritfärg, så det är kul att höra att du också gillar gult - det lär ju vara en av de minst omtyckta färgerna.
    lev väl!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gul matta lyser upp vardagen.
      För min del kan jag ha gult på golvet till julen också, då det är som allra mörkast. Gul är min favoritfärg, det bara är så. Jag har förstått att gult är minst omtyckt. Obegripligt!
      Lev väl du med Margaretha!

      Radera
  4. Härliga gula bilder. När vår son var liten kunde kan inte rita om det inte låg en gul krita i lådan. Ibland tog jag bort den. Då la han ihop pappret och gick därifrån. Hans son är nästan likadan. Konstigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt intressant detta med sonen och sonsonen. Gult har helt klart en stor betydelse för dem. De behöver gult helt enkelt. Härligt! :)

      Radera
  5. Gult är en intressant färg. Jag äger inga gula kläder och tycker nog att just den färgen inte riktigt hör till mina favoriter.
    Jag bodde också i ett gult hus. Först var det ett gult trähus och sedan blev det ett hus med gulaktigt tegel och en del trä.
    Och visst är påsken oftast förknippad med gult. Minns att mycket gick i gult på den tiden jag firade påsk som ung flicka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färger överlag är intressanta och varför man tycker si och så. Färger har större betydelse för oss än vad vi kanske kan förstå själva.
      De påverkar oss. Jag minns under min studietid, att jag målade vått i vått med blå färger och hur det påverkade kroppens slemhinnor och flöden. Jag blev snorig efter en stund men när jag målade med en annan färg försvann snorigheten. Jag testade många gånger om och det var likadant alla gånger, ända tills färgterapeuten berättade att det fungerar så. Djupliggande verkan, minsann.
      Det har säkert mycket med att blommorna i påsktid är gula och kycklingarna förstås .

      Radera
  6. Gult är en härlig färg - en färg jag blir glad av! Ett härligt inlägg med sköna gula detaljer! Mitt gula inlägg ligger bara i startgroparna än ...
    Ni bor i ett väldigt vackert hus ... wow!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är gult en härlig färg. Jag håller helt med dig om det Anki!
      Tack!
      Ha det gott du med!

      Radera
  7. Gult är inte fult, gult är fint, men precis som du skriver finns det olika gula nyanser. Vårat hus är också gult, men Herrgårdsgult', nymålat förra året
    fast det också är gammalt - 120 år, det lite för gula nu bleknar snart med miljöförstöringen från ovan. Till klädesplagg ska det vara ljusgult.
    Ja så där kan man välja i all evighet, tur vi alla har olika smaker.
    Hoppas gula solen lyser på dig på Åland, det har den gjort i flera dar här i Småland.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gult är fint, visst är det så Eva! :)
      Ert hus är lite äldre än vårt hus.
      Ja, det är tur att smaken är som baken, för tänk om vi alla tyckte likadant. Så tråkigt det skulle bli.
      Tack detsamma önskar jag. Nu i arla morgonstund ser världen rätt grå ut men solen har inte stigit upp ännu så vad som helst kan hända.
      Må så gott du med!
      Karin

      Radera
  8. Ett sådant underbart vackert hus ni bor i. Jag bor i lägenhet och insåg att jag har faktiskt ljusgula tapeter i alla rum, utom hall och kök. Det värmer så.
    Hoppas att du får njuta av allt vackert utomhus i påsk.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta!
      Gult värmer, påminner om solen.
      Hoppas givetvis detsamma för din del nu när vi går in i påskveckan.
      Idag är det palmsöndag och kvistar ska klippas för att tas in.
      h. Karin

      Radera
  9. Hej, och tack för länken! Du har hittat många fler positiva egenskaper på gult än jag gjorde...men precis som du gillar jag gult speciellt på väggarna. När min dotter var ca 10 år flyttade vi och jag valde gula tapeter med små blommor till hennes rum som låg på norrsidan och var ganska mörkt. Ett år senare petade hon sönder tapeten bit för bit bredvid sin säng i förhoppning om att jag skulle tapetsera om hennes gräsligt fula gula tapet. Haha, sånt är livet, saker man skrattar åt idag. Och idag är hon över fyrtio år, o gillar svart vitt och beige, inget gult idag heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det var svårt att hitta mitt gula inlägg, många inlägg sedan dess nu.
      Haha, man kan inte annat än skratta åt uppfinningsrikedomen i hopp om att få en ny tapet istället för den som din då unga dotter inte gillade. Jag får minnen från min egen barndom och en trasig tapet vid sängen som jag trasade till ytterligare för att få se hur många lager med tapeter som låg under min blommiga tapet.
      Svart beige och vitt är väldigt mycket innefärger i dagens läge. Många är det som tycker om dem.

      Radera
  10. Även jag fick hoppa hit från Paulas pörte! Vad härligt med så mycket gul inspiration, jag håller med om att gult kan vara "både och". Vissa gula nyanser, SÅ vackra och andra bara kalla. Men en gul matta som dessutom luktar tallsåpa skulle då inte jag tacka nej till! Glad påsk Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ute i tidig timme vecka 14 då det gula skulle lysa Gult. Undrade var alla andra Gula var men har förstått att man har tagit fel på numrering av veckan. Nå, huvudsaken är att vi hittar till varandra
      Gult och tallsåpa, frisk luft och solsken är oslagbart!
      Glad Påsk till dig med Anna!

      Radera