onsdag 5 april 2017

Blomma

I knopp

Gems weekly photochallenge

Sanna Susanne ger oss ordet blomma denna vecka för fri tolkning med foton.
På hennes sida hittar du alla som deltar.


Snart i full blom


  Vi går förbi den här vita liljan varje dag när vi är på Madeira. (i januari-februari)
  I många år har vi hälsat på varandra, Afrikas vita lilja och vi.
  Javisst, den har blåfärgade syskon också och tillhör Agapanthus-släktet.




  En bedårande skönhet eller hur?

  Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Smått kunglig på något sätt :)

      Radera
  2. Verkligen en bedårande skönhet. Madeira bjuder på en otroligt mängd med "blomsterskönheter" tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara på Madeira kan lätt liknas vid att gå omkring i en blomsteraffär eller någonting liknande Plantagen. :)

      Radera
  3. Gillar kontrasten med svart bakgrund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakgrunden betyder mycket ibland. Den framhäver det som finns i förgrunden :)

      Radera
  4. Verkligen en riktig skönhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det roliga är att den alltid blommar just när vi är där :)

      Radera
  5. Svar
    1. Stolt är en bra benämning på liljan! :)

      Radera
  6. En skönhet i vitt! Har alltid önskat mig en blå men jag tror att den vita är ännu vackrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt både blå och vit i kruka också hemma. Lika vackra båda två.

      Radera
  7. Den är ljuvlig den afrikanska och bilderna är väl tagna - spännande med först den ljusa och så den mörka bakkrunden!
    :-)pettas i liljelandet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! Ja, precis så är det. Pettas i liljelandet. För det mesta växer den afrikanska liljan på lite högre höjder än den som finns i Funchal och som vi går förbi. På levadorna växer liljorna i vilt tillstånd och fungerar utmärkt som kantstöd där det är som allra smalast. De håller jorden på plats med sina rötter. <3

      Radera
  8. Underbar blomma! Veckans finaste tema-foto!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin, säger Karin :)

      Radera
  9. Väldigt vacker! Min blå har just plockats fram från vinterdvalan och så hoppas jag att den kommer igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag nog att din blå kommer igen. De är trogna, jag vet, för jag har också afrikas liljor, men de kommer lite när de själva vill här hemma hos oss :)

      Radera
  10. Svar
    1. Ja, den är väldigt vacker! :)

      Radera