fredag 31 mars 2017

Regnvädersdag

Jag tycker om regnvädersdagar!

För min del är jag ett problem för mig själv när vädret är mittemellan.
Jag blir likadan.
Mittemellan.
Jag vill vara ute och jag vill vara inne och så står jag där som åsnan mellan hötapparna
och dras än in, än ut och inget blir riktigt bra gjort

Det ska vara antingen eller, då blir jag sån jag också!
Idag är det regnsjukt, grått och vått.
Ett helt perfekt väder för att jag ska känna mig harmonisk för att jobba på insidan.




Och vad gör jag då?
Idag drog jag  igång ett långkok. En lammgryta är på gång.
Jag blötlade bönor i går kväll när jag insåg att vädret skulle bli som det är just nu.
Samtidigt kokar jag bönor, dels till lammgrytan men också
för att lägga i frysen så att jag senare bara kan slänga dem i en gryta längre fram.
När solen skiner och jag vill vara ute.

Kidney- och svarta- bönor







Jag kokar rabarbersylt.
Den sista rabarbern från frysen är uttagen.
Snart kommer nya fräscha primörer och
vem vill då ha rabarber från ifjol ? 



Jag ser på rådjuren, på fåglarna,ekorrarna och väntar på
att de ska äta färdigt innan jag ger dem mera mat.
Och hämtar posten.
Här stör vi inte varandra i onödan
Det är viktigt med matro.




Under tiden syr jag på några
sammetshjärtan som ska fyllas och dekoreras.....

Snart ska hyllorna vara fyllda med olika hantverk i sommarcaféet.

Så tvättar jag lite, tack och lov för tvättmaskiner som sköter sig själva när man väl
har tryckt på knappen On.





Jag städar lite, jag latar mig lite, jag dricker kaffe med Uffe
planterar om tomater, funderar på gurksådd och sättpotatis.
Jag gör lite av allt medan jag slipper stå med fötterna på varsin sida av
tröskeln. 😉




Det är med andra ord en riktigt skön regnvädersdag.
Snart får vi förmodligen äta en god lammgryta innan vi tar kväll i det här huset.

Ha en fin helg alla!


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

14 kommentarer:

  1. Det är förbluffande likt min dag idag, men här skiner solen så jag är också på soligt humör. Jag har nästan exakt likadana korgar hängande i trädet vd mitt köksfönster, men jag har bara en ekorre som kommer hit. Domherren med fru har börjat hitta hit och det gör de bara på sommaren konstigt nog. På vintern ser vi inte röken av dem. Rabarbermarmelad kok hos mig idag. Det måste vara tankeöverföring. Ha en jättetrevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara tankeöverföring. Så mycket liknande. Kul! :)
      Just nu har vi väldigt många ekorrar, vet faktiskt inte riktigt hur många de är men för det mesta är tre på gång samtidigt vid fågelbordet. Uppe i granarna jagar andra varandra samtidigt, vårhormoner? Förmodligen.
      Tack detsamma Gunnel!

      Radera
  2. Snön visade sig här på morgonen men den fick back på sin ansökan så nu är den borta .Regnet kom istället så nu är luften lättare att andas ,det var rejält dammigt före .Så mycket du hunnit med ,trevlig helg till ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog back som ska gälla nu eller hur? Bort, bort med snön..
      Är man på ett ställe hinner man med rätt mycket :)
      Trevlig helg Nette!

      Radera
  3. Jag blir bara glad när det regnar så mycket att jag tycker jag MÅSTE vara inomhus. Jag är en inomhusmänniska som gillar att läsa, spela eller sitta vid datorn eller matbordet. Det har du kanske förstått efter alla år vi känt varandra. Idag har jag i alla fall storstädat köket/matrummet så jag känner mig nöjd. Jag har faktiskt lite frysta krusbär som jag kan ta fram och göra sylt på. Tack för tipset. Det blir ju snart nya - tiden bara rinner iväg.
    Kram från Ingrid som önskar dig och Uffe en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är befriande att man MÅSTE vara inomhus ibland. :)
      Det är skönt att få städa i lugn takt utan att tänka på att man måste gå ut i trädgården och göra någonting också. Sån är jag. Ordnar dåligt samvete åt mig själv helt i onödan. Fast jag har blivit riktigt duktig på att låta bli både det ena och det andra och att kasta måstena överbord. Det är skönt att bara vara också.
      Detsamma önskar vi båda till er båda! <3

      Radera
  4. Känner igen mig i ditt resonemang :) Jag älskar riktiga busvädersdagar när jag med gott samvete kan ägna mig åt sånt som behöver göras inomhus - och jag älskar soliga vårdagar när jag går ut och jobbar i trädgården :)
    Lammgryta ... såå gott!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vädret påverkar samvetet på något sätt :)
      Det är skönt att vara inne och göra saker man har liggande på hög eller liknande när det är busligt väder på utsidan.
      Idag har vi likadant väder som igår så här blir det innejobb idag igen.
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  5. Inget ont som inte har något gott med sig. Nu har du ju fyllt frysen med god mat!
    Regndagar kan man använda till mycket, men det är mysigare när det är uppehåll och lite sol! Just nu är vi utan nät, men sitter nu på en restaurang och utnyttjar deras wi-fi! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis så är det! Allt har en bra sida på något sätt.
      Ja, nu har jag förberett mat för ett tag framöver :)
      Och när solen åter är här underlättar det verkligen.
      Ha det gott på restaurangen i dubbel bemärkelse!

      Radera
  6. Jo det där mitt emellan blir lätt att stå som åsnan mellan hötapparna. Såna dagar på sommaren kan ibland bli här att vi lämnar kvar vid köksbordet och fundera om vi skall åka till sommarstugan eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man vet inte riktigt vilket ben man ska stå på när vädret är lite ett och annat. Man vill ju så mycket :)

      Radera
  7. Vet du, jag bara ler...jag önskar så att jag kunde känna precis som du, men, när det blir regniga mulna dagar, då har jag en hund som oavsett väder ska ut, minst fyra gånger...nej, jag klagar inte, jag har valt att ha hund själv, men, ibland, då önskar jag att jag fick släppa på kravet att gå utomhus så ofta... tack för ett inspirerande igenkännande inlägg, rakt på sak, underbart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet Paula. Jag har också haft hund(ar) och då fanns intet annat än att gå i ur och i skur om man ville det eller inte. Ett bra sätt att komma ut är det i alla fall :) Jag tror att de flesta av oss känner igen sig. Tack!
      säger Karin

      Radera