fredag 17 mars 2017

Mars

Matfreakets rubrik för denna vecka är Mars.
Kort och gott!

Jag tänker på flera olika saker  när jag ser ordet Mars.

Krigsguden Mars

Jag vet att det lär vara romarnas krigsgud
Mars, som är upphovet till månadens namn

På sätt och vis så ligger naturen i ,
om inte ett krig precis, i en ständig kamp
mellan vinter och vår just denna månad.

Segervisst vet vi att det alltid är våren som vinner,
fastän det kan ta sin tid.
Mitt i allt som det är vårfagert och grannt
så ligger marken vit och kall.
Det heter att den snö som faller i mars
är den snö som ska ta bort
snön som redan ligger sedan tidigare.
Om det nu finns sådan. I år har det
varit lite si och så med den saken.

Isarna ger sakta upp andan
Sjöberg sjunger så det knakar, dånar och smäller.
Ett häftigt ljud som om någon skjuter skarpt.
Mäktigt som bara den är det när det ekar mellan
bergen i havsvikarna.



Plötsligt så ska vintermössan på igen
Venus med Amor


Apropå Mars, guden, så var han Venus´ älskare.( Kärlekens gudinna.)
Krig och kärlek föll i varandras armar och tydligen fick de en son.
som fick namnet Amor, 
fastän hon var gift med en annan gud Vulcanus
Fast det där vet man ju inte med säkerhet, det är ju så längesedan
det hände om det överhuvudtaget hände  

Talgoxen och det heliga djuret

Ursprungligen var Mars namnet på en naturgudomlighet.

Han var även en spådomsingivelsens skyddsgud,
med hackspetten som heligt djur.

 
All denna kunskap har jag inhämtat i Wikipedia









Godiset Mars
var en gång en stor favorit,
men numera alltför söt för min smak
Mars var säkert lika söt då som nu,
det är min smak som har förändrats.






Månaden mars har en alldeles speciell betydelse för min del eftersom båda mina barn
är födda i mars,
med fyra dagars mellanrum (och nästan tre år)
När de var små firades födelsedagarna
i dagarna tre.
Ungefär.
Det var ett evinnerligen festande på den tiden 😉





  Jag är både kattfarmor och kattmormor.
  Inget av "kattbarnbarnen" är dock typiska marskatter

Mårdi är sonens katt
Augusta är dotterns katt.
  Enligt almanackan är mars en vårmånad.
  Nu har vi vår.
  Headern visar hur det såg ut för en vecka sedan.
  Idag är det snöfritt och i skrivandets stund faller det lite regn

  I bloggens högerkolumn har jag listat alla som deltar i Veckans rubrik.
 Titta gärna in hos dem för att se vad de skriver.

  Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

16 kommentarer:

  1. Så mycket det finns som associerar till mars. Att hackspetten var ett heligt djur visste jag inte. Men det är en tjusig fågel. Godiset Mars gillar jag fortfarande, tyvärr. Det finns Marsglassar också som är jättegoda. Är det en isbrytare på din blogger? Det ser väldigt kallt ut. Ha en härlig helg med mycket vårvindar och sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt mytologin så är hackspetten ett heligt djur som hjälper guden att värna om jordbruket med allt vad det innebär med djuren inräknade.
      Jag visste det inte heller förrän nu .)
      Ja, jag känner till Marsglassarna och kan tro att de är hur goda som helst.
      Ibland är det en isbrytare, ibland är det en färja, ibland är det en båt i allmänhet. Men på bilden måste det ju vara en isbrytare. Helt säkert.
      Ha detsamma Gunnel, nu skiner solen från en blå himmel här. Vårvindarna vindar på!

      Radera
  2. Ditt inlägg ger mig en mars till :-)
    Vårsystern min <3
    Trevlig helg till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söstra mi! <3
      Nu får vi ta emot många stycket mars.
      Tack detsamma Tove!

      Radera
  3. Mars är verkligen den månad då våren börjar märkas Det är nu man ska vira in sig i en filt, sätta sig i lä utanför husknuten med näsan mot solen och en kopp kaffe i handen samtidigt som det droppar från taket. Det kan verka konstigt i mångas öron, men det är något jag saknat åren borta från Sverige, men nästa år, då förväntar jag mig takdropp och värmande vårsol igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mars är så mycket både ock av vinter och vår för min del. Jag blir lite gungande av och an på tröskeln mellan in och ut. Helst vill jag vara ute i trädgården och jobba, böka och gräva, men tjälen ligger fortfarande och det är underkylt och kallt, tillika som solen värmer rygg och rumpa när jag gör mina försök att få fart på trädgårdsarbetet. Men precis som du tycker jag att det är skönt att klä sig varmt, dra en filt runt mig och sitta i lä någonstans och bara vara. Jag förstår att du saknar det. Det är förmodligen bara i Norden det händer och det är ju basen i våra liv, för oss som är födda med takdropp och liknande.

      Radera
  4. Vi har visst tänkt lite i liknande banor, men du gav mig ännu mer kunskap :)
    Härligt inlägg men många associerande bilder, ord och tankar.
    Önskar dig en skön fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant Anki! Med tankar i liknande banor.
      Snart vet jag vad du tänker, kommer över på besök!
      Tack för titten in!
      Ha en fin helg!

      Radera
  5. Hej, vilken stilig Mars du visar upp, men jag tror inte att han står vakt på Pettas café? Måste kika in på din facebooksida, kanske har du foton där? Mårdi var såå stilig, och tänk att du prickat in två barn just i mars månad
    Ha en skön fortsättning på marshelgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det roliga är att både Anki och jag har hittat samma bild av Mars. Det finns ett antal bilder av den gudomlige. Nej, här har vi rådjuren som står på vakt :) Ja, välkommen in till Facebook och Pettas café och/eller till Karin Eklund. Där har jag också en del fotografier.
      Mårdi vet nog om att han är stilig, lita på det, norsk skogskatt som han är. Lika stor som en mårdhund. Jag försökte hålla igen med barn nummer två ända fram till den nionde mars, men han ville ut fyra dagar tidigare än systern.
      Ha detsamma Paula!

      Radera
  6. Mars är en märklig månad. Det kan vara värsta vintern och ljuvligaste våren varannan dag. Igår när vi flätade staket var det snö, hagel, och lite sol. Vi flätar förresten av det sly som finns närmast till hands dvs asp och björk. Det håller två år. Allra bäst hade det varit med hassel, men lite svårare att få tag på om man inte har egen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en riktig carpaccio-månad. Nyckfull :) Det är bara att ta vara på solskensstunderna för uteliv och resten får gå till inneliv.
      Aha, så bra, vi har både björksly och aspsly i mängder. Då vet jag vad jag har att göra.
      Detsamma!
      Karin

      Radera
  7. Men så söt vintermössa! Vissa klär fint i mössa, själv ser jag inte klok ut! Och gudarnas komplicerade relationer till varandra är inte lätt att hålla reda på men ganska spännande tycker jag själv. Vilka fina missar båda två! Kan tänka mig att det festades i mars, det är väldigt skönt att barnkalasens tid är över. Vi hade en unge per årstid ungefär. Då blev det i a f spridning på festerna. Ha en fin söndag Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintermössan är söt, men kylslagen. :)
      Det är svårt det där med att ha mössa. För det mesta ser jag inte klok ut jag heller, men ibland händer det.
      Så bra ni fick till det med spridning av barnkalas varje årstid.
      Ha detsamma Anna!

      Radera
  8. Vi varpå stugan i går och där lät det bara lite surrande ljud från isen, den är ju uppbruten längre inne i fjärden och kring Vårdöbron. Väldigt tyst och stilla. Och Marsguden var en riktig snygging!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog är Mars en snygging! :)
      Här börjar isarna dra sin kos, ruttnar bort mera eller mindre.
      Våren är här!
      Dags för vårskriket!

      Radera