måndag 27 mars 2017

Antingen faller man bakåt eller framåt....


när tiden ändras och övergår från vinter till sommar.

Märkligt nog så är det alltid svårt för mig att komma ihåg
hur det är när tiden ska ändras med en timme åt ena hållet eller åt andra hållet.
Jag känner mig aningen obstinat och tycker att det är ett onödigt bjäfs att
hålla på så här

Förhoppningen är att den här växlingen av sommartid och vintertid ska upphöra
Det gick ju förr också utan mankemang, varför inte nu ?


En tidig morgontitt ut genom vinterglåmiga fönster när de första solstrålarna faller på den gamla soffan utanför. Det är vårkänsla för mig det....jag får nästan rysningar av välbehag.........................


Nå, jag skakar av mig den lilla onödiga frustrationen nu.
Istället berättar jag vad som hände när sommartiden infann sig.
Jodå, jag vet att den föll framåt vid det här laget.

Klockorna är omställda igen😀



Vi har varit på snabbesök till nära och kära
västerut över havet.

Som vanligt är våren två veckor
tidigare där än här
Förståeligt nog.
Inland är inland och en ö i havet omfluten
av ett kallt hav gör skillnad.

Vi fick ett par dygn tillsammans med dottern och
barnbarnen samt  deras grannes fåglar
och grannar förstås.
Vänner sedan ett tag, de också. 

Livet på landet är härligt.
Nära stan bor de och ändå långt ifrån.
Ett perfekt läge helt enkelt.



Wilhelm samlar kottar
som vilken ekorre som helst

Högen växte avsevärt under lördagen

    En ringduva vakade nyfiket över hönsgården i tidig timme när jag tittade ut genom fönstret
    Det var bara den och jag som var vakna just då. Alla andra sov som små grisar.


   När vi hade ätit frukost och krokusarna vid husknuten
   hade öppnat sina famnar för solen gick vi på besök till hönsgården lite längre ner i backen
   Två små hinkar med matrester hade vi med oss som skaffning. 



   Alla var instängda i sina natthärbergen.
   Räven gör sina lovar nattetid och då är det tryggt
   att vara inomhus,
   men snart fick de komma ut för att sprätta på i naturen,
   dock omgärdade
   ordentligt med nät åt alla håll och kanter.
   Precis som det stipuleras i fågelinfluensatider
  



   Myskankorna var de enda som tog sig friheter.
   De flög över det höga nätet där det inte fanns tak
   Där göre sig icke mördarsniglar besvär, lita på det.
   Så länge de hade chansen att vara på utsidan.
   Snart kom djurskötaren/ägaren och lyfte dem på rätt sida av nätet igen.

    -"Där ska ni vara! Basta!"

   

    Men myskankor har tydligen dålig hörsel, en stund senare var de på utsidan igen.
    En till synes evig rörelse av att flyga ut och lyftas in hör till varje dag.


 
    Kalkonerna fanns också med på ett hörn


                       Musikalen
                       "Skönheten och
                       odjuret" dök upp
                        i mina tankar
                                           
                       Allt välskapt är
                       vackert är en
                       devis jag har
                       vuxit upp med.

                       Skönhet är
                       mångfacetterad
                       och smaken
                       är som baken

                       Sällsynt utseende
                       har den i alla fall.
                                       




   Mys-ankor....kvack kvack, lite smutsiga av vårlig lervälling


 
    men det går ju att tvätta bort bara vattnet fylls på i bassängen

 

   Det fanns hur många höns och tuppar av olika
   slag som helst i hönsgården.
   På många olika ställen
   bodde de, lite avskilt från varandra
   beroende på vilken art de var

   "Nu är det sommartid", sade en av dem.
   Tror jag i alla fall.
   Kanske den bara blev häpen
   av min åsyn...

   En ny människa på plats!



Lite här och lite där
lyste små solar upp
i omgivningen.

Vintergäcken
hör till livets
glädjeämnen

Varje år blir jag
lika glad över
de allra första som
visar sig i
höstliga löv


 En skön helg är till ända. Det har varit fint att få vara tillsammans ett tag igen
 med några av dem som står ens hjärta nära
 Vi susade hem genom delar av Uppland och Roslagen till färjfästet i Kapellskär.
 Dryga två timmar senare var vi på vår ö i havet igen.

 Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. VISST är det larvigt med tidsbytet. Tänk att vi håller på så. SLOPA skiten. Normaltid hela året, tack.
    Här gick vi över för två veckor sen.
    Här har man ett bra talesätt.
    Spring forward. Fall back.
    Tycker det är en bra påminnelse om det hela.

    Kul med en liten tripp till Sverige också. Förstår att det var mysigt med barn och barnbarn.
    OCH ankor...SÅÅÅÅÅÅÅÅ himla SÖÖÖÖÖTA!!!!

    Ha en fin måndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krånglar till livet istället för tvärtom. Många kom onödigt tidigt till färjan för att de hade glömt bort att det var sommartid. T.ex.
      Ett bra talesätt som jag ska lägga bakom örat och på minnet. Tack!
      Ankorna är charmiga och högljudda. En bra vakt onekligen. Kommer räven går larmet igång fick jag veta :=
      Ha detsamma Annika!

      Radera
  2. Jo visst, det kan vara knepigt med den där timmen ... men jag gillar stunden som den gör kvällen ljusare. Speciellt nu när koltrasten börjar sjunga i trädkronorna.
    Härligt att möta våren med vänner, charmiga fjäderfän och de första små blommande vårlökarna. Glad blir man och bra mår man.
    Önskar dig en härlig vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset gillar jag också men jag tycker inte att vi behöver ändra tiden alls, varken till vinter eller sommar :)
      Ja, våren är härlig, härlig. Det finns mycket att ta till sig av just nu av glädjeämnen, på nytt födelse både här och där.
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  3. Jag tycker däremot tvärtom, gillar sommartiden som kommer, att ta vara på ljuset så mycket vi kan. Jag lever upp med ljuset blir som en ny människa och har vant mig efter 37 år med sommartiden, andra länder ändrar också klockan, i varje fall Kanada, vet det eftersom dotter bor där.
    Helgen gav oss en härlig solig vår, där vi njöt för fullt.
    Kul att få göra små utflykter ibland, höns och tupp har vi och hade gärna velat ha de där myskankorna, de är riktigt häftiga och likaså kalkonerna.
    Fast de är jag lite rädd för, blev jagad av en kalkontupp för ca 20 år sedan och det sitter i mitt minne. Min familj som såg detta hade visst riktigt kul,
    de hade aldrig sett mig springa så fort, hi hi . . .
    Men faktiskt var jag bra på att springa fort i barn och tonåren, fick både diplom och medalj i 1:a pris på skolmästerskapen 1960 - 1961. Finns sparat.

    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör jag också Eva, tycker om ljuset, sommaren osv. Men jag tycker att vi inte att det är nödvändigt att ändra tiden två gånger i året, till vinter och till sommar. Det gick ju bra förr också, ljuset kommer i vilket fall som helst. :)
      Helgen har varit suveränt vacker rent vädermässigt. T.om. fjärilarna har varit på gång. Tidigt tror jag.
      Jag skulle gärna ha fåglar här jag också men det får vänta ett tag.
      Du tog kanske rekord av något slag när du sprang undan kalkontuppen? Ibland får man fart under galoscherna.

      Ha en fin vecka du med Eva!

      Radera
  4. Jag tycker också tidsändringen är helt onödig. Ingen mådde väl dåligt innan vi fick den här ändringen? Kalkonen ser ut som ett monster från de där science-fictionfilmerna. Den är då rakt ingen skönhet. Så härligt med en liten trip till nära och kära. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt onödig! Förstår inte vitsen med det alls. Någon gång har man talat om att kossorna mådde bättre av sommartiden...men, men...
      Ingen skönhet, nej. Jag håller med dig Gunnel!
      Ha det gott du med!

      Radera
  5. Men åh så mycket fina bilder på fjäderfän av alla de slag! Ringduvan mot den blåsvarta himlen, vilken vacker bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      En nästan trolsk vårmorgon var det när ringduvan satt där och tittade på hönsgården.

      Radera
  6. För oss här borta känns det väldigt bra att det har gått över till sommartid hos er. Nu är det "bara" sex timmars skillnad och lite enklare att hålla kontakten. Den enda ynka timmen gör jättemycket i det fallet. Eftersom jag också tillhör de som har lite svårt att hålla ordning på det där med om klockan ska dras framåt eller bakåt, så fick jag tipset att "på våren tar vi FRAM utemöblerna och på hösten ställer vi TILLBAKA dom"... Sedan hur bra det är att likna tiden vid utemöbler, det vet jag inte, men i min värld fungerar det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del får det gärna vara sommartid året om :).
      Jag förstår att det finns fördelar på många sätt och vis men det likväl kunde det gott vara en och samma tid året om.
      Ett bra tips igen om hur man ska komma ihåg det här med fram eller tillbaka. Tack Marina! :)

      Radera
  7. Jag känner aldrig av den där timmen - varken åt det ena eller andra hållet. Konstigt, men jag verkar ha en inbyggd klocka och vaknar ungefär samma tid varje morgon ... sommar som vinter, vardag som helgdag.
    Härliga dagar hos barn och barnbarn och mysigt med alla fjäderfän!
    Wilhelms påbörjade kottesamling får mig att tänka på troll - tycker det ser ut som en trollfot :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte heller av den där timmen och just därför tror jag att den inte ens behövs ;). Min klocka fungerar utmärkt bra ändå.
      Ja, det var härligt med barnbarn och fjäderfän. Wilhelm tycker om att hälsa på hos dem och hans mormor med.
      Ha det gott du med Anki!

      Radera
  8. I år var verkligen förlorade timmen riktigt jobbig. Varför inte ha sommartid jämt. Gillar ljusa kvällar. Katten är fortfarande en timme fel. Han som brukar vara så punktlig när vi går in klockan fem missar nu.
    Kul med ankor, kalkoner och höns, även om skönheten kan diskuteras. Spännande och roliga är de i alla fall. Kalkonens huvud som ett konstverk.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommartid året om! Så tycker jag också.
      Du har helt rätt Anette, kalkonens huvud är ett konstverk, färgrikt och annorlunda. Och någon slags funktion har säkert alla veck och ansamlingar. Spännande.
      Ha det gott du med!
      Karin

      Radera
  9. Ni lever verkligen “livet på landet". :)
    Trevligt att kunna umgås med olika slags fåglar.
    Ja, det där med sommartiden är ett ämne som alla verkar ha olika åsikter om.
    En del vill ha normaltid året runt, andra vill ha sommartid året runt och en del bryr sig inte.
    Jag hör till de som hellre skulle vilja ha normaltid hela året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet på landet den här gången var livet på landet en bit utanför Uppsala, men vi lever på landet varje dag.
      Sommartid eller normaltid spelar ingen roll för min del. En tid året om skulle vara helt ok för mig. Och egentligen spelar det ingen roll för mig annat än att jag inte förstår att man ska växla än hit och än dit. Det gick ju bra med en tid tidigare också, så varför inte nu? Det bara krånglar till tiden helt i onödan. Men de kloka har säkert ett vetenskapligt bevis på att det är bäst så här ;)

      Radera
  10. Undrar var min låånga kommentar tog vägen, kanske har du en spärr, endast 100 tecken....skoja bara. Nå ville mest säga att jag saknar min granne som flyttade med sitt menageri i höstas, saknar både henne o hennes alla djur, bland annat fjäderfän. Men kalkoner gillas inte, dom är farligt elaka, dom jag mött i alla fall...Underbart trevlig vårlikt inlägg, tack för det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen är den där alla mina långa kommentarer finns, de som bara har försvunnit mitt i allt ;)
      Det är fint med menagerier, absolut. Och i all synnerhet när man kan hälsa på hos dem och inte behöver jobba med allting. Fast jag troligen skulle tycka att det också var väldigt roligt.
      Kalkonhanen kom i möte när vi kom till stället...den burrade upp sig och visade att den var herre på täppan, men mera än så blev det inte. Jag vet att de kan vara lömska som sjutton. Tack Paula för titten in!

      Radera