torsdag 23 februari 2017

Retro

Ankis sista temarubrik för februari är retro

Ingen konst alls tänkte jag och tittade mig omkring
här hemma för att se vilka foto-objekt som fanns tillhanda.
Men ack så jag bedrog mig.
Här har vi inte alls retrosaker!
En hel del vintage finns däremot, men det är ju inte alls detsamma som retro.

Retro betyder tillbakablick och avser nyproduktion i en stil
som inspirerats av en tidigare tidsperiod.
Och det har inte vi!
Jag fick till och med Uffe med i jakten på någonting nyskapat
som ser ut som om det var från förr.
Vi gick bet båda två.


En liten låg skål tror jag skulle få godkänt som retro och som är nytillverkad efter en tidigare modell.
Men det är det enda vi har hittat hittills i gömmorna.

Däremot insåg vi att vi lever i en vintagevärld, för det mesta vi äger och har
är av den åldern att det med fog kan räknas till vintage.
Vintage är tillverkat under en tidigare specifik tidsperiod.

Vi är ju rätt så vintage själva också, vid det här laget
Retro är vi definitivt inte även om Uffe har fått lite botox insprutat i sin höger arm.



Undrar hur man ser på den saken egentligen när man tänker retro?
När man skapar ett yngre och "vackrare"  utseende på konstgjord väg,
med tanke på att bli som man var en gång eller ditåt i alla fall.
Blir man retro då?


Och hur är det med nya jeans som säljs färdiga med hål överallt?
Helt nya. De ska ju föreställa jeans som har slitits i ur och i skur.
Är de retro? Eller ett smågalet mode?

Det finns helt klart en begreppsförvirring vad gäller retro och vintage.
Men huvudsaken är att man tycker om det man har, oberoende om det är retro, vintage
eller helt nytt.

Tack Anki för alla dina temarubriker under februari!
På något sätt fick jag till dem, trots en tids frånvaro.
De andra som också skriver tema varje vecka finns uppräknade i kolumnen till höger i bloggen.
Ryktet säger att det är matfreaket/jordgubbar och bubbel som tar hand om mars månads veckorubriker.

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

34 kommentarer:

  1. Ser att ni har hunnit med en sväng utomlands så himla härligt, där trivs ni ju.
    Och dessa underbara matmarknader med alla sina dofter och färger, det där kan dom där söderöver verkligen.
    Skrattade åt dina funderingar på retro, ja nog kan det verka tokigt med att köpa trasiga jeans och kallt också den här årstiden. Och speciellt idag när vi har haft snöoväder hela natten och så idag, nu har det börjat stilla av så det kanske har färdig snöat just nu då.
    Fluffig och vacker vintersnö fick vi.

    Vi har ju funderingar på at åka till Åland med bobilen i sommar så vi spånar lite, får väl höra med dig vars man ska åka och vad man bör ha sett när man varit på Åland. Blir ju vårt första besök där....om det blir av.
    Vet du hur det är med ställplatser eller är det bara campingar som gäller. Vi brukar ju fricampa mest ???

    Ha det gott.
    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har varit borta några veckor, men redan hemma ett tag redan.
      Här blåser det rätt hårt, men det har lugnat ner sig sedan igår då vi hade snöstorm. Så lite vinter fick vi i alla fall, hur länge den sedan varar.
      Så roligt med era Ålandsfunderingar. Hoppas de blir verklighet. Jag återkommer bästa Rantamor, ska ta reda på lite mera först. Hör av mig.
      Tack för titten in!
      Ha det gott så länge!

      Radera
  2. Det är inte helt lätt det där begreppet. Hos mig är det nog också mest vintage om jag ska vara helt ärlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inget lätt begrepp och när man googlar på det så hittar man mängder av bilder på retro som egentligen inte alls är det, så bara en sådan sak gör det inte lättare att veta vad som är vad.
      Skulle inläggsrubrik hade varit vintage istället för retro hade jag haft svårt att välja vilka bilder jag skulle ha tagit med. :)

      Radera
  3. Du har kört igång ordentligt ser jag med bloggen. :)
    Retro och vintage skulle jag nog ha svårt att skilja på.
    Känns som om mina saker är mest vintage. Litet äldre men fungerande.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är på G igen, ja! :)
      Egentligen är det inte alls särskilt svårt, men
      i och med att det på så många massmediala platser
      blandas ihop blir det svårt för oss människor.
      Vi tänker inte på det utan tror att vintage är retro och
      också tvärtom. Jag har själv kallat vår secondhandplats på en
      trappa i vår Gula sal, till Retrotrappan, vilket har varit
      helt fel. Inget av det vi sålde där var nyskapat inspirerat av en äldre förebild, modell. Jag borde ha kallat den till vintagetrappan istället.
      Vi har vintage blandat med nytt, men bara en liten skål som är retro.
      <3

      Radera
  4. Inte helt enkelt...och som du säger, jag tror det är rätt svårt att googla sig till sanningen beträffande de definitionerna. Frågan är hur många som arbetar i någon av dagen alla "retro-butiker" som egentligen vet vad det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att begreppsförvirringen har blivit så permanent att man
      tänker retro fastän det är vintage, mycket på grund av att så många kallar vintage till retro. Så har jag gjort också, se ovan i min kommentar till Anne-Marie.

      Radera
  5. Tack Karin, nu fick jag de fakta som jag själv inte sökte för mitt inlägg:-)
    Inget retro hos mig, och heller inte så mycket vintage faktisk.
    Nyproducerade söndriga jeans om kostar skjortan är för bedrövligt. Fungerar Uffes arm bättre med botox?
    Här snöar det nu på 3:e dagen :-)
    Trevlig helg åt er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är småknepigt det här med retro och vintage.
      Allt det du har blir vintage så småningom :)

      Uffe tog emot en spruta botox men har tackat nej till en fortsättning. Han upplever att hans arm "dog" lite grann och han behöver all känsel för att kunna träna rätt. Han ångrar faktisk sprutan, men när man inte vet i förväg så....
      Vinter har vi här också, helt plötsligt, också ungefär på tredje dagen. Bäst att njuta av det medan det är. Våren står bakom knuten och tittar på.
      Trevlig helg önskar vi dig också Tove. Hoppas det går bra med "tavlandet".

      Radera
  6. Retro är inne för tillfället. Har man inte de äkta gamla sakerna kan man ju göra nya.... Jag är äkta vintage. Rätt så gammal, men still going strong!
    Slitna nya jeans är ett fullkomligt galet mode - enligt mig!Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju behändigt att skapa nytt av gammal förebild.
      Jag var mera vintage än jag själv har förstått, men när jag lyfte blicken så insåg jag verkligheten.
      Jag håller med dig om jeansen. De är inte ens snygga, ser bara slitna och trasiga ut.
      Ha det bra du med!

      Radera
  7. Kul tankar kring detta. Och hur är det, kan man också undra, med det som aldrig gått ur tiden? Det finns ju vissa klassiker. Här hemma tillhör vi helt klart vintagefolket. Går omkring bland en massa gammalt ärvt. Jag gillar det. Känslan i att veta att mina morföräldrar använde något i sitt hem innan det landade hos mig.
    Önskar dig en riktigt härlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia!
      De sakerna som aldrig har gått och aldrig går ur tiden blir väl antika? Ja, säg det. Jag tror att det är många som hör till vintagefolket. :) Visst är det så att man får en bra känsla när man vet att en annan kär person som inte finns med, en gång har varit med om den, på samma sätt som man är själv. Det blir som en förlängning, ett band, men olika världar. En skön sådan.
      Önskar förstås dig detsamma! <3

      Radera
  8. Hej! Jag har inte kollat din blogg alls, eftersom du tagit paus... Nu är jag här igen, som läsare! Apropå retro så passar ju "stenfatet" perfekt. Min pappa övertog krukmakeriet i byn alldeles i början av 1960-talet, men då blev det enbart maskinell tillverkning av blomkrukor. De tidigare ägarna hade nog drejat stenfat, som fanns hos var och varannan i byn. Nu hittas inga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Ordodlaren, för att du är läsare här igen! :)
      Då var min känsla rätt angående fatet. Så bra!
      Vårt lilla retrofat har tillverkats på fastlandet.
      Under det står namnet Säkylä.

      Radera
  9. Tänkvärt inlägg om retro... jag har en annan uppfattning, men vad som är rätt eller fel vet jag inte. Det här var inte lätt att reda ut genom att googla runt heller - olika uppfattningar på olika ställen.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Jag har också kallat gamla saker till retro, men fick veta att jag hade fel. Retro är ett nyskapande av gammal modell. Nej, det är inte lätt, jag googlade också runt och såg att de flesta tänker som de flesta av oss gör och har gjort.
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  10. Härlig berättelse från Madeira. TACK! Vintage har jag trott att det bara gäller kläder -och Retro = inredning - men det har väl ändrat sig med tiden (!) - undrar också över hur gamla sakerna/kläderna ska vara för att få kallas så där. Ja, det ändras ju också med tiden...... bloggandet har jag svårt för - men så blir det att göra ett ryck - så bloggen får väl vara kvar då...... tur att du har kvar din!! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Så har jag också trott men fått veta att retro är ett återskapande av gammal modell. En ny likadan, ungefär.
      Det är säkert med det här som med mycket annat, säger man en sak tillräckligt många gånger så blir det så till slut ;).
      Som jag har förstått så blir vintage antikt till slut, bara åren får gå. Men även en retroprodukt, nyskapad av gammal modell, måste ju bli antik den med med tiden.
      Jag är glad åt dina ryck lifeblog, läser dem gärna. Ha det gott du med!

      Radera
  11. Ojdå, jag har helt rört ihop begreppen och dessutom blandat in antikviteter och rent skräp. Dessutom är det oklart om jag kommer att bättra mig. Jag är nog obotlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du är obotlig :).

      Radera
  12. Kanske skulle man låta botoxa sina läppar? Ojoj, int jär i värden! Inte jag i alla fall, var och en med sitt.
    Du får lite retro här i kommentaren, så uppfyller du rubriken ännu mera. Min kusin har en affär, Retrosisko, i Lahtis.
    Önskar dig en fin söndag! Jo vi har haft sol här i dag, vi också! Ljuvligt med snart mars!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte i världen heller. Det får duga ändå. Precis, var och en med sitt. Tack för Retrosisko i Lahtis. Har jag vägarna förbi, man vet ju aldrig ska jag gå in till din kusin.
      Snart mars,ja :)
      Kram

      Radera
  13. Haha, här fick man sanningen i vitögat minsann, mina retrogrejer är också vintage, i allafall de jag lagt ut på sidan. Vintage är mer min melodi, använd det som är helt och rent...
    Och så kallar jag mig själv retro, jag som inte har något omgjort tillgjort i kroppen förutom en hel del skrot dvs. spik i benet....botox nej tack, fast vad vet jag, med en tyngre plånbok kanske jag skulle ändra mig! Tack för ditt upplysande inlägg i ämnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gick det med mina retrogrejer också Paula. Plötsligt fanns de inte alls utan var vintage istället. Livet överraskar. Vintage är också min melodi, mycket mera än vad jag egentligen insåg tidigare men nu när jag har tittat mig omkring i de egna domänerna så är det bara att konstatera fakta.
      Tack för titten in!

      Radera
  14. Bra förklaring på retro och vintage. Har nog heller inte mycket retro, men desstomer vintage, inkl mej själv! Roligt att tänka till över ord och se sej omkring hemma med andra ögon.
    Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Man tänker ju inte i de banorna i vanliga fall, inte förrän man får ett ord att fundera på och ta reda på mera om. Jag är också vintage, och trivs riktigt bra med det.
      Ha detsamma!

      Radera
  15. Här finns det både retro och vintage i din grad att jag inte hade kunnat välja om jag skulle skrivit på temat. Till och med i trädgården behåller jag en liten retrokänsla med en del buskar från 1950-talet, men när det gäller växter pratar man aldrig om retro, men en utformning kan förstås vara retro, dock aldrig vintage:-)
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man talar ju aldrig om retro i trädgårdsvärlden. En bra iakttagelse! Fastän det på sätt och vis blir en hel del retro i och med förädlingen av växter. Men det finns gränser för allt, eller hur? ;)
      Ha det så gott du med!

      Radera
  16. Intressant med retro-tolkningen contra vintage! Vi är nog rätt slarviga med att använda retro även för prylar, musik, företeelser överhuvudtaget från tidigare årtionden. Som när ABBA plötsligt blev populära ien efter att ha varit nästan bortglömda i många år. "Åh, vad Retro!" utropade ungdomarna. Men dom borde kanske ha ropat: "Vintage!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det handlar om att begreppens betydelse suddas ut väldigt lätt. Ungefär på samma sätt som språket förändras...jag har ännu inte accepterat att vara ensam är att vara själv. Får inte ihop det. Men så är jag förstås en dinosaurie vid det här laget ;) Man får ha överseende med sådana.

      Radera
  17. Retro och vintage är väldigt lätt att blanda ihop, intressant att det är en viss skillnad ändå. Jag måste lägga tillbaka dig i min lista Karin! Det kommer, bara jag får till min egen veckans rubrik! Det ser inte bättre ut än att jag får slå ihop två rubriker igen! Nästa är ju redan på gång! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Anna, lätt att blanda ihop och som jag skrev redan här ovan till Karin, så har begreppet suddats ut med tiden. Folk tror att retro är någonting gammalt, även om det inte alls är det. Bara en ny efterapning.
      Tack för att du skriver in mig igen Anna. Jag var bara tillfälligt borta ett tag.
      Man måste vara praktisk emellanåt, hinner man inte med så får man ta flera rubriker på en och samma gång :)
      Ha en fin vecka du med!

      Radera