måndag 27 februari 2017

Pillrigt


   Här sitter jag och funderar på hur i all världen alla piller vet vart de ska ta vägen.

   Uffe har många olika mediciner som han ska ta varje dag och jag hjälper honom att fylla på dosetten
   Med en arm/hand är det lite svårt för honom att göra det själv
   Bara att få ut varje litet piller som finns på varje medicinark, att trycka ut dem ur sina små celler,
   är en bedrift t.o.m. för någon med två händer. Vi lever i en förpackningsvärld, verkligen.

   Men hur kan varje litet piller veta vad det ska göra? Finns det en koordinator liknande en trafikpolis
   i en korsning på insidan, någonstans vid magmunnen eller så?
   Du ska ta till vänster om bukspottskörteln, du till höger, du ska gå rakt fram och ta gärna en genväg
   raka vägen uppåt mot hjärnan....undrar hur de kan  veta,  de små nödvändigheterna.
   För min del ser jag bara ett enda stort trafikkaos som till slut blir en enda stor heffaklump.
   Ack ja!
   Säg det den som vet!😐


   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

32 kommentarer:

  1. Jag har haft exakt likadana funderingar. Det är ett under att pillren kan göra sitt jobb. Ibland krockar dom nog och då får man byta ut en av trafikanterna! Hoppas att ni får en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det sinnrikt så det förslår. Utan att en annan förstår hur det går till så går det till precis som det ska. Tydligen.
      Jodå, det blir en och annan dikeskörning ibland men då finns det andra ta till :)
      Hoppas detsamma för er Veiken!

      Radera
  2. Det är verkligen en berättigad undran. Kroppen är fantastisk som i regel fixar "trafiken". När det blir fel säger den ifrån så det får rättas till. Håller med om att de där pillren ibland nästan är "inbrottssäkra". Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte säga annat. Det blir sällan trafikkaos utan trafiken löper smidigt.
      Ha det gott!

      Radera
  3. Jag hjälper Lasse med att fylla på i hans dosett - inte lika många, men jag har också funderat i dina banor.
    Ibland krånglar det mer än annars, som när de som ska delas är så pyttesmå att det trots en sån där tablettdelare är nästan omöjligt eller när långsmala tabletter som inte ska delas är så sköra att de delar sig själva.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår väl vad du menar med tablettdelandet. Nu just har vi rätt sorts storlek mg-mässigt, men ibland finns de inte på apoteket och då kan det bli dela av,på riktigt små piller. Brukar tänka på dem som lever ensamma och har svårt att få till det.
      Ha en fin vecka du med Anki!

      Radera
  4. Ja, det kan man verkligen fråga sig? Hur vet pillerna vart de ska? HAHA.
    Dosetter är bra, men jag förstår att du måste hjälpa Uffe. Lite väl mkt pill.
    TUR att mediciner finns här i världen! SÅ tacksam över det själv också.
    Beundrar Uffe att han orkade med vandringar och allt annat på Madeira. STARKT!
    ha en fin måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De måste vara som flyttfåglarna, ha en inbyggd radar av något slag. :)
      Det är rätt mycket pill med pillerdosetter och piller. Ja, visst är det tur att det finns mediciner, vi har mycket att vara tacksamma för.
      Uffe är verkligen beundransvärd, en envis kille som gör allt för att bli bättre, bra igen.
      Tack detsamma!

      Radera
  5. Tänker också på det ibland. Det är mycket man inte förstår här i världen. Men det är bra att pillren finns. Förstår egentligen inte varför en del måste vara så väl inneslutna i plast så det är svårt att trycka ut dem. De flesta mår ju inte dåligt av att ligga i en burk. Jag har aldrig haft några som gått sönder.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen förstår jag. Kanske. Men ändå inte. De är ju så många sorter...hur kan kroppen sortera så allt blir rätt? Men man måste ju inte förstå allting, bara konstatera att det är bra att det finns medicin när den verkligen behövs.
      Det är onödigt krångligt att få ut dem ur förpackningarna av plast. Men det är väl för att medicintillverkningen har blivit så stor och går på löpande band. En dålig förklaring av mig, för nog kunde de ju lika gärna falla lösa in i en burk.
      Det har hänt mig att piller har gått sönder, i all synnerhet när de ska delas. Men det är sällan
      Kram Ingrid!

      Radera
  6. Hej, heffaklump var ordet! Jag har ganska svår artros i fingerlederna och jobbigt med förpackningar och dylikt, gillar inte alls att hålla på o trycka ut tabletter ur diverse ark. Jag tar nästan alla mediciner på morgonen men så är det en liten jäkel jag måste komma ihåg på kvällen...Därför tar jag hjälp av mobilen som larmar varje kväll klockan nio...
    Jag håller helt med din undran över hur sjutton alla mediciner vet vart dom ska ta vägen, och jag misstänker allvarligt att dom ibland kör vilse...
    Dessutom har både medicinerna och läkarna dålig koll ppå hur dom interagerar, man kan få skrämselhicka ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förpackningarna kräver sitt, absolut. De är inte helt lätta att hantera.
      Det är just det jag också befarar, eventuell vilsekörning. Olika mediciner från olika läkare.
      Nå, tillsvidare har det gått bra :)

      Radera
  7. Tänk så mycket mediciner jag pytsat ut åt andra under årens lopp.Tills jag en dag fick en egen - vilket jag inte tyckte alls var nödvändigt, men det visade sig att jag ibland tog dubbla doser för jag mindes inte om jag taget eller inte - så jag blev dosettare jag med om än jag har bara 4 sorter att hålla reda på i ordningen 3 + 1 = 3 på morgon och 1 på kvällen.
    Frågan hur de vet var de ska är ju egentligen inte så lätt att förstå - och jag undrar om de hittar rätt väg alla gångar ...Tanken är svindlande hur forskare och utvecklare av mediciner har löst den gåtan. (Om den är löst)
    Välfylld dosett Uffe har ja. En får ha huvudet klart då en delar :-)
    Vissa förpackningar är ju ett elände, men det har ju med förvaringen att göra.
    Nu vill ja ha medicin medicin med det samma - visst var det Tore Skogman :-)
    Din header är en mycket bra medicin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag tänka mig att du har gjort Tove, du som har varit i branschen där medicin pytsas ut till många, många.
      I och med att Uffe får så många piller av olika slag är det enklast med dosett. Han vill ändå glömma bort att ta sina piller på tid ibland. Men dosett är en bra sak.
      Visst förundras man och så finns tanken om medicinerna verkligen hittar rätt, men man måste ha förtröstan på vetenskapen, även om det är bra med en viss skepsis ibland. Vi vet ju att Uffe får mediciner som han kanske inte behöver, men för säkerhets skull så har läkarna skrivit ut dem. Han är lite knepig min man, han har alla värden bra, trots stroke osv. ....men de måste behandla honom på något sätt med förtunnande, stärkande och gud vet vad för att kanske trygga för sig själv utifall att det händer igen. Då har de i alla fall gjort vad de har kunnat göra. Men Gud förbjude....att det händer igen.
      Själv brukar han skämta om att han har intagit sin frukost när han har tagit första satsen för dagen. Sju piller...
      Tack Tove, skönt om den kan fungera som medicin min header!

      Radera
    2. Visst är det många som deför säkerhetsskull skriver ut; och ja, det finns ju tankar om detta då ... du tänker du också ser jag. Knepiga är en utmaning för sjukvården :-)

      Radera
    3. Jag gör mitt bästa; försöker tänka!
      Jag kan tänka mig det att de knepiga är en utmaning. :)

      Radera
  8. Lite förunderligt är det allt. Och lite utelämnad kan man känna sig när man just inte kan göra mycket annat än att förlita sig på att de små rackarna finner vägen.
    Lite gråmulet här idag så det känns extra härligt att titta upp i det blå genom dina ljuvliga magnolior.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, man känner sig utlämnad men kan inte göra så mycket annat än att förlita sig på att det ska fungera. Tillsvidare verkar det göra det i alla fall för Uffes del. Jag är så lyckligt lottad att jag inte tar piller alls. Ännu. :)
      Ja,här är också grått och vått och blåsigt. Skönt att titta upp i det blå genom ljuvliga magnolior. Jag håller med. Fattar knappt att det bara är en månad sedan jag gjorde det på riktigt.

      Radera
  9. Fyller också Rantafars dosett varje måndag morgon, och Rantafar brukar säga varje måndag när han kliver upp att....nu har knarkfèn varit framme igen...hahaha när han ser att dosetten är fullpetad med piller.
    Så bra att det finns mediciner för annars hade jag nog inte haft någon Rantafar kvar.
    Men som du säger varför ska tabletterna vara så inpackade att man nästa inte får dom utpetad ur sina förpackningskartor ens...

    Skickade ett mejl nyss så jag hoppas att det kom fram trots snöyran ute....hahahaha

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knarkfén är ett passligt namn! :)
      Så skulle det ha varit här också, utan mediciner vete gudarna hur det skulle ha gått. Ibland är de ett nödvändigt ont/gott, beroende på hur man ser på det hela.
      Jodå, trots snöyran kom mejlet fram. Jag svarar under kvällens lopp.
      Hej så länge!

      Radera
  10. Det är väl bara att hålla tummarna och tro att det inte blir trafikstockning någonstans på vägen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju och man får kanske vara beredd på att skjuta på lite själv annars på något sätt :)

      Radera
  11. Hej bloggvän, tack för påhälsningar hos mig och framför allt tack för underbart trevliga inlägg som du skriver om själv.
    Jag har läst tillbaka om Retro-Frukt & grönt-Liljebaggar-Madeira-Det börjar ....
    Så roligt och härligt för er att vistas på den underbara ön Madeira, jag och Rolf har bara varit där en enda gång för 12 år sedan men vi glömmer den aldrig
    Vi har talat om att resa dit igen men då har vi haft lust att besöka andra platser också. Att vistas där i fyra veckor i sin egna takt är något speciellt
    Frukt & Grönt kan jag inte heller vara utan, det är nummer 1 på mat tallriken.
    Det här med mediciner i dosett är både positivt och negativt, allt beror på personen flitiga fingrar. Det är ju trots allt mer äldre äldre som använder dessa dosetter och deras fingrar ju faktiskt inte som i yngre dagar.
    Jag har jobbat vården så jag förstår precis dilemmat.
    Ännu har vi turen att klara oss utan denna 'piller-burk'.

    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man glömmer inte Madeira när man väl har varit där en gång :)
      Jag förstår att du förstår i all synnerhet som du själv har jobbat med piller på det här sättet.
      Jag är också lycklig som inte behöver äta mediciner alls. Ännu.
      Ha det gott du med!
      Karin

      Radera
  12. Det där med piller ja du jag har många på gång jag med men än så länge tar jag fram alla burkar och ark varje morgon ,sedan är det 3 omgångar på kvällen också. Men hur det rörs ihop har jag ingen aning om . Hur brukar vårblomningen vara på Åland jag har funderat på helgen runt 1 maj då kommer det extra ledig dag också .Svägerskan far till Mexico i morgon hon firar ju 60 år på lördag . Vi ska väl komma dit och fira henne efter hemkomsten men inget bestämt ännu .Ohc man vet aldrig vad som händer här hemma ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är ju bra som fungerar, så är det! :)

      Vad gäller vårblomningen i början på maj är svårt att säga. För det mesta har en stor del kommit igång men det beror på hur våren är.
      Hoppas ni kommer hitåt! <3

      Radera
  13. Tur att det finns sätt att hålla ordning på pillren även om de kan vara knepiga att få ut.
    Min mamma hade en liknande “anordning" när hon blev sjuk och var tvungen att ta mediciner.
    Ja, man kan verkligen undra hur kroppen vet vart de olika medicinerna skall ta vägen.
    Kroppen är ett underverk egentligen. Den vet hur den skall läka till exempel ett sår i huden. Det skulle inte vi klara av.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!
      I all synnerhet när man äter många olika sorters piller varje dag.
      Det underlättar med dosett.
      Man får hoppas att kroppen sorterar bort det som den inte vill ha :)
      Så har jag upplevt de få gånger jag har ätit medicin och gått på ngn behandling. Den säger till att nu är det tillräckligt av det här
      och den brukar ha rätt.
      <3

      Radera
  14. Har faktiskt haft samma funderingar.
    Kanske finns svaret i Magnus och Brasses sketch Verkmästare i magen!!!
    Sköt om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lägger fingret på det hela Lena!
      Verkmästare finns det ju som sköter om allting!
      Magnus och Brasses sketch är underbar!
      Tack detsamma! Ha det gott The Davids Day!

      Radera
  15. För mig som jobbat med vad jag brukar kalla "akut tillämpad farmakologi", dvs man sprutar något intravenöst och några sekunder senare ser man effekten, så blev mycket förklarat när jag i slutet av karriären gick en farmakologikurs under rubriken "Så fungerar det egentligen" avsedd för just oss gamlingar. Jo, kroppen har transportörer som lämnar av lasten vid den dörr där nyckeln passar! Mycket av den kunskapen fanns inte när jag började min medicinska bana så det var spännande att få förklarat vad en gjort väl vetande varför men inte hur!
    Tar man många läkemedel gäller det veta vilka som inte ska intas samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så med andra ord finns det dörrvakter lite överallt! Tack Olgakatt!

      Radera