fredag 17 februari 2017

Det börjar bli dags

att titta in på bloggen igen efter en tid av några veckors vintervila 

"Inkastaren" på O`Regional i Funchal står med öppen famn och önskar folk välkomna till bords

Internetvila har jag haft. Det har varit skönt att vara avkopplad och bortkopplad en längre tid, 
så pass att det till och med är med viss svårighet jag tar mig över den mentala tröskeln
att börja om från början igen.
Men jag känner mig öppen för nya utmaningar igen vad gäller skrivandet och fotograferandet,
lika öppen som inkastaren här ovan ser ut att vara.

Som vanligt åt Uffe sina Lulas grehadas med tomatris (små bläckfiskar) och för min del blev det en grillad Dourada. En lokal fisk som man fiskar den här årstiden. Allt var mycket gott, som vanligt. Grönsakerna får man  alltid i en skål bredvid. Man får välja på filé och helfisk. Jag väljer alltid helfisk. I  min mun smakar det så mycket mera. Ett gott lokalt producerat Coralöl hör till. Man får erbjudandet att börja måltiden med en Bolo de caco,  ett lokalt bröd, tillverkat av bl.a. sötpotatis. Mycket gott med vitlökssmör och tonfiskröra.

Det har blivit tradition att vi börjar vår vistelse på Madeira, där vi har varit fyra veckor i år, (vi anlände den 9 januari och kom hem den 6 februari) , med att gå till restaurang O´regional för att äta. Det har bara blivit så med åren som vi har varit där. För min del var det den nionde gången jag var till Madeira, för Uffes del den tionde och det lär bli många gånger än om livet vill.
Vi vill i alla fall. Madeira är "vår" ö. Vi trivs där på så många sätt.

Den här falken hade namnet "Den lille mannen" (homenzinho) 
Precis som jaktfalken har tillit till sin egen husse och falkenerare har jag tillit till
att få igång "pennan" och tanken i bloggvärlden igen.

Den här gången har vi haft många tillfällen att få "prata" med jaktfalkar.

Vi var lite förundrade över att vi inte fick det sedvanliga duvbesöket på vår balkong som vi brukar få, men svaret fick vi redan på kvällen den första dagen.
Hotellet har anlitat falkenerare.

Det räcker med att jaktfalken skrämmer
duvor och havstrutar ( som tycks ha ökat
rejält i antal) för att  hålla  dem borta. De dödar ingen fågel, de bara skräms.

Med jämna mellanrum går en falkenerare över hotellområdet med sin vän på armen, släpper den fri nu och då och de oönskade fåglarna hålls borta.
Smart! 

Vi såg senare att de flesta hotellen gör likadant. Ett företag har uppstått som håller flera falkenerare med jobb.
Ingen fälla, inget gift eller liknande behöver
användas. Bara en falk som skrämmer iväg de oönskade.




En god belöning hör till efter flygturen i periferin
 

Snacks på balkongbordet. Dadlar fyllda med valnötter och torkad hibiskusblomma. En Dombeija, egenhändigt plockad på promenaden hem till lägenheten efter inhandlingsrundan på stan. ...............

Till den torkade hibiskusblomman återkommer jag.
Den har sin egen historia och föranledde en oväntad
men dock förnöjbar forskning för min del.

Kanske någon av er märker att jag har varit lite lekfull vad gäller orden i det här inlägget.
Jag har försökt få in januarirubrikerna, Att börja om från början, Vintervila och Tillit som Anna ville att temadeltagarna skulle skriva om i januari. Lite lätt och lekfullt har jag smakat på orden. Ni kan se rubrikerna i kolumnen här till höger i bloggen.

Gungstol blev en lite svårare sits för min del den här gången.
Jag har inte sett en enda, jag har inte ens gungat i en sådan på länge. 
Men jag drar en parallell till gungstol med den turbulens som vi hade när vi drog iväg från Lissabon till Funchal med flyget.
Det gungade rejält under överfarten och det var skönt när vi väl hade landat.

Nu ser jag framemot att besöka andras bloggar. Long time, no see....

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
 

24 kommentarer:

  1. Oj så härligt att få åka till Madeira och få njuta av allt som det bjudes på där!
    Välkommen tillbaks!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,för välkomnandet! :)
      Madeira är härligt, jag håller med!
      Ha det gott du med!

      Radera
  2. Så härligt för er! Efterlängtad resa kan jag tro :-) Så länge att få njuta!
    Välkommen åter i blogglandia, du är saknad, men nu är ordningen återställd. Det vill säga jag är inne i en delpaus på min blogg, skriver bara veckans rubrik och ord&foto och besöker de som är med.
    Må gott gott ni pettassar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madeira är alltid efterlängtad för vår del och i all synnerhet nu när Uffe är mera känslig för kyla än tidigare. Även om det inte har varit högsommarvärme utan runt 16-17 grader varje dag är det lättare att rehabilitera sig med långa promenader än när det är kallt för hans del. Och Madeira är vår ö, så enkelt är det. Tack snälla Tove! Fint att känna sig välkommen.
      Alla behöver vi ta våra stunder till vila på olika sätt, del eller hel.
      Må så gott du med !

      Radera
  3. Välkommen tillbaka till bloggen efter vintervilan. Den kan ju inte ha tillbringats bättre än på Madeira som ni känner så väl efter alla år. Det är alltid roligt att komma tillbaka till samma plats som man lär känna ännu lite mer efter varje gång. Bra jobbat (som de skulle sagt i TV om någon har sjungit eller gjort något bra) att få med alla januaris rubriker i ett enda inlägg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Det lustiga är att även om allt är välkänt sedan länge så ser man någonting nytt varje gång i alla fall. Det är kanske just det som gör det mera spännande. Nyfikenheten stillas aldrig.
      <3

      Radera
  4. Välkomna hem! En härligt välbehövlig vila kan jag tänka mig. Madeira låter väldigt lockande. Smart att få in så många rubriker i ett inlägg, men du har inga problem med fantasin, det vet jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Mera välbehövlig än jag själv kunde ana. Jag har sovit som en gris, tio timmar varje dygn. Om nu grisar sover så mycket ens ;) Men skönt har det varit att pausa ordentligt trots att pausen har handlat om vandringar varje dag. Också välbehövliga. <3-kram

      Radera
  5. Ja, jag visste ju att du varit ute på resa! Såklart! :-)))
    Välkomna tillbaka!! Kul att du är taggad på att skriva igen. Jag är som du, när jag reser lägger jag bort bloggen och bloggar. Skönt med den vilan då och då!
    Skönt med falken, kan jag tycka. Jag som inte är ngn jättefan av duvor precis. OCH fiskmåsarna kan ju få hålla sig på avstånd de också. Heja falken!!
    Hoppas ni har kunnat vandra lite också.
    Välkommen tillbaka!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar försöka få till en resa i början av året och Madeira är ju vår ö.
      Jag tror att det är högst nödvändigt att lägga saker och ting på hyllan när man kopplar av.
      De är flere falkenerare som har varsin falk och de tycks ha fullt upp med att sköta om hotell och uteserveringar. Fiffigt eller hur?
      Vi har vandrat alla dagar, ca 10 km i genomsnitt, ibland mera, ibland lite mindre. Mest i uppförsbackar för att Uffe behöver den träningen för vissa av sina muskler som tog stryk av stroken. Ryggsäck på och så segade, stegade vi på.
      Tack Annika!

      Radera
  6. Välkommen tillbaka Karin och heja dig som fick till fyra rubriker i ett! Jag brukar klämma till med två. Det fick du verkligen ihop bra! Vad fina de är, falkarna! Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! :)
      Dina rubriker passade så bra in i mitt inlägg. Flera flugor i en smäll!
      Falkarna är jättefina, väldigt kärleksfulla mot sina "hussar".
      Tack!

      Radera
  7. Välkommen tillbaka! Jag förstår att ni har haft det härligt under era veckor på bortaplan (eller kanske till och med lite "hemma-borta-plan") och jag ser fram emot fler härliga bilder från Madeira. Det där med falken var en himla bra idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina! :)
      Bådeock-plan faktiskt. Ibland är det högst nödvändigt att bara vara och ta hand om sig själv på bästa sätt utan alltför mycket yttre påverkan. Jag visste inte ens själv om hur trött jag faktiskt var, inte förrän på plats. Givetvis blir det flera bilder från Madeira. Ja, säg inte annat än att det är en fin idé detta med falkarna.

      Radera
  8. Välkomna hem efter härliga veckor på Madeira ... och välkommen tillbaka till bloggandet! Så bra lösning med jaktfalkarna och vilka fina bilder du fick till! Ska bli spännande och se vad du kommit fram till angående hibiskusblommorna...
    Bra jobbat att få in alla januarirubriker på en och samma gång!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Falkarna var sina hussar så trogna, nästan så man tänkte på hund och husse i det sammanhanget. Kärleken var ömsesidig. Man fick komma dem nära när hussarna var med, men inte alltför nära. Integriteten lyste om dem. Så vackra fåglar.
      Forskningsresultatet ;) vad gäller hibiskusgodiset kommer.
      Ha det gott du med!

      Radera
  9. Skönt att du är tillbaka igen. Härligt att få läsa om er resa, bekvämt :)
    En fin vecka du har att se fram emot. Jag har alltid tyckt om att pyssla med dockkläder, då glömmer man tid och rum, speciellt om man har ngn liten med som sällskap och idégivare, alltså designare!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Ja, visst ska det bli roligt att skapa dockkläder. Designern/dockpappan och jag träffas idag, så jag får säkert veta en hel del pm hur allt ska se och vara, sedan lämnar han barnet hos mig för han har helt andra saker för sig nästa vecka. Så jag blir barnbarnsbarnsvakt eller någonting liknande samtidigt.
      Snart är det dags för ideér :)
      Ha detsamma!

      Radera
  10. Så trevligt att få träffa dig här igen .Jag har nog blivit lite slö med min blogg för det händer ingenting ,nästan alla har flyttat till facebook .Jag är med i många fotogrupper där och har fått många fotovänner .Men den här på Geta ger jag ju inte upp (fniss) nog ska vi träffas många gånger än .Madeira är nog en ö jag gärna skulle återvända till .trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Nette!
      För egen del tror jag att jag avslutar mitt facebook-konto så småningom eller förändrar det på något sätt. Tillsvidare bara funderingar men de har funnits rätt länge, så få se vad som händer. Bloggen blir kvar, helt säkert. Jag är glad att du inte ger upp den här på Geta, verkligen. Så snart du kommer hitåt så tar vi oss en tur i Getabergen eller hur?
      Ha en trevlig helg du med!

      Radera
  11. Härlig Madeira-skildring och härligt att du är tillbaka!
    Och vilken fiffig kombi du fick till på rubrikerna!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Många tack Karin!
      Nu återstår det för mig att läsa "fast" mig
      hos er andra. Sedan känns det riktigt bra igen.

      Radera
  12. Jag har varit på Madeira en gång i mitt liv och nu när jag läser ditt inlägg, blir jag sugen på att åka tillbaka. Roligt att du kommit igång igen!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Birgitta!
      Det fina med Madeira känner du till förstås när du redan har varit där en gång.
      Ha en fin kväll!

      Radera