torsdag 8 december 2016

Små vackra ting

Jag vill absolut visa er några små vackra ting från det Arkeologiska museét i Gamla stan
i Rhodos stad på Rhodos

Små oerhört vackra alabasterflaskor, i användning någon gång anno 600-500 före Kristus.

Tveklöst är att det här får igång mig, min fantasi tar fart, jag ser människor och platser från förr i tiden
och jag njuter av skönheten i de mycket gamla sakerna som en gång användes
i någon annans vardag



  Utan tvekan är de oerhört vackra






Till och med det som inte är helt och hållet helt
är fullkomligt, alldeles 
förtjusande på sitt eget sätt.





   Så är det bestämt även med de små amfororna här ovan



    Definitivt, så är det ofrånkomligt,  helt säkert och utan tvekan,
    samma sak med de här också


Demeter o Persephone

  Här stannade jag till lite extra. Demeter är ju märket för biodynamiskt odlade produkter
   Det kändes nödvändigt för mig, att jag obetingat behöver ta mig tid att läsa på och lära mig
   mera om dessa personligheter. Då får jag en mera fulländad kunskap om dem även om jag vet
   att det finns obegränsat mycket att läsa om detta. Till varje pris vill jag veta mera



    Nåja, utan tvivel, jag tar kanske i lite väl, men obestridligen, så är min kunskap vad
    gäller Demeter inte fullkomlig. 😉Ovillkorslöst, så är det nog så


   En amfora blev lock till en amfora.Tvivelsutan, verkligt praktiskt


   En dam som simmar har fungerat som en sked för balsam, salva eller olja
   Man behöver nästan ha en obegränsad, ren fantasi för att  förstå användningen av föremålet
   Men tveklöst och säkert är att man gjorde så 600 år före Kristus.
   Fast riktigt tvärsäker kan man kanske inte vara helt och hållet.

   Nu tror ni nog att jag har blivit fullständigt förvirrad, men så galet är det faktiskt inte.
   Jag har, tveklöst bara lekt med synonymer till ordet Absolut som är veckans rubrik
   och påhittad av Tove.
   Varje synonym har jag gjort större och i  fetare stil.
   Exakt detta handlar det om och inget annat.


 
  De andra som också deltar i Veckotemat hittas här:

   Anki, Anna, Birgitta, Karin i Stockholm, Livsrummet, Matfreaket, Olgakatt, Tove,  Ulla

   Copyright:  Karin Eklund, Pettas ekologiska


18 kommentarer:

  1. Jag har fullkomligt njutit av din text och alla synonymer. Det var mycket passande, för jag har hjälpt Rasmus med grammatikläxa i veckan. De ska ha prov i nästa vecka, och han ville träna lite extra. Jag hoppas definitivt att du får en härlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Vilken lycka för Rasmus som har dig!
      Jag önskar dig absolut detsamma! En fullständigt fullkomlig hel(g)! :)

      Radera
  2. Så ABSOLUTIST jag är blir jag FULL av beundran inför din FULLKOMLIGT FORMIDABLA kavalkad av HELT underbara ting! För att inte alla om alla synonymer....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du bästa absolutist, även om du är full ;) men fullständigt ren likväl! Ren lär också vara en synonym.

      Radera
  3. Underbara små ting som helt klart kan sätta fart på fantasin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fantasin är svår att stoppa när man ser små underbara ting :)

      Radera
  4. Jag skulle vilja gå rätt in i den tiden och bara se på hur människorna levde,
    hur de slet, hur de uppfostrade barn, vad vardags-pratade de om, m.m.
    Kanske var de till och med lyckligare än vad vissa människor är idag,
    fanns det psykiskt ohälsa som nutid.
    Mycket skulle jag vilja se och lära mig, för de kunde i varje fall vara konstnärliga. Tänker på figuren med två kvinnohuvuden, var de siamesiska tvillingar månne ? Absolut att man skulle vilja veta mera.
    Tänk så många konstskatter det finns i världen, oerhört intressant.
    Har ej varit på Rhodos, men på 10-tal andra Grekiska öar.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förmodar att det var både på gott och ont då liksom nu, men på annat sätt.
      Demeter och Persephone är mor och dotter, så de är inte tvillingar. Demeter är skördens, jordbrukets gudinna och om jag inte missminner mig också över den heliga lagen, cykeln över liv och död. Det finns hur mycket som helst att läsa bara om Demeter så jag gissar att när jag nästa gång går till biblioteket så tar jag med mig den grekiska mytologin hem.
      Jag har inte varit på andra ställen i Grekland ännu, men säkert är att det blir återbesök i det landet på någon ö.
      Må väl du med Eva!

      Radera
  5. Förutom att hantverksskickligheten är fascinerande så kan man ju förundras över begreppet vackert. Uppenbarligen tyckte man att föremålen var vackra för 2600 år sedan och det tycker vi fortfarande trots tidens gång och alla andra kulturella skillnaden. Det måste alltså finnas nåt universellt tidlöst vackert inbyggt i oss.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Anette! Vi har nog något etiskt sinnelag inbyggt i oss. Säkert tidlöst. Fajans, alabaster och glas är väldigt vackert när det har fått en speciell patina.
      Allt gott för din del också!
      Karin

      Radera
  6. Smart, fyndigt och kul inlägg på veckans rubrik. Och jättefina bilder!
    Må så gott! kram<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Matfreaket! Till alla superlativ!
      Må så gott du med och ha en fin tredje advent! <3

      Radera
  7. Vilket helt fantastiskt inlägg Karin! Läser, beundrar bilderna och njuter!
    Jag fastnar lätt framför gamla "vardagsföremål" - och kan fundera länge på vem som har brukat det och hur livet såg ut för människorna där och då...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Gamla vardagsföremål är ofta väldigt vackra. De talar liksom för sig själva på något sätt och för alla som en gång var.
      Ha det gott du med! :)

      Radera
  8. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jag njuter på stört och långsamt absolut! Helt och hållet en fantastisk skapning på givet tema!
    En google+ delning är helt tveklöst en ren åtgärd.
    Verklig kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! :)
      Du är absolut en njutare av största mått.
      Du fick till en del absolutsynonymer du med i kommentaren.
      Fullkomlig kram!

      Radera
  9. Åh, vilka underbara bilder på alla dessa fina föremål. Får mig att längta till Rhodos igen, där jag i min ungdom jobbade som guide och tillbringade alldeles för lite tid i museet och för mycket på stranden. Men några besök blev det i alla fall med de små specialintresserade grupper som anmälde sig till visningarna, medan de flesta hoppade in i utflyktsbussarna som gick till någon strand. Härlig tolkning av temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag har hur mycket som helst att ta reda på ännu om Rhodos. Få se om vi tar oss dit igen. Det finns ju så många härliga ställen, men först Madeira, sen får vi se. Kul att du har varit guide där, även om stranden hade stor dragningskraft.
      Tack Karin! :)

      Radera