fredag 18 november 2016

Sits


En åsna kom makligt travande under en dag då det regnade ordentligt. Sadeln var tom

    Sits. Jag "smakar" och funderar på ordet. Jag har gjort det sedan Livsrummet gav oss rubriken

    Just nu befinner jag mig i en sits med huvudbry om ordet sits och hur jag
    tänker använda det.
    Jag bestämmer mig för att göra det bekvämt för mig igen.
    Sån är jag tydligen. Bekväm av mig.
    Det finns en lag som heter minsta motståndets lag och jag försöker vara laglydig så varför inte?😉
 
    Jag har skrattat åt mig själv och alla de bilder jag tog när vi var på Rhodos för två månader sedan.
    Mitt fotograferande har varken haft huvud eller fötter, jag har tagit en bild här, en där, lite grann
    oinspirerat och mycket på måfå men när jag dök in bland bilderna i arkivet hittade jag riktigt
    många sitsar.


                                        Snäckorna befinner sig i en särskild sits
                                        Under den varma tiden
                                        på dygnet är det skönt att söka skugga bakom en grindstolpe
                                        Samtidigt fungerar den sisten som skydd
                                        Fast, vad vet jag om snäckors liv.
                                        De kanske har sammanträde, håller släktträff (sant förstås)


    En dag när vi gick förbi ett litet turisttåg som gjorde en ca 1 timmes runda , slängde vi oss på
    i nästsista sekunden. I sista sekund hoppade svåger och svägerska på samma lilla tåg när de såg oss
    Så vi tuffade iväg på tåget med flera vagnar och många sitsar. Men vad står det där på affischen?


    Tacka för det, vad gäller luftkonditionering! 😃
    Sitter man i en öppen buss så har man en luftig sits


    Det här är också en sits. En korgstol att sätta sig i för att dra andan när sten på sten muras
    Men allt har stannat av för längesen, det finns många sådana byggen på Rhodos.
    När finanskrisen blev ett faktum lade man bara ner allt man hade för händer och gick hem
    En stark känsla av Törnrosa infann sig. Bara finansministern kommer med pengar på sin vita häst,
    så tas mursleven till  heders igen. Men först måste den rätta kyssen till
  

    Här var det lite mera aktivitet på gång bland sitsarna.
    Någon hade dragit ut vattenslangen och kastat ut en matta...


    Man kan sätta sig ner och beundra sin trädgårdstäppa, titta på när allting växer, vattna lite och bara vara


    Varför inte sätta sig ner och beundra havet, njuta av solskenet



   Den här bilden har jag visat er förut men den passar så bra in i temat så jag gör en repris
   Men det är en besvärligt sits för det finns ingen sits att sitta på

   De andra som skriver tema i Veckans rubrik hittas här:
  Anki, Anna, Birgitta, Karin i Stockholm, Livsrummet, Matfreaket, Olgakatt, Tove,  Ulla


   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. Härliga bilder med alla stolar som bara står där och väntar på någon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Ja, stolarna tycks vänta, så känner jag det också

      Radera
  2. En perfekt tolkning på Veckans rubrik! Härliga bilder på många mer eller mindre sköna sitsar ... och som väcker nyfikenhet :) Den underbara bilden med den ensamma gamla sitslösa stolen på stranden, hur länge har den stått där och hur hamnade den där? Den sadlade åsnan ... varför kommer den ensam? Har den rymt eller har ryttaren ramlat av?
    Tack Karin för ett härligt temainlägg!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Stolarna talar sin egen historia på något sätt, men man får själv klura ut vad de säger, ungefär.
      Likaså med åsnan. Jag tyckte den såg lite beklämd ut, kanske den tänkte på världen som den ser ut av idag ? Det kändes som om den behövde en rejäl kram men jag vet inte om den skulle ha tagit emot den så där bara
      Ha det gott du med Anki!

      Radera
  3. Sitsigt - prima sitsigt sitter jag här och har en satt stund i bildhavet och linjerna av ord. Det där med att ta bilder av "allt" känner jag igen. Snäckbilden är ljuvlig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att du känner igen det där med att ta bilder av allt och ingenting, du också.
      Jag kan nästan höra hur snäckorna tisslar och tasslar, kanske säger att det står någon här med en svart låda framför ansiktet. :) <3

      Radera
  4. När jag såg temat tänkte jag att det kan nog vara svårt att få till så många olika sitsar, men icke! Du har verkligen haft ögon känsliga för sitsar. Precis som Tove så fastnade jag för snäckbilden. Ett ovanligt sätt att sitta på. Själv sitter jag på datorstolen. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi sitter nog ner våra datastolar skulle jag tro. Så gott som alla av oss, men vi borde kanske stå och datorisera istället. Den sitsen lär vara mycket mera hälsosam.
      Tyvärr tog jag bara en liten bit av snäcksamlingen. Det fanns rätt många till, både nedanför och ovanför. Så går man igång och funderar på om det var den översta som kom dit först eller om de kryper över varande. Världsproblem ;). Ha en fin helg du med Gunnel!

      Radera
  5. Snitsigt om sitsar! Sitter ju hur fint som helst. Tänk att alla din Rhodosbilder passar så perfekt till alla novemberteman! Ögon, fiber och nu sits.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Karin!
      Ja, lite tur har jag nog haft, för hur kunde Kicki veta om att jag tog just de här bilderna när hon lade temat en månad senare. ;) Få se om det lyckas lika bra med nästa veckotema Grått

      Radera
  6. Hej igen!
    Jag nu läst ditt inlägg om skiftnyckeln från 2014! Det är så jättefint så jag blev full i skratt och väldigt varm i hjärtat rörd!
    Nu må pettasarna få en kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove, du är go´!
      En skiftnyckel kan vara bra att ha i tider som dessa :)
      Kram från oss till dig!

      Radera
  7. Härliga sitsbilder! Och texten fick du också ihop på ett snitsigt sätt.
    Inte lätt tema,men bra gjort!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! :)
      Hoppas att din helg också blir fin!

      Radera
  8. Synnerligen fin snits på temat sits!

    SvaraRadera
  9. Snäckorna på grindstolpen, fiffig sits! Men som så ofta, naturen är fiffig det är vi människor som krånglar till allt.
    Fint inlägg!
    Allt gott!
    kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snäckorna på grindstolpen var flera än de som syns på bilden och skulle knappt ha upptäckts om jag inte tittade in genom grinden på ett fruktträd. Fiffig sits, överlevnadssits. De äter de där snäckorna som mat på Rhodos, i Grekland överhuvudtaget. Lite större än våra egna trädgårdssnäckor bara. <3

      Radera
  10. Jag kan nästan känna värmen och solen ända hit! Underbart att se dina bilder en kulen novembersöndag som denna. Och det finns fler sitsar än man tror om man bara bläddrar i sitt bildkartotek verkar det som! Åsnan var en fullträff! Och söt dessutom :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske just därför jag fastnar för solskensbilderna i arkivet, för att känna av sommaren lite extra nu när regnet skvalar ner och dagarna är korta och mörka ? Åsnan är söt, lite Ferdinandstuk över den eller hur?

      Radera