onsdag 2 november 2016

Ögon / Veckans tema

Ögon är ett ämne man givetvis kan skriva om hur mycket som helst men jag
tillät mig vara pragmatisk och beslöt mig för att ta en titt på bilderna från Rhodos-resan
i september, för att se om några ögon hade fastnat på kameralinsen

Jag blev själv överraskad över mångfalden av ögon jag fann i bildarkivet


    De här ögonen hade jag helt enkelt förträngt!
    När vi var till Gamla stan såldes det glass i ett marknadsstånd som vi gick förbi.


    Ja, vi tågade alla fyra förbi med bestämda steg förutom jag själv då, som stannade lite längre än de andra
    bara för att föreviga både fiskar och fåglar med besticken färdigt nedstuckna i att ta till
    för den hågade glassätaren.
    Jag visste inte då att Livsrummet skulle ha en veckorubrik i november med namnet Ögon.
    
    Jag som i normala fall gärna äter glass kände ingen som helst aptit
    Men skickligt gjorda är glasskonstverken, inte tu tal om annat.

 


                                         Man kan faktiskt få för sig att det finns någon bakom masken
                                         som står där och bara tittar....


                                 En annan dag satte vi oss ner och drack någonting svalkande på en bar
                                 vi vandrade förbi. Solen gassade och det var hett....men inte så hett att jag såg
                                 i syne, för nog är det väl E.T.? Han som ville "go home"

  

                               På vägen till hotellet träffade vi ofta ödlor som såg ut så här....ögonkontakt?

            

   Utanför vår dörr satt en bönsyrsa på väggen....tur att de inte är större än vad de är.
   Den vred på huvudet i alla riktningar och följde noggrant med var jag befann mig
   Än var jag här, än där för att ta en bild av den.


   En sista bild uppifrån också. Tack bönsyrsan!


   En dag var vi till Symi, en ö i arkipelagen och när vi vandrade längs kajerna kände jag helt plötsligt
   att någon tittade intensivt på mig. Så jag stannade upp för att se vem som höll sina ögon på mig


    Det tog en liten stund innan jag såg det här lilla charmtrollet på sin balkong, mitt i bild på den bilden innan
    den här.


   En stund senare hände det igen, då vi satte oss ner i en restaurang precis vid kajkanten och åt en sallad
   var. Någon såg på mig och slutligen fann jag ögonen jag sökte. På en balkong en bit ifrån låg en
   schäfer och tittade på mig som ......


   matade fiskarna i hamnen, med det vita bröd jag fick till salladen. De hade ögon som hette duga.
   Jag slängde bara en liten gnutta bröd i vattnet och så var de där, hur många som helst
   Det bara "kokade" av dem. Ja, så gick det med mitt bröd, det blev fiskföda men salladen som bestod
   av sardeller, ruccola, parmesan,  tomater och tryffelolja var perfekt rent smakmässigt.
   De andra tre i sällskapet åt grekisk sallad och höll hårt i sina brödskivor av förståeliga skäl, haha....


   Mitt i allt så låg kustbevakningen en liten bit ut och höll ett vakande öga på allt. Vi såg dem varje dag,
   flera gånger, köra runt kusten mot Turkiet. Ett ögonblick senare var den försvunnen...
   Det finns ett uttryck:" Storebror ser dig".
   Så kändes det verkligen.


    Varje dag såg vi hur kråkor runt hotellet, vid stranden och vid poolen inspektera hur "landet låg till"
    Blickarna var riktade mot eventuellt matligt nedfall från solstolar. Konstigt nog så såg alla kråkor
    väldigt " rugguggliga" ut. Lite malätna på något sätt.


   Den här fjärilen fick jag ögonkontakt med. Tror jag.

   Detta får bli mitt bidrag till temat Ögon

    De andra deltagarna som också skriver veckotema är:
    Anki, Anna, Birgitta, Karin i Stockholm, Livsrummet, Matfreaket, Olgakatt, Tove,  Ulla

    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. Härliga bilder på ögontema ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!
      Kramen till dig med!

      Radera
  2. Vilken ögonfägnad! Ja, oj vad fint om ögon.
    Både bilder och text! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Ja, till och med ögonfägnad som snabbt smälter ;)
      <3

      Radera
  3. Nog blir man betraktad från många håll och ibland känner man det tydligt och ibland anar man inget. Än är vi inte de värst övervakade av kameror i varje hörn men det är på väg att bli som i andra länder. Om det är bra eller dåligt kan ju diskuteras.
    Bönsyrsan är för läcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på detta mången gång. Varför känner man sig mera berörd än andra gånger. Kanske det handlar om intensiv energi.
      Jag förmodar att det är med övervakning som med det mesta, för mycket och för litet skämmer allt. Sen är frågan förstås när det är lagom. Men det fria, trygga samhället ...ja, vart tog det vägen?
      Bönsyrsan var där på lite olika ställen, på väggen ett par dygn. Vi blev nästan bekanta, knappast vänner.

      Radera
  4. Du har verkligen lyckats fånga/fokusera på ögon med din kamera, bra gjort!
    Ha det gott!
    Kram G 👁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ghugge!
      Rätt lustigt är det att temarubriken blev ögon den här veckan och att jag hade fångat så pass många ögon redan i september. Ibland har man lite tur också.
      Ha det gott du med ! <3

      Radera
  5. Tycker också att det var fantastiskt att du hade så många bilder som passade till temat - bara att ta fram så där. Du har verkligen haft ögonen med dig, haha.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick du till det Ingrid! :) Jag har haft ögonen med mig, omedvetet. Kommer snart på besök till din blogg och läser "fast" mig. Nu har barnbarnen fått all min tid några dagar.

      Radera
  6. Dina bilder är precis lika fantastiska som vanligt!!

    SvaraRadera
  7. Snacka om ögon i skallen och förmågan att se detaljer i sin omvärld; ja du vet vad jag menar :-)
    En ögonblicks resa jag fick där ögonblicken blev många och se vad jag såg ...
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack och lov så finns det ögon i skallen, för utan dem skulle det inte gå att se någonting alls, då fick man nog sadla om och bli daggmask eller så. Mullvad kanske...Tack Tove, jag skämtar lite grann.
      <3

      Radera
  8. Oj, vad många ögon! Tusen varianter och VÄLDIGT fina bilder Karin! nu blir det till att grunna på temat ögon för egen del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Det är det som är spännande med temaskrivningarna, man får tänka till både en och två gånger innan man vet vad man ska skriva om, om man ens vet det då, för ibland blir det som det självt vill, ungefär :)

      Radera
  9. Härligt inlägg till veckans rubrik och massor med passande bilder - tänk att du fick med så många ögonbilder från Rhodos :)
    Den sista bilden med fjärilen ... WOW - helt fantastisk!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Ja, ibland har man mera i arkivet än man vet om. :) Fördelen med det digitala fotograferandet.
      Den sista bilden var rena lyckträffen, jag var på väg ut från hotellet när fjärilen fladdrade till och till all lycka hade jag kameran rätt inställd.
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  10. Dina ögon har verkligen förmågan att se ögon överallt. Kan nog hålla med om att glassen inte gjorde att man blev så sugen på att smaka, men kul såg det ut. Djurögonen var väldigt olika. Jag gillade bäst den lille hundens fina ögon. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till och med omedvetet, jag tänkte inte på ögon när jag tog bilderna.
      Det kändes inte riktigt som det brukar kännas när man köper glass, medges gärna
      Ha en fin fortsättning på helgen du med Gunnel!

      Radera
  11. Men mest imponerad är jag nog av dina fotoögon, du har verkligen blick för bilder.

    SvaraRadera
  12. Ja, du har verkligen blick för ögon! Vilka fantastiskt fina foton! Och den där gulliga ödlan flirtar visst med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger tack ögonaböj. Jag kom plötsligt ihåg att min far brukade säga så när något skulle hända genast...ögonaböj. :)
      Jag var mest imponerad av den där speciella gröna färgen som ödlan hade på stjärten. Men visst flirtade den, sötnosen.

      Radera