söndag 20 november 2016

I trådarna


    Sent omsider går jag igenom bilderna jag tog när vi var på Rhodos i september
    och jag måste erkänna att jag har överraskat mig själv när jag ser på dem ....
    Vem kunde väl tro, att jag bär på en dold talang vad gäller infrastruktur av det här slaget? 😉


    Förvisso är ledningsnät av olika slag förhärskande i alla våra länder men sättet att
    dra el och liknande varierar dock, trots gemensamt påbud från EU om hur det ska vara
    eller i alla fall hur det inte får vara.
    Men varför krångla till det? Så kan man också tänka sig att det har tänkts eller så har man
    inte tänkt alls utan bara gjort det man ska göra. Svårare än så behöver det ju inte vara


      För min inre syn såg jag gnistor slår ner i sopkärlen nedanför och en
      enda stor majbrasa av sällan skådat slag uppstå mitt i stan.
      Det kan ju bli kortslutning !
      Vilda fantasier förmodligen, troligen är allt mycket säkrare än vad jag förstår


                                          Mycket fascinerande och intressant


    Här fick jag ett flygplan på bild också
    I  och för sig så har jag många bilder av flygplan. Varje dag avslutades ute på balkongen där vi bodde,
    med att vi alla fyra i sällskapet satt och räknade hem alla flygplan till natten.
    De gick nämligen rakt över oss allihopa på vägen ner, det kändes nästan som att man kunde kittla
    dem på magen allihopa när de flög över hotellet på låg höjd.
 
  
    Konstigt nog så vänjer man sig vid det mesta. T.om. lågt flygande plan.
    På nätterna sov de också, men så snart morgonen randades var trafiken åter i gång.
    Vi trodde nästan att vi skulle få abstinensbesvär när vi åter var hemma, men det har
    faktiskt gått riktigt bra😊 Jag har inte ens tänkt på flygplanen förrän de nu dök upp i bildarkivet.


   Solceller fick jag också med


   Minsta motståndets lag tycks ha gällt när belysningen utanför en restaurang hängdes upp.
   Man kan säkert kalla det för pittoreskt.



    Uppe i knuten finns motivet, det tänkta. Lite annat kom också med i bild


    En liten takrunda hann jag också med


    Det här är vackert...glasbrickorna gnistrade fint i solskenet

En spik kan vara bra till mycket, t.ex att hålla ett handtag på plats (ps. det är en skruv och ingen spik, en vaken snickardotter såg vad jag inte såg från första början :). Förlåt! )

      Jag sätter punkt här, nu får det räcka med bilder av elnät och liknade dragningar
      Förmodligen blir det flera "städar"-inlägg av det här slaget. Ni kan bara inte ana hur
      många fartyg och flytetyg jag hittade i bildarkivet från de två veckorna i Grekland.
      Jag har i trådarna men so what ? Det kan jag bjuda på!

      Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
     
      

24 kommentarer:

  1. Min man är ju elektriker ska be honom titta på bilderna men han får väl mardrömmar ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Nette, du får ge honom någonting lugnande innan du visar honom "dragningarna" :) . <3

      Radera
  2. Det skiljer sig rejält från hur ledningar dras hos oss, men tydligen så går det att göra så också. Vi kanske bara krånglar till allt i onödan? Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar onekligen, så troligen krånglar vi till det.
      Detsamma Gunnel!

      Radera
  3. Är ju gift med en elektriker som får gåshud vid blotta åsynen.
    Just Rohdos var vår första utlandsresa av inte så himlans många,
    men vore kul att återvända någongång.
    Hoppas och tror att allt är bra med er båda.
    Kramar från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars Rantafar! Förstår honom. Uffe påstod att jag är yrkesskadad som har tagit bilder av allt detta men när vi själva installerade el i bageri, café och hela alltihopa såg det onekligen annorlunda ut än på Rhodos ;). Förstår gåshuden! Jadå, allt är så bra det kan vara och ännu bättre kan det bli och blir också bara tiden får göra sitt.
      Kramar till er båda också!

      Radera
  4. Japp, det verkar både enklare och trassligare det där med att dra ledningar på andra håll i världen!

    Men förlåt en snickardotters stilla undran om det inte är en skruv (och inte en spik) som håller handtaget på plats på den sista bilden:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklare och trassligare. Så är det.
      Ja, bästa snickardotter, du har så rätt så. Det är en skruv, fastän den ser ut som en spik i ena änden :). Men en skruv är det och inget annat.

      Radera
  5. Undrar hur svenska elektriker skulle klara sig i Japan. Dom gräver ju inte ner ledningarna så det hänger härvor med ledningar i stolparna och när det blir jordbävning så trillar ledningarna ner. De lär ska vara gummiklädda så det är väl bara att hänga upp dom igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt så verkar det ju ändå klokt att inte gräva ner ledningarna i jordbävningsområden, när man tänker efter. Det skulle ju ändå gå på tok om de låg i marken som "bävar" och går sönder. Kanske det är riktigt fiffigt när det kommer till kritan. När trasslet faller är det ju bara att hänga upp det igen.

      Radera
  6. Ja det var ett trådigt inlägg!
    Du visar att trådar också är konst! Riktigt vackra kan de vara och skulle säkert ha mycket att berätta, speciellt skruvspiken!
    Ha en fin måndag osv! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt många trådar till och med!
      Skruvspiken har säkert några historier på lut om den bara kunde tala :) Tack detsamma Lisbet! <3

      Radera
  7. Ja det där med elledningar skiljer sig en del åt i olika delar av världen om man säger så... Att förstå hur de "elektriska skatbon" som finns i stora delar av Asien överhuvud taget kan fungera är och förblir en stor gåta för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt intressant att se hur olika det kan vara och i all synnerhet i jämförelse med de nordiska länderna och också en del länder i Central-Europa. Jag har roat mig tidigare med att ta bilder av liknande trassel också på t.ex. Madeira, där det nog har blivit redigare trasselbon mot vad det var bara för några år sedan. Jag förmodar att det händer olyckor och då blir det förändring.

      Radera
  8. Icke trådlöst!! Headern är ljuvlig i blå ton! Med dessa bilder ser en lite av landets vara, det gillar jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ser landets vara, temperament och kultur i mycket, också i elledningar och andra ledningar. Kul, egentligen, men ibland får man tänka till innan man tänder en lampa någonstans. Man kan ju inte gå omkring i gummikläder från topp till tå för att skydda sig ;). Tack Tove.

      Radera
  9. Härliga bilder, alltifrån den häftiga headern och ända till slutet! Vi är nog lite lika när det gäller det här med foto - jag har massor med rör, elledningar, olika antenner och allmänt knasigt i mina arkiv och ibland undrar jag varför jag fotat vissa grejer :)
    Tack för kommentarerna på mina svampbilder ... kul att du gillar dem. Har blivit väldigt glest med svampar p.g.a. två väldigt torra år. Får hoppas det blir bättre nästa år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Lite ekorre är man nog, eller kanske riktigt mycket? ;)
      Men mitt i allt så är de bra att ha, bilderna som man inte fattar att man har tagit.
      Jag tycker dina svampbilder är jättefina. Jag vet att ni hade väldigt torrt ett tag, så även här men ändå kom det regn så vi fick mängder av Karl-Johan i år. Frysen är full. Idag blir det svampsås och mycket grönsaker till middag. Hoppas att ni får mera svamp nästa år!

      Radera
  10. Ja, tänk hur olika det kan se ut. Det ser ju faktiskt rent livsfarligt ut på vissa av dina bilder, hua.
    Hos mig är alla ledningar nergrävda, bra det. MEN i nästa förort är det elledningar och stolpar som gäller.
    Ja, visst vänjer man sig vid att bo nära en stor flygplats. Det gör jag också, bor tio minuter från Washingtons största flygplats. Inte direkt vid landningsbanorna, men väl så att man hör bullret då de flyger in och lyfter, ser dem också på rätt så låg höjd. MEN det stör mig inte alls. Bodde nära Bromma Flygplats då jag bodde i Sverige, samma där, störde mig inte. Sen gillar jag plan också :-) Tycker det är coolt att se dem landa och lyfta.
    Ha nu en riktigt fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här gräver man ner elledningarna också så fort de bara hinner och kan. Men förstås så varierar det, men livsfarliga är de inte.
      Flygplanen som landade kom på mycket låg höjd över taket, men märkligt nog, som sagt så vande man sig.Blev det tyst så tittade man lite extra efter om något hade hänt, ungefär;).
      Tack Annika! Detsamma och var rädd om knäet!

      Radera
  11. Jag brukar också ta bilder av elledningar och installationer och visa maken när jag kommer hem. Han har ju undervisat i elsäkerhet och tar sig för pannan. Även här hemma upptäcker han ibland livsfarliga felmonteringar och felkopplingar hos folk. Det händer ju också att nån spikat rakt in i ett elrör i väggen. Elolyckor händer både här och där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte låta bli att föreviga de olika elinstallationerna.
      Uffe påminde mig för en stund sedan om en julmarknad vi deltog i för några år sedan på Åland, vad gäller elinstallation i taket. Den var oroväckande lik den utanför restaurangen på Rhodos, så visst händer det här också men det är nog mera undantag än regel i alla fall, om man jämför.

      Radera