onsdag 23 november 2016

Grått

Några namngivna nyanser av grått


Livsrummets sista veckorubrik för november är Grått.

Det går en bro mellan svart o vitt som är grå i olika nyanser.

         En grå januarimorgon i år, tittade ett par Teneriffaduvor på oss, där vi stod och väntade på bussen
        
Grått är alltså en blandning av svart och vitt. Vitt, som är alla färgers moder, fullkomlighetens färg,
innehåller allt. Vitt är "ljuset". Vi brukar säga att det ser ljust ut, när vi anar en massa möjligheter.
Det vita förmedlar renhet, oskuld, är lite ouppnåeligt på något sätt och står för öppenhet.

En vacker falk vilar ut på en grå ställning

    Svart är den andra komponenten i det gråa.
    Svart påverkar oss med sin speciella kvalitet. Svart är en kraft, svart förtätar och gör hårt
    Svart är hemligt och gåtfullt. Vi säger att allt känns svart, när det är som tyngst

"I mörkret är alla katter grå". Men inte den på bilden, katten är grå ändå.😕

   Så blandas det vita och det svarta och grått uppstår i någon nyans.
    Grått är neutralt, på något sätt opartiskt. Det gråa står mitt emellan det vita och det svarta,
    utan att ta ställning och är liksom diplomaten i sammanhanget.
    Så upplever jag det i alla fall.

En gammal trappa från medeltiden i Gamla stan på Rhodos


  För egen del tycker jag kanske allra mest om det grafitgråa, den nyansen har en förmåga att
   lyfta fram andra färger i tillvaron men också att lyfta fram sig själv, beroende på bakgrund

Vid gränsen till Turkiet


   Förmodligen finns det en avsikt med varför kustbevakningens fartyg är grå, de syns kanske inte lika bra,
    kan överraska bättre?

En grå eminens i ödlornas värld ? Vem vet?


  Grå eminenser hör man talas om ibland, också om gråbröder....

  För några dagar sedan läste jag en rad i ett brev som lät så här: 
" Jag är nog nu både holmsjuk o lappsjuk o gråledan sväller i själen".
   Gråledan låter verkligen som en leda av värsta slag
 
Vy över Atlanten på stranden i Funchal

Santa Maria på väg,  idag är det lättare att vara en Columbus än på den tiden det begav sig.
Grått är vackert!


    De andra som också deltar i temat är :

     Anki, Anna, Birgitta, Karin i Stockholm, Livsrummet, Matfreaket, Olgakatt, Tove,  Ulla

    Tack Livsrummet för novembermånads rubriker! De har varit roliga och utmanande.
    Vem som tar hand om december känner jag inte till ännu

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. Kom att tänka på den lägenhet vi bodde i en gång. Den hade "kommunalgrå" tapeter och kök med ljusgråa luckor. Vi tyckte det var jättetrist i början liksom många andra i det nybyggda området. Efter ett tag kunde vi se andra kök som folk genast hade målat om, knallorange, illgrönt, mörkbrunt och rött, t ex. Då fick vi ny blick för vårt grå! Vilsamt och en god bakgrund för färgstarka möbeltyger och gardiner - som man lätt kunde byta! Grått är bra"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grått är bra, så tycker jag också. Man kan kombinera färgen med så många färger, de flesta skulle jag tro. Precis som du skriver, man kan lägga till färger i möbler och gardiner. Mycket praktiskt och vackert.

      Radera
  2. Ja grått är vackert. Passar ihop med alla färger. Just nu med den julröda också vackra färgen. Läste i dag om en som från sitt kontorsfönster tittade ut och såg femtielva nyanser grått! Men snart ändras det till vittvitt, kanske också soligt i advent.
    Fina bilder!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev just detsamma i min kommentar till Olgakatt, grått passar till alla färger. För att inte tala om det julröda, helt rätt. Idag har vi också haft femtioelva nyanser av grått. Få se om vi får vitt ännu men förhoppningsvis lite grann så det ljusnar nu till advent. Tack Lisbet! <3

      Radera
  3. Jag har aldrig tänkt på hur många nyanser av grått det finns och inte namnen på dem heller. Intressant att läsa om. Duvgrått stämmer faktiskt, men oftast hör man nog duvblått. Jag gillar den lite mörkare grå nyansen bäst. Den känns varmare på nåt vis. Färgglada hälsningar från Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert hur många som helst, helt beroende på hur man blandar svart och vitt. Ja, duvblått brukar jag också använda mig av i mitt språk. Du vet ju hur duvor ser ut :) om någon.
      Nu behöver vi mycket färg däremot, det är svart som i en kolsäck utanför fönsterrutan just nu, det regnar och blåser ordentligt.
      Ha en fin torsdag Gunnel!

      Radera
  4. Hej, tyvärr är jag inte vän med grått, men som tur finns det många olika toner av grått. Det gråa som heter fjäder, silverpil och duva låter vackert, men grådis är precis som månaden november. Denna månaden gillar jag inte alls, den känns som rökgrå och betong, trista namn för jag gillar färg.
    MEN lustigt nog finns gråa-toner i mitt hem - gråblå - pärlgrå (möjligen).
    Det är en bra färg att kombinera med, snart är den gråa november slut och december kommer med ljus och förhoppningsvis lite vitt i naturen.

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de flesta liksom du inte känner sig riktigt hemma med november. Den är ju verkligen grå men desto mera uppskattar vi ljuset när det väl är här. Så är det ju. Konstigt nog så rinner även november iväg så det mera eller mindre "dånar" om det. Det är intressant det här med färger, när man ser sig omkring i sin egen omgivning. Pärlgrå är vackert!
      Må väl du med Eva, roligt att du tittade in! :)

      Radera
  5. Hm...plötsligt fick Brasses "grå grå grå grå grå grå..." en annan mening ;) Härliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara Brasse! Han var ju allt annat än grå i alla fall :) Tack Marina!

      Radera
  6. Nu skulle du se och höra mig - inte nog med att vi tillhör tantarmén - nu kan vi bli gråsystrar också. Kan säga att det grå tindrar till när jag läser ditt och minsann så tog den grå tråden från din väv tag i min ...
    Å här är gudagottgrått att vara...
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gråsystrar, jaa! :)
      Så spännande Tove, nu måste jag som spindeln springa på tråden till dig och läsa.
      Här är detsamma, gudagottgrått. Härligt ord!
      <3

      Radera
  7. Headerbilden är helt ljuvlig! Delar ditt inlägg på G+ bara så du vet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag såg plötsligt att det fanns grått i vågen. Tack delningen!

      Radera
  8. "Det går en bro mellan svart o vitt som är grå i olika nyanser." Fint!
    Vi borde prata mer om alla dessa nyanser, då skulle vi förstå varandra bra mycket bättre. Fram för fler grå diplomater!

    Jag gillar grått och alla de där färgerna på grå nyanser minns jag från när vi skulle måla här hemma. Jag höll på att bli galen till slut där jag jämförde färgprover. :D

    Men hu, gråleda lät alldeles förskräckligt ledsamt!

    Maria


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!
      Grå diplomater behövs i denna värld mera än någonsin, så känns det.
      Ja, nog måste ju gråleda vara verkligt ledsamt och trist. Så tänkte jag också när jag läste raderna första gången.

      Karin

      Radera
  9. Så vackert, både i text och bild. Njutbart! Jag kom att tänka på Gråkappan av någon anledning. Karl XI ligger väl i en gråzon i detta inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veiken!
      Listan blir plötsligt hur lång som helst vad gäller gråzoner, Gråkappan hör förstås dit! :)

      Radera
  10. Å vad många fina nyanser av grått i dina bilder!
    Kom just att tänka på den självklara referensen, Frödings dikt Gråbergssång:

    Stå
    grå,
    stå
    grå,
    stå
    grå,
    stå
    grå,
    stå
    grå-å-å-å.
    Så är gråbergs gråa sång
    lå-å-å-å-å-å-å-å-ång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, naturligtvis, Fröding, har ju också en plats i den här temarubriken. Jag har dock inte hört den sången, läst den sången, vad jag minns, tidigare. Men å andra sidan börjar de små grå cellerna bli lite glömska av sig. :)

      Radera
  11. Gråledan...nej den vill man inte drabbas av! Vilken härlig bildkavalkad i skiftande grå nyanser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den KÄNNS verkligen grå, ledsamt grå. Tack Anna! Trevlig advent!

      Radera
  12. Underbara bilder från olika länder. Sådan fin kombination du har gjort. Visst är grått vackert.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, grått är inte särskilt grått, när det kommer till kritan.
      Tack Birgitta!

      Radera