tisdag 29 november 2016

Arom


Toves rubrik den här veckan passar utmärkt bra in nu då julen är i antågande.
Då produceras det kanske mera väldoftande aromer än annars under hela året.

Men tänk om jag för en gångs skull skulle hålla mig lite kort?
Jag kunde förstås skriva om pepparkakor, om bröd, mat och mycket mera,
men den här gången blir det som i Hasses o Tages show, "På jobbet", där Hasse sade :
" jag säger bara Roger Moore, (vilket tydligen  förklarar precis allt ) .
Så jag gör likadant, jag säger bara Kaffe.

När vi köper kaffebönor så handlar det om rätt många kilo per gång
Försök att föreställa er den ljuvliga aromatiska doften som sprider sig längs vägen från Helsingfors
och Roberts Coffee ända fram till vår trappa. Chauffören som kör transportbilen brukar
se både förundrad och salig ut när han kommer med bönorna hem till oss.
Hela bilen doftar gott av kaffet.

Innan dess har kaffebönorna redan tagit ett varv via tullen och fastän vi själva inte behöver sköta byråkratin och därmed inte är närvarande i den bemärkelsen, så kan jag ändå för min inre syn se hur tulltjänstemännen
svävar runt i den ljuvliga kaffearomen, tar några danssteg och hopp, slår ihop klackarna,  kanske ovetandes om vad det är som gör dem "höga"och ovanligt glada och tjänstvilliga.

De får kanske för sig att de ska vara snälla med hela världen en dag som denna, aromatiskt påverkade som de är. Kundernas ögon tindrar som stjärnor på natthimlen när de går därifrån med sina avhämtade och förtullade paket och med ett lyckligt leende på läpparna.







Sen är det vår tur att himla med ögonen, vår tur att säga åhåhåhåh......
innan vi tar oss en kopp nymalet kaffe och bara njuter av den goda aromen och den goda smaken.


De bönor som vi inte använder i rappet fryser vi ner för att ta upp när så behövs, i lagom dos och så börjar hela den ljuvliga aromatiska processen igen av hänförelse och tindrande ögon
Vad mera kan jag säga? Nej, just det!

Jag säger bara kaffe!





De andra som också skriver om Arom under denna vecka är:

Anki, Anna, Birgitta, Karin i Stockholm, Livsrummet, Matfreaket, Olgakatt, Tove,  Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska


34 kommentarer:

  1. Kaffe från himmelen!!! 😌
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte långt ifrån alls, mycket nära är det!
      Fridens!

      Radera
  2. Ett givet val när det gäller arom. Jag kan bara nicka instämmande. Kaffedoften är himmelsk. Nu ska jag sätta mig ner med en kopp av mitt favoritkaffe. Kopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett väldoftande och välsmakande kaffe hör till de där speciella aromerna som kan få nästan vem som helst att gå i spinn. Ungefär :)
      Kopp!

      Radera
  3. Oj, jag sitter precis med en mugg kaffe bredvid mig och känner aromen, fast jag antar att ni verkligen är kaffekännare av stora mått! Ha det gott med den egenimporterade kaffet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaa, stora mått är nog att ta i :) Vi har en sort som vi tycker att är suveränt god och den har vi hållit oss till genom alla de år vi har haft café. Kunderna tycker mycket om kaffet också, liksom vi.
      Ha det gott du med Veiken, njut ditt kaffe!

      Radera
  4. Aromen är hänförande (bättre än kaffet) men måste välja rätt sort kaffe och om det är nymalet då blir det extra plus poäng.
    Egentligen älskar jag tee mer än kaffe, jag är uppvuxen med tee,
    så inte konstigt att det följer mig genom livet.
    Jag började inte dricka kaffe förrän jag var ca 12 -14 år, nej gillades icke.
    I dessa tider finns det ofantligt många kaffe tillagnings sätt.
    Minns från 50 -60 talet när folk drack 'kokekaffe', även på fat, testade väl men tänker fortfarande fy . . . ja sådan är jag.
    Snart ska jag på eftermiddags kaffe till en väninna, jovisst dricker jag kaffe
    Ha en fin advent vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om te och var en stor tedrickare innan vi "hittade" detta goda kaffe som vi dricker. Darjeeling, Earl Grey och örtteer av olika slag gillar jag också. Vattnet betyder också en hel del för smaken. Så jag är både ock-drickare men är nog mest kaffedrickare nu för tiden. Men jag kan vara utan också. När vi var på Teneriffa i januari köpte vi "fel" kaffe, en stor burk, instant och utan koffein ;). Det gick precis lika bra, ungefär som med selleri. Men hemmakaffet det är en stor njutning varje gång vi tar fikapaus. Smaken är till all lycka som baken, var och en kan göra som den själv vill.
      Ha en fin vecka du med Eva och ha det bra hos väninnan!

      Radera
  5. Så bra beskrivet kunde känna aromen ända hit ,kramen nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Nette! Vindriktningen måste ha varit precis rätt :) <3

      Radera
  6. Jag kände aromen av kaffe när jag läste. Och nu har jag scrollat och läst och tittat på ljuvliga bilder med underfundig text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bönaromen sprider sig över havet när man öppnar det här inlägget! :) Tack Marianne!

      Radera
  7. Nog är kaffearomen himmelsk, alltid. Var köper ni ert kaffe eftersom det måste förtullas?
    En kompis till mig tycker kaffe doftar gott men smakar räligt.
    Vi är också både-och drickare och tar görna en kopp te på kvällen. Men kaffe på maten vill vi ha! Tyvärr kan jag inte sova om jag dricker vanligt kaffe senare än 17-18-tiden. Men det finns gott koffeinfritt kaffe, även bryggsorter, bara så konstigt att restauranger i Sverige praktiskt taget aldrig har det, till skillnad från de flesta länder jag rest i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, himmelsk är ordet.
      Vi köper kaffet från Roberts Coffee i Helsingfors. Därför skriver jag om transportbilen och vägen hit och förtullningen. Allt som kommer utifrån hit måste förtullas. Det kaffe vi använder finns inte i affärerna här och vi köper 20-25 kg i gången.
      Vi köpte, i misstag, koffeinfritt instantkaffe när vi var på Teneriffa, läste slarvigt, men det gick ingen nöd på oss alls. Vi drack koffeinfritt i två veckor utan att klaga alls. Det var riktigt gott. Vi borde kanske ha ett alternativ som detta i caféet vi också.

      Radera
    2. Pulverkaffe är jag inte förtjust i men det finns både hela bönor att mala och bryggmalet kaffe som är koffeinfritt. Kolla med Roberts, de kanske rent av har! Sen måste ni göra reklam att ni har koffeinfritt så att folk vet!

      Radera
    3. De har både det ena och det andra hos Roberts Coffee, så mitt i allt hittar vi vad vi behöver där....om det sedan finns ekologiskt sådant är en annan femma, men det ordnar sig nog på något sätt. Vi har ju gott om tid innan det är dags att öppna. Får hålla oss vakna och ta reda på vad som finns som godkänns av inspektionen.

      Radera
  8. Ahhhh, coffee - that's what keeps me going every day! Our house has that "special" smell to come home to :-)
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. At least two coffee breaks a day! <3

      Radera
  9. Jag förstår precis. Om man sover med öppet fönster i vår lägenhet i Sverige vaknar man väldigt ofta till dofterna från "Löfbergsskrapan" där man tillverkar kaffe och att vakna till den doften är absolut inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Vilket fint uppvaknande. Sådana dagar måste ju bara bli bra

      Radera
  10. Jag gillar ju inte kaffe!!! Inte heller lukten, tyvärr. Så jag får tänka på te istället.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Te är inte illa det heller. Jag dricker gärna te också.
      Ha det bra du med!

      Radera
  11. Aha! Kan man frysa in kaffebönor? Jag älskar verkligen doften av kaffe, det får mig på bra humör på direkten. Känslan att vakna till doften av nykokt/bryggt kaffe. Jag säger som du - kaffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi fryser ner kaffebönorna på direkten när de anländer till oss. De är färskvara. Kopp på dig Anna! :)

      Radera
  12. Arom... det är ju nästan synonymt med kaffe! Eller aromer, kanske. Alla dessa olika kaffearomer som finns. Vilken tur att man fick leva i en period då kaffet är lätt att få tag i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kaffearomen har inte varit en självklarhet för inte alls så längesedan, så man får känna sig lyckligt lottad :)

      Radera
  13. Jag tycker också om kaffearomen även om jag inte dricker kaffe längre. Jag mår inte bra av det. Roligt inlägg om arom!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Aromen gör mycket till för njutningen, skulle jag tro. Synd att du inte mår bra av kaffe längre, men tur att det finns annat att njutbart att dricka istället. <3

      Radera
  14. Härlig kaffearom som känns ända hit :)
    Hade ingen aning om att man kan frysa kaffebönorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter just nu med en kopp nymalet kaffe bredvid mig och läser bloggkommentarer och bloggar. Jodå, kaffet går utmärkt bra att frysa, är nödvändigt när man som vi tar hem 25 kg i gången. Färskvara :)

      Radera
  15. Så du tänkte bli lite kort du - men du har storligen lyckas sprida aromen och jag ser för mig den stora kaffebönelasten som ankommer pettashuset.
    Bönor i frysen ligger
    färskvarans trigger
    tills dags att brygga koka
    inget lida
    dofter sprida
    allt på en skala
    mala mala
    bara njut
    ett underbart kaffeskjut
    Så gott
    må gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vet du och idag kom en annan god arom med bil fram till trappan. Mörk ekochoklad Callebaut, ekologiskt och rättvist. Vilka dofter, aromer här var ett tag innan jag påtade ner dem i frysen. Dit hamnar allt, tycks det som. Nu ska vi mala lite bönor och dricka kaffe och njuta aromer som är av himlen. Synd att du inte kan vara här du också just nu.
      Må gott du med!

      Radera
  16. Det hade varit jättetrevligt få vara med er!!

    SvaraRadera