lördag 8 oktober 2016

Katten på bordet

Som vanligt när det gäller temarubriker
har jag tagit en bok på måfå, blundat, bläddrat och låtit fingret visa vägen
Det blev katten på bordet  den här gången

När temperaturen är över trettio och solen gassar är det skönt att ligga i skuggan under en bil

Jag tänker givetvis på de katter som har ägt mig under
många långa år.
De har alla tyckt om att ligga på bord eller andra upphöjda ställen,
för att sova eller titta ut genom närmaste fönster
Där har de legat majestätiskt och sett på sina ägor både inne och ute
Ibland har de haft en egen kudde under sig för att ha det riktigt bra

En liten lurvig en utanför hotellet ovetandes om att det redan fanns en hotellkatt ?

Atlas till exempel låg på en näthylla från en gammal buss som
monterades fast  ovanför ett värmande element under ett fönster så han
hade bra utsikt över alla som rörde sig på vägen utanför tillika som han hade det
varmt och skönt.
De andra två katterna i familjen hade inte en chans att ta den platsen till sin


En tamkatt med halsband

Jutta låg gärna på köksbordet och Randamanda gjorde henne ofta sällskap så det uppstod vissa små problem ibland när människorna skulle äta...
Nå, "tjejerna" förstod vinken och masade sig ner via stolarna så småningom
så att vi kunde borsta bort katthåren, innan vi själva satte oss till bords

Den här herren låg verkligen på ett särskilt utmärkt piedestal i gamla stan i Rhodos-stad


Inte vilken plats som helst....

Katter vet sitt värde och då ska man förstås se till att man ligger på guldplakett där det står att man hör till Unescos utsedda världsarv

Många gånger såg katterna till att de låg nära tillhands för att återta utsikten
i snabba ryck när vi hade ätit färdigt.  De höll sina människor under uppsikt
Det var ju deras plats som vi lånade en stund
Jag är säker på att de såg på det hela så...
men de tillät oss att vara där ett tag för husfridens skull.

En bit längre ner på samma gata som "världsarvet" låg, tvättade sig en skönhet i solens sken

Jag vet att det finns ett uttryck som heter "Lyfta katten på bordet", vilket betyder att
nämna något vid dess rätta namn, ett idiom
När man tar itu med eventuella problem så lyfter man katten på bordet.
Man talar rent ut, man slutar gå som katten runt het gröt, tar tjuren vid hornen, ser
sanningen i vitögat....

En vänlig själ gick omkring i den gamla stan och gav alla katter mat

Nu har jag/vi inte någon katt längre och tänker inte skaffa en heller inom närmaste framtid
men om och när det händer så vet vi att den ska ha en bra utkiksplats
Det är så viktigt för den fyrbenta självständiga varelsen att  ha sitt eget piedestal
för att må riktigt bra

Den här lite blyga raringen bodde i Ialyssos och lyssnade noga på vad jag hade att berätta. "Konstigt språk", tänkte den kanske. Den tyckte säkert att jag talade rena grekiskan....

Det är viktigt att piedestalen inte är alltför liten i omkrets, för katten behöver svängrum när
den ska hoppa ner. Ofta tar den stöd med frambenen på vägen neråt,
så helst borde det finnas avsatser också .
Jag vet att den klarar sig hur bra som helst egentligen men man kan ju alltid underlätta lite grann
för sin vän eller hur? Katten hoppar upp på ett bord eller en hylla utan problem men vill helst
hoppa ner i etapper. Har ni tänkt på det?

Uffe är katternas stora vän. Han behöver aldrig göra väsen av sig men så snart de ser honom så kommer de som på ett löpande band och tar genast kontakt med honom. Här blir en katt klappad under ett bord på ön Symi då vi drack frappe. Frappe är ett kaffe med isbitar i, ungefär som iste fastän med kaffe och ibland också med glass i .........


De bilder som jag visar i inlägget är alla från vår resa till Rhodos. Där fanns det många katter,
till synes mera vilda än tama
De fanns överallt och de dristade sig också att gå på museum och på restaurang som den mest
självklara sak. Ibland slängde någon restaurangägare en tom petflaska efter en katt, lite ursäktande
för att den var där den var men tillika visade uppsynen på ägaren att egentligen hade han inte
någonting emot katten så länge den inte lade sig på borden

"Kan du klia mig lite mera till höger"?

Det var där gränsen tycktes gå,  för katten hjälpte ju till att hålla möss och liknande i schack.
Lite väl magra var de nästan allihopa, så när ingen såg passade jag på att mata en kattunge
som kom strykande runt bordsbenen en kväll då vi åt middag i en trädgårdstaverna
Den tyckte riktigt bra om mousakas. Plötsligt var de två och mitt i allt så var de tre.
Ja, jag slutade med matandet, för mousakas är gott och katterna
kunde bli hur många som helst insåg jag.
Jag höll på att bli utan mat själv. Där satt de tre små ett tag men
när de insåg att mannan från himlen hade upphört att falla, 
skyndade de sig obekymrat vidare till nästa bord i tavernan 
som den mest självklara sak i världen.

 

Vi hade också en välmående pool-katt på hotellet där vi bodde.
Redan innan alla hade packat ihop alla sina attiraljer för dagen så började den stryka omkring där
Den blev nästan irriterad om någon människa stannade lite för länge i poolområdet
Den skulle ju sova....
Ibland gick den till hotellet på andra sidan gatan, reviret var stort.
En fyrstjärnig hotellkatt minsann... en riktigt manlig diva

En del kan välja och vraka...

Den uppmärksamme har säkert märkt att jag håller mig till Grekland och Rhodos i mina inlägg
just nu. Jag har tänkt mig det så att jag ska skriva så mycket som möjligt om vår vistelse där nu under oktober, för att inte glömma bort vad vi upplevde och vad vi såg.
Därför flätar jag in så mycket jag kan därifrån i mina inlägg
Jag har lärt mig att det är bäst så, gör jag det inte genast så blir det bortglömt

Jag har rätt mycket att berätta och visa från Teneriffa i januari i år
Det blev aldrig gjort under vårvintern av förekommen anledning då Uffe blev sjuk.
Men det kommer...allt finns kvar.

De andra som deltar i Veckans rubrik är:

Anki, Anna, Karin i Stockholm, Livsrummet, Matfreaket, Olgakatt, Tove,  Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

16 kommentarer:

  1. Där kom det ....
    Katter som ägt dig ja - ett innehållsrikt inlägg i rubriken du på ditt sätt väljer ut. Mjau mjau för katter du visar från resan och katterna som berikat pettasresidenset på detta vis du skriver!
    Ljuvliga bilder att njuta katt; den säregna, stolta och självständiga fyrbenta
    som äger!
    Gjorde min frukoststund denna söndagmorgon.
    Ha en fin söndag kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där satt den! Katten och mitt inlägg.
      Katter äger oss, så är det bara.
      Man ska aldrig tro att det är tvärtom.
      Tack Tove!
      Skön söndag till dig med !<3

      Radera
  2. Lyfta katten på bordet, det måste göras ibland, då är det meningen att luften verkligen rensas... Inte så kul för alla inblandade, men men. Undrar varifrån uttrycket kommer... Varför inte lyfta kaffepannan på bordet och diskutera i lugn och ro?
    Fina bilder på kissemissarna.
    Vi har en kvar, sitter nu på verandan och väntar på sin lunch.
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland händer det att katten måste lyftas upp på bordet för att rensa luften. Uttrycket lär komma från finskans nostaa kissa pöydelle, från allra första början.
      Tack Lisbet! Vi tycker mycket om kissemissar men beslöt att inte ha någon på ett tag när den sista lämnade världen för tio år sedan. Vi ville ut och lufta vingarna lite grann, man blir låst i all synnerhet när man inte har någon som kan titta till dem så ofta som jag vill. Bättre så här ett tag
      Ha en fin dag du med! <3

      Radera
  3. Katter är verkligen speciella djur. För egen del har jag alltid haft hund (dock ej nu) och aldrig varit kattägare. Däremot var vi kattägda under ett antal år, av en katt som valde oss och flyttade in, och det var verkligen lite speciellt - och mysigt - att ha en fyrbent inneboende på hennes egna villkor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattägd är det sanna ordet, för det är just det det handlar om när man har katt. Jag har också haft hund(ar) samtidigt som vi har haft katt(er). Att ha hund är annorlunda, dess väsen är mildare, mjukare än kattens, fastän katten också kan vara väldigt mjuk i sinnet. Men katten vet sin plats i världen och livet på ett annat sätt. Att ha hund var mera som att ha ett barn, att ha en katt är att vara ägd. Ungefär. Egna villkor handlar det om, helt rätt.

      Radera
  4. Alice ligger på ryggstödet till soffan mitt i rummet.
    Önskar eder en trevlig söndag.
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Eive med en Alice också! Låter väldigt bra det där
      Önskar eder detsamma!
      Liljor!

      Radera
  5. En underbar kattberättelse. Jag har aldrig förut tänkt på det att katter hoppar ner i etapper. Nu började jag fundera och kom på att så är det ju. Vissa saker funderar man inte över förrän någon påpekar det. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Det är sånt man kanske inte tänker på så där bara men om man iakttar en katt så gör den precis så när den ska ner från någonting högre upp. Ha detsamma bästa du!

      Radera
  6. Tack för alla underbara bilder och historier om katter! Jag älskar katter. Då jag kommer till himmelen ansöker jag om att få komma till "kattavdelningen". Katter överallt, inte fel... Livet med katt är en enda lång meditation, och världen är inte ett bra ställe innan alla människor har vett och hjärta att respektera katten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annukka!
      Här är vi också kattälskare.
      Jag ska nog också fråga efter kattavdelningen när det blir dags.
      Respekt för den kloka katten, för klok är den, man behöver bara se den i ögonen för att förstå att de förstår mycket mera än vad man själv gör många gånger om

      Radera
  7. Underbara kattblider! Den där blicken som de kan rikta mot en... Det ser ut som om de bär på minnen från Egypten från ett par tusen år tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Deras ögon talar om att de har varit med länge länge precis som om de vet mycket mera om oss än vi om dem. Outgrundliga blickar, djupa som brunnar

      Radera
  8. Ett fint inlägg med härliga små berättelser om katter både hemma och borta. De är fantastiska djur som vet vad de vill ... och ser till att det blir så också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske därför man älskar katten så mycket som man gör. Den är självständig i kubik, och låter sig inte bemästras. Härliga individer är de allihopa.

      Radera