måndag 31 oktober 2016

Buu buuu....


    När det kommer till kritan så handlar det om en rätt enkel ekvation
    Om man tycker om Halloween eller inte tycker, spelar egentligen inte alls någon roll
    Jag kom på mig själv att jag börjar gilla den lekfullhet som den här dagen delar med sig av
    Har man lite mindre barn att göra med så rycks man obönhörligt med
    I alla fall jag som inte har vuxit upp riktigt än (och förhoppningsvis aldrig gör det)
   

    I morse när jag kom till barnbarnen såg jag råttor både här och där, i deras hem....
   

   Glada Halloweenpumpor fanns det rikligt av...


    En del hängde och slängde i dörröppningarna


   De hemgjorda gillar jag allra bäst...man kan ju bara inte annat


                         Mitt absoluta favoritspöke ....buubuu


    Jag har burit långa naglar idag, dagen till ära

 
    Massor av "farliga och hemska" masker hängde vi upp överallt. Wilhelm tyckte att vi kanske
    skulle hänga upp så många att taket blev fullt också och mormor var genast med på tåget
    men då drog han  sig ur "för mamma kunde nog bli tokig".
    I och för sig så trodde mormor inte alls på det, hon vet ju att dottern kan vara
    busig hur mycket som helst hon också. Ja, vi lät bli .
    För säkerhets skull.
    Man behöver ju inte utmana ödet fastän man har föräldrafritt ;)


                   Det kanske räckte till i alla fall med alla spöken


   och fladdermöss ?

   Förmodligen.
   Roligt har det varit i alla fall.
 
   Buuu buuu på er!

  Copyright: Karin Eklund, legitimerad barnlekare, Pettas ekologiska
  

19 kommentarer:

  1. Vi utvecklas i samma takt, du och jag. Det har tagit sin tid att bli lite mera öppen för Halloween. Kanske det hänger ihop med, åtminstone för mig, att den inte i år sammanföll med allhelgona...
    Lekfulla mormor får barnen vara stolta över!
    Ha en fin tisdag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi gör det Lisbet!
      Det är bra att Allhelgona är för sig i år och Halloween för sig. Lite mera ordning och reda.
      Ja, tror nog också att barnbarnen är glada över att vi är lekfulla. Idag har jag byggt med lego, klistrat sjörövare och fixat fingrar, blodiga med mandelnaglar....dem hann vi inte med ígår. Men nu är Halloween både undanplockad och snart glömd igen. Undan går det.
      Ha det gott du med Lisbet! <3

      Radera
  2. Vilken härlig utställning dina barnbarn gjort. Passar för småbarn. Här i stan har inte några halloweenbarn knackat på dörren. Men man vet inte ifall de dyker upp i Allahelgona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En utställning som varade en dag! Nu är allt undanplockat igen, nästan i alla fall. Passar bra för småbarn, absolut.
      Vi får ju hoppas att de inte dyker upp till Allhelgona, en hel vecka efter Halloween. Jag upplever från sidan om att det inte har varit särskilt mycket ståhej runt den här helgen i år men jag har kanske helt fel.

      Radera
  3. Så härligt spökigt ni har det. Barnbarnen kan verkligen locka fram det barnsligaste inom en, och det mår man så bra av. Ha det så busigt gott med barnbarnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemma hos barnbarnen fanns många spöken och annat liknande. Här hos oss ligger vi lågt vad gäller Halloween. Vi hade godis hemma utifall att det skulle dyka upp någon som skulle ropa godis eller bus men ingen knackade på. Att låta barnet inom sig leka, mår man bra av.
      Tack Gunnel!

      Radera
  4. Halloween har jag älskat sen jag flyttade till USA, och det är ju här den firas så trevligt också. Nu är det över för iår, och jag ska plocka undan rubbet om en stund. Det är nog gott och väl om alla kunde lära sig att den alltid infaller den 31 oktober, och ingen annan dag. Det rä så luddigt att det inte är SANT hemma, men folk börjat kanske lära sig nu? Det verkar så.
    Precis, det är en lekfull dag, rolig dag och en dag för ALLA oavsett religion. Jag hade 40 barn här igårkväll, ingen kom efter 20. KUL att du gillar dagen. Alla barn älskar när man är lite barnslig. Härligt Karin, gillar att du gillar dagen :-)
    NU ska jag plocka undan mitt.
    Ser att SÖT har en liten kusin i sin fruktskål ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vet inte om du syftade på mig. Men för tydlighetens skull :) Jag vet när Halloween är. Det är Alla helgons dag som flyttar på sig. Allt gott!

      Radera
    2. Ja, du om någon är the Queen of Halloween, men så har ni helt andra traditioner overthere mot vad vi har här. Det har funnits och säkert finns ännu, en hel del förvecklingar vad gäller Halloween. Många gånger sammanfaller den med Alla helgonhelgen och då känns det med all säkerhet fel när spöken och gastar rör sig på gravgårdarna då folk är där för att hedra sina döda, nära och kära. Vi har dock fullständig koll på att det är den 31 oktober som Halloween är. När barnbarnen tycker om att fira Halloween blir det en självklar sak att hänga med i leken. Allt är undanplockat efter barnbarnen också...tonåringen bryr sig inte särskilt mycket men sexåringen vill väldigt gärna fira dagen.
      Ja, SÖT har till och med flera småkusiner här. :)

      Radera
  5. Jag, som knappt julpyntar ens, avhåller mig från Halloween utom när jag är i USA. Här hemma är det Mårten som gäller så här års. Gås är ju dessutom gott till skillnad från pumpa som inte smakar nånting utan en massa kryddor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt varit i Skåne och firat Mårten för några år sedan, men också här men det börjar bli jättemånga år sen. Gås är gott men jag tycker att pumpa också är gott men förstås kryddor är ett måste. Till gås också. Inte skulle jag fira Halloween jag heller om inte barnbarnen gör det. Det har nästan blivit en tradition redan vid det här laget.

      Radera
  6. Å ja visst kan det bli så Buuu när barnen inbjuder och då får det ju en annan innebörd. Barn med vuxan i hand behöver möta skrämmande också och leka sig genom. Underbar bilder! Alle ihopa :-) Må gott i pumpen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det Tove! Det finns skrämmande moment och då är det bra att en vuxen är med som en tröst i det hela. Fast ibland kan jag uppleva det tvärtom, när Wilhelm förklarar för mig på ett sätt som om jag inte begriper någonting ;). Tack Tove! Må så gott du med!

      Radera
    2. ja, så är det också och det är underbart :-)

      Radera
    3. Ja, det är underbart! :) Hela hjärtat blir varmt

      Radera
  7. Om barnen spökar ut sig är det ju bara roligt men som här, där det springer vuxna människor omkring som hemska clowner och skrämmer både barn och vuxna, har det ju urartat. För mig är Allhelgonahelgen inte Halloween och har aldrig varit. Vi har öppet i kyrkan på fredag eftermiddag med fika och orgelmusik för dem som är på kyrkogården och tänder ljus på sina gravar. Det är en fin tradition som inte fanns när jag växte upp.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det skillnad på hur man beter sig och hur man firar Halloween. Clownerna har i och för sig inget med Halloween att göra har jag förstått, det är nånting annat fullständigt galet. Här gör man samma sak, klär ut sig till clowner och skrämmer folk. Men det har pågått ett tag redan innan Halloweenhelgen och jag kan tänka mig att det urartar fullständigt under en sådan helg, vad gäller clowneriet.
      Jag har inte heller blandat ihop de båda helgerna, förstår inte att man har kunnat göra det överhuvudtaget men så sker och har skett.
      Allhelgonahelgen är fin med sina traditioner och alla minnesstunder.

      Radera
  8. Vilka härliga kreationer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fantasifulla och härliga :) Man kan ju inte bli annat än glad

      Radera