onsdag 14 september 2016

Septembermorgnar


    Nu ligger höstdiset över markerna igen i tidig timme då de flesta av oss fortfarande sover
    När solen vaknar och sakta sträcker ut sina strålar lättar diset och allt blir så trolskt...


   Nu är tiden för magiska morgnar...
   Jag tittade bakåt i bildarkivet och såg att det ser ungefär likadant ut
   varje år under de här dagarna
   Ändå känns det som nytt varje år, precis som när det är vår
   Man får lite årstidsfnatt och blir euforisk


   Vi har till och med samma sorts blommor år ut och år in, bolltistlar, rosenskäror, ringblommor


    och den  lilla romerska riddarsporren
    Alla är självsådda och kommer  år efter år och jag rycker bort plantor
    och behandlar dem alla som värsta ogräs
    Men de har ett härligt övertag och en enorm växtvilja och kraft
    De lever sitt eget liv och bryr sig inte alls om mina åtgärder att få bukt på dem
    "Låt henne hållas, vi kommer ändå"
    Nu är jag glad för det för det är vackert så in i Norden att ha dem i det snart på grönsaker
    skördade trädgårdslandet.
    Nu ser det ut som ett blomland istället


    Varje vår är jag lite ängslig och undrar om det ska komma upp någon rosenskära
    efter mina härjningståg i trädgårdslandet...
    När hösten är här förstår jag inte hur slarvig jag har varit för landet är fullt av denna skönhet
    som förstås släpper sina frön till marken inför nästa vår och sommar just nu
    Jag höstgräver och bär jord än hit och än dit och i allt detta ligger de frön som nu är orsaken till
    all skönhet som förgyller septembermånad varje år


    Ringblomman lyser upp överallt....


     I olika färger


    Ett par zucchiniplantor finns fortfarande kvar i landet, oskördade. De blommar ännu och får besök
    så snart solen står högt på himlen igen


    Fåglarnas egen odling har också mognat och fröna pickas ut systematiskt och snyggt.
    "Jodå, jag vet att det är din del av landet lilla talgoxen! Jag ska inte störa..."
    Det verkar som om grönsakslandet, fåglarna, insekterna och jag  lever i någon form av anarkistisk
    symbios med varandra.
    Även om jag längtar efter prydlighet och ordning så får jag hålla tillgodo med vildheten i alla fall.
    Den är rätt skön och jag har kapitulerat åtminstone för stunden.
    Pepparroten ska få en dust längre fram i höst
    För någon måtta får det ju ändå vara på anarkister.
   

    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

16 kommentarer:

  1. Åhh skitt så fint du har det som har blommor lite överallt, det vill jag å ha.. Tycker inte mina "släpper frö" ..jo floxen den har "avlat ut sej" men inga andra.Den lilla riddarsporren va ju så fin!,, ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nattugglan! Ojämnt falla fröna, tycks det som :)
      Det är både ock med allting. Ingenting är som jag vill ha det egentligen men det blir bra i alla fall. Lycka till med dina frön, hoppas de får för att de vill bli många fler till nästa år. Riddarsporren är fin, den har flera färger men den blå tar över alltmera och inte mig emot. Ha en bra dag du med!

      Radera
  2. Oj så vackra blommor och dimman är ju så magisk!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kort tid till så är naturen så här speciell och magiskt vacker. Sen blir det annorlunda igen men för den skull inte sämre. Ha det bra du med!

      Radera
  3. Så vackert och magiskt hos dig .Blommorna ja dom får växa fritt här men jag har inga som blommar nu ,kramen nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje morgon är magisk den här tiden i september. Snart svänger det så det gäller att njuta. Ni har haft det kallare än vad vi har, har jag förstått. Men så är ni närmare Nordpolen också ;) <3

      Radera
  4. Din anarkistisk trädgård är väldigt fin. Jag tycker det verkar sunt att växterna struntar i våra regler och skapar egna....till viss del förståss. Lagom är alltid bäst. Vilken sensommar vi har fått i år. Idag har vi haft 30 grader. Kanske lite väl varmt för att orka jobba i trädgården, men det kan jag göra en annan dag. Varma hälsningar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta är jag glad och nöjd åt anarkisterna, ibland lite trött på dem men så kommer vi överens igen.
      Lagom är sällan hemma här men för det mesta hittas en gyllene medelväg trots allt. Om inte annat så plockar jag in dem i buketter. En ljuvlig tid är nu, här har också varit varmt i trädgården idag. Men snart får vi frysa igen.
      Indiansommar-hälsningar härifrån också.

      Radera
  5. Vilt och vackert i pettas hage
    något för själ och något för mage
    en kan inte klage
    på färg och form
    enligt pettas norm
    Vildkram i orangea bolltistel :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pettashage i diktform
      håller på att bli en norm
      när Tove får råda och
      glädja oss båda
      <3<3

      Radera
  6. Trolskt och euforiskt är namnen. Så in i.. vackert! Jag böjer mig för det faktum att naturen tar mig, helt och fullt!
    Tänk så bra ändå att dina blommor gör lite som dem vill, fantastiskt!
    Och fint diktar ni här också, vilken tur för oss som får komma hit<3
    kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den senaste veckans morgnar har varit ljuvliga...nu tror jag att det är förändring på gång.
      Naturen är så storslagen så den tar andan ur en emellanåt.
      Ja, Tove är en fena på att dikta, jag en mindre fena
      <3 <3

      Radera
  7. Höstmorgnar då dimman lättar är helt fantastiska! Och i år är de ju dessutom så varma och sköna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En nåd på något sätt, är vad de är. Och precis som du säger Marina, varma och sköna. En fin höst med andra ord.

      Radera
  8. Ett underbart inlägg och lika vackra bilder. De är magiskt att se hur älvorna dansar och hur solen sakta löser upp deras slöjor!
    Än så länge har vi ca 25 grader på dagarna och rätt så höga temperaturer på nätterna, men man kan ana hösten i luften ändå!
    Jag tror att blommorna tackar dig för den gallring. Då får ju de kvarvarande blommor och frön mer plats och tackar med att blomma ut för fullt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veiken!
      Vi har också haft sommarliknande dagar, indiansommar. Nu ändrar väderleken tycks det som. Solen går i moln och himlen blir grå. Det ser ut som om regn är på väg.
      Antagligen är det så som du säger, att de tackar mig för gallringen som ger dem mera plats. :) Så har jag inte tänkt tidigare, men så är det ju.

      Radera