torsdag 25 augusti 2016

Trädgårdsjobb


Det här är ett av projekten jag har på gång
Äntligen har jag kommit igång...

När det blir avslutat vete katten men i alla fall
kommer mördarsniglarna att få det svårare
att gömma sig i högt gräs och under blommiga
tuvor.
Stenpartiet som anlades för många år sedan
(inte av mig), 
ska få en rejäl ansiktslyftning...
Eller inte alls.
Få se vad som faller mig in
Man vet aldrig vad som flyger i mig
Eller runt mig :)
Fåglarna har fått en ny korg, ja, till och med två nya korgar.


Den gamla gav upp och har påbörjat sin sista resa till Uppsala och förbränning
De små bevingade är inte helt nöjda med nymodigheterna, men sakta mak börjar de vänja sig.
Korgarna hänger vågrätt trots att det inte ser så ut, men fåglarna gillar tydligen
att få rotation på dem, kanske för att förvirra sparvhöken och duvhöken som gör sina dagliga
lovar runt det som de också anser att är deras matbord eller så tycker de, småfåglarna, helt enkelt om att
åka karusell.


   I år dignar havtornsbuskarna av c-vitaminer och jag plockar lite nu och lite då som omväxling till det
   jordbrukande arbetet. I vinter blir det parfaiter, krämer och moussetårtor när det ska godsaker till.
   Ett par bär om dagen håller förkylningarna borta också....


    Störbönorna levererar, trots dålig grobarhet....
    En tredjedel av alla sådda frön blev det ingenting alls av, men
    varför klaga?
  

      Den första hinken bar jag in nu ikväll för förvällning och infrysning
      Det är mera bönor på gång i landet, så vinterbehovet för vår del är tryggat.

    

    Den andra omgången av rabarber har också skördats. Vi är många om läckerheterna...fastän jag tror att
    sländan egentligen bara har mellanlandat för en vilopaus i eftermiddagssolen


    Neeej! Redan? Det är ju bara augusti, vildvinet! Redan rött på gång?
   

    I år är det första året som vi kan smaka på egna björnbär
    Vi har redan gjort det men hade tydligen lite bråttom, för de var rätt sura.
    Nu har vi förskansat oss med tålamod och väntar några dagar till innan vi gör om försöket.


 
    Fjärilarna har mera än fullt upp i trädgården med att flyga från blomma till blomma
    Vi har haft många påfågelsögon här i år
 

    Amiralen kom på besök i förrgår och är fortfarande här och gör ständiga besök hos de blåa bolltistlarna


    Den lilla blåvingen gillar Rosenskäran bättre tycks det som

    Lite underligt känns det trots allt att plocka undan trädgårdsmöbler och liknande redan.
    Vi har ju en hel del stolar,  bord och parasoll p.g.a. caféet och i år är jag nästan ensam
    om att göra det så därför är inhöstningen påbörjad, dock i sakta mak.
    Nästan ensam, skriver jag, helt ensam är jag inte,  för Uffe är vänsterarmstark
    och ger mig ett handtag där han kan vara med.

    Just nu småregnar det utanför mitt fönster, mörkret sänker sig sakta
    Augustikvällen är varm och skön.
  
    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

16 kommentarer:

  1. Vilken bra idé med korgarna! Jag gillar att hitta ny användningsområden för saker man redan har men inte använder! Nu ska jag rota igenom mitt korgförråd, jag antar att det är fågelmat i korgarna! Härliga sensommarbilder! Jag tolkar dem hellre som så, än som höstbilder - spjärnar emot lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första fågelmatskorgen ( jo, det är fågelmat i dem ) var en stadig sak, som har klarat väder och vind rätt längre redan alla årstider. Men allt har sin tid så nu blev det så här. Viktigt är att korgarna inte har för höga kanter. De vill gärna ha full uppsikt när de sätter sig ner för att äta. Höken kan ju komma! Sensommar räknar jag den här tiden till, jag också. Tack Anna!

      Radera
  2. Jag fullkomligen älskar dina bilder - de är så fina! Vilken underbar idé med en "fågelkorg", det ska jag testa nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fåglarna tycker mycket om sina korgar. Välbesökta. Testa du också!

      Radera
  3. Så mycket du har på gång i din trädgård. Bönorna var väldigt tacksamma att ha i år, tycker att också vi får väldigt god skörd.
    Enkelt att här få veta namnet på en fjäril, Amiralen. Hade just en sådan här hos oss i dag och tänkte googla i kväll men det slapp jag eftersom du bjöd på namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland ordnar det sig utan googling :)
      Amiralen är så vacker.
      Ja, vi är också glada för att bönorna levererar så bra som de gör, med tanke på att de grodde dåligt från början. Men det blir tillräckligt av allt det goda i alla fall.

      Radera
  4. Tänk att hela cafésäsongen är över (även om sommaren gärna får dröja sig kvar lite till)! Så strongt av dig att klara det!

    Skönt att plocka undan i sakta mak. Känns inte lika abrupt. Jag gör likadant, för även om det blev en stadssommar för oss i år har jag gjort mina snabbturer till landet för att klippa gräs och simma. Och då åker kanske en stol fram, eller ett bord och en bänk och så några krukor till och till sist blir det en hel del att plocka undan till hösten.

    Så underbart "bönhörd" du blivit! Och fantastiska bilder som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns aningen märkligt att cafésäsongen är över för vår del. Vi brukar ju hålla på till sista september men beslöt redan ifjol att korta av med 12 veckor och mentalt var det ju bra att vi redan hade tagit beslut om detta när Uffe sedan blev sjuk. Med facit i hand så tittar vi båda oss bakom och egentligen inte fattar alls att We did it! :)
      Nu är det skönt att veta att det får ta den tid som behövs, att plocka undan men samtidigt också göra klart för det man kan göra inför nästa sommarsäsong. Alltid är man lite steget före...
      Det låter härligt med simmandet. Det saknar jag men jag ska ta igen det så småningom :)
      Tack Karin!

      Radera
  5. Så kul att få titta in till dig igen ,men Uppsala sopor dit ? Men det är väl som min forna anställda sa bara dom får köra löns det nog .Många fjärilar på gång nu var ute med kameran innan vi for iväg idag det var rörelse överallt.Sitter på holmen nu ,vi firar ju villa avslutning den här helgen men vi far ju nog hit ändå nästa helg . Trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, härifrån till Uppsala går våra brännbara sopor. Lite märkligt när man kunde ta hand om dem på Åland. Det skulle fungera hur bra som helst om den politiska viljan fanns.
      Jag tror att det skulle vara mera lönsamt att sköta om den saken hemmavid och det har varit på gång. Men, men...
      Härligt att ni är på holmen och firar er villa-avslutning. Ja, jag gissar att det inte blir avslutning riktigt ännu.
      Trevlig helg önskar jag dig också!
      Karin

      Radera
  6. En så härlig skördesäsong för dig. Du lever verkligen i samklang med naturen, inklusive mördarsniglarna... Förstår att det blir mycket mera nu för dig då Uffe saknar kraften i armen. Men ni är ju två i alla fall. Det är guld värt. Hälsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi försöker leva efter säsong året runt i den mån det går och nu är det mycket härligheter på gång, förstås förenat med en del arbete, men det är roligt och jag trivs. Det märks väl att Uffe inte kan vara med som tidigare, men precis som du skriver. Vi är två i alla fall och det är värt allt. Uffe hälsar tillbaka! Hälsa du med!

      Radera
  7. Vacker rapport från sensommarträdgård men det känns som det finns mycket kvar att njuta av.
    Älskar bilden med korgarna! Så snyggt och uppskattat och att du fick med alla småfåglarna på bild också. Skuggspelet i bladverket och ljuset som silar igenom... hmmm.. har scrollat tillbaka flera gånger och njutit.
    Ha det så fint och kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Vi har ju haft så torrt här att det mesta har blivit brunt men det lilla regnet som kom piggade upp det mesta lite grann.
      Ha det fint du med! <3

      Radera
  8. Hej vännen , hoppas att ni har det bra, jag har ju inte varit så flitig med mitt bloggand eller blpggläsande i sommar, eftersom vi inte haft någon annan uppkoppling än min klena mobil.
    Nu har vi fått fiber så nu kan jag igen börja ladda på.
    Hoppas att återhämtningen för din make går framåt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej bästa Rantamor!
      Jadå, vi har det så bra vi kan ha det efter omständigheterna. Inget att klaga på och det går framåt för Uffe, sakta mak.
      Grattis till fibern!
      Ha det gott ni båda!

      Radera