lördag 13 augusti 2016

Nu är det dags....

att varva ner efter sju veckors intensivt arbete i caféet.
Om inte annat än för att tanken inte finns med i allt det jag gör längre

Fast å andra sidan så skapar jag nya brödsorter.....
Meningen var att det skulle bli ett ciabattabröd i morse men just innan jag strödde socker och kanel
på den utkavlade degen insåg jag att det inte var kanelbullar jag höll på att baka
Men då hade jag redan lagt ett lager med smör på degen så det var bara att rulla ihop den
och efter en stund i ugnen var ett nytt bröd skapat.


    Knorren, Snurran...ja, vad jag ska kalla "uppfinningen" vet jag inte riktigt än , men faktum är att det blev
    ett riktigt gott bröd. En typ av bondig grov croissant kom till. Så där bara...
    när jag själv inte var med i tanken.
    Den passar mycket bra i caféet som ett salt inslag till allt det söta.
    Nu funderar jag redan på olika smaksättningar
    Så lagom det när vi stänger caféet om ett dygn eller hur?
    Nå "uppfinningen" får utvecklas i lugn och ro till nästa sommar då vi öppnar caféet igen.

    Att jag trodde att det räckte med att tända lampan ovanför spisen för att laga middagsmaten idag
    var också ett tecken på "överhettning" av hjärnkapacitet...eller precis tvärtom, vad vet jag?
    Maten i stekpannan blev aldrig varm fastän jag tyckte och trodde att jag hade lagt på
    värmen. Så där håller jag på just nu...jag fungerar inte fullt ut

    Det är verkligen dags att lägga lapp på luckan och pusta ut ett tag .
    Imorgon lägger vi upp stängt-skylten när klockan slår fem (17)
 


    För övrigt så har sommaren, den för vår del annorlunda sommaren, varit fin
    Vi har haft precis lagom med kunder för att hinna med i svängarna, Uffe har hunnit med sin nödvändiga
    terapi och rehabilitering, sin dagliga nödvändiga tupplur och torkan har hjälpt till på bästa sätt
    Jaha ja, vad har nu torkan med det här att göra tänker någon?

    Jo, jag har inte behövt klippa gräs så ofta som man normalt gör. Gräsmattan har
    varit torr som fnöske och knappt vuxit någonting alls
    Under den här sommarsäsongen har vi fått allt som allt nio millimeter vatten här hos oss
    Mördarsniglarna har inte visat sig alls och det får man förstås räkna som positivt.
    Jag har fått ledigt från dem under högsäsongen då så mycket annat finns att göra

    Sommargästerna har haft en vidunderlig sommar, med många strandbesök och varma dagar
    Många av dem har suttit under parasollen i trädgården och druckit sig otörstiga, ätit sig mätta
    och nöjda. Många av dem har kommit hit och köpt bullar och salta pajer för att äta på stranden
    Den senaste veckan har många av dem kommit hit och tackat för sommaren.
    Det känns alltid vemodigt och också underbart. Tänk att de kommer och säger adjö!
    Så fint det känns.
   

Vy över grannens ödetorp från igår kväll
 
    Ja, hur sammanfattar man flera veckors härlig tid?
    Det är omöjligt egentligen, men det kanske kommer ett och annat på bloggen om sommaren som
    snart är ett minne blott. Minnen som jag vill berätta mera om
    Hösten börjar göra sig påmind

    Två av mina bloggvänner har varit på besök, båda två från Österbotten
    Senast idag var Annelis hantverk här (nu nedlagd blogg)
    Uppdatering : Här kan man läsa hennes blogg nu : Fotostunder
    För tre veckor sedan stod plötsligt Nette Cecilia här
    med sin kamera i högsta hugg.
    Härligt att få träffas på "riktigt" också.

    Härligt att vara i bloggvärlden igen! 
 

    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

    
    
   

24 kommentarer:

  1. I always forget how short your summer is :-) But for you, in the cafe, is probably long enough :-)
    Enjoy your rest!
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, our summer is short but wonderful.
      I enjoy every minute,Radka :)
      <3

      Radera
  2. Kul att träffa dig igen ,har tänkt så många gånger skriva och tacka dig men tiden har rusat iväg ,ska skicka mera privata bilder via mail då det lugnat ner sig .Just nu är min mans syster här på besök ,hon fick jobb igår så om du är och handlar på kantarellen kanske du stöter på henne i kassan ,Vi är glada för det att hon inte behöver sitta ensam nu när det blir mörkare tider .Vi hade så bråttom när vi var hos dig hade gärna velat ha mera tid men hon hade mycket att göra åt mina karar,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sakta kommer jag in i den här världen igen.
      Känn inget måste Nette, med bilder osv. Ta det som det kommer. Du har säkert mera än fullt upp du också.
      Jamen så trevligt att det ordnade sig med jobb! Då kommer hon och jag med all säkerhet att träffas igen, för vi handlar nu och då på Kantarellen.
      Så är det nästan alltid med tiden, den vill sällan räcka till för det man verkligen känner för. Men nästa gång kanske vi båda har mera tid. Det var hur som helst väldigt trevligt att träffas. Kram

      Radera
  3. Kan tänka mig att du kan bli "överhettad" också någongång för med säsong jobb så är ju det mesta intensivt. Tur att ni kan ta vilopaus och hoppas ni kan pusta ut ordentligt.
    Vad bakverket beträffar är det ju bara roligt att få till något nytt som smakar om än i misstag. Kanske ännu trevligare just så. Salta grejer verkar ju vara rätt eftertraktat nuförtiden tack och lov. Lycka till med nya tester på dina bakverk och ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är intensivt när det är säsong men nu kan vi åter ta det lugnt och i vår egen takt. Så här pustas ut ordenligt.
      Ja, folk vill väldigt gärna äta mera saltigt än tidigare, helt rätt.
      Tack snälla du!

      Radera
  4. Tänk ändå vilka bra saker som kan komma ur överhettningen av hjärnan. Jag förstår att det varit mycket nu under sommaren, och så roligt att nöjda kunder säger adjö innan de far hem. Mitt bloggande har med varit väldigt sparsamt. Jag har inte riktigt hittat nån ledig tid eftersom jag passat Zoé i nästan 2 veckor. 14 timmars intensivt lekande och "pladder" varje dag är inget jag är van vid annars. Men så roligt jag har haft. Nu är hösten och pysseltiden i antågande och det känns bra, tycker jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärnan tar ut sina egna svängar tycks det som. Ett förunderligt organ, intressant och spännande.
      Det känns alltid lite vemodigt när vi stänger men snart är det midsommar igen och vi slår upp dörrarna.
      Jag har för mig att de flesta har "vilat" lite grann från bloggandet och om du har haft Zoé hos dig förstår jag dig mycket väl. Härligt för din del.
      Ja, det känns riktigt bra med sensommar och höstligt väder igen. Vilsamt.
      Kram

      Radera
  5. Det är klart att du gått på högvarv och sommaren har rusat iväg för mig också. Jag borde besökt Pettas men bilen har alltid svängt nosen mot Vårdö. Nästa sommar strävar mot lite färre projekt - tror jag. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite extra i år faktiskt i och med att Uffe blev sjuk tidigare, men det har gått jättebra.
      Det finns så många borden. Jag borde ha besökt alla härliga evenemang som har gått av stapeln, men...ja, det blir att prioritera annat för det mesta, som att baka kakor och liknande.
      Ha det gott du med Eivor!

      Radera
  6. Tack för jättegoda bullar och kaffe!
    Det var riktigt roligt att få träffas och se ditt ställe på riktigt som jag sett framemot när jag skulle besöka Åland nån gång och så blev det nu i sista minuten!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv snälla du! Nu fick jag ju dessutom din bloggadress, så jag kan uppdatera. Hoppas att vi får möjlighet att ses igen, det var trevligt! Mycket!
      Ha detsamma du också!

      Radera
  7. Ja, så är sommaren- snabbt är den över. Åren går. I år sågs vi inte, men kontakt har vi fortfarande. Hade gärna smakat på dina fina åländska croissanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabbt är den över, så är det när man har fullt upp med både det ena och det andra. Jag tror att sommaren ska levas helt ledig från allt om man ska "hinna" med på ett sätt som känns helt tillfredsställande. Ja, kontakt har vi och jag hoppas att den ska fortsätta länge än Annukka. Säkert får vi möjlighet att äta Pettasianska croissanter tillsammans än.

      Radera
  8. En fin sammanfattning av sommaren och jag antar att det blir en välförtjänt andningspaus när stängt-skylten hängs upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Andningspausen känns nödvändig och skön, även om den anpassas till att städa upp efter allting men det går att göra det i en maklig skaplig takt. Rena semestern. :)

      Radera
  9. Så roligt du är på igen fast du är lite av :-)ja hjärnan den gör som den vill och bra är väl det att den larmar ibland. En annan slags sommar för er i år, gott att vädret var som det var och att ni rott i land projekten med träning och verksamhet. Jag tänkte faktisk på er och om jag inte hade haft eget program för sommaren så föresvävade det mig att jag kunde kanske varit en hjälpreda på gården i år. Ljuvlig skörd på headern och SnurreKnurre brödet är då en höjdare!
    Sköt om er och stor sensommarkram åt er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) På fastän av. Så kan det också bli Tove!
      Tack för omtanken om att vara hjälpreda. Så roligt vi kunde ha haft det tillsammans. Sköt om dig du med och stora kramar från oss båda i vår stenlåda.

      Radera
  10. Annelis syster är jag bekant med :-) Jajamen, så roligt. Himla kul att Anneli kom på besök. Hon är från grannbyn i Närpes :-)
    HIHI!
    Låter som en BRA sommar, Karin. Specielt kul att läsa om Uffe och att han verkar må så bra han kan. OCH att ni faktiskt kunde ha kaféet öppet!
    Och torkan, tur det på ett sätt, då slapp ni klippa, slapp äckliga mördarsniglar mm. Ni verkar ha haft en fin sommar vädermässigt.
    KUL med ditt nya bröd! Så har säkert många många maträtter uppkommit, av misstag. Härligt, ett äkta Pettas-bröd!!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid roligt när bloggvänner tittar in. Man får plötsligt ett ansikte på relationen man har, för det har man ju.
      Ja, vi är nöjda med sommaren och tacksamma att det har gått så bra som det har.
      Kramar!

      Radera
  11. Å vad de där snurrorna ser läckra ut! Det låter verkligen som om du behöver hänga upp skylten och krypa ner under en filt med bok och en varm kopp te Karin! Återhämtning! Undrar om mördarsniglarna har simmat hit? För här har de visat sig minsann! Kan de simma? Jag undrar eftersom jag då och då slänger ner dem i älven...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blev läckra, så där bara! :)
      Det har gått i slow motion de här dagarna. Jag har funderat noggrant om jag ska lyfta ett finger alls. Skönt att vara en riktig latoxe som omväxling.
      Jag är säker på att mördarsniglar kan allt. Till och med flyga....här brukar de ta ett bad i fågelbadet nu och då. De kravlar sig upp igen, medan de andra sniglarna drunknar. Det enda som hjälper är huvudet bort Anna. På mördarsniglarna förstås ;)

      Radera
  12. Nu hoppas jag ni får en lugn och fin höst.
    Var rädda om er.
    Friden liljor!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Det känns som att det behövs. Försöka duger som det heter.
      Detsamma och fridens liljor till dig och Maria också!

      Radera