söndag 21 augusti 2016

Busfrön ?

Jag tar vara på eget utsäde varje år, samlar frön som jag torkar
innan förvaring, men det händer att jag köper någon påse frön ibland

Den gula zucchinin behövde förnyas. Sagt och gjort så köpte jag
en påse ekologiska frön (Gold rush) i våras
Nu har vi frön för flera år framöver, tänkte jag.
Men tydligen var det lite si och så med grobarheten


I min vanliga ordning sådde jag tre frön med jämna mellanrum i en ring
i den upphöjda bädden avsedd för zucchini
Inget hände.....De olika gröna zucchinisläktingarna
en bit ifrån hade redan kommit upp
och växte så det knakade, men
ingenting gult ville se världen ovanför jordytan tycktes det som

Så jag sådde tre frön till på samma ställe efter ett tag och ett par frön till
på ett annat ställe längre bort i landet bara för att gardera mig.
Vi tycker nämligen om gul zucchini i det här hushållet


En gul zucchiniplanta fick vi av nio möjliga frön
Jodå, det grodde tre frön av de nio sådda
men två av dem som grodde är någonting helt annat än gul zucchini
De ser ut som prydnadspumpor....åtminstone den ena av dem
Den andra är jag fortfarande väldigt osäker på vad det ska bliva av.
Är den ätlig eller är den en prydnad den också?


     Kanske det är en Buttercup, en vintersquash?  
     Det återstår att vänta och se


Rödbetorna, de polkagrisrandiga har också givit oss överraskningar...
Mitt i allt det runda, randiga har vi hittat avlånga, vita, starka......rättikor?

De runda gröna som heter Tondo chiaro di Nizza hör till favoriterna.

Undrar om någon i fröfabriken har velat överraska med flit eller
om en liten olycka har varit framme?
Ploff! Oj, ut över golvet flög alla frön! Så där bara
En blick hit och en blick dit! Puh, ingen såg det!
Hastigt fram med sopborsten och så vips ner med allt i påsarna
Naturligtvis kan man inte skriva surprise på påsarna....

Rätt kul är det i alla fall med det oväntade!



Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. Tänkte först på "Sweet Dumpling, men den har ju inte turban...
    När trädgårdsamatörerna har sina fröbytardagar, brukar det alltid finnas med några överraskningspåsar, där den glade amatören glömt - eller kanske tappat sina frön, innan de hamnade i påsen. Alltid lika spännande.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den börjar bli så pass stor att den har gått över prydnadsstadiet, därför tror jag att det kan vara en ätlig variant. Spännande är det. Fortsättning följer längre fram under hösten...

      Radera
  2. :-) :-) :-)
    And what is it cooking in your pan, what is the topping?
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. It´s rice, a lot of onions, herbs, tomatoes, zucchini from the garden and the topping is cheese.
      :)

      Radera
  3. Hej Karin, Härligt att ha dig tillbaka på bloggen igen, men ni tycks ju också ha haft en fin café sommar! Tack för att jag får njuta av alla dina fina bilder! Kram från Lena från Facebook: lenamartintrekking

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja, vår sommar har gått riktigt fint, över förväntan bra med tanke på oddsen. Vi är riktigt nöjda och Uffe blir lite bättre för varje dag som går. Han kämpar på och kommer säkert att göra så ett tag framöver ännu men vi räknar med en mera hel Uffe till nästa sommar. Hälsa Martin så mycket och ha det bra. Hoppas er sommar också har varit fin och vistelsen på Azorerna. Kram!

      Radera
  4. Haha! Fast det hade varit ganska kul att så en påse Surprise. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kunde ju vara hur kul som helst egentligen.
      Spännande om inte annat.
      Kram

      Radera
  5. Tja, varför inte? "En påse med surprise" kanske skulle sälja riktigt bra, vem vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En idé som fröhandlarna kanske borde ta till sig och omsätta till verklighet. Aha, vad hade du i din Surprisepåse i år då? Det kunde ju bli riktigt roligt.

      Radera
  6. Vilket äventyr med växter, man vet aldrig vad de blir för något! Är inte de där gula zucchiniblommorna med i många delikatesser, ffa från Italien och Rom-området?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Man kan fylla dem på olika sätt och även fritera dem har jag läst. Uffe har gjort det någon gång. Kanske jag också ska testa.

      Radera
  7. Alla överraskningar är ju inte trevliga, men den här surprisepåsen måste vara värd sitt pris! En marknadsföringsstrategi??

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tänkbar marknadsföringstrategi, helt i min smak. Överraskad på det här sättet kan man alltid bli. Bara spännande :)

      Radera
  8. Ja nog fick du överraskningar allt. Jag skulle faktiskt också undra om man törs smaka eller om det är bara prydnad men vackra är dom ju. Nog borde man allt göra som du samla egna frön men inte visste jag att man kan få frön av zucchini. Jag brukar köpa en påse och det räcker flera år här eftersom jag sår två frön, det gjorde jag även i år och två plantor kröp upp ur jorden. Du verkar då allt i farten med odlandet, trevligt så den här tiden när skörden kommer. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen skulle det bli att spotta ut :) men jag har förstått att det är en prydnadspumpa fastän jag hade funderingar på Buttercup. Man kan ta frön av det mesta man odlar, det kräver bara att man lämnar någon frukt att mogna ordentligt. En påse brukar räcka flera år här också..
      Ha det gott du med!

      Radera
  9. Huvudsaken att det växer och att det är vackert, tycker jag. Och det gör det ju och är det ju hos er. Underbart att Uffe mår bättre och att det går åt rätt håll. Och heja dig som hållit igång hela säsongen. Medalj borde du få!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      En speciell Karin-medalj, som du också borde få. :)
      Det är underbart att Uffe mår bättre, ord för det finns inte.

      Radera
  10. Man kan göra mycket härlig med pumpor :) jag brukar skära den i skivor köra på tomatketchup, basiilika och fetaost, in i ugn så blir det pumpapizza:)

    Ha en kanonhelg i sensommarvärmen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Maria, det är en frukt/grönsak som man kan använda på så många olika sätt. Låter gott med pumpapizza. Ska nog göra en test på det du förslår. Tack!
      Detsamma! Det är verkligen varmt och skönt nu

      Radera