tisdag 5 juli 2016

Uppåt väggen


Jag fick för mig att låta Sympatin, rosen, som återgick till ursprunget och blev en nyponros
att växa som den själv ville. 
Från att ha varit knähög är den nu närmare fyra meter...

Uffe skakar skrattande på huvudet åt mig och tycker jag är småtokig, vilket jag med all säkerhet är
Men det är spännande att se hur lång rosen tänker bli. Kanske den klär vårt balkongräcke
så småningom med ljuva rosa nyponrosor? Sedan kan jag bara ta trappan upp och få mitt
dagliga c-vitaminbehov via nyponen tryggat

Nu behöver jag i och för sig bara sträcka ut armen när jag går ut under höst och vinter, knipsa
några nypon för att stoppa i munnen.


    Jag njuter av skönheten som är nu


    En ros är som en människa eller kanske människan är som rosen ?
    Det är frågan, men den lilla gula krukrosen som jag fick av dottern för något år sedan
    visar många olika personligheter i en och samma planta.
    Precis så där som vi människor är egentligen. Fulla av personligheter...
  
    

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

12 kommentarer:

  1. Så trevligt med ett rosinlägg här också. Någon sådan hög ros som din fanns inte på Fredriksdal. Det ska bli spännande att höra hur många meter den kommer att slingra sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Gunnel, det är du som har inspirerat mig med tanke på din maskros. :) Precis så tänkte jag när jag lät den skjuta i höjden. Vad vill nyponrosen själv? Det får vi se så småningom.
      Kram

      Radera
  2. Min erfarenhet av nyponrosor är att de är vackra att titta på men att man ska hålla sig på avstånd om man inte vill bli riven!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig :) eller så blir man okänslig av sig och inte känner törnen. Vår nyponros ska få visa vad den vill och vill den inte som jag vill så ligger den risigt till och får känna på mina törnen.

      Radera
  3. Could you be a rose in disguise ? LOL
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. I hope so Radka. All of us, you too.
      <3

      Radera
  4. Rosor är fina, jag har dem också i min lilla täppa. Även satta krukrosor som du har, och de blommar så fint.
    Coolt med din ros som bara klättrar på.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mycket om rosor och skulle gärna ha hur många som helst, men de trivs inte här...inte särskilt bra. Kanske de fordrar lite mera omsorg än vad jag hinner med för tillfället.
      Nyponrosen är kul och kul ska det bli att se hur högt den tänker sig i livet.
      Kram!

      Radera
  5. Bra idé! Ibland måste man bara släppa loss och se vad osm händer!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Så är det. Vad vet man vad allt vill egentligen om man inte låter det visa det.
      Ha det bra du med Lena! Jag är usel på att läsa bloggar just nu, saknar det, men tiden räcker inte till just nu ,men tittar nog in mitt i allt på din sida.

      Radera
  6. Du som tycker om rosor har du någon Finlands vita ros buske .Den blir nog lång din ros och den gula väldig variation där ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många bondrosor som vi kallar den, Finlands vita ros.
      Midsommarros brukar den också heta.
      Kram till dig med Nette!

      Radera